ps2017-013-10-004-077.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-13 ps2017-013-10-004-077 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Tak jsme se nad tím zamýšleli . Tam to chce jakousi dohodu mezi správcem daně a tím podnikatelem . A pokud ta dohoda je uzavřena , tak potom ten podnikatel vlastně nepodává daňová přiznání a platí tu dohodnutou daň . Ale jsou tam určitá kritéria , podmínky . Samozřejmě musí být schopen podložit v rámci toho protokolárního jednání se správcem daně , takže to není režim úplně jednoduchý a nemusí na něj každý dosáhnout a je spojen s určitou náročnější administrativou . Nicméně byla to původně jedna z variant , kterou jsme chtěli jít a ve vnitřním připomínkovém řízení jsme tuto variantu ještě měli . V období od 20 . března až 19 . dubna probíhalo vnější připomínkové řízení a v rámci tohoto vnějšího připomínkového řízení a ještě předtím , než bylo těsně spuštěno , jsem vyvolala na Ministerstvu financí podrobné jednání , kam jsem pozvala všechny asociace a všechny komory , které zastřešují podnikatele v České republice , všechny významné , které znám , nebudu je tady vyjmenovávat , ale všichni byli přítomni , a představili jsme jako Ministerstvo financí tři varianty řešení . Jedna z nich byla i tato zmíněná paušální daň , ke které jsme se v té době velmi klonili . Nicméně jedna z variant byla varianta , která nakonec , v uvozovkách řečeno , převládla , zaujala podnikatelské svazy a komory nejvíce , a ta byla promítnuta do novely zákona o evidenci tržeb , kterou jsem dnes předložila vládě . Zásadní věc v této novele , která samozřejmě reaguje na rozhodnutí Ústavního soudu , je to , že pro velkou většinu těch menších podnikatelů - a já hned řeknu podmínky , které vláda schválila - se zavádí nový off - line režim , to znamená režim , kdy oni nemusí mít elektronickou evidenci tržeb , nemusí evidovat elektronicky za předpokladu , že splňují podmínky stanovené touto novelou a požádají o to správce daně , který , pokud ty podmínky splňují , rozhodne o tom , že jim tento off - line režim udělí . Chtěla bych zdůraznit - ještě než řeknu ty podmínky , tak bych chtěla zdůraznit , že to bude na svobodném rozhodnutí těch živnostníků , těch podnikatelů . To znamená , jestliže budou chtít evidovat , dají přednost elektronické evidenci tržeb , tak samozřejmě mohou , ale pokud splní podmínky , mohou si požádat o tento off - line režim . A teď k těm podmínkám . Za prvé , musí se jednat o fyzickou osobu , neplátce DPH , nejvýše dva zaměstnance , a co je nejdůležitější , mající maximálně hotovostní platby do 200 000 korun . Zdůrazňuji , hotovostní platby , nikoli příjem . My jsme samozřejmě vycházeli z určité úvahy , když jsme stanovovali tuto částku hotovostních plateb . Já jsem se rozhodla pro ten parametr hotovostních plateb právě po tom velkém jednání s asociacemi , s podnikatelskými svazy a komorami a z toho prostého důvodu , že v podstatě mě přesvědčili v tom - my jsme původně zvažovali parametr příjmů , chtěli jsme jít i na vyšší částku , ale nakonec převládl ten parametr hotovostních plateb , protože mě v podstatě přesvědčili o tom , že může být podnikatel , který splní podmínky , bude mít třeba 900 000 příjem a bude mít hotovostních plateb jenom 20 000 a musel by evidovat . Takže proto jsme šli na parametr 200 000 . Ta částka nebyla skutečně vymyšlena tak , že bych se podívala z okna , nebo moji kolegové , ale vycházeli jsme z nějaké logiky , že to je nejmenší částka příjmů , 199 000 je nejmenší částka příjmů , kdy ještě dosáhne poplatník , živnostník , který má odpočet , slevu pouze na poplatníka , dosáhne ještě na slevu 5 000 korun , kterou jsme zavedli současně se zákonem o evidenci tržeb , kdy si může odečítat vlastně tuto slevu od základu daně . Takže jsme vyšli z této logiky a vycházeli jsme samozřejmě i z určitých počtů , které máme v RIA a v důvodové zprávě . Ale je potřeba podtrhnout , že Finanční správa nedisponuje údaji o hotovostních platbách komplexně , logicky , protože nemá přehled ze všech čtyř vln , takže proto tyto údaje vycházejí z příjmů . Chtěla bych zdůraznit , je to řešení , které jsme prodiskutovali , probrali , prošlo vnějším připomínkovým řízením , většina rozporů byla vypořádána , zůstaly asi tři rozpory , o nichž jsem dnes informovala na vládě , a byla schválena vlastně ve znění , tak jak jsem to předložila , s malou úpravou , která se ale týká doprovodného zákona o DPH . Zavádíme ještě do této novely čtyři výjimky . Hovořila jsem o off - line režimu , teď hovořím o výjimkách . Jednak to jsou telekomunikační služby , to znamená tržby z telekomunikačních služeb a služeb s nimi souvisejících , to je čerpání kreditu , aby prostě s každou SMS nemusela následovat účtenka , což je technicky nemožné a což se v připomínkovém řízení původního zákona v roce 2015 , který se schvaloval , neobjevilo a přinesla to aplikační praxe . Zavádíme trvalou výjimku pro všechny typy hazardních her , protože hazard máme dneska tak regulovaný , a ono by to vlastně - já jsem jednala s celou řadou subjektů - prostě nebylo technicky vůbec možné . Obchodní letecká doprava , např . ČSA , prodává letenku v Singapuru , tak těžko může tu evidenci nahlásit . A přebíráme z nařízení vlády , které schválila předcházející vláda , trvale výjimku pro nevidomé občany . Jedná se asi o tisíc až dva tisíce živnostníků , různých ladičů pian , masérů , kteří momentálně nemají dostupné pokladní zařízení , nicméně jsme se rozhodli tuto výjimku nechat v trvalých výjimkách . Samozřejmě že reagujeme i v dalších detailech na rozhodnutí Ústavního soudu , ať už to je daňové identifikační číslo , kde definitivně na účtence nemusí být uvedeno , pokud jeho součástí je rodné číslo . Řešíme nepřímé zastoupení , kde byly určité problémy . Co je důležité , tak součástí této novely je také změna zákona o dani z přidané hodnoty , a zavádíme hlavně , je hlavním cílem této novely , proto tato část není v daňovém balíčku , který jsem dnes současně také předkládala na vládu , ale tato část je součástí novely zákona o EET , protože to s ní spojujeme . Snižujeme tam , kde nám to umožňuje směrnice , do druhé snížené sazby 10 % u DPH vybrané služby , zejména vybrané služby . Tím chceme motivovat třetí a čtvrtou vlnu - já nevím , kadeřnice , kosmetičky , úklid domácnosti , péče o děti , staré , postižené občany , drobné opravy obuvi , kožených výrobků , textilních výrobků , oděvů , jízdních kol , a znova stravovací služby , které jsme už snížili z 21 na 15 % v souvislosti s první vlnou , tak teď je vlastně snižujeme podruhé do 10 % . Účinnost novely nenastavujeme pevným datem , logicky . Počítáme tam i s určitou legisvakanční lhůtou . Nevíme , jak bude dlouhý legislativní proces , bude to záležet na konstruktivnosti debaty zejména této Poslanecké sněmovny , ale já si myslím , že se to dá , tak jak řekl pan poslanec Onderka , zvládnout v poměrně rychlém čase . Ještě by asi bylo namístě , abych se vyjádřila k tomuto pozměňovacímu návrhu . Asi ode mě nikdo nečeká nic jiného než to , že s ním nesouhlasím . Celá řada argumentů tady byla řečena , takže já je opakovat nebudu , ale ten zásadní tady také už zazněl . Připravili jsme komplexní novelu , tu jsme prodiskutovali . Já jsem nezkrátila ani o den žádné připomínkové řízení . Prošla vnitřním připomínkovým řízením , vnějším připomínkovým řízením . Kromě toho jsem ještě debatovala se všemi zástupci asociací podnikatelů a komor . Debatovali jsme s nimi o tom , zohlednili jsme maximum připomínek . Nebojme se vládní novely , pusťme ji do legislativního procesu , až sem přijde . Bude tady v červnu . Dejme jí šanci , dejme šanci komplexní novele , dejme šanci debatě na úrovni rozpočtového výboru . Já věřím , že celá řada zástupců podnikatelských svazů a komor přijde podpořit tuto vládní novelu , protože to nejhorší , co od nich zaznívá , že by se mohlo stát , kdyby zůstal zákon o evidenci tržeb na půli cesty , to znamená , zůstal by vlastně povinný pouze pro část podnikatelů . A není to o nedůvěře v ty podnikatele . Naopak , je to o velké důvěře v podnikatele . Důvěře v to , že většina z nich je poctivých a plní své daňové povinnosti . Proč ale mají doplácet na tu minoritní skupinu , která existuje ? A nezastírejme si pravdu , že nikoli .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities