ps2017-013-09-002-117.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-12 ps2017-013-09-002-117 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin) A za třetí , při zachování povinné školní docházky byť jen pro děti starší šesti let zůstane na rodičích povinnost , která i v nejjemnější podobě znamená povinnost zapsat dítě do školy na území České republiky a kvartálně s dítětem školu navštěvovat k povinnému přezkoušení . Tyto povinnosti dopadly zvlášť tvrdě na rodiče a občany České republiky , kteří žijí dlouhodobě mimo Českou republiku a přitom si ponechali v České republice trvalé bydliště . Jde průběžně o desítky rodičů , z nichž někteří pobývají v cizině v rámci služby pro český stát , na ambasádách , v úředním aparátu Evropské unie apod . Proto návrh opravuje pravidla povinného předškolního vzdělávání tím , že mezi uznané formy plnění této povinnosti zahrnuje školní docházku do škol mimo území České republiky . To by bylo k návrhu , který byl nahrán pod číslem 953 . Návrh číslo 954 se zabývá v podstatě stejnými tématy , ale jde o návrh , kterým může Sněmovna zúžit předškolní vzdělávání na děti s odkladem povinné školní docházky i v případě , že přijme pozměňovací návrh novely doporučený výborem pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . A konečně třetí návrh , který byl nahrán pod číslem 957 , se týká individuálního vzdělávání dětí . Stávající zákonná úprava ukládá žadateli o individuální vzdělávání , tedy rodiči , uvést důvody , proč má být individuální vzdělávání povoleno . I při splnění materiálního zabezpečení pro individuální vzdělávání ředitel vyhoví žádosti , jen pokud shledá důvody závažnými . Pro závažnost těchto důvodů nejsou závazná pravidla , a tak zpravidla o udělení rozhoduje kombinace faktorů , která ale není v oficiální rovině nijak podchycena . Návrh neubírá ze svobody ředitele rozhodnout podle situace a svého přesvědčení . Návrh jen ukládá řediteli , aby uvedl důvody pro své rozhodnutí . Cílem návrhu tedy je , aby důvody pro odmítnutí individuálního vzdělávání ředitelem byly vedeny v oficiální rovině a aby tak mohly dále sloužit jako součást zpětné vazby v řízení školského systému , alokaci potřebných financí apod . Tolik k těmto třem návrhům . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Lence Kozlové . Nyní pan poslanec Jiří Mihola se svou přihláškou a připraví se paní kolegyně Hana Aulická . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jiří Mihola Děkuji . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , jen velmi stručně . Já jsem se již tady k tomuto návrhu nebo novele zákona vyslovil v prvním čtení , tak asi není potřeba obšírně všechny argumenty opakovat . Chci jenom ujasnit postoj klubu KDU - ČSL . My jsme jasně řekli už v minulém volebním období " ne " té povinnosti mateřských škol přijímat dvouleté děti . Nepodpořili jsme tehdy ten pozměňující návrh a tady tento náš postoj dále trvá . Opírá se o názory rodičů , dětských psychologů , učitelů , zřizovatelů , ale myslím si , že to jde napříč politickými kluby zde ve Sněmovně . Věřím , že na této části návrhu bude tedy shoda . Vnímáme také to , že jsou rodiče , kteří jsou v nějaké obtížné situaci , kdy potřebují , aby se i o dvouleté děti někdo postaral , a proto bychom chtěli posílit dětské skupiny tím , že je chceme institucionalizovat a finančně podpořit tak , aby byly dostupnější v těchto nutných případech . Předkládám pozměňovací návrh , který je načten v systému jako sněmovní dokument 952 a který ruší první část změny předloženého zákona . Jedná se o zachování povinného předškolního vzdělávání v rozsahu jednoho roku , které je platné teprve od 1 . září 2017 . Pro relevantní vyhodnocení dopadu změny je velmi krátká doba , a proto je potřebné ponechat stávající stav . Dále pozměňovací návrh zachovává poslední rok předškolní docházky bezúplatný . Jsem si vědom toho , že vlastně podobný pozměňovací návrh předkládá i kolega pan prof . Rais , se kterým jsem to i komunikoval a kterého si vážím . Pak záleží na proceduře hlasování ve třetím čtení . Přiznám se , že mě poněkud zmátlo hnutí ANO ve svém programovém prohlášení vlády s ČSSD , kde přestože předtím deklarovalo , že povinnost zajistit péči pro dvouleté děti nepodporuje , tak tady čtu v tom programovém prohlášení : zajistíme zákonem garantovaný nárok na péči o děti od dvou let při zohlednění možnosti zřizovatelů . Podotýkám , samozřejmě jako KDU - ČSL nejsme proti tomu , pokud zřizovatel nebo mateřská škola má kapacity a vedení té školky to chce nabídnout , tak nechť , ale aby to nebyla povinnost . Protože si nejsem jistý postojem hnutí ANO tady v tomto případě , tak pro jistotu tady tento pozměňovací návrh předkládám . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jiřímu Miholovi . Nyní paní poslankyně Hana Aulická , zatím poslední přihlášená do obecné rozpravy . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Hana Aulická Jírovcová Děkuji , pane místopředsedo . Kolegyně , kolegové , dovolte , abych i já přednesla pár vět k předložené novele . Musím říci , že my jsme hodně diskutovali v prvním čtení , a možná bych řekla , že se budeme v některých částech opakovat , ale jak vnímám dnešní diskusi , tak si myslím , že některé pozměňující návrhy , které tady byly předneseny a víceméně představeny , mě docela uvádějí v rozpaky , jako třeba nějak zvednout a financovat dětské skupiny atd . Dovolte mi , abych k tomu řekla náš názor . My jsme deklarovali , že dvouleté děti prostě nepatří do mateřských škol , protože v mateřských školách podle školského zákona jde především o vzdělávání , což dvouleté děti , jak si asi všichni dovedeme představit , prostě vzdělávat nelze . A dvouleté děti prostě patří do jiného režimu , ať už to jsou , jak tady mluvily kolegyně , jesle anebo taková určitá alternativa , dětské skupiny , kde tedy bohužel se nám ještě nepodařilo dětské skupiny víceméně zmírnit na to , aby tam děti byly jenom do tří let věku a poté musely nastupovat do předškolního vzdělávání v podobě mateřských školek . Vnímáme problém , který tato povinnost do mateřských školek přinesla . Musím říci , že i pan ministr , když navštívil školkohraní v Mostě , kde ho uvítali i zástupci mateřských školek , především tedy paní učitelky a paní ředitelky , tak s nimi diskutoval o této problematice a určitě přenesl dále i informace , které si tam sdělili , ale myslím , že o nich byl docela dobře informován , a víceméně tam deklarovali to , že opravdu ty dvouleté děti přinesly jen zásadní problém . Nemůžeme souhlasit ani s pozměňujícím návrhem z dílny ČSSD , myslím od kolegyně Kateřiny Valachové , že by měla být povinnost , aby mateřské školky musely brát děti , když jim budou do prosince tři roky . Opravdu si myslíme , že pokud mateřské školky k tomu mají možnosti nebo i zřizovatel o to usiluje , tak by to mělo být ponecháno na těch organizacích , na těch obcích , na zřizovatelích , aby si zabezpečili možnost mít tam děti od dvou let , ale opravdu jim to nedávat jako povinnost . Myslím si , že to do systému nepřinese nic dobrého . Co se týče dětských skupin , já už jsem to tady zmiňovala , my jsme jako KSČM proti přijetí zákona o dětských skupinách opravdu bojovali , nebo jsme se snažili , aby děti do dětských skupin byly umisťovány maximálně do tří let věku . Říkám to právě proto , že dětské skupiny nemůžeme srovnávat s kvalitou a vzděláváním , které jsou v mateřských školách . Já si myslím , že když navštívíte dětskou skupinu nebo mateřské školy , tak jsou to prostě nesrovnatelné záležitosti . Myslím si opravdu , že dětské skupiny by měly být jenom alternativou opět do třech let dítěte .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities