ps2017-013-09-002-117.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-12 ps2017-013-09-002-117 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Takže je pravda , že můžeme ještě dlouze diskutovat o tom , zdali dvouleté děti ano , či ne . Já jsem samozřejmě známá tím , že podporuji sladění rodinného a pracovního života , nicméně si myslím , že garance pro dvouleté děti , pro všechny , je nesmysl . Na druhou stranu když už víme , že nám 45 tisíc dětí vlastně umísťují rodiče do školek a obce a ředitelé , vedoucí učitelé je berou , když mohou , tak je potřeba se podívat na ty podmínky , o kterých jsem tu mluvila . To znamená , krajské normativy aby byly srovnány a abychom se bavili o tom , že jedna paní učitelka nebude mít 24 + 4 děti na výjimku , ale abychom se snažili tím , jak vlastně jdou teď peníze do školství , reagovat i na ty počty dětí na jednu učitelku , protože já si upřímně řečeno neumím představit , že bych měla 28 tříletých capartů na starosti , abych řekla pravdu . Takže toto je moje předávání panu ministrovi prostřednictvím pana předsedajícího , protože opravdu po tom volají učitelé a učitelky z mateřských škol , i zřizovatelé . Přiklánějí se i k podpoře dětských skupin , protože ty samozřejmě vyplnily určité místo na našem trhu , a myslím si , že před třetím čtením bude poměrně velká diskuze nad jednotlivými pozměňovacími návrhy . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji a mám tady s faktickou poznámkou pana poslance Baxu . Dvě minuty , pane poslanče . Poslanec Martin Baxa Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . Já bych chtěl reagovat na jednu část vystoupení paní kolegyně Maxové , která se týká té průzkumné cesty po jižních Čechách . Já bych chtěl , paní kolegyně , prostřednictvím pana předsedajícího poděkovat za ty závěry , které jste tady tlumočila , ale chtěl bych tady poukázat na jeden rozpor , který zazněl ve vystoupení paní poslankyně Maxové , s tím , co předložil jako pozměňovací návrh pan kolega Rais . Protože jestliže tady paní kolegyně Maxová velice detailně , přesvědčivě a především na základě informací , které získala z terénu jihočeského školství , argumentovala pro to , že poslední povinný ročník školní docházky do mateřských škol je problematický přesně z těch důvodů , které vedly poslance Občanské demokratické strany k tomu , aby tento návrh předložili , to znamená administrativní zátěž , komplikace rodičům , kteří z různých důvodů nemohou v tom posledním ročníku dávat dítě do mateřské školky a přitom dbají o vzdělávání , tak jenom prostřednictvím pana předsedajícího , paní kolegyně , chci poukázat na to , že pan poslanec Rais nicméně předložil do školského výboru návrh na to , aby se tato příslušná část z té naší novely vypustila . Mě to jakoby velice mrzí , protože vy prostřednictvím pana předsedajícího zde tedy dokladujete to , co skutečně ve školském terénu se jeví jako problém . Pak mi ovšem není zřejmé , proč pan kolega předkládá pozměňovací návrh , který je v rozporu s realitou českého školství a školství v terénu , a žádá tedy , aby zůstala zachována současná zákonná povinnost posledního ročníku povinné školní docházky do mateřských škol . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji a mám tady omluvu . Omlouvá se nám pan poslanec Richter dnes do 16.45 ze zdravotních důvodů . A mám tady ještě s faktickou poznámkou pana poslance Raise . Prosím , pane poslanče . Poslanec Karel Rais Přeji dobrý den . Ono je to výborné , hodit vidle mezi lidi ze stejné smečky , tomu rozumím . Ale na druhou stranu asi jste si to přečetl jenom zčásti , ten pozměňovací návrh 678 , který mám . Podstatné z mého pohledu je to , co je tady napsáno , že ponechává rozhodnutí o umístění dítěte v mateřské školce na rozhodnutí ředitele příslušné mateřské školky , kdy tento bude moci zohlednit personálie a kapacity dané mateřské školky . Domníváme se prostě - čili zachovává možnost takové dítě přijmout , nicméně nestanovuje povinnost tak učinit . A já si myslím , že žádný z těch poslanců prostě není schopen tohle říct . Toto je schopen říct akorát ředitel školy nebo školky . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji a nyní prosím paní poslankyni Gajdůškovou , která je přihlášena do řádné rozpravy . Připraví se pan poslanec Rais do rozpravy . Prosím , paní poslankyně . Poslankyně Alena Gajdůšková Vážený pane předsedající , paní poslankyně , páni poslanci , mě také zaujala ta exkurze do praktického školského života a děkuji za ni . K mnoha věcem bych se přidala , nepřidám se k tomu rušení bezplatného posledního roku ve školce před vstupem do školy . Chtěla bych se ale , za prvé , vyjádřit k tomu návrhu , který nyní projednáváme , a za druhé avizovat pozměňovací návrhy , které k němu máme . Předkládaná novela školského zákona dělá tři věci a bohužel z našeho pohledu , tedy pohledu sociální demokracie , všechny odstraňují to , co v současně platném zákoně je moderní , sociálně citlivé a podporující děti i jejich rodiče . Tedy abych to shrnula : ruší zavedení povinného bezplatného posledního roku předškolního vzdělávání před vstupem dítěte do školy , ruší povinnost obce zajistit kapacitu už pro děti starší dvou let v předškolním vzdělávání , ruší podmínky pro individuální vzdělávání . Když dovolíte , vyjádřím se blíže k poslednímu roku před vstupem do školy a poté k možnosti zajistit kapacity v předškolním vzdělávání , nebo v mateřských školách , chcete - li , i pro děti od dvou let . K těmto bodům , jak jsem již avizovala , máme připraveny pozměňovací návrhy , k nimž se potom přihlásím v podrobné rozpravě . Tedy k povinnému a bezplatnému poslednímu roku před vstupem do školy . Každá elementaristka vám řekne , že je velmi důležité , aby si děti před vstupem do školy zvykly na dětský kolektiv , na cizí autoritu a společnou práci . Ten rok má pomoci zvládnout vstup do školy nejenom dětem z méně podnětného sociálního prostředí , jak je terminus technicus , ale i těm , které mají skvělé prostředí , ale z nějakého důvodu byly mimo dětský kolektiv . Je zavádějící tvrzení , že se to neprojevilo . Už za ten jeden rok účinnosti tohoto zákona se zvedla účast dětí před vstupem do školy v předškolním vzdělávání z 92 na 97 % dětí v dané věkové kohortě , tedy těch pěti - šestiletých . A obce mateřské školy velmi důsledně hlídají to , aby se takříkajíc žádné dítě neztratilo . Já si myslím , že už to samo o sobě je důležité . Je třeba také zdůraznit , že to znamená , a já jsem to použila již několikrát , že tento rok předškolního vzdělávání je bezplatný . Jeho zrušení tedy bude znamenat pro mnohé rodiny zvýšené náklady , se kterými v této chvíli nepočítají . A je otázka , zda pokud to zrušíme a nebude tento rok bezplatný , půjdou do školky ty děti , které se nejvíce potřebují na školu připravit , kvůli kterým ten návrh byl přijat , protože jde o to , aby každé dítě mělo možnost uplatnit se na maximu svých schopností , ale některým dětem prostě je potřeba pomoci i tím , že je na tu školu připravíme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities