ps2017-013-09-002-117.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-12 ps2017-013-09-002-117 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Myslím si , že mnohem správnější je financování , které směřuje k nějakému normativu na žáka . Samozřejmě ne v nějaké naivní , primitivní , mechanické formě , ale s různými koeficienty , velmi jednoduchými a transparentními , které třeba umožní to , abychom mohli udržet školy v malých obcích , což je nepochybně zájem nás všech . Ale chci zde uvést ještě jeden argument . Jeden z problémů českého školství dlouhodobě jsou rozdíly v penězích , které jdou na žáka v jednotlivých regionech . A ty rozdíly jsou docela výrazné a nejsou ničím odůvodněny . Takže dnes jsme v situaci - a tam souhlasím s tím , že to v pořádku není a do budoucna by nám to způsobovalo řadu problémů - dnes jsme skutečně v situaci , že na tentýž obor , třída se stejným počtem žáků v různých krajích , dostane ta škola na žáka různé finanční prostředky . To je neodůvodněné a je to problematické . Je to problematické proto , že už teď se potýkáme s rozdíly ve výstupech , v kvalitě vzdělávání mezi jednotlivými kraji . Je to jeden z výrazných deficitů , nevýhod , problémů českého vzdělávacího systému . Podle některých analýz a srovnávání ty rozdíly ve znalostech mezi jednotlivými regiony tvoří až 1 , 5 roku školní docházky , což by nás všechny mělo zneklidňovat . A samozřejmě se nemůžeme spokojit se situací , že tyto rozdíly jsou nebo mohou být podporovány nevhodným systémem financování . Proto já souhlasím s tím , že ten systém je potřeba změnit a že není možné udržovat ty rozdíly mezi financováním jednotlivých regionů . Ale cesta , která byla zvolena , není dobrá . A jak se tady ukazuje , tak ti , kteří tu reformu připravovali , nebyli ani schopni ji připravit tak , aby mohla být dobře spuštěna . Z tohoto hlediska , když už ji - znovu opakuji - nemůžeme zrušit a věnovat se reformě , která by byla mnohem jednodušší a rozumnější , a to je jít cestou těch normativů , tak za opravdu dobré řešení pokládám to , abychom spuštění reformy odložili a věnovali se její důkladné přípravě , popř . i přehodnocení těch základních parametrů , na kterých je postavena . Protože jinak nejenom že neodstraníme rozdíly ve financování mezi kraji , ale ještě způsobíme to , že ten systém bude neefektivní , nebude dostatečně podporovat kvalitu a nepovede k tomu , že vzdělání našich žáků , našich dětí , což musí být náš cíl , bude lepší . Podle mě to ta reforma nezajišťuje a jenom způsobíme v celém systému další komplikace , další neefektivitu , další snižování požadavků na kvalitu . A to si myslím , že není v zájmu nás všech . Takže pokud se můžeme domluvit alespoň na tom , že tu reformu odložíme , tak si myslím , že by to byla dobrá domluva a že by tady Poslanecká sněmovna udělala něco rozumného a opravdu něco ve prospěch vzdělávacího systému v České republice . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Tak já děkuji a mám tady s faktickou poznámkou pana poslance Gazdíka , po něm je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Bartoň . Prosím , pane poslanče . Poslanec Petr Gazdík Já mám faktickou poznámku k panu ctěnému místopředsedovi Fialovi , kterého si opravdu lidsky vážím . Nicméně k jeho závěru bych se chtěl zeptat na jednu otázku . V případě , že většina politických stran , včetně Občanské demokratické strany , se shoduje na tom , že by učitelům mělo být přidáno , tak já bych chtěl vědět , jaké má pan profesor Fiala řešení . V případě , že bude přidáno , tak minimálně ve čtyřech krajích už díky financování na žáka příští rok nebudou pomocí krajských normativů moci zákonným způsobem kraje rozdělit peníze ani na tarify , natožpak na nadtarifní složky . Už teď je průměrný osobní příplatek učitele ve Zlínském kraji 81 korun díky financování na žáka ! A v případě , že se platy zvýší o 10 % , což si bezesporu všichni přejeme , tak se dostaneme pod tarif . Takže se stane , že kraje nebudou moci rozdělovat finance ani na tarify ! Jak to máme řešit , prosím ? Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . A s faktickou poznámkou odpoví pan místopředseda Fiala . Dvě minuty , pane místopředsedo . Místopředseda PSP Petr Fiala My jsme samozřejmě pracovali - já tady nemluvím jenom teoreticky - na reformě financování , která by tohle všechno odstranila . Mě prostě mrzí , že se to hodilo do koše a místo toho se připravilo něco , co podle mě nebude fungovat , a o tom mě nikdo nepřesvědčí . Tohle nepochybně lze řešit . My jsme opakovaně navrhovali , aby zvyšování platů nešlo prostřednictvím tarifů , ale šlo do té nadtarifní složky mzdy . Navrhovali jsme opakovaně rozvolnění těch podmínek , které školy a ředitelé mají , aby mohli volněji nakládat s finančními prostředky . A nemyslím si , že kvůli tomuto problému , kterému opravdu - a to já nijak nezpochybňuji - zlínské a některé jiné regiony čelí , musíme provádět tuhle reformu a nemůžeme to řešit jiným způsobem . A já opravdu , a to jsem tady argumentoval myslím docela jasně , nejsem přesvědčen , že ta nová forma financování problémy vyřeší a odstraní . Možná krátkodobě ano a možná ve Zlínském kraji bude moci vyplatit učitelům finanční prostředky snadněji . Ale celkově pro školství to prostě dobré nebude . Podle mě to , co tady líčíte jako problém , pane předsedo prostřednictvím pana předsedajícího , je řešitelné mnohem jednodušeji a mnohem méně bolestnými způsoby pro celý vzdělávací systém . Ministerstvo školství si určitě dokáže poradit s tím , abychom mohli navyšovat platy tak , aby se to dostalo k těm učitelům a abychom mohli navyšovat platy tak , aby to pocítili ti opravdu kvalitní pedagogové , abychom mohli navyšovat platy tak , že nenavyšujeme prostřednictvím tarifů , ale dáváme do rukou ředitelům nástroj , aby prostřednictvím mezd posilovali i kvalitu v rámci pedagogického sboru . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji za dodržení času . A prosím tedy pana poslance Bartoně s přednostním právem jako zpravodaje . Poslanec Lukáš Bartoň Děkuji . Ještě než se dostaneme k obecné rozpravě k odůvodňování některých pozměňovacích návrhů , kterých je v současné době v systému načteno 15 , tak mi dovolte odůvodnit svůj pozměňovací návrh , který není pozměňovacím návrhem jako takovým , ale je to doprovodné usnesení . Ať už na prvním čtení , nebo na výboru jsme měli dlouhou debatu o tom , zdali dvouleté děti přijímat do školek , nebo ne , zdali je školka místem , kde je pečováno o děti , nebo je školka místem , kde jsou děti vzdělávány . Víceméně převažuje názor a na školském výboru hlasování tak proběhlo - většina je toho názoru , že povinnost přijímání dvouletých dětí do školek nebudeme chtít , nicméně ponecháváme možnost dvouleté přijímat pro školky , které jsou na to uzpůsobeny . Co se týče rodičů , kteří hledají místo pro své dítě a pro které bylo přínosné , že by byly přijímány dvouleté děti , tak tito rodiče často nechtějí vzdělávací zařízení , ale hledají místo pro péči o dítě . Pro dítě , které je nízkého věku , tak aby se třeba i na částečný úvazek mohli vrátit do práce , případně aby bylo o dítě postaráno třeba jenom některý den v týdnu . Často zmiňovány byly dětské skupiny . Dětské skupiny jsou výborný doplněk mateřských škol , protože zde je pečováno o dítě , nemusí zde být pedagog , může zde být zdravotník či sociální pracovník . Dětské skupiny jsou v současné době zřizované a financované díky evropským penězům , které budou až do roku 2020 . Od roku 2020 již z evropských peněz na dětské skupiny nepůjde nic . Proto navrhuji , aby bylo přijato doprovodné usnesení k projednávání tohoto zákona .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities