ps2017-013-07-001-061.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-31 ps2017-013-07-001-061 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Když se také podíváte na poválečný vývoj Evropy a podíváte se právě např . na to Německo a srovnáte to s poválečným ekonomickým vývojem , vývojem Itálie , tak zjistíte , že byť obě ty země zaznamenaly poměrně rychlý ekonomický růst a rychlé bohatnutí , tak Německo k tomu přistupovalo přes stabilní měnu , přes stabilní hospodaření , které mají zakomponováno ve svých genech , a já jsem radši , že se Česká republika spíše blíží tomuto modelu , tedy Německu , a když to srovnáte s Itálií , která , když potřebovala a byla v ekonomické recesi nebo stala se méně konkurenceschopná , tak zkrátka použila svou vlastní měnu , devalvovala ji , tím si zvýšila konkurenceschopnost a zase se jelo dál . Nijak to nekritizuji , nijak to nehájím , ale byl to prostě dva odlišné modely fungování ekonomik v tom poválečném vývoji . V tuto chvíli , nebo na základě politického rozhodnutí , protože euro je politický projekt , není to ekonomický projekt , kde by měla rozhodovat jenom ekonomická kritéria , tak nikdy nevznikl , nebo vznikl v daleko menší skupině zemí podobných ekonomik , ale bohužel euro funguje v rámci zemí , které nemohou společně fungovat dobře . Pro jedny euro znamená prostředek pro stabilní inflaci a dobrý hospodářský růst , což je Německo , pro jiné země je svěrací kazajkou , která ho uvězňuje v ekonomické stagnaci . Mimochodem , euro bylo považováno , jakýsi předpoklad nebo jakási šance pro silnější ekonomický růst evropských zemí . Když se podíváte třeba na tu zmiňovanou Itálii , tak růst Itálie vyjádřený hrubým domácím produktem za dobu , kdy Itálie přijala euro , průměrný růst za to celé období , kdy Itálie používá euro , je 0 , 05 . To je letitá de facto stagnace italské ekonomiky . Když se podíváme na posledních deset let Itálie , tak je to minus 0 , 5 , průměrný růst , což je strašná zpráva pro Itálii a de facto zastavení vývoje této země , a to kvůli euru , kvůli německému euru , které prostě pro jižní křídlo nefunguje . Řecko , kdyby mohlo po vypuknutí té akutní hospodářské a dluhové krize , kdyby mělo šanci z té eurozóny vystoupit , přijmout svou vlastní měnu , tak by to samozřejmě v prvním okamžiku znamenalo obrovskou devalvaci vlastní měny , ale znamenalo by to , že by se Řecko stalo konkurenceschopnějším na zahraničních trzích a ta náprava , byť určitě by nebyla bezbolestná a nebyla bez problémů , ale určitě by byla rychlejší , než se snažit s těmi problémy v Řecku vypořádat v té kazajce , která Řecko svazuje a která ho nutí místo té devalvace měny jít prostřednictvím stagnace , nebo spíše poklesu reálných mezd , a zvýšení tak své produktivity . Takže můj dotaz je , proč tak spěcháme k fiskálnímu paktu , který měl pomoci eurozóně překonat ty potíže , který měl pomoci eurozóně chovat se hospodárněji , dostat do kondice veřejné rozpočty . Srovnáme - li to , Česká republika - dluh 34 , 6 % HDP , naopak Španělsko , Portugalsko , Řecko přes nebo velmi se blížící 100 % hrubého domácího produktu . To , že je Itálie v eurozóně a že má přijatý fiskální plat , nebrání ani tomu , že její úrokové míry , za které si kupuje dluhopisy a kterými financuje své obrovské zadlužení , v posledních dnech raketově rostou . Dneska Itálie nakupuje desetileté dluhopisy s úrokovou mírou 3 % , před třemi měsíci to bylo 1 , 7 % . Itálii tak dramaticky rostou náklady na správu svého veřejného dluhu . Jenom pro informaci , Itálie si tak půjčuje desetkrát dráže než právě Německo . Jestli vám přijde normální , že v eurozóně , která má konsolidovat v sobě podobné ekonomiky nebo která se má vyvíjet podobně , jestli máme poměrně významné ekonomiky , protože Německo a Itálie jsou jedny z nejvýznamnějších , Německo nejvýznamnější , Itálie jedna z nejvýznamnějších ekonomik , pokud tyto země jsou natolik rozdílné , že jedna si dokáže půjčovat desetkrát levněji než druhá , tak je to jasný doklad o tom , že eurozóna není ekonomicky efektivní a udržitelný projekt a že ji drží jenom politická ambice současné evropské politické elity . Celkový dluh Itálie , 2 , 3 bilionu eur , když se podíváme na nesplacené závazky de facto zkrachovalého , byť se to nesmí oficiálně říkat , Řecka , protože ten odpis dluhů nebylo nic jiného , tak vidíme , do jaké skupiny zemí se strašně ženeme a do jaké skupiny , jakou skupinu pan ministr zahraničí považuje za tu chytřejší , odpovědnější a nás za ty hlupáky , že k tomu Řecky , k té Itálii , k tomu Portugalsku , tomu Španělsku jsme nezamířili už dávno . Dále bych se chtěl vypořádat s připomínkou , že nemůžeme být těmi troublemakery , kteří budou za každou cenu vždycky proti . To já souhlasím , také mám pocit , že když jednáme třeba na výboru pro evropské záležitosti , že tam je celá řada materiálů , a kolegové mně potvrdí , že je to skutečně obrovské množství , co na nás Brusel a evropské instituce chrlí v legislativě , tak když se vždycky podíváme , teď se dívám na pana předsedu výboru pro evropské záležitosti , když si vybíráme ty nejpalčivější dokumenty , tak si vybíráme zrnko , malé procento celé té legislativy , která na nás míří , a ten zbytek považujeme za bezproblematický , za to , že ho přijmeme , že ho transponujeme , že s ním nebudeme dělat jakékoli problémy . Takže ať tu nikdo neříká , že jsme jakýmisi troublemakery , kteří na všechno říkají ne ne ne . Není to pravda , přijďte se někdy podívat na výbor pro evropské záležitosti . Podívejte se na to šílené penzum materiálů , které ten výbor de facto přijme bez jakékoli debaty . Zabýváme se skutečně jen těmi nejvážnějšími , a to ještě málokdy přijmeme nějaké velmi tvrdé nebo ostré stanovisko , které posíláme následně do Bruselu , že ta či ona legislativa se nám nelíbí . Čili nejsme žádnými troublemakery , až na nějaké výjimky přijímáme a transponujeme evropskou legislativu včas a transponujeme ji drtivou většinou . Takže tento argument neplatí . A neplatí ani to , že když někdo není troublemaker , tak vyjedná v té Evropské unii více . Já si vzpomínám na situaci při přijímání Lisabonské smlouvy , všichni si na to můžeme vzpomenout . Vzpomeňme si na příklad Polska , které bylo s Českou republikou zemí , která to dotáhla v bránění se Lisabonské smlouvě nejdál . Měsíce předtím , než byla Lisabonská smlouva definitivně ratifikována , bylo Polsko největším zločincem pro ostatní , pro tu evropskou politickou elitu . V novinách jste si o polských politicích nepřečetli nic pěkného a byli to ti troublemakeři spolu s námi , kteří se také se dokázali té Lisabonské smlouvě do značné míry bránit , dokonce jsme vyjednali výjimku z charty , kterou zločinná sociální demokracie , přestože jsme to vyjednali , pak nechala u ledu a přijala ji a odmítla ten požadavek , který vyjednal tehdy prezident Klaus . Tak tehdy to Polsko , které dělalo ještě větší potíže , které dokázalo vyjednat ještě víc , tak poté , co Lisabonská smlouva byla přijata , a poté , co půl roku bylo Polsko na pranýři všech evropských médií , že je neevropské , že je troublemaker , tak co dokázali Poláci ? Poláci dokázali vyjednat pro svého politika post předsedy Evropského parlamentu . Takže opak je pravdou . Nikoli že troublemakeři méně vyjednají , ale naopak . Ti , co vždycky kývají , ti , co si nedokážou stát za svým vlastním názorem , ti , co třeba nedokážou vyjednat nějaký kompromis , že něco schválí a něco za to dostanou , tak ti jsou trapní . Vidíme to na České republice a na postu eurokomisařky , kdy to portfolium , které Česká republika získala , a na tom se bezesporu všichni shodneme , není tím nejdůležitějším mezi Evropskou komisí . Takže naopak , i zkušenost našich sousedů , Polska , velí k tomu , abychom nekývali a nesouhlasili se vším , co Brusel chce , ale abychom v tom vyjednávání byli velmi tvrdí , a když už s něčím souhlasíme , abychom za to měli nějakou protihodnotu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities