ps2017-013-02-021-028.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-23 ps2017-013-02-021-028 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Já uznávám , že ten zákon , který navrhujeme upravit , měl jeden zásadní efekt : oddělil striktně kuřáky od nekuřáků a hlavně personál restauračních zařízení od kuřáků . To znamená , že rizikové pracovní prostředí přestalo být rizikovým . Nicméně chybou bylo , a už to tady bylo několikrát řečeno , že jsme zvolili nejextrémnější , respektive předchozí Sněmovna zvolila nejextrémnější způsob , který mohla zvolit , to znamená zákaz kouření . Absolutní zákaz . Vedle pozitiva , které už jsem říkal , přišla řada negativ . Už tady bylo řečeno . V městech hloučky kouřících na ulicích . Pokud tedy někdo říkal jako argument , proč to neměnit , že mládež má dobrý vzor , tak nevím , jakým dobrým vzorem je pro školní mládež odcházející ze školského zařízení hlouček kuřáků před hospodou . Podle mě žádným . Naopak starostové si stěžují : Máme hospodu nedaleko školy a ti kuřáci jsou venku a děti to každý den vidí . Efekt není žádný . Už tady byly řečeny malé vesnice , malé vesnické hospůdky . Musíme si uvědomit , že vesnice je opravdu velmi těžce zkoušená , a pokud my současným zněním zákona zlikvidujeme další prostor v malých vesnicích , tak prostě zakládáme na další problém . A to , že to je fakt , vám můžu potvrdit z velmi konkrétní zkušenosti z minulého čtvrtka , kdy byl poslanecký týden . Já jezdím po obcích kolem Písku a v Jihočeském kraji . A konkrétní hospoda v konkrétní obci , která se jmenuje Skály . Tam prostě řekli : Dokud se tady mohlo kouřit , průměrná denní návštěvnost v naší hospodě byla 25 lidí . Od té doby , co se tady kouřit nesmí , máme průměrnou návštěvnost pět lidí a máme to tady na zavření . Bohužel , jak už to bývá zvykem na vesnicích , je součástí hospody vždy i kulturní sál . Takže v momentě , kdy končí hospoda , končí ve vesnici i kulturní sál a vlastně veškerá možnost kulturního vyžití v obci , protože se nemají kde dělat hasičské zábavy , plesy , mikulášské , cokoli , co si představíte na vesnici . Takže opravdu je to velký problém . A ostatně i Ústavní soud , který tedy zrušil jenom část toho zákona , se jasně vyjádřil . Není to , je to možná úprava , ale neříkáme , že je to nejlepší možná úprava , a ta menšina ústavních soudců , která hlasovala jinak , říkala , je to něco jako páchání dobra . Opravdu tím zákonem , tak jak je teď nastaven , je pácháno dobro . Vnucujeme lidem vyšší dobro a je to zbytečné . Ujišťuji všechny , že jsem si dal velký pozor a jsem rád , že to zaujalo tolik poslanců , a děkuji Markovi Bendovi , že mi s tím opravdu důrazně pomáhal , nebo že jsme se spojili k tomu , dávali jsme si velký pozor na to , aby ten efekt oddělení kuřáků a nekuřáků skutečně fungoval . Opravdu to není o tom , a já děkuji Marku Bendovi , že to tady řekl , že my něco vracíme do původních kolejí . To prostě není pravda . Když si to pořádně přečtete , zjistíte , že jsou striktně oddělené prostory kuřáků a nekuřáků . Minulá , ta úplně předpředchozí úprava měla sice oddělené prostory , ale velmi běžné bylo , že kouření probíhalo buď u výčepu , anebo u toalet , to znamená v místech , kudy musejí projít všichni . Teď je to nastaveno tak v tomto zákoně , že ten prostor je oddělený , je neprůchozí . Opravdu nekuřáci do něj vůbec nepřijdou . Nepřijde do něj ani personál . Ten prostor je neobsluhovaný personálem , to znamená , že personál do něj nepřijde . A mohou se tam vnášet pouze nápoje , to znamená ne jídla . Určitou kontroverzi může vyvolávat ten prostor 80 metrů , kde se může provozovatel rozhodnout , jestli bude kuřácký , nebo nekuřácký . Samozřejmě zdůrazňuji , že ten prostor musí být jenom nápojový , řekněme , nesmí se tam vařit jídla , to znamená , že se tam mohou podávat jenom nápoje . A tuto úpravu mají další evropské země , ve kterých jsme vzali inspiraci , například Dánské království , Slovensko , Estonsko , Slovinsko , další země . V podstatě to má odpovídat prostoru , který je poměrně malý . Když si vezmete 80 metrů celá hospoda , tak když si odečtete nějakých 20 metrů na toalety , něco na bar a podobně , to znamená , že to je poměrně malý prostor . A je opravdu na každém , jestli tam přijde , nebo ne , protože ten prostor takto bude označen . A dokonce mě překvapil pan profesor Pirk , kterému dokonce vadí víc zřízení kuřáren než tyhlety řekněme bary , které jsou plně kuřácké . Říkal , tam si může každý zvolit . Takže to opravdu obhajujeme . Pak tam ještě odstraňujeme další věci . Velký problém současný zákon způsobil v tom , co je vlastně ten otevřený prostor , kde se smí kouřit . Byly kolem toho dohady . Někdo si to vykládal , že to musí být úplně nějaký open space , to znamená , že je nad vámi čisté nebe . Někdo jiný si vykládal , že tam můžou být deštníky , někdo jiný , že pergola , někdo , že to může být podloubí nebo nemůže být podloubí . Takže my to zpřesňujeme . Má to i tenhle dopad . Ten zákon zpřesňuje , co je ten otevřený prostor , aby to bylo jasné a nedocházelo ke sporům mezi kontrolory a provozovateli hospodských zařízení a zákazníky . Naopak tam odstraňujeme , a to je opravdu velmi dobrý podnět Marka Bendy , ten úplný nesmysl , že hospodský má odpovídat za to , jestli ten , komu podával alkoholický nápoj , po něm bude vykonávat nějakou činnost , která je v rozporu s pitím alkoholu . To je samozřejmě nesmysl . Přece po hospodském nemůžeme chtít , aby odhadoval , jestli člověk , co tam přišel , bude řídit , nebo ne . Samozřejmě můžou být extrémní situace , kdy přijede někdo , zastaví autem před hospodou , dá si čtyři piva a pět panáků a jede pryč . Tak to asi ano , ale ve většině případů to prostě odhadnout nejde . Já jsem přesvědčen , že ten zákon , tak jak je navržen , zachovává to podstatné , o co jde jeho odpůrcům , to znamená oddělení kuřáků od nekuřáků , ale odstraňuje ty excesy a extrémy , které stávající zákon přinesl : likvidace venkovských hospod , hloučky kouřících lidí venku , spory z toho vznikající , a tak dále a tak dále . Opravdu to beru jako věc , kterou chceme pomoct , kterou chceme ten přehnaný , velmi intenzivní zákon zmírnit . A chceme , aby bylo zachováno to základní : oddělení kuřáků od nekuřáků , ochrana personálu v restauračních zařízeních před kouřením . Já jsem připraven odpovídat na jakékoliv dotazy . Věnoval jsem se četbě jiných zákonů z jiných evropských zemí poměrně intenzivně , a kdykoliv bude třeba , budu reagovat faktickou poznámkou . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji . Nyní prosím pana poslance Nachera a připraví se paní poslankyně Válková . Prosím , pane poslanče . Poslanec Patrik Nacher Vážený pane předsedající , dámy a pánové . Děkuji za slovo . Množství poslanců tady prořídlo , zřejmě jsou tady v kuřárně v Poslanecké sněmovně , nicméně diskuse bude pokračovat . Toto téma je takové zvláštní , nedělí se na levici , pravici , na liberální , konzervativní , dokonce kupodivu ani na kuřák versus nekuřák , protože já jsem celoživotní nekuřák , i přesto jsem pod touto normou podepsán . Já vám řeknu , co to je . To je podle mého názoru dělení na pohled alibistický a pohled zdravého selského rozumu . Co se vlastně říká ? Říká se : všichni kuřte , abychom z toho vybírali peníze , všichni kuřte , abychom z toho vybírali peníze , ale nedělejte to v tom nepřirozenějším prostředí , nedělejte to v hospodách . Ono se dokonce ani neříká to všichni kuřte , ale tak , aby na vás nebylo vidět . Kdyby aspoň toto bylo . Dneska je to tak , a já nebudu opakovat vtip kolegy Brázdila z minulého jednání Sněmovny , že tam , kde ti kuřáci byli skryti , tak teď jsou naopak na veřejnosti . To znamená , my vlastně říkáme , ať to všichni vidí , kouříme , ale zakazovat to nebudeme , protože se z toho vybírají daně . Já si tady pomohu citátem ze seriálu 35 let starého Jistě , pane ministře , kde se říká , že kuřáci jsou dobrodinci národa , protože platí obrovské daně za cigarety a umírají dřív , a tím pádem nečerpají sociální dávky , nebo respektive důchod . Zdravotní důvody . To je nejčastější záležitost . My se asi , kolegové , neposloucháme . Já už jsem to řekl minule . Já nezpochybňuji ten fakt zdravotních důvodů , natolik nejsem odborník . Nezpochybňuji ten fakt . Já to zpochybňuji jako argument . Protože platí - li to jako argument , tak to přece nemůžeme řešit touto formou . Co se tím stalo ? My jsme neomezili , já dokonce nepůjdu tak daleko jako minule , zákaz kouření . Prohibice nikdy ničemu nepomohla . Ale omezení kouření , tomu bych jako rozuměl . Omezení kouření . Co se stalo ? My jsme jenom ty kuřáky přesunuli z místa A na místo B . Ale zároveň říkáme , že umírá 18 tisíc lidí na následky ročně . Udělali jsme proti tomu něco ? Mluvím tady opět jako nekuřák . Nic . Přesunuli jsme ty lidi , aby na ně bylo víc vidět . Já s dětmi , když teď chodím , tak těch kuřáků vidím mnohem víc než kdykoliv předtím . Předtím jsem měl volbu do té hospody nejít . Teď tu volbu kolem toho chodníku prostě nemám , jdu kolem kuřáků . A opět si pomohu takovou větou z Jistě , pane ministře , která podtrhuje absurdnost toho , co my tady vlastně dneska projednáváme . A to jest to , že když existuje na trhu nějaký lék , který má nějaké vedlejší účinky , nebo nějaká hračka , která někomu ublíží , tak se okamžitě stahuje celá šarže . Tady umírá několik desítek tisíc lidí a my uděláme jenom to , že zakážeme , kouřit v tom nejpřirozenějším prostředí . To je podle mě , nezlobte se na mě , alibismus .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities