ps2017-012-06-012-024.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Oni mluví - já to teď přečtu . Svaz měst a obcí chválí tu reformu , tu změnu , po které údajně municipality volaly , jako změnu , kdy peníze jsou rozdělovány podle výkonu , jak říká předseda SMO ČR pan Lukl . Podobně mluví také Asociace ředitelů základních škol . Mluví o reálné výkonové jednotce , tedy třídě a oddělení . Odbory pak mluví o práci , jejím financování ze strany státu , jako práci , kterou si stát objednává . A konečně znovu zpátky k té Asociaci ředitelů základních škol . Oni mluví o tom , že to , co ve stávající době máme , tedy normativní systém , vytváří nerovné podmínky pro žáky základních škol . Jsou to jakési fyzikální veličiny , práce - výkon , a samozřejmě že je třeba se trošku na to podívat . Průměrný výkon je práce dělená časem , za který byla vykonaná . A tady skutečně možná mají pravdu , chtějí - li vnímat takto výkonový způsob financování . Pak tedy bychom vzali celkovou práci jako energii vynaloženou učitelem , energii vynaloženou na vytápění , svícení , budování těch škol , jejich opravu a lomeno časem . Ale ti zastánci toho výkonového systému , kteří to takto zmiňují , zapomínají na to , že ta práce , ty energie mohou být vydávány před třídou , která je zaplněná zcela , anebo taky před třídou , kde zeje prázdnotou spousta židlí , protože ta škola nemá dostatečný počet studentů . Čili opomíjejí další význačnou veličinu , která s pojmem výkon souvisí , a to je účinnost . Takže sice tady bude nějaký výkon z tohoto hlediska dosažen , ale jeho účinnost bude tedy pramalá , protože mnohdy nebude ten výkon realizovaný před patřičným počtem studentů . Já jako člověk konzervativní nerad měním věci , které trvají . A říkám otevřeně , že jsme ten normativní systém přivítali . Zdálo se nám dobré , když každý žák s sebou ponese - a já nemám rád to přirovnání , že si to ponese v nějakém batůžku nebo školní tašce , ale s jeho osobností budou spojené nějaké výdaje , které pak bude možno té které škole , do které ten žák vstoupí , přiřknout . A myslím si , že ten systém má svoje vady , samozřejmě , dají se uvádět ty krajní případy , jak tady kolega Gazdík zmiňoval , nebo kolegyně Valachová , těch malých , malotřídních škol v obcích nebo základních uměleckých škol , kde ta efektivita není úplně tím hlavním kritériem jejich existence . Zase na druhou stranu ale chápu ten systém jako systém velmi spravedlivý . Systém financování na tu učební jednotku , ten jakoby výkonový , má celou řadu chyb také samozřejmě . Je složitý . Já mám obavu , že jeho podporovatelé jej v celé šíři nepochopili a že jej bohužel nechápou ani ti , kteří jej mají realizovat , tj . ředitelé a představitelé těch úřadů krajských nebo městských , kteří budou muset potom ty peníze umět dobře přerozdělovat . Oba systémy , mají - li dosáhnout cíle , tj . efektivního fungování školství , narážejí na jeden významný fenomén , a to je zřizovatelská pravomoc krajů anebo obcí k středním , příp . základním školám . Prostě oba systémy musí nějak reagovat na to , že jsou školy , o které není zájem , které prostě mají málo žáků , kam se nikdo nehlásí . Navzdory tomu , že všichni žáci dneska musí dělat přijímací zkoušky na střední školy , tak pohledem na internet zjistíme , že jsou školy , které po prvním kole přijímacího řízení nemají žáky , mají třetinu kapacity zaplněnou , a to jsou školy , které by tady neměly být , neměly by existovat . Jenom musí být odvaha , musí být síla krajské samosprávy takovou školu zavřít . A to je velmi složité . Kdo z vás jste někdy fungoval na úrovni obecní nebo krajské samosprávy , musíte dobře vědět , jaký je to obrovský politický problém takovou školu zrušit , s čím vším se musí ten , kdo ten záměr pojme , utkat . Utká se s peticemi těch žáků . Dneska víme dobře , že žáci cítí svoji sílu , vědí , že když vyjdou na náměstí , mohou dosáhnout svého cíle poměrně jednoduše . Rodičů , kteří nechtějí změny , které by zrušení té školy přineslo . A zastupitelé raději ten záměr ani nepředloží . Míra jejich pudu sebezáchovy je vždy úměrná blížícím se volbám . My jsme v jižních Čechách , pamatuji si , v roce 2005 , rok po volbách , zrušili zhruba třetinu středních odborných škol a středních škol včetně nějakých gymnázií . Od té doby se k takovémuto razantnímu zákroku nikdo neodhodlal . Bylo to , jak říkám , rok po volbách , kdy jsme měli tehdy velikou koaliční politickou sílu . To samé je to na úrovni obcí . Dneska základní škola v obci , i ta malotřídní , patří k jednomu z mála fenoménů , které pomáhají udržet pocit příslušnosti k dané obci , pocit obecní pospolitosti . Kostel , hospoda - tak tu už mnohdy se nám podařilo tím EET a zákazem kouření zavřít , no a teď je možné , že by vinou malého počtu žáků mohly být zavírány i základní školy . Tady si myslím , že obec , a to tady také zmiňoval , myslím , kolega Baxa , musí najít sílu a dohodu ve svém zastupitelstvu pomáhat financovat nejenom ty provozní výdaje , tedy teplo , elektřinu , budovu , ale také přispívat na platy učitelů , chtějí - li si školu udržet navzdory tomu , že počet žáků neodpovídá těm normám , které od nich vyžadujeme , aby mohly ty peníze formou normativní dostat . Financováním podle toho zákona , který má začít platit , se nic nevyřeší . Pořád tady budou školy , které budou neefektivní , které budou mít málo žáků . Jenom se oddálí ta schopnost najít konsenzus na to takové školy zrušit , takové školy zavřít a peníze z nich namnoze marně vynakládané , neúčinně , převést tam , kde jejich vynakládání bude účinné , zejména tedy do kapes učitelů v podobě zvýšení jejich platů . Já jsem ten návrh spolupodepsal . Znamená to , že se s ním ztotožňuji , budu samozřejmě hlasovat pro to , aby prošel do druhého čtení . Odmítám to , abychom jej zamítli . A vyzývám vás také , abyste dali šanci tomuhle návrhu do druhého čtení projít a abyste zamítnutí zákona hlasováním odmítli . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců ODS.) Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . A dalšího v pořadí požádám o vystoupení pana poslance Františka Váchu . Pane poslanče , máte slovo . Prosím .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities