Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
24. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 102/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji.Mámtadyžádostodvěfakticképoznámky.NicméněpřišelzamnoupanministrRobertPlaga,žebyserádužvyjádřil.Teďseptám,mámtadyjakpanaposlanceBaxu,takpanaKlause,jestlidáteprostor,jetonavás,jstespřednostnímprávem.Poslanec Václav KlausJájsemchtělreagovatnasvojipředřečnici,takabystetonezapomněli.Tadytroškudocházíkdemagogii,kesměšovánídvouvěcí.Protoženavyšovánírozpočtuškolstvínikdonezpochybňuje.Zpochybňujenesmyslnýzpůsob,jaktytopenízedoškoldostat.Demotivujícíprozaplněnéškoly.Protožeřeknětesiupřímně,školabezdětínemávelkýsmysl,čilibudetefinancovatškolu,kdeskoronikdonení.Mámestředníškolys60%naplněnostíkapacity.Ministerstvotoneřešíčtyři-nevímkoliklet,šest,osm.Tojsoutyproblémy,kterémánášsystém,amístotohosevymyslínová,revolučnímetoda,kteráneníověřená,nenípřipravená,budestát20miliardnebokolik,akdovíjestli,atovrhnemedoškol.Tojetomeritumvěci,očemsebavíme.Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji.NyníbychtedypožádalovystoupenípanaministraškolstvíRobertaPlaguanásledněbysepřipravilkfakticképoznámcepanposlanecBaxa.Jáještěrychlepřečtuomluvy,vidím,žesemitunashromáždily.OmluvapanaposlanceSadovskéhodnesdokoncejednánízpracovníchdůvodů.PanposlanecVítKaňkovskýseomlouváoddokoncejednacíhodnezrodinnýchdůvodůapanposlanecPetrDolínekseomlouváoddohodinzpracovníchdůvodů.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaVáženýpanepředsedající,váženéposlankyně,váženíposlanci.Jápovažujizanezbytné,abychsevyjádřilknávrhuposlanců,kekterémuMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovyvyjádřilonesouhlasnéstanovisko.Tonesouhlasnéstanovisko,kteréministerstvozaujalo,souvisípředevšímsočekávanýmpřínosemnovéreformyfinancováníregionálníhoškolství.Tareformajezaloženaapředpokládáspravedlivějšípřerozděleníprostředkůstátníhorozpočtujednotlivýmškolámaškolskýmzařízenímarespektováníspecifikvzdělávacíchinstitucívjednotlivýchkrajích.Vsoučasnédobě,aonoužtotadypadlo,serepublikovénormativystanovujíjakovýšerelevantníchvýdajůpřipadajícíchnavzděláváníaškolskéslužbynajednodítě,najednohožákanebostudenta.Jetotedynormativnízpůsobfinancování.Alenásledněsezrepublikovéhonormativustávajírůznéfinančnísoustavyjednotlivýchkrajů.Toznamená,jetonástrojrozpisupříslušnýchfinančníchprostředkůstátníhorozpočtumezijednotlivékraje.Krajskénormativy,kteréstanovujekrajskýúřadvpřenesenépůsobnosti,následněpředstavujívýšivýdajů,atovždynakonkrétníjednotkuvýkonu,cožsejiždelšídobuukazujejakohodněvolnáprávníformulace,kteráumožňujekrajskýmúřadůmstanovitkrajskénormativysvýraznýmimezikrajovýmiodchylkamipropodobnéjednotkyvýkonu.Atadychápu,žemůžedojítknějakémuideologickémusporu,protožesamozřejmějeotázkou,jestlipreferujetestandardizacivzdělávánívČeskérepublice,nebojestlijetotedytenčistěnormativnízpůsob,kdykaždýžáksinasadíbatůžekstěmipeněziaputujetímsystémem.Tenuvedenýproblém,kterýbylhlavnímdůvodempředloženínávrhureformyfinancováníregionálníhoškolstvíschválenéhovroce2017,přetrvává.Protosedomnívám,žeskutečněnenínamístěuvažovatodlouhodobémodloženítěchtovtutochvílijižpřijatýchzměn.Napříkladvoblastistředníhovzdělávánívedestávajícímodelvelmičastokpřijímánížáků,kteřínadanýobornemusímítstudijnípředpoklady,nebotenobordokoncenestudují,cožvedekesnižováníkvalityvzděláváníatakékneefektivnímuvynakládáníprostředkůstátníhorozpočtu.Jednodušetenbojostudentyvestřednímškolství,otyjednotlivéhlavičky,právědíkynormativnímufinancovánídocelazásadněselhává.Považujialezanezbytnésevyjádřitikdalšímvěcem,protožeskutečnějetomutak,žejsemnavládudávalnávrhaodkladojedenrok.Hlavnímdůvodem,jakpadloodmýchpředřečníků,bylovtéchvílinezajištěnéfinančníkrytí.Bylytamidalšídůvody,alepokudsebavímeotom,žeškolysinemohouvtutochvílijednoznačněstanovit,podívatsenato,kteréprostředky,kolikobjemůprostředkůnaněpřipadáprorok2019,takbychrádpodotkl,žestávajícísystémjeotom,ževbřeznu2018sedozvědíapodohodovacíchřízeníchvdubnuseteprvedozvědítenfinálnístav,toznamená,základnírozpissedozvědívbřeznuafinálnístavpodohodovacíchřízeníchvprůběhudubna.Toznamená,prvníčtyřiměsícekaždéhorokujedoubezdetailníchznalostírozpočtu.Protonenísamozřejmězcelapřesněmožnéprokaždoujednotlivouškoluvtomtéždubnu2018ukázatprostředkyarozpisprorok2019.Ano,alevtédůvodovézprávěbylouváděno,žepokudbydošlokodkladuorokzdůvodutoho,žeprostředkybybylyposkytnutyažnarok2020,takjenaprostosprávnéalegitimníjettydvasystémysouběžně,toznamenáodstranittunejistotujednotlivýchškol.Ajestlijetennovýzpůsobskutečněnespravedlivý,tourčitěje,aležepřinášídostatečnýobjemprostředkůtéškoleprotisrovnánísestavemsoučasným.Takžetobylydoplňky,kterérozhodněbylyvhodné,alenestályzatoužádostíojednoletýodklad.Aprotožejsemřekl,žepovažujizanutnéodhalitnaprostopřesně,jaktobylo,takkdyžjsemřekl,ženebylozajištěnorozpočtovékrytí,takvzávěrečnézprávězhodnocenídopaduregulaceknávrhuzákona,kterýmbylareformafinancována,jenapsáno,žeodhadem2,5až5miliardkorunnaeliminacivýraznýchnegativníchdopadůnovéhosystémunadisponibilnízdrojejednotlivýchprávnickýchosobvykonávajícíchčinnostškolaškolskýchzařízení,atímnaúroveňodměňováníjejichzaměstnanců-tojetedyvyčíslenýtendopad.Zároveň-rozpočtovástrategiesektoruveřejnýchfinancí,resp.veřejnýchinstitucí,tedykonvergenčníprogram,schválenávminulémroce,počítánareformufinancováníregionálníhoškolstvísčástkou3,5miliardykorunprorok2019.Takževechvíli,kdyjsmenapočetlidalšísouvisejícívěci,tzn.věci,kterénejdoujenomdovyrovnáníregionálníchdisparit,cožmůžebýt5miliardkorun,aleidozvýšeníkvalityvýuky,nakterése,předpokládám,všichnivtétoSněmovně,anejenomveSněmovně,shodneme,takjsmezjistilitučástku,kterápřesahuje10miliardkorun,abylozméstranypodleméhonázoruzcelaopodstatněné,žejsemtenmateriálsročnímodklademdalnavládu.Tedycelkemsseboureformapřinášínákladypřesahující11miliardkorunatynebyly,říkámzodpovědněaupřímně,zahrnutyvevýdajovýchrámcích.Takžejsemtyprostředkyzačalhledat.Amyslímsi,žepříslibvlády,příslibpremiéra,žeprostředkyvrámcipřípravyrozpočturoku2019budouzahrnutydorozpočtuMinisterstvaškolství,jepříslibemdostatečnýmanenípotřeba,abytadyještěvystupovalapaníministryněfinancíaznovuvalidovalarozhodnutívlády.Dovoltemialedrobnouodbočku,kterásetýkástavufinančníhokrytíopatřeníMŠMT,protožetotakévdiskusitadyzaznělo.Anavícjsemvtétověcibylnedávnointerpelován.Podobnýpřípadjakoreformafinancování,kdejsemřekl,ževestřednědobýchvýdajovýchrámcíchrozhodněnebylatačástka,kteroutofinálněstálo,topoctivěpřiznávám,bylipřípadspolečnéhovzdělávání.Podlepůvodníhoodhaduuvedenéhovdůvodovézprávěknávrhuvyhláškyč.27zroku2016semělydopadynastátnírozpočetpohybovatokolo1miliardykorunzarok2017a1,5miliardyzarok2018.Reálnénákladybysevšakzarok2017vyšplhalyažtéměřdovýše7miliardkorun,přičemždíkynovelizacivyhlášky,kterávstoupilavplatnostvprůběhuroku2017,sejepodařiloudržetna6miliardáchkorun.TadymidovoltepoděkovatmémupředchůdciStanislavuŠtechovi.Každopádněitatočástkamnohonásobněpřevyšujepůvodníodhad.Obdobnýmpřípademjedruházáležitost,vekteréjsembylinterpelován,tojezajištěnítzv.překryvuvmateřskýchškolách.Bylsiceupravenrámcovývzdělávacíprogrampropředškolnívzdělávání,nicméněopětnebyložádnýmzpůsobemzajištěnorozpočtovékrytítétozměny.Rozpočetregionálníhoškolstvíúzemníchsamosprávnýchcelkůnebylvroce2017účelověposílenanestalosetakanivpromítnutírozpočtunarok2018.Jetedyvidět,ževševeškolství,atímpotvrzujislovasvépředřečnice,jeofinancích,tedynevševeškolství,alecosetýkáfinancováníopatření,kterájsoudnestadynastole,ajámámzato,ževechvíli,kdyseshodnemenatom,žeprostředkyprofinancováníregionálníhoškolstvíatétozměnyjsou,taktazměnamůžezapočítvroce2019.Jájsemtedypro,abynávrhpanaposlanceKlausebylzamítnutvprvnímčtení.Děkujivám.