ps2017-012-06-012-024.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . A další přihlášenou poslankyni tady mám poslankyni Valachovou . Prosím , máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , mnohokrát jsme v tomto roce , ale i při schvalování státního rozpočtu na tento rok v minulém roce , diskutovali napříč politickým spektrem s velkou shodou - možná jsme se neshodli skoro na ničem jiném než na tomto - že naše vzdělávání , vzdělávací systém , školství je podfinancované . Shodli jsme se na tom , že v našem školství ročně , a to i po třech rekordních rozpočtech a růstu platů učitelů i neučitelů - tady prostřednictvím předsedajícího k paní poslankyni Hyťhové , že zřejmě zapomněla na tři rekordní rozpočty - tak i přes tento fakt je opravdu pravdou , že chybí několik desítek miliard . To je pravda . Také je pravda , že český vzdělávací systém stojí nejméně , v uvozovkách , nebo že na něj dáváme nejméně ze všech zemí OECD . To je taky pravda . Při projednávání rozpočtu jsme se tady předháněli , kdo navrhne 20 mld . plus 30 , 40 , 50 , 60 . A teď zpochybňujeme zcela spravedlivé , férové financování škol konečně ve výši dopadu 10 mld . plus samozřejmě zvýšení platů učitelů a neučitelů , tak jak zavázala Sněmovna vládu . To je dalších , řekněme , zhruba 20 mld . Jestli dobře počítám , tak je to kolem 30 mld . Takže pořád se nemůžeme těšit na to , že bychom se nějak významně polepšili ve financování škol . Co je na tom špatně , nevím . A stejně tak nevím , proč nás najednou opouští ta politická shoda v průběhu tedy už volebního období tyto peníze pro školy zajistit . Otázka totiž není , zda potřebujeme férové financování škol , to je zcela jasné , že ano . Také je zcela jasné , že máme schválené nové financování škol . Také je zcela jasné , že se zase tady nezrodilo , upřímně řečeno , v jedné hlavě , ale naopak více než dva roky se na této změně poctivě pracovalo . Byly zde zapojeny Sdružení místních samospráv , Svaz měst a obcí , Asociace základních škol , Asociace učňovských zařízení , středních odborných škol , CZESHA , Asociace gymnázií , školské odbory a potom praktici , ředitelé škol všech stupňů , všech soustav , speciálních škol , uměleckých škol , sportovních gymnázií , školních družin , školních jídelen a všech dalších segmentů , které naše školství obsahuje . To znamená , byla to dlouhá odborná , profesně náročná práce , která samozřejmě nebyla jednoduchá , ale - a teď to je důležité - všechny odborné asociace , a mně je líto vaším prostřednictvím , pane předsedající , že tady předkladatel je také necituje na mikrofon , to znamená školské odbory , Asociace základních škol , Asociace učňovských zařízení , CZESHA , největší asociace sdružující naše školy , všechny tyto asociace říkají zásadně odkladu ne ! A také říkají , přestaňte si z nás dělat legraci , a jestli chcete opravdu změnit kvalitu vzdělávacího systému , dejte nám na to peníze . Překvapivě možná budu souhlasit s tím , co zde zaznělo z úst předkladatele . Ano , centrum nemá sílu . Ano , náš systém financování škol je byrokratický , a dokonce ano , jakoukoli změnu ve vzdělávacím systému prosazujeme , byť je sebelepší nebo sebelépe odpovídá moderním vzdělávacím systémům , vždycky narazí na zásadní limit a tím je podfinancování českého školství a neférový systém financování škol . Tak to prostě je . Tak to prostě je . Co se týká nákladů , odhady dopadů nového financování škol , tady je určitě pravdou , přisvědčuji prostřednictvím předsedajícího panu poslanci Baxovi , ano , při projednávání v Poslanecké sněmovně a v Senátu se odhadovaly tehdy dopady nového financování zhruba na 5 mld . Je to pravda . Na druhé straně , vážené kolegyně a vážení kolegové , mějte na paměti , že jakékoli zvýšení - a já si přeji , aby bylo co nejvýznamnější - ohodnocení učitelů i neučitelů se okamžitě promítá logicky do dopadu nového financování . Takže se tady prosím nezkoušejme z toho , že pokud se mezitím podařilo dvakrát významně navýšit platy a mzdy , tak se divíme , že bude dopad změn financování dražší . V tomto ohledu pevně věřím , že čím větší odklad , tím dražší dopad nového financování škol . Protože já pevně věřím , že všechny politické strany budou plnit to , že každý rok se bude významně navyšovat ohodnocení učitelů i neučitelů . No a potom je ještě důležité říct , že z hlediska dopadů nového financování škol je potřeba říct , a je potřeba férově říct , že nejde jenom o dopady , skutečné dopady nového financování . To znamená , to je ta kvalita , o které hovořil zpravodaj - dělení tříd spravedlivě , tak aby měly možnost všechny školy , u cizích jazyků , matematiky , ITI , aby střední odborné školy se mohly opravdu připravovat na Průmysl 4.0 , ne o tom jenom snít , ale aby to byla realita , protože už i tak máme obrovské zpoždění za západní Evropou a nechci , aby pro naše děti zbyly pozice u lopat . To opravdu nechci . Tak to jsou spravedlivé dopady nového financování škol . Ale co se ještě ukazuje u nového financování škol ? Ukazuje se to , co jsme měli zameteno pod koberec dlouhé roky ve školství . Ukazuje se např . to , a mě překvapuje , že se tedy brání řešení skrze nové financování škol , že mateřské školy 13 let neměly financovánu reálnou provozní dobu . Měli jsme o tom nedávno velkou rozpravu a všichni jsme chtěli zlepšit podmínky . Tak teď je ten okamžik . Teď je ten okamžik , najít finance , aby provozní doba mateřských škol byla poctivě financována . Teď je okamžik přiznat , kolik nepedagogů pracuje v našem školství a že ředitelé nejsou Ferdové mravencové a brouci Pytlíci dohromady , nemůžou si hrát současně na účetního , personalistu , různého administrátora dotací a veřejných zakázek . Ano , oni potřebují nepedagogy a my se tváříme , že ne , a tváříme se od roku 2005 . Toto všechno má napravit nové financování . A upřímně řešeno , nové financování usvědčuje celý systém stávajícího financování z obrovského pokrytectví . A já chci , aby to skončilo . Děkuji vaším prostřednictvím , pane předsedající , za aktivní přístup krajů a za to , co tady sdělil na plénu pan zpravodaj . Z hlediska přípravy na Ministerstvu školství , mládeže a tělovýchovy chci říct jen tolik , že už v prvním čtvrtletí minulého roku ministerstvo zpracovalo a mělo k dispozici - a nikdy předtím se to tak nestalo - analýzu středního odborného vzdělávání a gymnázií , sítě gymnázií a středních odborných škol . Mělo zpracovanou analýzu ve spolupráci se Sdružením místních samospráv a Svazem měst a obcí o síti mateřských škol , základních škol a malotřídních škol , protože malotřídní školy udržíme v našich obcích jenom skrze nové financování . Toto všechno bylo zpracováno a ano , probíhaly dlouhé rozhovory ve shodě MŠMT a MF , že na základě těchto analýz budou dopočítány dopady reformy . Není to nic nového a já věřím , že projekt nového financování , férového financování našich škol a skutečné záruky kvalitního vzdělávání našich dětí do budoucna prosazený koalicí ČSSD , ANO a KDU - ČSL dotáhneme do konce i přes další funkční období . A chtěla bych nejenom tomu popřát hodně síly , protože to samozřejmě bude náročný úkol , ale samozřejmě i skrze ty možnosti , které my poslanci máme v Poslanecké sněmovně , nabídnout i pomoc .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities