|

ps2017-012-06-012-024.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

24. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 102/ - prvé čtení

Date2018-04-18
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/024
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012199.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji, pane poslanče. A další přihlášenou poslankyni tady mám poslankyni Valachovou. Prosím, máte slovo. Poslankyně Kateřina ValachováVážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, mnohokrát jsme v tomto roce, ale i při schvalování státního rozpočtu na tento rok v minulém roce, diskutovali napříč politickým spektrem s velkou shodou - možná jsme se neshodli skoro na ničem jiném než na tomto - že naše vzdělávání, vzdělávací systém, školství je podfinancované. Shodli jsme se na tom, že v našem školství ročně, a to i po třech rekordních rozpočtech a růstu platů učitelů i neučitelů - tady prostřednictvím předsedajícího k paní poslankyni Hyťhové, že zřejmě zapomněla na tři rekordní rozpočty - tak i přes tento fakt je opravdu pravdou, že chybí několik desítek miliard. To je pravda. Také je pravda, že český vzdělávací systém stojí nejméně, v uvozovkách, nebo že na něj dáváme nejméně ze všech zemí OECD. To je taky pravda. Při projednávání rozpočtu jsme se tady předháněli, kdo navrhne 20 mld. plus 30, 40, 50, 60. A teď zpochybňujeme zcela spravedlivé, férové financování škol konečně ve výši dopadu 10 mld. plus samozřejmě zvýšení platů učitelů a neučitelů, tak jak zavázala Sněmovna vládu. To je dalších, řekněme, zhruba 20 mld. Jestli dobře počítám, tak je to kolem 30 mld. Takže pořád se nemůžeme těšit na to, že bychom se nějak významně polepšili ve financování škol. Co je na tom špatně, nevím. A stejně tak nevím, proč nás najednou opouští ta politická shoda v průběhu tedy volebního období tyto peníze pro školy zajistit. Otázka totiž není, zda potřebujeme férové financování škol, to je zcela jasné, že ano. Také je zcela jasné, že máme schválené nové financování škol. Také je zcela jasné, že se zase tady nezrodilo, upřímně řečeno, v jedné hlavě, ale naopak více než dva roky se na této změně poctivě pracovalo. Byly zde zapojeny Sdružení místních samospráv, Svaz měst a obcí, Asociace základních škol, Asociace učňovských zařízení, středních odborných škol, CZESHA, Asociace gymnázií, školské odbory a potom praktici, ředitelé škol všech stupňů, všech soustav, speciálních škol, uměleckých škol, sportovních gymnázií, školních družin, školních jídelen a všech dalších segmentů, které naše školství obsahuje. To znamená, byla to dlouhá odborná, profesně náročná práce, která samozřejmě nebyla jednoduchá, ale - a teď to je důležité - všechny odborné asociace, a mně je líto vaším prostřednictvím, pane předsedající, že tady předkladatel je také necituje na mikrofon, to znamená školské odbory, Asociace základních škol, Asociace učňovských zařízení, CZESHA, největší asociace sdružující naše školy, všechny tyto asociace říkají zásadně odkladu ne! A také říkají, přestaňte si z nás dělat legraci, a jestli chcete opravdu změnit kvalitu vzdělávacího systému, dejte nám na to peníze. Překvapivě možná budu souhlasit s tím, co zde zaznělo z úst předkladatele. Ano, centrum nemá sílu. Ano, náš systém financování škol je byrokratický, a dokonce ano, jakoukoli změnu ve vzdělávacím systému prosazujeme, byť je sebelepší nebo sebelépe odpovídá moderním vzdělávacím systémům, vždycky narazí na zásadní limit a tím je podfinancování českého školství a neférový systém financování škol. Tak to prostě je. Tak to prostě je. Co se týká nákladů, odhady dopadů nového financování škol, tady je určitě pravdou, přisvědčuji prostřednictvím předsedajícího panu poslanci Baxovi, ano, při projednávání v Poslanecké sněmovně a v Senátu se odhadovaly tehdy dopady nového financování zhruba na 5 mld. Je to pravda. Na druhé straně, vážené kolegyně a vážení kolegové, mějte na paměti, že jakékoli zvýšení - a si přeji, aby bylo co nejvýznamnější - ohodnocení učitelů i neučitelů se okamžitě promítá logicky do dopadu nového financování. Takže se tady prosím nezkoušejme z toho, že pokud se mezitím podařilo dvakrát významně navýšit platy a mzdy, tak se divíme, že bude dopad změn financování dražší. V tomto ohledu pevně věřím, že čím větší odklad, tím dražší dopad nového financování škol. Protože pevně věřím, že všechny politické strany budou plnit to, že každý rok se bude významně navyšovat ohodnocení učitelů i neučitelů. No a potom je ještě důležité říct, že z hlediska dopadů nového financování škol je potřeba říct, a je potřeba férově říct, že nejde jenom o dopady, skutečné dopady nového financování. To znamená, to je ta kvalita, o které hovořil zpravodaj - dělení tříd spravedlivě, tak aby měly možnost všechny školy, u cizích jazyků, matematiky, ITI, aby střední odborné školy se mohly opravdu připravovat na Průmysl 4.0, ne o tom jenom snít, ale aby to byla realita, protože i tak máme obrovské zpoždění za západní Evropou a nechci, aby pro naše děti zbyly pozice u lopat. To opravdu nechci. Tak to jsou spravedlivé dopady nového financování škol. Ale co se ještě ukazuje u nového financování škol? Ukazuje se to, co jsme měli zameteno pod koberec dlouhé roky ve školství. Ukazuje se např. to, a překvapuje, že se tedy brání řešení skrze nové financování škol, že mateřské školy 13 let neměly financovánu reálnou provozní dobu. Měli jsme o tom nedávno velkou rozpravu a všichni jsme chtěli zlepšit podmínky. Tak teď je ten okamžik. Teď je ten okamžik, najít finance, aby provozní doba mateřských škol byla poctivě financována. Teď je okamžik přiznat, kolik nepedagogů pracuje v našem školství a že ředitelé nejsou Ferdové mravencové a brouci Pytlíci dohromady, nemůžou si hrát současně na účetního, personalistu, různého administrátora dotací a veřejných zakázek. Ano, oni potřebují nepedagogy a my se tváříme, že ne, a tváříme se od roku 2005. Toto všechno napravit nové financování. A upřímně řešeno, nové financování usvědčuje celý systém stávajícího financování z obrovského pokrytectví. A chci, aby to skončilo. Děkuji vaším prostřednictvím, pane předsedající, za aktivní přístup krajů a za to, co tady sdělil na plénu pan zpravodaj. Z hlediska přípravy na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy chci říct jen tolik, že v prvním čtvrtletí minulého roku ministerstvo zpracovalo a mělo k dispozici - a nikdy předtím se to tak nestalo - analýzu středního odborného vzdělávání a gymnázií, sítě gymnázií a středních odborných škol. Mělo zpracovanou analýzu ve spolupráci se Sdružením místních samospráv a Svazem měst a obcí o síti mateřských škol, základních škol a malotřídních škol, protože malotřídní školy udržíme v našich obcích jenom skrze nové financování. Toto všechno bylo zpracováno a ano, probíhaly dlouhé rozhovory ve shodě MŠMT a MF, že na základě těchto analýz budou dopočítány dopady reformy. Není to nic nového a věřím, že projekt nového financování, férového financování našich škol a skutečné záruky kvalitního vzdělávání našich dětí do budoucna prosazený koalicí ČSSD, ANO a KDU-ČSL dotáhneme do konce i přes další funkční období. A chtěla bych nejenom tomu popřát hodně síly, protože to samozřejmě bude náročný úkol, ale samozřejmě i skrze ty možnosti, které my poslanci máme v Poslanecké sněmovně, nabídnout i pomoc.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities