ps2017-012-06-012-024.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . A nyní tedy , ano , tak tady máme další faktické poznámky . Takže paní poslankyně Valachová a připraví se na faktickou poznámku pan poslanec Klaus a následně pan poslanec Pojezdný . Tak , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , chtěla bych jenom naopak přisvědčit k pravdivosti tvrzení kolegů ze STAN . Ano , pokud nezměníme systém financování škol , jsou unikátní systémy našeho školství , jako jsou základní umělecké školy nebo speciální školy , ohroženy . A ke speciálním školám jenom poznámku , protože si dokážu představit další reakci . Počty dětí ve speciálních školách , byť jsou unikátní , a unikátní programy a chceme je zachovat a vždycky jsme je chtěli zachovat a nikdy jsme je nechtěli narušit , tak v případě speciálních škol padají počty dětí od roku 2005 . Potřebujeme jiný způsob financování , než je přístup k dětem jako ke kusům , které nosí ve svém batůžku balíček bankovek . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Teď přečtu omluvy . Mám tady omluvu od pana poslance Jana Richtera od 16.00 hodin do konce jednacího dne a dále tady mám omluvu ministra dopravy Dana Ťoka , a to od 17.10 do konce jednacího dne z pracovních důvodů . S další faktickou poznámkou pan poslanec Václav Klaus . Prosím . Ano , máte další . Prosím Poslanec Václav Klaus Faktická poznámka . Rád bych zareagoval na pana Raise , který podpořil , aby se už udělala ta reforma . Víte , jeden z největších problémů českého regionálního školství jsou neustálé reformy . My jsme zavedli RVP , revolučně jsme reformovali něco , co desítky let fungovalo . Teď je zase další reforma . Takže jakoby ta mantra , že každá reforma je z povahy věci dobrá , to prostě tak není . Jinak tedy máte pravdu , ten odklad je myšlen tak . Já jsem zásadní odpůrce tohoto způsobu financování , protože způsobí rozvrat . Jestli tedy chcete něco , tak udělejte ten striktně nákladový , odeberte jakoukoli kompetenci krajům , skutečně to řešte seshora , ten systém bude nějak fungovat , já s tím nebudu souhlasit díky svému ideovému přesvědčení , ale bude funkční . To , co vznikne takhle , funkční nebude . To je ta moje hlavní námitka , kterou proti tomu vedu . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . A další faktická poznámka , žádám pana poslance Pojezdného o vystoupení . Prosím , pane poslanče . Poslanec Ivo Pojezný Dobrý den , dámy a pánové . Já bych zareagoval na pana kolegu Klause , který říkal , že tento systém je lepší než ten , který jsme schválili v minulém období . Není tomu tak a mohu to potvrdit například tím , že já jsem z velké vesnické aglomerace a vím , jaké je tady financování školství malých škol , školek , školských zařízení , které máme v těchto oblastech . Je rozdíl mezi Prahou , Jihomoravským krajem nebo jižními Čechami . To jsou obrovské rozdíly a těch financí se nedostává . Kraj to musí také někdy nějak sanovat . To , že existují velké rozdíly mezi kraji , je právě tímto financováním na žáka . A to , že minulá Sněmovna se rozhodla trošičku jinak , dát nejenom to financování podle počtu žáků čili na kus , ale také podle výkonů pedagogů , je jenom dobře . Malé školy nám za to budou vděčny . A pokud já mám ohlasy právě z našich školek , škol , ve vesnici , kde mnohé nakonec zanikly díky tomuto financování . Takže já podporuji to , aby tato novela zákona neprošla , abychom ji zamítli v prvním čtení . Místopředseda PSP Tomio Okamura Takže mám tady návrh na zamítnutí . Tak a nyní nemám další faktickou poznámku , to znamená , vrátíme se do obecné , respektive jsme v obecné rozpravě . Takže v řádném pořadí tady mám přihlášenou poslankyni Terezu Hyťhovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Tereza Hyťhová Vážené dámy a pánové , návrh , který se týká odkladu reformy financování regionálního školství , má dva aspekty . Za prvé , zdali je vhodné reformu financování regionálního školství odložit a posunout její začátek z termínu 1 . září 2018 na pozdější dobu . A za druhé , druhým aspektem je otázka , na jak dlouho by se tato reforma měla odkládat . K otázce vlastního odložení reformy je nutné říct několik faktů . Reforma financování ruší stávající normativní systém financování regionálního školství prostřednictvím krajských normativů a zavádí převážně nákladový systém založený na financování určitého počtu odučených hodin , řečeno velmi stručně . Je nutné si přiznat , že normativní financování vykazuje určité problémy a tyto problémy bylo třeba řešit . Autoři reformy připravili nový systém , kdy finance budou rozdělovány centrálně na základě výkazů pomocí informačních systémů a dojde v zásadě k významnému přerozdělení kompetencí při financování přímých výdajů ve školství z regionů na MŠMT . V této souvislosti je třeba se zeptat , zdali bude tato reforma finančně neutrální . To znamená , zdali si její zavedení nevyžádá dodatečné finanční náklady spojené s vlastní realizací reformy . V případě , že ano , je nutné znát výšku těchto nákladů a garantovat jejich zajištění . Dále je třeba se zeptat , jak jsou školy připraveny na realizaci reformy . Zdali si reforma nevyžádá organizační změny ve školách , například omezování výuky , rušení , dělení tříd a podobně . Za podstatný považuji fakt , že dojde k zásadní změně v komunikaci se školami při náběhu reformy . MŠMT by mělo garantovat , že v této chvíli máme vyzkoušený a ověřený software a ředitelé škol se již seznamují s výkazy , které budou vyplňovat . Zástupci krajů by nám měli sdělit , že jsou připraveni ze svých finančních rezerv krýt krizové situace , které na některých školách mohou nastat , a že mají rámcovou představu o výši potřebných rezerv . Pokud na výše uvedené problémy nemáme jasné a určité odpovědi , považuji za naprosto nezbytný odklad reformy . Tento odklad je třeba využít k doladění organizačních , technických a administrativních problémů spojených právě s touto reformou . Zároveň by odklad měl posloužit k věcné revizi celého záměru . Je otázka , zdali určitými úpravami normativního financování by nebylo možné dosáhnout odstranění některých nedostatků tohoto systému . Mám na mysli především centralizaci a sjednocení normativů , odstranit normativní rozdíly ve financování jednotlivých škol a oborů mezi kraji ČR . Mohlo by se stát , že si uvědomíme , že dokážeme najít řešení levnější a efektivnější , než je právě zde rozbíhaná reforma . V souvislosti s financováním regionálního školství je zapotřebí zmínit i probíhající koncepci inkluzivního vzdělávání . Pokud nedojde k revizi koncepce inkluzivního vzdělávání a jejího financování , nebude možná plná předvídatelnost a stabilita financování regionálního školství . Oba dva problémy by se měly řešit společně , neboť jsou součástí stejného problému , a tím je finanční stabilita , předvídatelnost , financování regionálního školství . Pouze předvídatelný a stabilní systém umožní průběžně řešit nárůst platů ve školství , který je nutné řešit . A je naším zásadním programovým bodem . Jestli chceme dostat reálné platy na úroveň 130 % průměrné mzdy , potřebujeme k tomu systém , a nikoliv černou díru na peníze , kterou nám po sobě nechala paní exministryně Kateřina Valachová . Druhým aspektem je , na jak dlouho by měla být reforma odložena . Zde si dovolím s kontrarevoluční upřímností našeho hnutí říct , že deset let je poněkud moc . V průběhu projednávání by bylo vhodné pozměňovacím návrhem tuto lhůtu výrazně zkrátit . Rok dva by nepochybně stačily . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . A nyní tady mám jednu faktickou poznámku , takže pan poslanec Václav Klaus . Prosím , pane poslanče . Poslanec Václav Klaus Zareaguji na paní poslankyni Hyťhovou . Ona udeřila taky jeden hřebíček na hlavičku a to je inkluze . Když nám jde o každé dítě , tak tady jde právě o to každému tomu dítěti dle jeho potřeb přidělit finanční prostředky . Čili to normální dítko bude mít třeba 60 tisíc na žáka , já nevím , nevidomé dítko třeba 400 tisíc . Když zavedeme tuhle slavnou reformu , tak vznikne takový galimatyáš , že se v tom už nikdy nikdo nevyzná . Nedokážeme podporovat jednotlivé děti , o které především jde .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities