|

ps2017-012-03-001-067.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-12 ps2017-012-03-001-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2018-04-12
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012078.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Musím říct, že po roce 2022 by toto spojení vlastně mělo úplně zmizet, mělo by se jezdit do Pardubic a pak dále přestoupit směr Praha, případně na druhou stranu Brno, Ostrava. S touto odpovědí souhlasit nemohu, protože jak zástupci veřejné odbornosti, tzn. pracovníci Českých drah, kteří mají své zkušenosti s touto přepravou, tak i veřejnost jako taková prostě vnímají možnost cestování vlakem jako příjemnou alternativu do chvíle, pokud odstraníme všechny komplikace. A dovedete si představit, že buď tímto vlakem jezdí studenti, jezdí zaměstnanci do Prahy, ale také jezdí turisté, a když turista lyže nebo nějaký batoh, kufr, tak přestupovat na jakémkoliv českém nádraží je skutečně hororová záležitost. Ale vím, že teď byla vláda v demisi na návštěvě Královéhradeckého kraje, kde proběhla další jednání. Současné vedení kraje na to jiný názor než to předešlé, podporuje myšlenku, že to přímé spojení by mělo být zachováno. Samozřejmě jsem využil této příležitosti, že ta jednání navazují na sebe, a rád bych se pana ministra doprava, pana Ťoka zeptal na to, jestli náhodou ministerstvo nezamýšlí celou záležitost přehodnotit, protože jak říkám, chceme-li dostat lidi na železnici, tak jim k tomu musíme zajistit veškerý komfort. Jinak nebudou tou železnicí jezdit, budou vymýšlet alternativní náhrady a rozhodně pro naše životní prostředí i pro kulturu cestování nejenom na železnici, ale i na komunikacích, to není přínosem. Takže bych se pana ministra zeptal, jestli se náhodou ten názor nemění, protože samozřejmě vím, že je vypsáno výběrové řízení s parametry, že to asi nebude úplně jednoduché, nicméně byl bych rád, kdybychom došli k pozitivnějším názorům, tak aby naši občané a návštěvníci našeho krásného regionu byli spokojeni a využívali právě cestování železnicí. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji, pane poslanče. Otevírám rozpravu a pan ministr se již přihlásil a chce reagovat. Prosím, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za interpelaci panu poslanci Adamcovi prostřednictvím pana předsedajícího, nebo předsedy, promiňte. Mám tu připravené argumentačně správné stanovisko našeho úřadu, které hájí tu koncepci, o které mluvil pan poslanec Adamec. Na druhé straně je pravda, že jsem měl dvě jednání s radním pro dopravu Královéhradeckého kraje, s panem Červíčkem, byl u na ministerstvu. V rámci návštěvy naší vlády jsme tu situaci řešili ještě jednou přímo na královéhradeckém nádraží, byli tam i zástupci Českých drah, takže jsem slyšel i jejich stanovisko. Na základě těchto jednání jsem se rozhodl, že se tou situací budu ještě jednou zabývat. Máte pravdu v tom, že námi navržené řešení je technicky správně, je ekonomicky výhodnější, ale možná by nám to opravdu odehnalo tu skupinu cestujících, o kterou stojíme, aby nám jezdila tímto vlakem. Pak jsem musel uznat i druhou věc, že vlastně tento rychlík do Trutnova byl jediným, který ve veřejné službě jezdil do kraje, a že by bylo od nás neférové, kdybychom jediný spoj zase zrušili. Takže bych chtěl říct, že se tím chci znova zabývat, budeme to probírat a budu hledat řešení tak, abychom vyhověli co možná nejvíc tomuto požadavku. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji panu ministrovi. Ptám se, zda ještě někdo zájem. Pan poslanec Adamec, poté pan poslanec Petrtýl. Poslanec Ivan AdamecTakže vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, chtěl bych z tohoto místa poděkovat panu ministrovi za jeho postoj a de facto příslib toho, že ta záležitost se může dostat na správnou cestu. Jinak musím říct, že my všichni, nebo vy, kdo působíte ve veřejné správě, ve státní službě, tak víte, že kolikrát ekonomicky nejvýhodnější řešení nejsou ta nejlepší. A si myslím, že tady je to ten případ. Rozumím tomu, chceme liberalizovat provoz na tratích, jsou v tom soukromé peníze, chápu to, nicméně z hlediska komfortu dopravy podle tady je potřeba uvažovat trošku, malinko jinak a snažit se najít takové řešení, které ekonomicky nebude příliš pro stát zatěžující, ale zároveň to veřejné klima se výrazně vylepší, a myslím, že toto je účelem. Znovu zopakuju, že Trutnov... znám ty vtipy, když se pokouší někdo vytočit a říká: Trutnov, nebo Turnov? Chápu to, že Trutnov je pro některé prostě pusté pohraničí, ale není to tak. Trutnov je moderní, na české poměry relativně velké město, které skutečně tu smůlu, že je v pohraničí a že D11 je zatím u Hradce, na polské straně někde u Javoru, možná ještě dál. A co se týká železnice, tak prostě je taková, jaká tam je, protože ty rozvojové plány z hlediska železnice se tam realizují velmi pomalu. A věřím, že některé se postupně zrealizují. Přesto Trutnov dneska patří mezi centrum elektrotechnického průmyslu, je to opravdu průmyslové město, doporučuji navštívit. Ale prosím vás, tam pojedete, tak se obrňte trpělivostí. Pokud pojedete vlakem, využijte to rychlíkové spojení, které zatím existuje, pokud pojedete autem, doporučuji se opravdu obrnit. Děkuji. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil pan poslanec Petrtýl. Prosím. Poslanec František PetrtýlVážený pane předsedo, vážené dámy a vážení pánové, chtěl bych se jenom podělit o nějaké zkušenosti z jiných krajů. Jsem radní pro dopravu ve Středočeském kraji a u nás máme vlastně opačné problémy, protože čím dál tím víc lidí cestuje ze Středočeského kraje do Prahy hromadnou dopravou. Denně je to zhruba více jak 200 tisíc cestujících autobusy a přes 140 tisíc vlaky, kde třeba byl za poslední rok nárůst téměř 10 %. Souhlasím tady s panem poslancem Adamcem vaším prostřednictvím, že ta železniční doprava a kolejová doprava vůbec je skutečně základní páteřní sítí dopravy, protože nemůžeme jít cestou stálého rozšiřování komunikací, silnic a dálnic, ale skutečně ta železniční doprava svoje vlastní trasování, což je obrovská výhoda. Takže si myslím, že čím více budeme podporovat železniční dopravu, tak určitě dosáhneme toho, že tím víc lidí, cestujících, zůstane při hromadné dopravě. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. Táži se, zda ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě k tomuto bodu. Není tomu tak, rozpravu končím. Ptám se pana poslance, zda zájem navrhnout nějaké usnesení. Není tomu tak, takže vám děkuji a končím projednávání této interpelace. Nyní mi dovolte přečíst několik omluv. Omlouvá se pan poslanec Jan Birke 12. a 13. z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Pavel Blažek, a to ve čtvrtek 12. dubna od do z osobních důvodů, a omlouvá se pan poslanec Stanislav Blaha ve dnech 12. a 13. 4. ze zdravotních důvodů. Tím jsme vyčerpali všechny písemné interpelace. Konstatuji, že jsme pro dnešní den ukončili projednávání odpovědí na písemné interpelace poslanců. Nyní z vícero praktických důvodů, jednak zajištění přítomnosti ministrů, zajištění řízení schůze, a zřejmě i abychom se navzájem nepřekvapovali, protože řada kolegů s tím možná nepočítala, budeme pokračovat dle schváleného pořadu, tzn. budou pokračovat první čtení podle pořadu, tak abychom zajistili důstojné projednávání zákonů, přeruším jednání Sněmovny do hodin, kdy budeme pokračovat řádným schváleným programem, není-li proti tomu nějaká zásadní námitka. Nikoho nevidím, přerušuji schůzi do hodin. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities