Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-004-008 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
Ajájsemsiudělalpoznámku,žejetoproněhlavněekonomickázáležitost.Protožeonimajísvéhozřizovateleatennemáprostředkynatorealizovatdalšípřístavbu,dalšírozšiřovánímateřskýchškolek.Aproto,abyvyhovělpotřebě,taktodělánaúkorkapacitymateřskéškolkyklasické.Onistímvelkýproblémažtaknemají,aleupozorňujinato,žetojakoproblémnastane.Protožezřizovatelemnenípouzevelkéměsto,aleimaláobec.Atenproblémjezcelazřejmý.Vynechámzargumentacepedagogickédůvody,kterétadyjižzaznělyodpředřečníků,kteříjsoujistěpovolanějšítototémaotevírat.Vynechámipsychologickédůvody,kterémiobjasnili.Aletytadytakéjižzaznělyamohlbychsepodnějenompodepsat.Coalejakozákladníproblémpromězténávštěvymateřskéškolkybylo,je,žemajíochotupřijímatdětioddvoulet,alemusínatobýtpodmínky.Tennávrh,kterýbyl,nebojepřipraven,aježádostojehonovelizaci,aletytopodmínkynevytváří.Onjepouzeslibuje.Atojetenproblém.Kdybynejdřívbylypodmínkyapotomsepřišlostoutorealizací,takbyasitatodiskuzebylabezpředmětnáanebylaby.KdybyobcedostalyprostředkyzMinisterstvaškolstvínavybudováníjeslínebospeciálníchtřídpřimateřskýchškolách-protožeonypotřebujítakéspeciálnítechnicképodmínkynatovybudování-kdybydostalyprostředkynamzdyaplaty,takbyasitentoproblémnebyl.Jelikožtojealetak,ženejdřívzavedemenárokovost,apotomteprvebudememožnářešitekonomickoustránkuvěci,taktadytenproblémvzniká.Asamozřejměvyvoláváobavu.Ataobavajezřejmá.Musímříci,žemězaujaljedenargument,atenměipřivedlktomu,žestojímtadyutohotomikrofonuahovořímkvám,žesenepodařilopaníbývaléministryni,kterátoutovlajkovoulodí-mimoškolskéinkluzeteda-toutovlajkovoulodíchtělapodpořitvšeobecnémíněníobčanů,žeprostědvouletédětipatřídopředškolníchzařízení.Tenargument,kterýmidali,jeprůzkum,amatérskýprůzkum,kterýsibývalápaníministryněprovedlanasvémfacebooku,kdypoložiladvěotázky.Položilaotázku,zdaumisťovánídvouletýchdětídomateřskýchškolvúnoru2018:ano-rodičůmtopomůžeadětemneuškodí,nebone-rodičesemajístaratodětiajetozločinemnadětech.Jsoutodvěotázky,ojejichžúčelovostimůžemepochybovat,přestovýsledekjedocelamarkantní.Paradoxněkdyžitydvěotázkypodložilafotografiemizastáncůaodpůrců,takpřestovtomtoamatérskémprůzkumu,kterýalezašestdníobsahovalskoro19tisícodpovědí,cožjedocelavelkéastatistickyvelicevýznamnéčíslo-azvážíme-li,žetobylonafacebooku,kdytysociálnísítějsouvytvářenyurčitýmprincipem,čilipřáteltétopolitikyapolitičky-tenvýsledekbylproano,žejedobrétydvouletédětimítvtěchškolkách,pouze15%ane85%.Tojetakovývýrazobčanskéhonázoru,žesimyslím,žeipředkladatelkutohopůvodníhonávrhuanyníobhájkynitohotonávrhubytomožnámělopřivéstktomu,žetoobčanéprostěvidíjinak.Avracímseksvémuúvodu.Myslím,ženenízbabělostpřiznat:Mýlilijsmese.Prostějsemmyslela,žetopůjde.Jelikožaleužtonejsemschopnaovlivňovat,vnímám,žetenproblémtadyjeažeodbornáveřejnosttoprostětakénepřijala.Laickáveřejnost,kterábytomělavyužívat,totakénechce.Aprostěpředběhlajsemdobu.Netrapmesetím.Prostětadyjenovela,pusťmejidodruhéhočtení,bavmeseotom,kterýnávrhztěchtřínávrhů,kterétadyzazněly,podpořímeakterýne.Aleprostětozkusmeřešit,protožeobčané-atadysimohudovolitříciijá,kterýužmádětidávnomimo-totocítíjakoproblém.Protožetovzbuzujeemoce,azbytečnéemoce,navěcech,nakterýchjedleméhonázoruvětšinováshoda.Prostědvouletédětipovinnědopředškolníchzařízenínepatří.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaNásledujífakticképoznámkyvpořadípániposlanciAdamecaSvobodaapaníposlankyněValachová.Prosím,paneposlanče.Poslanec Ivan AdamecVáženýpanepředsedající,váženýpaneministře,kolegyněakolegové,jenomdokončím,cojsemzačalvesvépoznámce.AlekolegaLuzarmitadypřipomněl,žechybovatjelidské,odpouštětjebožské.Takželidichybují,bůhodpouští.Chtěljsemříct,žetenpátýročníknenízadarmo.Jestliněkdoříká,žejezadarmo,takneví,očemmluví.Tenpátýročníkzaplatírodičeročníkůnižších.Taktoprostějeanatojsemupozorňovaljižvdobě,kdysetozavádělo.Aleměbyzajímalajinávěc.Onytotižtakéexistujíodkladynástupůdětídoprvéhoročníkuzákladníchškolazajímalobymě,zdaexistujestatistika,jaksezvedlpočetodkladůvobdobí,kdysezavedlpátýpovinnýbezplatnýročníkmateřskéškolky.Akdyžsenatopodíváte,takdneskaneříkejme,žemámedevítiletoupovinnouškolnídocházku.Mámedesetiletoupovinnoudocházku.Avtomtopřípadědokoncejedenáctiletoupovinnoudocházku.Takžemusímříct,žejepotřebatoříkatcelé.Prostěstátnařizujerodičům,abydětichodilydoškolyoddefactopátéhoročníkumateřskéškolyaždodevátétřídyškolyzákladní.Jetotak.Připočítámodklad-amámvážnépodezření,žepočetodkladůsetehdyvýraznězvětšil,protožeprořadurodičůbylopohodlnéodložitdětidoškolky,avíme,jakněkdytyzápisyvypadají.Takžeodporovatrodičůmsedneskamocnatěchškoláchnevyplácí.Docelabymětotedyzajímalo,jaktobylo.Nechcitotadypodsouvat,alejepotřebaříct,žemámedesetiletoupovinnoudocházku,dokonceněkdyjedenáctiletou.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.NásledujefaktickápoznámkapanaposlanceSvobody.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Bohuslav SvobodaDěkuji.JábychvašímprostřednictvímpromluvilkekolegyniValachovéakolegoviLuzarovi.Průzkumsnávodnýmiotázkamiprovedenýnafacebookunelzevžádnémpřípaděpoužítjakoinformaciotom,jakýjenázorobyvatelstva.Průzkum,kterýtadycitovalakolegyněValachová,kterýříká,že95%lidíchceněco,pronipřijejípolitickéorientaci,znamená,žetotěmzbývajícím5%nařídí.Proměpřimépolitickéorientacitoznamená,ženajducestu,nebovariantu,kteráumožnítěm5%splnitsisvépřání.Toznamenánajítformu,jaktoudělat.Aletojetenzásadnírozdílmezinámi.Jedennařizuje,druhýbychtělnajítřešení.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PaníposlankyněValachováajejífaktickápoznámka.Paníposlankyněstahujefaktickoupoznámku,takžesevracímekpřihlášenýmdoobecnérozpravy.NařadějepanposlanecVentruba,připravísepanposlanecKopeček.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jiří VentrubaDěkuji.Váženýpanepředsedající,váženýpaneministře,váženíkolegové,využívámtétopříležitosti,abytobylovícjakdvěminuty,protožebychchtěldokončitmyšlenku,kteroujsemzačal.Jáosobně,kdyžbudureagovatnasvéhopředřečníkapanadocentaSvobodu,sinemyslím,žebytentoproblémmělbýtpolitický.Vidímtotak,žejetověcnásvšech.Mocsemilíbilypříspěvkyzoboustranizestředu,protožejdeonašeděti.Jájenomdokončímto,cojsemvámchtělříct,aodpovímpaníposlankyniGajdůškové,kdyžmluvilaotétradičnírodině,kterou,musímříctpodleméhonázoru,jakijásitomyslím,řeklpanprofesorFiala.