Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-004-008 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
Pokudmátedětidoma,vítedobře,žekdyžjsousourozenciodsebedvatřiroky,žeokamžik,kdyspoluzačnoukomunikovat,jeteprvetehdy,kdyžtomumladšímujsoutřiroky.Dotédobymuakorátrozhazujíhračkyanicnefunguje.Aúplněstejnětonefungujevtéškolce.Samozřejmětovšechnojepravda.Dvouletédítěnepatřídoškolskéhozařízení,nepatřídoškolky.Toříkámetady,aněkdoříká,žetojde,někdoříká,žetonejdeanikdonehledářešení.Jáříkám,řešeníjevelmijednoduché.Řekněme,žetodvouletédítěmánárokjítdozařízení,protoževíme,žespoustažen-neborodičů,někdyjsoutoiotcové,kteřízůstalidomasdítětem,kteřísemusídotéprácezekonomickýchdůvodůvrátit.Tořešenínapříkladdělajívelkénemocnice,kterézřídívlastnějesle,protožeonymajíobrovskouskupinumladýchdívek,mladýchžen,kteréporodilyavracejísedopráceasamozřejmějepronězajímavé,kdyžvareálunemocnicejsoujesle,dokterýchdajítodvouletédítě,atřebasihovyzvednouužvpoledne,protožebudoupracovatnazkrácenýúvazek.Pročnehledámeřešenívtom,jaktoudělatsprávně,anepřestanemesehádatotom,žetoje,nebonenídobřemítdvouletédítěveškolce?Pojďmesiříct,žebudemepodporovatdětskéskupiny,žebudemepodporovatvznikjeslítak,jakotomáPraha2,jakotomajíněkterénemocnice,jakotomajíněkterézávody,atamtydvouletédětidáme,tamseoněbudoustaratpěstounkyneboženy,kterénatobudoumítpříslušnévzdělání,abudetovšechnofungovat.Doškolytoprostěnepatří.Atendruhýproblém,problémdětípětiletých,kterémajíchoditdoškoly.Jásamozřejměvelmidobřevím,ženěkterédítěvtěchpětiletech,zvlášťkdyžjetřebaříjnovéjakotomoje,nenínato,abyšlodoškoly,užúplnězraléažetenjedenroknavícveškolcejenesmírně,nesmírnědůležitý.Ajátovímarozhodljsemsetak,žetamtodítěnechám.Jestlijsemrodič,kterýchcedítěvychovávatsám,pročmudotohozasahuji?Pročneudělámezákon,kterýbyříkal,žemůžedítěchoditdotéročnípřípravkyzapodmínek,zajakýchsechodídoškoly?Tamschovejmetuekonomickousložku.Akdonechce,aťnechodí.Vždyťpřecednesmámenaprostosamozřejměto,žejsourodiče,kteřísvédětivzdělávajímístotoho,abytydětichodilydoškoly.Mámeafungujeto.Adostávámesestálevýš,užmámezákladníškoly,budememítstředníškoly.Pročtoneudělámeseškolkou?Pročneudělámezákon,kterýbudeříkat"ano,poslednírokveškolcejerokpřípravynaškolu,aprotomávtétopodoběupravenýzpůsobvzdělávání"?Onytydětisejinakvzdělávajívtéškolce,vtomposlednímročníku.Protojetosmysluplné.Akdojetamnedá,takjetamprostěnedal.Jetojehorozhodnutí.Tydětipodleméhonázorunatomvurčitémířeprodělají,aleněkteréne.Některéprostěneníschopnésestouškolkousrovnat.Všichnitovíme.Kdomělděti,ví,žejednodítědoškolkychodírádo,druhésodporematřetívlastnějenomnásilím-jaktojinaknazvat?Akdybychomtotovyřešili,takudělámezevšehonejlípanemusímesehádatoto,jestlijetodobře,nebošpatně.Vytvořímeprostorproto,abyobětystranymincebylypoužitelné.Iti,kteřísipřejí,abytamdítětamnechodilo,iti,kteřísipřejí,abytamdítěchodilo.Jetovelmijednoduché.Acelýtendnešnídenjeztohotopohleduvlastnězbytečný,kdybychomsiřekli:Ano,mysouhlasímestím,žemusímevytvořitzařízeníprodvouletéděti.Ano,mysouhlasímestím,žerokpředškolnípřípravyveškolcejesprávný.Jestlisitovyberujájakoobčan,nebonevyberu,jemůjosobníproblém.Tenrozdílmezinašímpojetímapojetímpaníministryněspočívávtom,žeonachcenásvšechnyříditadirigovat.Naříditnám,comámedělat.Jápřesto,žejsemdětimělveškolce,přesto,žejsemdětimělvjeslích,jsemzásadněprotitakovémutorozhodnutíachci,abychsejájakoobčanSvobodamohlkdykolivrozhodnout:Totosvédítědámdojeslí,protožemusím,protožejinaknebudumítpronějnachleba.Nebototosvédítěnedámdopředškolnívýchovy,protožehotochciučitsám,protožejsemlepšínežvšichnitiučiteléveškolce.Děkujivámzapozornost.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.SfaktickoupoznámkouvystoupípanposlanecAdamec.Prosím,máteslovo.Poslanec Ivan AdamecDěkuji.Váženýpanepředsedající,váženýpaneministře,kolegyně,kolegové,játadyposlouchámdiskusi,kterátadyprobíhá,ahneddopředuříkám,žejsemzastáncemtoho,žeděckomábýtsmatkouconejdéledoma.VzpomínámsinanašehoslavnéhopediatrapanaprofesoraMatějíčka,kterýtotvrdil.Možnájstehoněkdoještězažil,kdyžvevysokémvěkuříkaltatomoudra.Ajásimyslím,žemělpravdu.Cosetýkádvouletýchdětí,takmusímříct,ževnašemměstě,kteréjeřízenoodroku1990pravicovoukoalicí,jeslezůstaly.Zůstalyjednyjesle,protožejsmetehdymělipocit,žekapacitnětonatřicetitisícovéměstobudestačitažetotozařízeníbudouvyužívatprávěmaminky,kteréjsou,řeklbych,vnějakémsociálnímproblému,samoživitelkyapodobně.Ajakébylomépřekvapení,kdyžjsemzjistil,žetotakvůbecnení,žečásttakovýchdětítambyla,alevelkáčástdětíbylaodmaminek,kterébylylékařky,manažerkyapodobně.Skutečněsimyslím,žedvouletédítědoškolkynepatří.Kdyžužtedymusí,takbymělobýtvjeslích.Ještějsemochotenslyšetnato,žetojsoutytakzvanéskorotříletéděti,kdyužjsousoběstačné,apaksetodáudělat.Navíckdybychomseotombavilipředlety,kdybylapopulačníkřivkavjesličkáchnahoře,taktehdyjsmeměliproblémyvšichniumístititříletéděti,protožebylotěchdětíhodně.Teďjepopulačníkřivkadole,jensenemohuzbavitpocitu,žechcemenaplnittazařízenízakaždoucenu.Akdyžjsemtadyslyšel,žeškolkajepředsituací,žebypropustilaučitelkunebomusívzítdvouletéděti,takjábychzvoliltuprvnívariantu.Dvouletédítědoškolkynepatří.Akdyžsepodívátenatenpátýročník,takjetotak,žetenpátýročníkjepovinný,jezadarmo.Zadarmonení,protoženicnasvětěnenízadarmo.(Upozornění na čas.)Jáseještěpřihlásím,děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaNynívobecnérozpravěvystoupípanposlanecLuzar,poněmbudemítslovopanposlanecVentruba.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Leo LuzarDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,paneministře,dámyapánové,troufámsiříci,žetentoproblémjdeúplněmimomojiodbornostanemámtolikzkušeností,jakvšichnimípředřečnícizde.Přestositroufámříct,žejsemrád,žepřiznatchybujebránoužnejakozbabělost,alejakosamozřejmost.Zažiljsemdobutržníchkomsomolců,kteřírazili,žesoukromépodnikánísepostaráovše.Tojedůsledkemitěchškolekajesliček,kterébyly,protožebylojasněraženo,žepokudzaměstnavatelchce,abymatkanastoupiladoprácesdítětem,kteréještěnesplňujepodmínkypředškolníhozařízení,taksepřecepostará.Přecevybudujepředškolnízařízení,vybudujejesle,abymohlekonomickyvyužívataumožnitmatcepráci.Postoupilijsmeonějakoudobudáleazjistilijsme,žetotozařízeníjepotřeba,alefungujenatakzvanémnenárokovémprincipu.Prostěfunguje.Pokudškolkamávolnoukapacitu,takpřijímáiděti,kterénedosahujítříletvěku.Jetoalenavůlitoho,kdozatozodpovídá,zatuškolku.Jinýmislovy,ředitelky,popřípaděřediteletétoškolskéinstituce.MěljsemmožnostjakoposlanecMoravskoslezskéhokrajenavštívitnapozvánípanaředitele-zdůrazňujimuže,ředitelemateřskéškolky,cožjezajímavémožnáivtomkontextu,žefeminizaceškolstvípokročilaobrovskýmtempem,přestomužředitelmateřskéškolkyexistuje-,abychsivyslechlnázoryjehoikolegyň,kterésepodílejínatévýchově.Atamzaznělyargumenty.MusímvneprospěchkolegyněValachovévašímprostřednictvím,panepředsedající,říci,žeanijedennebylveprospěchnávrhupovinnémožnostidvouletédětidávatdopředškolníhozařízení.Neproto,žebynemělidětioddvouletumístěnévmateřskéškolce,aleprotožekdybytomělidělatpovinně,toznamená,kdopřijde,mělibyhoumístit,narazínakapacitnímožnosti.Tobyljedenzdůvodů.