ps2017-012-02-004-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-004-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Já bych chtěl paní poslankyni vaším prostřednictvím , pane předsedající , říci , že toto je příliš zúžené , zjednodušené a v podstatě i nesprávné pojetí toho socializačního procesu . Je samozřejmé , že socializace probíhá ve škole a škola je důležitým aktérem socializace , ale zdaleka ne jediným a zdaleka ne tím nejpodstatnějším , protože klíčovou institucí , kde probíhá socializace , je přece rodina . Tak to je a bylo a jinou interpretaci vám žádný sociolog nebo sociální antropolog nedá a ani nemůže dát . Ať už chápeme socializaci v tom užším smyslu , že se nějak naučím zvládat svoji sociální roli , nebo v nějakém širším smyslu , že jsem si třeba vědom i své společenské odpovědnosti , tak vždycky je to primárně rodina , kde ten proces socializace probíhá . A to , že se do něj zapojují i další instituce a že tam velmi podstatnou roli má škola , to je samozřejmě pravda , ale nelze to zúžit na to , že prostě dítě neprojde dostatečně socializačním procesem , pokud se nezúčastní vzdělávání v předškolním zařízení . Druhá poznámka k vystoupení paní kolegyně Gajdůškové se týká konzervativního modelu rodiny , který jste tady zmínila , a říkala jste , že ta konzervativní představa o rodině je i zdrojem toho , proč v České republice byly zrušeny jesle a nějak tak podobně - já vám nechci podsouvat úplně přesnou formulaci , kterou jsem si samozřejmě nezapsal . Tak já se hlásím ke konzervativnímu modelu rodiny , dokonce bych řekl , že nejenom se k němu hlásím , ale moje rodina tu konzervativní představu naplňuje v praxi , nebo v ní žije , ať už tedy tím myslíme cokoliv . Konzervativní model rodiny ale v žádném případě neznamená , že se žena nemůže věnovat své kariéře . Konzervativní model rodiny neznamená , že je žena vyloučena z profesní činnosti . Pokud tím myslíte ale to , že některé ženy upřednostňují delší péči o dítě před tím , že se věnují svému zaměstnání , pak možná ano , ale pak takovéto ženy mají na to také mít právo a mají mít možnost se věnovat péči o dítě a přípravě dítěte na školu , na život a na další povinnosti , pokud chtějí , pokud to sociální situace rodiny umožňuje , pokud se třeba ta rodina rozhodla , že je připravena mít nižší sociální standardy za cenu toho , že se matka bude moci věnovat dítěti . Já neříkám , že to je jediný model , já ani všem nepodsouvám , že to je model jedině správný , já jenom hájím právo těch , kteří takovýto model chtějí uplatňovat , aby takové právo měli . A vy jste tady , paní poslankyně prostřednictvím pana předsedajícího , velmi horovala za matky , které chtějí co nejdříve nastoupit do práce , které potřebují mít podmínky pro to , aby měly kam dát své dítě atd . A to je všechno v pořádku . S tím já souhlasím . Ale proč nemají mít svobodu volby matky , které tohle nechtějí a které se z různých důvodů chtějí dítěti věnovat až do okamžiku , než nastoupí do školy , než musí nastoupit do povinné školní docházky ? Jediné , pro co já tady jsem , moji kolegové , a proč vznikl tento návrh , je to , aby i tyto matky , aby i tito lidé , aby ti , kteří vyznávají - já nevím , jak to nazveme - konzervativní model rodiny , nebo prostě chtějí být déle doma s dítětem , nebo tam mají babičku , nebo je to nějak jinak , tak aby všichni tihle lidé měli také takovou možnost . A vy jste jim tu možnost vzali tím , že nutíte úplně absurdně i ty , kteří to nepotřebují , kteří dokážou zvládnout své dítě , provést ho procesem socializace , vzdělat ho , vychovat , připravit na školu , tak i těmto bráníte v tom , aby takovýto svůj model života svobodně mohli žít . Další poznámka se týká vystoupení paní poslankyně Valachové , která zde citovala výzkum myslím Akademie věd , ze kterého vyplynulo , že většina občanů si přeje - naprostá většina , velká většina - aby předškolní vzdělávání bylo v tom posledním roce povinné , a že většina si také přeje , aby měli nárok na to dát děti do školky od dvou let věku . Řekla jste , že je to fakt . No paní poslankyně prostřednictvím pana předsedajícího , je to fakt , ale není to argument . A není to dokonce žádný argument . Vy jste z toho dokonce vyvodila závěr , že je - li to tak , pak je to pobídka pro politiky , aby podle toho jednali . Ale podle mě to není pobídka pro politiky , aby podle toho jednali . To je pobídka pro některé politiky , aby podle toho jednali . Podle mě politik se nemůže řídit jenom tím , co je momentálním zájmem většiny , ale politik musí a má hájit i zájmy menšiny a hájit zájmy svých voličů a různých skupin občanů . Přece se nemůžeme řídit při rozhodování ve státě jenom podle průzkumu veřejného mínění a podle toho , co si myslí většina , a řídit se jen podle většiny . Takto přece politika nesmí a nemůže fungovat . Já vám neberu vaše přesvědčení , vaše argumenty , vaši politickou pozici , ale jsem přesvědčen , že je potřeba hájit a vytvářet prostor i pro menšinové alternativní modely žití ve společnosti , a zvláště takové , které nic neohrožují , nikomu neubližují a naopak se věnují ochraně zájmů dětí a tomu , aby zde třeba byla funkční rodina . Tak já nevidím jediný důvod , proč by na základě vůle většiny měly být omezeny svobody těch , kteří chtějí žít jinak a mají jinou představu o vzdělání a výchově svých dětí . Toto podle mě opravdu není žádný argument . A ještě abych zpochybnil - jako sociální vědec snad mohu - relevanci tohoto sociologického výzkumu , který jako takový nijak nezpochybňuji . No tak je přece logické , jestliže 95 % dětí chodí do předškolního zařízení a chodí tam dobrovolně , protože je tam rodiče dávají , protože to považují za rozumné , potřebné , dobré , tak že v průzkumu většina řekne , že si prostě myslí , že děti do předškolního zařízení mají chodit . Opravdu toto je fakt , s tím souhlasím , ale není to žádný argument pro to , abychom podle toho jednali , a já podle toho určitě jednat nebudu . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Mám tady s faktickou poznámkou paní poslankyni Gajdůškovou . Dvě minuty . Poslankyně Alena Gajdůšková Hezké odpoledne , vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , jenom skutečně rychle . My jsme si trošičku neporozuměli asi v tom výkladu socializace . Já jsem ve svém vystoupení mluvila o navazování vztahů v kolektivu dětí , v kolektivu vrstevníků , a to prostě neuděláte uvnitř rodiny . To nijak nenahradíte . To je jedna věc . Druhá věc je , že nikomu neupíráme právo se starat o své děti . V žádném případě . Každá maminka může , když bude chtít s dítětem být do patnácti let doma , nechť si je , třeba napořád , vždyť máme svobodu a svobodu respektujeme . Já jsem ale mluvila o těch , kteří si chtějí zachovat svoji profesi , kteří potřebují druhý výdělek v rodině atd . A těm musíme také vytvořit podmínky . Místopředseda PSP Petr Fiala Faktická poznámka pana poslance Staňka . Prosím , pane poslanče . Poslanec Antonín Staněk Děkuji za slovo , pane předsedající . Já jenom faktickou poznámku k celé té debatě , která zde je . Je to opravdu trošičku ideologické . Je to ideologie , kterou zastávají pravicové strany , a ideologie , kterou zastává Česká strana sociálně demokratická . Já bych to nicméně možná neobratně přirovnal k situaci v roce 1918 . Tehdy také ještě nebylo volební právo pro ženy . Část byla přesvědčena , že ženy volit nemají , část byla přesvědčena , že volit mohou . Nicméně bylo třeba pro to přijmout zákon . A ono se to potom nějakým způsobem dál rozvinulo . Já si myslím , že ta situace je stejná i dnes .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities