ps2017-012-02-002-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-002-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Důležité a rozhodující je , že stát by zde měl jednoznačně definovat , jakým směrem chce jít , zda podpoří rodiny , aby byly s dětmi minimálně do věku dvou až dvou a půl roku doma , anebo chce použít přiznaný rodičovský příspěvek na péči o dítě do tří let věku na jejich hlídání . Ano , rodina by měla mít vždy volnou volbu , zvolit si možnost , která je pro každou rodinu nejlepší . V praxi vnímáme , že je velký hlad po institucích , kde mohou být děti alespoň do dvou let věku , a bohužel se ale nesystémově řešilo umisťování dvouletých dětí do předškolního vzdělávání v mateřských školách , kde nejsou vhodné podmínky pro tyto děti , protože reálně dvouleté děti vzdělávat nelze . Alternativou pro děti mladší tří let jsou i námi kritizované dětské skupiny , které by se však měly zacílit , a to i legislativně , pouze na děti do tří let věku tak , aby pak nastoupily do mateřských škol v podobě kvalitního předškolního vzdělávání . Také dlouhodobě upozorňujeme , že jsme pro znovuzrození institutu jeslí . Jsem přesvědčena , že dětské skupiny by měly být jen jednou z možných alternativ pro děti mladší tří let a hlavní a styčnou organizací pro tyto děti by měly být opět jesle . Další dvě změny - zrušení plošného povinného předškolního vzdělávání pro všechny děti od pěti let - však podpořit nemůžeme . Vede nás k tomu terén i provedené průzkumy , které dokazují , že dítě , které navštíví předškolní docházku i v posledním ročníku , se daleko lépe vyrovnává se sociálními rozdíly , a socializace dítěte je jedna z hlavních prací v mateřské škole a má daleko lepší počátek ve vzdělávací dráze v základním vzdělávání . Zpoplatnění posledního ročníku předškolního vzdělávání vidíme jako velice nešťastné . Pokud chceme , aby se děti daleko lépe mohly připravit na vstup do základní školy , je pro ně povinnost absolvovat poslední ročník mateřské školy jako nezbytná . Praxe nám přináší mnohé poznatky . Je to například záchyt různých dysfunkcí , jako například grafomotoriky , je to úspěšná diagnostika každého dítěte pedagogem , záchyt vad zraku , sluchu a naopak individuální rozvoj hrubé a lehké motoriky . Je také kladen velký důraz na správnou výslovnost a mluvu . Často děti neznají teplé jídlo . Rohlík je přítel v každé denní době . Neznají polévku a hlavní jídlo , hygienické návyky během dne , neumějí stříhat , malovat . A důvod ? Protože to doma prostě s rodiči nedělají . Také bych ráda upozornila , že již platná legislativa přinesla výrazný zmatek v personální oblasti mateřských školek . Nedostávají adekvátní finance na potřebné chůvy a mnohdy jsou školky postaveny i před možné propouštění speciálního pedagoga . Je toho samozřejmě daleko více a myslím , že kdyby byla možnost nechat hovořit paní učitelky z mateřských školek , vyslechneme si dost peprná slova , i když to není v jejich slovní zásobě běžné . Ale ta naštvanost , bezmocnost , rezignace na samotný systém nebo i na pomoc od svého zastřešujícího ministerstva je opravdu velká . Zkusme jednou zapomenout na stranická trička a vyslechnout odborníky z praxe . Já vám děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Haně Aulické Jírovcové a nyní vystoupí paní poslankyně Gajdůšková , připraví se poslanec Pour . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Alena Gajdůšková Dobrý den , vážený pane předsedající , paní poslankyně , páni poslanci . Dívám se , kdo je tu z vlády . Musím na začátek říci , že velmi a velmi rozumím obavám z mateřských škol . Mluvila jsem s učitelkami , s ředitelkami mateřských škol . Jsem původním povoláním elementaristka . To se moc neužívá , takže přeložím - učila jsem v první třídě ve své pedagogické praxi . Je to sice už dávno , ale to v člověku zůstává a to nezapomíná . Ve svém vystoupení bych se ale chtěla dotknout trošku šířeji celé té problematiky . Řekněme si , co je potřeba řešit ve vztahu k předškolnímu vzdělávání , ale hlavně ve vztahu k dětem v tom věku předškolního vzdělávání , tedy do šesti let . My jako společnost musíme zajistit tři základní podmínky , tři základní věci . Těmi jsou podmínky pro zdravý vývoj dětí , za druhé podmínky pro rodiny a pro to , čemu se říká sladění rodinného a profesního života , zejména pro matky , a za třetí podmínky ve školkách samotných pro to , aby zřizovatelé , ale samozřejmě i pracovníci škol , paní učitelky a další pracovníci mohli splnit podmínky , které po nich jako společnost chceme . K bodu jedna - zdravý vývoj dětí . Samozřejmě vývojová psychologie je vcelku zřejmá - do tří let se vytváří osobnost dítěte a tam potřebuje samozřejmě péči rodiny v největším možném rozsahu , ale také si musíme říct , že do tří let se dítě naučí v porovnání s dalším životem možná nejvíce v životě vůbec , je velmi vnímavé a není pravda , že do tří let máme o dítě jenom pečovat a přebalovat ho . To prostě tak není ! O to dítě je potřeba pečovat tak , že je potřeba ho rozvíjet , rozvíjet jeho osobnost , protože zde se a v tomto věku se utváří . K tomu musím dodat , že samozřejmě to , jestli mají být ve školkách už dvouleté děti , je skutečně diskutabilní . Bylo by potřeba vytvořit odpovídající podmínky a já se k tomu ještě vyjádřím . S čím ale zásadně nemůžu souhlasit , je to , abychom zrušili povinnost posledního roku před nástupem školní docházky pro to , aby dítě šlo do předškolního zařízení . Proč ? Protože nejde jenom o to , jestli umí dítě už nějaké písmenko nebo jestli umí počítat , ale co je zásadní a co nenahradí ten nejvíce kvalifikovaný rodič , je to , čemu se říká odborně socializace . To jsou ty kontakty s ostatními dětmi a to je to chování se v dětském kolektivu , komunikace v dětském kolektivu , to skutečně při nejlepší vůli nenahradíte . Dva kratinké příklady , příběhy z praxe učitelky , z mé vlastní tedy . Dostala jsem do první třídy holčičku , která už v té době , psal se rok někde 1984 - 1985 , do školky nechodila , byť tenkrát většina dětí do školek chodila . Nechodila do školky proto , že bydleli někde ve vojenském újezdu a prostě nemohla . Ta holčička byla inteligentní , rodiče byli vysokoškoláci . Skutečně šikovná . Ale měla velký problém , protože se neuměla pohybovat mezi dětmi . Byla stresovaná už jenom tím , že byla v tom kolektivu . A to ji hendikepovalo po celou první třídu , a pokud vím , tak ještě dále . Druhý příklad . Velmi šikovný chlapec , Rostík se jmenoval , jehož maminka byla učitelka , ale byli povětšinu roku v zahraničí , protože otec byl expert , který pracoval v zahraničí . Jeho maminka si ho učila , byla učitelka národní školy , takže vysoce kvalifikovaná pro tu chvíli . Rostík byl skvělý . Dneska je výborný manažer , ale měl velký problém ve třídě , protože nestíhal to tempo , které v normální třídě je . On nestíhal sledovat to , že učitelka dala nějaký pokyn všem dětem , když to nebylo přímo jeho . Prostě měl problém , a zcela . Takže není to tak , není to tak , že individuální vzdělávání je úplně to nejlepší . Chybí tam to B . Chybí tam ten pobyt v dětském kolektivu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities