Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-002-008 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
Takžejediné,čehojsmezavedenímtépovinnostidosáhli,žejsmeužtakdlouhoupovinnostdevětletchoditdozákladníškolyapovinněsevzdělávatnatomtostupnizákladníškolyfaktickyprodloužiliještěsměremdolůodalšírokpropětiletéděti.Nedosáhlijsmežádnéhozlepšenívztahu,anizlepšenívzdělávání,anilepšípřípravynazákladníškoluajenomjsmezkomplikovaliživottěmrodičům,kteřízrůznýchdůvodůdětidomateřskéškolynedávaliadobřejepřipravilinazákladníškolusami.Jásimyslím,žestátnemádělattakovátoopatření,kterákničemunevedou,kteránaplňujíjenomnějakouideologickoupředstavuotom,ženejlepšířešeníjeconejdřívdětinějakýmzpůsobemdátdostátnípéče,promiňte,tojevuvozovkách,nenechatjevrodinách,nenechattonarozhodnutírodičůanutitvšechnyktomu,abysechovalitak,jaksitozrovnastátpředstavuje.Jetoscestnámyšlenka,aleještěbychomonímohlivážněmluvit,kdybyněcozlepšila,kdybytoměloprokazatelněnějakévýsledky,kdybytomohlomítvůbecnějakévýsledky.Aletotoopatřenímájedinývýsledek:byrokratizaci,komplikaciproškolky,komplikaciprorodiče,anezlepšilotovůbecnic.Mimochodem,kdyžjsmeutohozaměstnávánírodičůmalýchdětí,okterémjsemmluvilutohopředcházejícíhobodu,tedyutépovinnostizajistitprodětioddvouletúčastveškolce,takivtétosouvislostimusímříct,žeopatřeníopovinnémposlednímrokunebopovinnostichoditdomateřskéškolypropětiletédětizasezkomplikovaloživotněkterýmpracujícímrodičům,místoabyjimživotusnadnilo.Najednoutamdětimajíbýtpětdnůvtýdnu,zatímcopředtímbylatřebamožnost,ařadarodičůtotakpraktikovala,žedávalidětidoškolkynadvatřidnyapozbytektýdnesejimvěnovali.Tatomožnosttímtoodpadla.Ano,můžeteargumentovat:Alekdyžjerozumnápaníředitelkaakdyžsetohleakdyžtoněkdointerpretujevolně,taktostejnějde.Noaletoužjeněco,covlastně...nutímezbytečně,úplnězbytečněškolkyarodiče,abysenějaksnažiliobejítnebointerpretovatzákon,toustanovení,kteréješpatnéakterénikomunepomáhá.Takžedámyapánové,snažiljsemsetadypřipomenoutnebopřinéstněkolikargumentů,kterépodporujíobazákladnístavebníkamenynašehonávrhu,tedyjakto,pročmámezrušit,odstranitpovinnostškolekpřijímatdopředškolníhovzdělávánídvouletédětiodroku2020,ito,pročjepodlenašehonázorujednoznačněrozumné,abychomodstranilipovinnostpropětiletédětivevšechpřípadechseúčastnitpředškolnídocházky.Jakjsemříkal,nezlepšilijsmenic,neusnadnilijsmesituacirodičům,zkomplikovalijsmeživotučitelům,školkám,částirodičů,obcím,alezlepšeníproděti,zlepšenívzdělávacíhosystému,zlepšenípodmínekprozaměstnávánírodičů,nicztohototoopatřenínepřineslo.Protojepodlenásrozumnétakovoutozbytečnoulegislativuodstranit,znovutouvolnit,vrátittodorozumnépodobyanechatnarodičíchaškolkách,abypostupovalizpůsobem,kterýsamipovažujízadobrý.(Slabý potlesk z pravé strany sálu.)Místopředseda PSP Jan HamáčekDěkuji.ProsímpanaposlanceSklenákasfaktickou.Poslanec Roman SklenákDěkujizaslovo.Dobrýden,kolegyněakolegové.Jenvreakcinato,cozdeříkalpanpředsedaFiala.Myslím,žeivčeratotadyzaznívalopoměrněčasto,žejsourodiče,kteříbyrádivzdělávalisvépětiletédítě,alenemohouamusíjejdátdotémateřskéškolky,atojeněco,cooninemůžoustrávit.Vždyťtopřecetaknení.Existujeněco,čemuseříkáindividuálnívzdělávání,asamozřejměpokudtirodičechtějítodítěvzdělávatdoma,taksamozřejměmohou.Vtomnenívůbecžádnýproblém.Takžetenúmyslzákonodárcebylvtom,abyprobíhalopředškolnívzdělávání,nikoliabydětimuselydocházetdomateřskéškolky.Atakéženemusí.Děkuji.Místopředseda PSP Jan HamáčekDěkuji.PaníposlankyněMajerová.Stahuje,vtompřípaděprosímpanaposlanceRakušana.Poslanec Vít RakušanDobrýden,děkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,členkyačlenovévlády,dámyapánové,běhemrozpravyktomutotématutadypadlomnohé,většinaargumentůužsebudeopakovat.Jásepokusímbýtzcelakonkrétníapokusímsezmínitztélokálnístarostenskézkušenostiněkolikmomentů,kteréjasněhovoříprotitomu,abybylazavedenazákonnápovinnostpřijímatdvouletédětidomateřskýchškolek.Zaprvéjepotřebasiuvědomit,žetechnické,hygienické,stravovacídanostimateřskýchškolekprostěajednodušenejsouuzpůsobenynato,abyjenavštěvovalyděti,kteréjsoudvouleté,jejichžpotřebyjsouopravdumnohokrátzcelaodlišné,jsoutoděti,kterémnohokrátvyžadujítakovoupéči,žejetypaníučitelky,atoslovoučitelkyzdůrazňuji,budoumusetvmateřskýchškolkáchpřebalovatapod.Natokupříkladuvtěchmateřskýchškolkáchnejsouanidostatečnéprostory,kterébyumožňovaly,abytotovšechnoproběhlovsouladushygienickýmipředpisy.Mněobecněvadí,žetadynenícelářadanávazností,nikolijenomfinančních,aletřebainavzdělávacísystémučitelekvmateřskýchškolách.Myponichchcemestálevíce.Vždyťpřeceponichchceme,abyzískalyvysokoškolskýtitul,chcemeponichminimálněbakalářskévzdělání.Apokudsepodívámenavzdělávacíplányproučitelkyvmateřskýchškolách,taktyjednoznačněhovoříotom,žeučitelkyjsoupřipravoványnavzdělávacíprocesvevěkovékategoriitřiažšestlet.Tojeprostěto,comyjakostátdefinujemevjejichvzdělávání.Ateďjinouzákonnouúpravouposouváme,beztoho,abychomnapř.měnilitytovzdělávacíplány,povinnostpřijímatuždvouletédětidomateřskýchškolek.Rádbychovšemzmínilitulokálnízkušenost.OsmletjsemstarostouměstaKolínaabyljsemjímivdobě,kdypřišlavýraznádemografickákřivkaprávěvtésféředětí,kterémajínavštěvovatmateřskéškoly.Zaosmletjsmezvýšilimístavmateřskýchškoláchzaobrovskýchfinančníchnákladůo150míst.Vsoučasnédoběstavímenovýpavilonmateřskéškolyatímkonečnědosáhnemestavu,kdybudemeschopnivnašemstředněvelkémstředočeskémměstězajistitto,abytříletédětimělyzaručenomístovmateřskýchškolách.Představa,žeodroku2020bychměljakostarostazajistittotomístoiprodvouletéděti,taktojeněco,cozcelaměníinvestičnístrategiiceléhoměsta.Znamenátojipřekopat,znamenátoalepřekopatiúzemníplán,protožetamístaužseprostěnenajdou.Znamenátonajítnovéprostoryvkatastruměstanato,abynovéškolkymohlybýtvůbecvystaveny.MyjakoStarostovéanezávislíjsmevrámciprojednávánístátníhorozpočtunatentorokprosadilipozměňovacínávrh300milionůkorunnavýstavbumateřskýchškol.Chcijenupozornit,žetoutočástkouseaninepovedezajistit,abyvšechnytříletéděti,předevšímvsuburbanizovanéoblastiokoloPrahy,mělynároknato,abybylypřijatydomateřskýchškol,nemluvěotom,jakýbymuselbýttenfinančnívýdajvechvíli,kdybybylapovinnostodroku2020přijímatdětidvouleté.Vadímicelkovětenprincip,žestátjakotenvlk,předkterýmseobcemajíjakotyovečkytřáststrachy,stáleastálepřicházísnovýmipovinnostmi,anižbytotobyloprodiskutovánoprávěsobcemi.Jávlastněnevím,jakébylopřipomínkovéřízenízestranySvazuměstaobcíČeskérepubliky,zestranySdruženímístníchsamospráv,protožetímtonařízenímsekomplikuježivotobcím,jejichvedení,lidemvobcích,alesamozřejměiučitelkámvmateřskýchškolách.Pročsetedypouštětdotakovéhonařízení,kterésnadvšemaktérůmvevzdělávacímprocesuvdanévěkovékategoriikomplikuježivot?TedymysesamozřejmějakoStarostovéanezávislísnávrhemodmítnoutpovinnostpřijímatdvouletédětidopředškolníhovzděláváníplněztotožňujeme.Děkujizapozornost.