Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-002-008 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
8. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 61/ - prvé čtení
Jemivelmilíto,arozumímargumentu,kterýtadyzazněl,žetonemábýtstát,kdosemápostaratoto,kamdajírodičesvádvouletádítka,možnáimladší,žetomajíbýtobce.Nicméněvroce2017vzáříCentrumprovýzkumveřejnéhomíněníudělaloprůzkumpostojůobyvatelČeskérepublikyknovelezákonaočeskémškolstvíavněmse66%respondentůvyjádřiloprogarantovanémístovmateřskýchškolkáchprokaždédítěstaršídvouleta62%dotázanýchsimyslí,žemístovmateřskýchškolkáchbymělobýtposkytovánobezplatně.Nebudemesitadyhrátnaškolenízoborupedagogiky,protožemusímříci,žeskutečněneexistujejednotnýnázornato,jestlitříletédětipatří,nepatří.Můžemesituvytahovatargumentyapodkládatjecitacemirozličnýchautorit.Tadebatajedoposudvěcnáajábychjineradodvedlmimotutověcnost.Nicménějepravdou,žepodlesociologickýchdatažjednatřetinažensnižšímvzdělánímzůstávápodlouhérodičovskédovolenébezpráceajejichnáslednáekonomickádeprivacepakmázpětněnegativnívlivnarozvojdětí.Tojeprokázáno,nebominimálněseotomví.Aměvelmimrzí,žeopravduvminulosti,aonototuizaznělo,bylytopravicovévlády,kteréskutečněpostupnězrušilysystémjeslí,kterýtubyldlouhodobězaveden.Nemámnicprotitomu,žesystémbylzrušen,alebohuželtaopatření,kterábyladoprovodnáktomutoopatření,nebyladostačující.Toprokazujednešnízájemzejménasociálněslabšíchrodin,mateksamoživitelekumístitdítědozařízenítakještěpředtřetímrokemvěkudítěte.Argumenty,kterétadyzaznívají,jsousamozřejmězasevelmipádné.Alejáseptám,vlokalitách,vevelkýchměstechdocházíkurčitédiskriminacirodičů,kteříchtějítytodětiumístit,atoztohodůvodu,ženěkteréškolky,kterénejsouvtakzajímavýchlokalitách,abymělyplnékapacity,takvkonečnémdůsledku,abymělyúvazkyprosvéučitelky,taktydětiberou,tedytydětistaršídvoulet.Amaminka,kteránemátoštěstí,žežijevtakovémprostoru,vtakovélokalitě,alenaopakžijevexponovanélokalitě,takovoumožnostnemá.Jásamozřejměvnímámpotřebutěchtorodičů,vnímámpotřebudátnaurčitoudobudětidopéče,řeklbych,zodpovědnýchlidí,aťužjsoutomateřskéškolky,paníučitelky,vychovatelky,chůvy,dětskéskupiny.Alejáseptám,avracímseteďktomunávrhunovelyzákona,jakénavrhujeřešení.Jáhotamnevidím.Jáchápulegislativníčistotu,kteroutadypanposlanecKlausprostřednictvímpanapředsedajícíhodeklaroval.Toznamená,jsouvěci,kterédoškolskéhozákonanepatří.Alejábychbylvelminerad,abychomsešpinavouvodouzvanyvyliliitoděťátko.Jábychchtěl,abychomopravduvedlivěcnoudebatuotom,jakvyřešitsituaci,kteránastalapoplošnémzrušeníjeslí,jakvyřešitsituaci,kdyevidentnějetuzájemzestranyrodičů,kteřípotřebujídvojípříjem,potřebují,abydítěbyloumístěno,jaktadytytověciřešit.Tomivtomnávrhuchybí.Codruhéhojepodleméhonázoruvelmiproblematické,jenávrhnazrušeníposledního,neboresp.paragrafu,kterýupravujeposlednírokpředškolníhovzdělávání,kterýpodlenavrhovatelebymělbýthrazený.Respektivesetamhovoříotom,žetovzdělávání,kteréneposkytujekonkrétnístupeňvzdělávání,jezaúplatu.Ano.Myjsmesociálnídemokraté.Ano,jetojistýsociálnípodpůrnýprvekanenítojenomproromskéděti.Nenítojenomproromskéděti.Jetomotivačníprvek,jetoprvek,kterýmásměřovatrodičektomu,abytodítěalespoňvtomposlednímpředškolnímrocedomateřskéškolkyumístili.Víte,MarieTerezie,kdyžzavádělapovinnouškolnídocházku,takjitakénezavedlazednenaden,respektivenebylatatojejínovelarespektovánazednenaden.Jetřebavydržet,jetřebavyčkatajetřebaudělatvšechnoproto,abytentozáměr,řeklbychbohulibýzáměr,mohlbýtnaplněn.Atojetakédruhýargument,kterýříkám,žetapovinnánávštěvaposledníhorokupřednástupemdopovinnéškolnídocházkyjesmysluplná.Dokonceseodbornícibavíotom,žetenrokjepoměrněmálo,žetenefektadopadnenítakový,jakýbychomočekávali,žebytomohlybýtidvaroky.Alezasesimyslím,žetojerozumnýkompromis,kteréholzedosáhnout,ajsempřesvědčenotom,žetentorokmásvůjsmysl,amásvůjsmysl,abybylbezplatný.ZtohotodůvodubychpožádaljménemklubuČeskéstranysociálnědemokratickéozamítnutítohotonávrhuneproto,žebychhonechtělprojednávat,alejásimyslím,ženaškolskémvýboruasnovelou,kteroupřipravujepaníposlankyněValachová,některémyšlenkytadybylynaznačeny,taksimyslím,žemůžepřinéstmnohemvíceužitkuseznalostítérealityaseznalostíavyužitímtoho,očemjsmednesmluviliavčeramluvili,takžetakovátoprácebudesmysluplnějšínežupravovatněkteréjinévěci.Takžemůjprocedurálnínávrhbudehlasovatozamítnutítohotonávrhuvprvnímčtení.Děkuji.Místopředseda PSP Jan HamáčekDěkuji,paneposlanče.Toneníprocedurálnínávrh,mysestímvypořádámepoukončenírozpravy,alemámtoevidováno.ProsímpanaposlanceVýbornéhoapřipravísepanposlanecRakušan.Poslanec Marek VýbornýVáženýpanemístopředsedo,váženýpaneministře,kolegyně,kolegové,jábychserádvyjádřilkmeritutétopředkládanénovelyzákona,atoztohotitulu,žejsemjednakpedagog,sicenaúrovnisekundárníhovzdělávání,alevposledníchtýdnechaměsícíchjsemhovořilsřadouzvláštěředitelekmateřskýchškolnejenomvnašemregionu,atyinformace,kterémám,sedoznačnémíryshodujístím,cotadyzaznívalotéměřunisonozústmýchpředřečníků.Nicméněmámtakéosmiletouzkušenostčlenaradymaléhoměsta,kteréjezřizovatelemdvoumateřskýchškol,atamjsemhovořilsředitelkamiatymijenompotvrdilyto,cotadyzaznívá.