ps2017-012-01-008-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-10 ps2017-012-01-008-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.20 hodin) Takže taková je ta situace . A o žádné garantované místo se nejedná , protože v případě , že ve školkách místa pro dvouleté děti nebudou , tak samozřejmě ty děti se tam přijímat nebudou . Tady se jenom jedná o povinnost , aby školka přednostně přijímala spádové dvouleté děti před nespádovými čtyřletými . To je reálně , co ten stávající zákon znamená , a podle našeho názoru vytváří víc problémů , než se snaží řešit . Pokud chceme ten problém řešit , tak má ministerstvo vypsat dotační program na rozšiřování kapacity mateřských škol a na jejich úpravy pro to , aby byly k dispozici dvouletým dětem , a ve velkém investovat peníze . Úplně nejdůležitější zákon v této věci je státní rozpočet , který musíme patřičně nastavit v oblasti předškolního vzdělávání . Školky budou potřebovat personálně posílit a samozřejmě potřebují obrovské investice , které v tuto chvíli nikdo školkám nefinancuje ani v jedné z těch oblastí . To je ten základní problém . Druhá věc samozřejmě je , jestli je skutečně nejlepší způsob , jak umožnit např . matkám , které chtějí i z rozumných důvodů do práce , když mají dvouleté děti , jestli je ten způsob , jak jim umožnit do té práce , že hodíme na školky povinnost děti přijímat . Podle našeho klubu je daleko vhodnější řešení této situace institucionální podpora dětských skupin , které dneska jsou vázané na peníze z Evropské unie , a výhledově bychom měli řešit , že navážeme na státní nebo obecní rozpočty a skutečně to umožníme systémově z veřejných prostředků financovat . My určitě navrhneme ve druhém čtení doprovodné usnesení toho zákona , aby se problematikou dětských skupin vláda zabývala a aby skutečně řešila tento problém , ale ta stávající legislativa , která je platná a ještě nezačala účinkovat , skutečně více problémů přidělává . To je k těm dvouletým dětem . Ohrazuji se proti tomu , že bychom chtěli bránit matkám v tom , aby se vrátily do práce , nicméně ten zákon prostě , tak jak je navržený , nemá tu institucionální podporu , která je pro toto opatření potřeba , a během těch dvou let nejsme schopni ji zajistit . To prostě dneska už víme . Některé obce by na to potřebovaly sedm let ve chvíli , kdy nevlastní parcely , kde by postavily novou školku , například . To je jedna část . Druhá část je to povinné předškolní vzdělávání . Tam bychom se měli podívat na to , co je cílem toho opatření . Proč tady máme povinnou předškolní docházku . Údajný cíl byl ten , že jsme chtěli , aby děti ze sociálně vyloučených lokalit chodily do školky , kde se připraví na základní školní docházku . Proto to opatření bylo zavedeno . A měli bychom si klást otázku , jestli se to stalo , jestli jsme skutečně výrazně zvýšili přítomnost dětí z těchto oblastí ve školkách a jestli skutečně dosahujeme toho deklarovaného cíle , tzn . připravit děti z vyloučených lokalit na to , aby mohly nastoupit na základku . Minimálně podle zkušeností mateřských škol , které jsem navštívil , se to neděje . Teď jsem byl ve svém obvodu v Chrudimi schválně kvůli tomu ve školce a dneska ta mateřská škola dostane od města , nebo všechny v obvodu dostanou seznam dětí , které dosáhly pěti let , a mají zjistit , jestli už u nich ve školkách jsou , nebo jestli se tam chystají nastoupit na ten předškolní ročník , nebo jak to s nimi je . U dětí , které tam nejsou a nechystají se nastoupit , tak město je obepíše , že mají nastoupit , že mají zákonnou povinnost , blabla , a oni to v řadě případů neudělají , zvlášť z těch sociálně vyloučených lokalit , a nestane se nic . Respektive stane se to , že paní ředitelka má v seznamu 20 dětí , které mají , pokud přijdou , nárok na místo v té školce , a ona neví , jestli má přijímat děti do nižších ročníků , na které se rodiče hlásí se svými dětmi , nebo jestli má čekat na to , jestli se ty děti objeví , nebo neobjeví . Takže ona čeká , jak dlouho může , pak začne přijímat na poslední chvíli ty čtyřleté a tříleté a občas to asi udělá nějaký administrativní průšvih , když se náhodou nějaké to dítě objeví , ale ony se většinou neobjeví . OSPOD , který to má na starosti , nemá kapacitu na to , aby řešil , a v případě , že ti rodiče jsou donuceni se přihlásit do individuálního vzdělávání , pak se omlouvají nebo tam nepřijdou , tak prostě rok se fakticky nic neděje a ty děti pak nastoupí skutečně na základku a to opatření vůbec neplní ten slibovaný cíl . Vůbec se to neděje . Ale co se děje na druhou stranu , že rodiče , kteří řádně své děti připravují na to , aby mohly na základku nastoupit , jsou otravovaní tím , že tam musejí chodit , musejí hlásit dítě do individuálního vzdělávání . Začaly se ve školce řešit omluvenky úplně nesmyslně , jsou psané děti , které tam reálně nepotřebují chodit , že jsou tam zapsané a permanentně omlouvané a zabírají kapacitu , takže se vlastně tímhle opatřením zhoršila situace kapacity mateřských škol . Takže my rozhodně podporujeme to , aby předškolní děti měly nárok na to být přednostně přijaty , proti tomu nemáme vůbec nic . Jsme ale rozhodně proti tomu , aby ta povinnost , aby tam byly , byla stanovena tím současným způsobem , kdy reálně se nevynucuje a postihuje to jenom ty , kteří např . řádně vzdělávají své děti doma . Z toho pohledu , protože dneska se nerýsuje řešení , nám přijde rozumnější tu povinnost zrušit . Třetí věc je to hrazení a tam si naopak myslíme , že je to rozumné opatření , jak zvýšit motivaci rodičů třeba z těch vyloučených lokalit , kde přece jenom nějaké ty jednotky procent tam začaly ty děti posílat , aby si to mohly dovolit , to znamená bezplatný poslední rok školky . Proti tomu nic nenamítáme a určitě budeme podporovat zrušení bezplatnosti v rámci druhého čtení . Takže tolik názor velké většiny našeho klubu . Budeme určitě následně diskutovat detailní opatření , můžeme se bavit o těch úpravách , ale bavme se o tom , co se děje reálně , tzn . jaká je skutečně situace v těch školkách , a ne o tom , co je napsané v tom zákoně , co někdo bohužel tady prezentuje jako nějaký reálný stav , kterému se to ani zdaleka neblíží . Díky . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi . Požádám pana kolegu Munzara o strpení . Nejdřív tři omluvy z jednání : pana poslance Jana Volného od 16.00 do konce jednacího dne , pan ministr Ťok také do konce jednacího dne a pan poslanec Farský . Nyní mám dvě faktické poznámky - paní poslankyně Valachové a paní poslankyně Černochové . Nejdříve paní poslankyně Valachová s faktickou poznámkou . Máte slovo k faktické poznámce , paní poslankyně . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně a kolegové , jenom skutečně stručně k panu kolegovi Ferjenčíkovi , vaším prostřednictvím , a samozřejmě ty bližší věci mu velmi ráda postoupím . Investice . Samozřejmě že ihned poté , co byl - byť to byl pozměňovací návrh a nebyl předkládán Ministerstvem školství a ani jsme ho nepodporovali , tak jsem tady přesně popsala , do jaké situace se tehdy Ministerstvo školství dostalo . Samozřejmě že ihned poté byla dohoda , a je průběžně naplňována , se Svazem měst i Sdružením místních samospráv , o tom , jak má být školská soustava , tzn . doplnění kapacit , realizována . Ministerstvo školství má národní program pro rozšiřování kapacit mateřských škol . Naopak si obce vynutily jeho nezrušení právě s ohledem na přijetí tady té novely a pokračuje . V letošním rozpočtu jsme dokonce posílili tady v Poslanecké sněmovně mateřské školy o 350 milionů korun . Také jsme přijali doprovodné usnesení , které zavazuje sloučit všechny investiční programy dané školské soustavy , aby to bylo efektivní . To se přece všechno děje a stalo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities