|

ps2017-008-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-09 ps2017-008-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2018-03-09
Meetingps2017/008
Agenda Itemps2017/008/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/008schuz/s008001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

A nemíním v této tendenci pokračovat. Mně jde o zájmy naší země a jejich prosazení v zahraničí a nebudu přihlížet tomu, že tady máme x měsíců vládu, která nemá důvěru, a nejsme schopni v zahraničí v klíčových otázkách, když se mluví o reformách Evropské unie, když se mluví o podstatných změnách v Evropské unii, tak nejsme schopni jako Česká republika vystupovat. No to bych byl opravdu blázen a moje strana by byla neodpovědná, kdybychom za takové situace nebyli připraveni spolupracovat. A to my jsme! Ale znovu opakuji, zahraniční politika je něco úplně jiného než vnitropolitické otázky a nesmí se to smíchávat dohromady. Tady jde o stát a jeho zájem a je povinností každého odpovědného politika, aby se na něčem podílel. Z tohoto hlediska skutečně vítám, že moji iniciativu - a přiznávám, mnohem rychleji než v minulosti pan premiér Sobotka - pan premiér v demisi Babiš akceptoval a že se sejdeme, představitelé hlavních politických stran, parlamentních politických stran, a budeme se snažit domluvit na nějaké české národní pozici. Ale to prosím vůbec nesouvisí s tím, o čem jednáme dnes. To nesouvisí s tím, co dělat vláda v demisi, a to nesouvisí s vnitřní politikou. Pan premiér v demisi tady řekl, že Ústava neříká nic o tom, že by vláda v demisi byla nějak omezena. Samozřejmě že to Ústava neříká, prostě proto, že Ústava vůbec nepředpokládá, že by někoho napadlo, že vláda v demisi je plnohodnotná vláda. Vláda v demisi, ta být co nejkratší dobu, je to výjimečný okamžik a všechno směřovat k tomu, abychom měli vládu s podporou. si, dámy a pánové, samozřejmě dobře uvědomuji, že všechno nemůže mít zcela přesná, nebo dokonce psaná pravidla. Jako konzervativní politik si to uvědomuji opravdu velmi dobře. A toto je jedno z těch témat, co by tedy měla dělat a co by neměla dělat vláda v demisi v personální oblasti. Ono je do určité míry smutné, že o tom tady musíme mluvit, že musíme připravovat nějaké usnesení, které připravujeme, ne dnes máme připraveno, ale i do budoucna bychom dali vládě v demisi nějaké mantinely, protože tato otázka je častokrát mnohem víc otázkou dobrých mravů, respektování určitých pravidel než vytváření psaných pravidel. tady nebudu dštít oheň a síru na současnou vládu. se pokusím naprosto věcně vysvětlit, proč podle našeho přesvědčení tato vláda v demisi nemá dostatečnou legitimitu na personální změny, na personální změny, které očividně dělá a které se očividně chystá dělat. Proč by je dělat neměla, proč je to přinejmenším proti naší tradici a proti dobrým mravům a proč v tomto konkrétním případě, v tomto konkrétním případě je to dokonce na hraně legitimity a ducha ústavnosti. jsem slyšel protiargumenty pana premiéra Babiše, slyšel jsem je, on je uvedl ještě dříve, než vyslechl to, s čím vlastně my přicházíme. A v těch protiargumentech zazněly příklady vlád, nebo byly připomenuty případy vlád z minulosti. chci hned na úvod říct, a chci to říct úplně jasně, že tyto příklady jsou zcela irelevantní. Zcela irelevantní. Jsou irelevantní z několika podstatných důvodů a všechny jsou zároveň důvodem, proč by dnes měla tato vláda v demisi projevit zdrženlivost, proč by měla zastavit personální výměny do období, kdy získá mandát, řádný mandát, a získá důvěru podle Ústavy České republiky. První okruh těch důvodů, těch podstatných důvodů, tvoří věci, které jsou nové, které jsou unikátní, které jsou originální a které tu nikdy předtím u těch předcházejících vlád v demisi nebyly. Tato vláda v demisi totiž není takříkajíc běžná vláda v demisi, vláda bez důvěry, v nějakém mezičase, a vy, pane premiére, nejste premiérem, který vedl jednání, aby sestavil koalici, který sestavil vládu na nějakém půdorysu koalice, sestavil ji na základě jednání a v dobré víře a který se ucházel, usiloval a přibližoval se parlamentní většině a jen ji z nějakého důvodu nedosáhl, protože mu např. chyběl jeden nebo dva hlasy. Takováto situace tu není. Taková situace tu byla v minulosti, taková situace tu prostě není teď a ty příklady nesedí. Toto je vláda, která vznikla především - především - na základě ústavní svévole prezidenta Zemana. Od začátku bylo jasné, že tato vláda - nemluvím o nějaké příští vládě - tato vláda, která teď dělá personální změny, tato vláda nemá a nebude mít podporu Poslanecké sněmovny. To nebyla věc jednání, to bylo jasné od začátku - způsob, jakým vláda vznikla, jakým byla jmenována, že tento způsob nedovolí získat většinu. A tak to taky bylo. Tato vláda neobdržela podporu ani jednoho jediného hlasu mimo hnutí ANO, které ve volbách nezískalo ani třetinu hlasů. To jsou prosím fakta. A sám premiér v demisi stejně jako pan prezident veřejně a nahlas a podle dost neopatrně, ale to je taky otázka vkusu a politické taktiky, přiznali, jak a proč tato vláda vznikla a proč byla jmenována. Prý aby mohli co nejdříve odstranit vládu v demisi premiéra Sobotky. No prosím, i toto dokážu pochopit, ale pak to není vláda, která legitimitu provádět zásadní personální změny, protože za takovýchto podmínek v tomto období legitimitu k jedné jediné podstatné věci, a to je svítit a topit. K ničemu jinému takováto vláda legitimitu nemá. A její předseda, který je pověřen prezidentem, jednu jedinou hlavní povinnost - a znovu to opakuji, pane premiére, jednu jedinou hlavní povinnost - pokoušet se sestavit většinovou vládu a získat důvěru Poslanecké sněmovny. Vy nemáte dělat nic jiného. Vy máte zkoušet sestavit většinovou vládu a získat podporu Poslanecké sněmovny. Tak to je. Ale za pět měsíců jste se, aspoň viditelně, k takovému výsledku ani nepřiblížil, pane premiére. jsem si včera přečetl výrok vašeho spojence pana prezidenta Zemana, který říkal: v této věci začínám být z pana Babiše nepatrně nervózní. Tak jsem hodně nervózní, protože za pět měsíců jsme se nepřiblížili k vládě, která by měla mít nějakou důvěru. To byl první důvod. Druhý důvod z toho celého balíku důvodů, které zde dosud nebyly, je politické zázemí této vlády v demisi, této vlády bez důvěry. To politické zázemí v tuto chvíli zcela viditelně tvoří podpora KSČM a SPD. Vy to samozřejmě nechcete připustit, vy se tváříte, že to není oficiálně, jako by nic takového nebylo. Ale ono to tu je a my to tady zažíváme dnes a denně. Toto je jednobarevná vláda v demisi, která žije s tichou podporou KSČM a SPD, a je to poprvé od roku 1989, kdy se nějaká vláda opírá o podporu komunistů. jsem sice přesvědčen, že na to nedostalo ani hnutí ANO mandát od voličů, že na to nedostal s výjimkou komunistů, tam to respektuji, mandát vůbec nikdo, ale to je jiná otázka. Prosím, dělejte to tak, a pokud získá vláda řádnou ústavní cestou důvěru od komunistů, případně od SPD, tak se nám to nebude líbit, ale musíme to respektovat, protože pak to bude legitimní a legální. Ale zatím je fungování této jednobarevné menšinové vlády s tichou podporou komunistů de facto jakýmsi podvodem na občanech a tato vláda musí být ve všech podstatných věcech zdrženlivá. myslím, že tady každý z nás svým hlasováním najevo, zda schvaluje, aby tu byla dlouhodobě jednobarevná vláda v demisi, která se opírá o komunisty, a taková věc se týká samozřejmě i SPD. Třetím důvodem, proč jsem za všechny předkladatele velmi kritický k tomu, co dělá vláda, je způsob, jakým jsou uskutečňovány personální výměny. A neslyšel jsem to jen osobně nebo kolegové, kteří se setkali s ředitelem GIBS, ale slyšela to i veřejnost, slyšeli jsme to všichni např. od ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities