ps2017-007-08-002-049.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-21 ps2017-007-08-002-049 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) K poznámce paní poslankyně Langšádlové . Ono to cílí spíš obecně k legislativním pravidlům vlády . Skutečně je to tak , jak jsem řekla už na minulém jednání Poslanecké sněmovny . Vždycky ta implementovaná část je podtržená , ukládají to legislativní pravidla . Ono by se to nemohlo dostat ani dál , protože by to nepustily jednotlivé komise a Legislativní rada vlády . Já se nebudu vyjadřovat obecně , jak je to v důvodových zprávách jiných zákonů , ale v našem je to určitě popsáno dobře , protože i pan předseda Kalousek uvedl , že jsme to nikdy nezastírali , takže to asi bylo všem jednoznačně zřejmé . Malá poznámka , já se opravuji . Při svém minulém vystoupení jsem řekla , že AML směrnici tu máme od roku 2008 . Bylo to v zápalu boje . Máme ji tady od roku 1996 , abych byla úplně přesná . A teď prosím k paní poslankyni Válkové . Omlouvám se , není to pravda . Nemám tady bohužel vyjeto Španělsko , to jsem si nějakým způsobem nevyjela , ale budu číst Francii . Francie je typická země , která šla implementovat nad rámec , takže podklady , které vám připravili , paní poslankyně , nejsou správné . Od 1 . ledna 2018 má francouzská daňová zpráva možnost se obrátit na finanční instituce , reglementované profese - advokát , soudní úředník apod . , na kasina atd . se žádostí o poskytnutí informací držených těmito osobami v souladu se zákonem AML i pro účely vnitrostátní správy daně . Sankce je tam 10 tisíc eur . Co se týče Španělska , omlouvám se , to jsem si nevyjela , ale ještě v rychlosti si najdu Německo . DAC 5 byl implementován prostřednictvím zvláštního německého zákona . Na internetu je používána zkratka pro to StUmgBG , sbírkové číslo má 1682 a ve sbírce byl zveřejněn v červenci 2017 . Dochází k výraznému zpřísnění oznamovací povinnosti . Byl uzákoněn 10 % práh u přímých i nepřímých podílů na zahraničních kapitálových společnostech . Při překročení tohoto prahu vzniká oznamovací povinnost německých poplatníků vůči německé daňové správě . Oznamovací povinnost je také zpřísněna u výše zmíněných dalších firem . Týká se všech společností mimo EU , EHS nebo Švýcarska . Podmínkou není výše podílu , ale podstatný nebo rozhodující vliv v Německu usedlých investorů . V podstatě tolik . Nemám tu Španělsko , omlouvám se , ale Španělsko šlo také implementovat nad rámec . Takže upřesňuji jenom informace , které tu byly řečeny . Ještě malá poznámka . Nad rámec vůbec projednávání DAC 5 k paní poslankyni Kovářové , bohužel tu není , ale ona hovořila o tom , jestli bych podpořila , aby podíl samospráv na sdílených daních dosahoval alespoň evropské úrovně 30 % . On jí dosahuje . Této hranice v podstatě Česká republika dávno dosahuje . Obce dostávají ze sdílených daní 23 , 58 % , kraje 8 , 92 % , což je dohromady 32 , 5 % . V loňském roce ten podíl činil 30 , 32 % a v roce 2018 se odhaduje , že daňové příjmy obcí budou tvořit 73 % jejich rozpočtu . Jenom pro vaši informaci , daňové příjmy obcí a krajů dlouhodobě narůstají a nepřestanou růst i v následujícím - tomto roce . Za poslední čtyři rozpočtové roky 2015 - 18 došlo k nárůstu daňových příjmů obcí o 54 mld . , což je o 31 % , a krajů o 19 mld . , což je o 37 % . Děkuji vám . Místopředseda PSP Tomio Okamura Přeji hezké dopoledne . A nyní s faktickými poznámkami mám dva přihlášené , takže požádám nejprve pana Válka o faktickou poznámku a připraví se paní poslankyně Helena Válková . Prosím . Poslanec Vlastimil Válek Děkuji . Já bych chtěl ústy pana předsedajícího ujistit obě dvě diskutující strany , že se poctivě snažím chápat , kde je problém , a nedaří se mi to , za což se hluboce stydím , a nesmírně , nesmírně bych ocenil a podpořil bych to , co řekla paní poslankyně Langšádlová , kdybychom oddělili to , co je opravdu implementace směrnice , kde nemám vůbec důvod diskutovat o tom , že se něco implementuje v tom rozsahu , co je doporučené , a to , co je nad rámec této implementace . Tak já tady slyším od jedné strany , že bychom měli implementovat jenom tu směrnici a ne to , co je nad rámec , od druhé strany zase slyším , že se implementuje jenom ta směrnice . Tak někdo nemluví úplně přesně to , co já považuji za pravdu . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . A další v pořadí je paní poslankyně Helena Válková a připraví se s další faktickou poznámkou pan poslanec Adam . (Správně Adamec.) Paní poslankyně , máte slovo . Prosím . Poslankyně Helena Válková Já bych chtěla jenom pro upřesnění . Paní ministryně , já se omlouvám , ale opravdu už z té citace , kterou jste tady před chvílí pronesla , je zřejmé , že ta jednání ve vztahu , kterým transponovaly a upravily svoji právní legislativu země , jako je Německo nebo Francie , se týkala vždycky zahraničního prvku , týkalo se to obchodních korporací a týkalo se to věcí , které souvisejí nebo by mohly souviset s podezřením z praní špinavých peněz . To jsem měla na mysli . Panem poslancem Michálkem navrhovaná novela míří na něco jiného . To zde bylo také řečeno . A to možná je i nepřímá odpověď na otázku položenou mým předřečníkem , který se tázal , kde je hranice mezi tím , co musíme implementovat , a tím , co nemusíme , můžeme , a ta druhá strana říká : vlastně nemůžeme , protože to neobstojí v tom testu proporcionality . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , paní poslankyně , a další v pořadí je pan poslanec Adam s faktickou . (Posl. Adamec: Adamec!) Pan poslanec Adamec . Omlouvám se . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Adamec Děkuji . Vážený pane předsedající , vidím , že mi nemůžete přijít na jméno , ale já to snesu . Chtěl jsem tady zareagovat na paní ministryni , když říkala , že daňové příjmy obcí rostou . V době ekonomického růstu by to bylo podivné , kdyby ne . Ale já si myslím , že takové to zaklínání , co vy , obce , chcete , vždyť vám rostou daňové příjmy ? ! Tak je potřeba to vysvětlit , protože ony rostou daňové příjmy obecně ve státě . To je propojená nádoba . Co je potřeba říci , a já bych rád , aby se to tak používalo , že ty poměry rozdělení zůstávají až na výjimky stejné . To znamená , rostou příjmy i státu . A to si myslím , že je potřeba tady říkat . A až na výjimky , když jsme měnili v oblasti DPH daňový příjem , resp . podíl z RUDu krajům v jednom roce - myslím , že to bylo o procento , a v dalším roce , teprve až když se to hodilo , tak obcím , tak nic jiného se nestalo . Je to pořád stejné , tak si to řekněme na rovinu , akorát že je ekonomický růst , stát vybírá daně , což je dobře , a tady daně se přerozdělují v neustále stejných poměrech . Já bych velmi nerad , až tady pak bude nějaký boj o rozpočtové určení daní , o případné možné přerozdělení , což také je problém , protože je to pořád jedna kupička , která se jenom přehrabuje z jedné části na druhou , tak abychom si to úplně vyjasnili a neříkali , že obce mají peněz dost . Takhle to , prosím vás , není a považoval jsem za nutné vám to vysvětlit . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . A vrátíme se tedy do obecné rozpravy a mám tady přihlášeného pana poslance Martina Kupku . Prosím , pane poslanče . Poslanec Martin Kupka Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé kolegyně , milí kolegové , já bych rád obrátil znovu pozornost k textu toho pozměňovacího návrhu : v případě zjištění skutečností nasvědčujících tomu , že ze strany daňového subjektu , kterého se údaje a dokumenty týkají , nedošlo nebo nedojde ke splnění daňové povinnosti . Znovu zdůrazňuji : skutečnosti nasvědčující tomu . Myslím , že všichni , i ti , kteří nemají velké právní vzdělání , tak tuší , že tohle je opravdu vágní formulace , a pro mě to je samo o sobě důvod , abych pro takový pozměňovací návrh nehlasoval a hlasovat nemohl , protože zákony nemají být vágní . Takhle vágní formulace totiž přirozeně vytváří prostor k velmi široké interpretaci , otevírá prostor pro to , aby se dále rozšiřoval jako základní princip nikoliv presumpce neviny , ale presumpce viny , kdy za každým rohem hledáme nutně nějaké zlo , nějakou špatnost , nějakou nekalost . Jsem přesvědčen o tom , že i se sebelepším a sebepoctivějším bojem proti daňovým únikům není možné omezovat ústavní práva . A je také jasné , že v tomhle případě se tu opravdu o omezení ústavních práv občanů jedná . Pokud se prolamujeme do mlčenlivosti advokátů a také pokud zasahujeme důvěrnost vztahu mezi advokátem a jeho klientem , tak prostě zasahujeme do oblastí , které chrání Ústava , a dělat to nemáme .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities