ps2017-007-08-002-049.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-21 ps2017-007-08-002-049 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Chtěl bych se vyjádřit především k návrhu pana Michálka , který považuji opravdu za neuvěřitelný . Podle mého názoru je to ve Sněmovně v tomto funkčním období vůbec nejvýraznější a nejzávažnější snaha , jak se nabourat do soukromí a jak nabourat svobodu občanů , stejně jako je to podle mého názoru obrovská rána principům právního státu , protože ač nejsem právník a nestudoval jsem hluboce teorii práva , podle mého názoru mlčenlivost advokátů mezi základní principy právního státu prostě patří . Musíme si uvědomit , že my tady ve Sněmovně máme obrovskou moc vstupovat do soukromí spoluobčanů , máme obrovskou moc omezovat svobody , nicméně bychom měli vážit na lékárnických vahách , kdy to udělat a kdy ne , kdy to pro stát smysluplné je , kdy to není a kdy je tou větší hodnotou svoboda občana a ochrana soukromí . Každý tu bilanci bude mít trošku jinou . Někdo lpí na svobodě a soukromí jako já více , někdo méně , nicméně pro každého z nás by to mělo být vždycky o tom , třikrát se rozmyslet a jednou říznout , pokud se bavíme o svobodě občanů . Když se bavíme o tomto zákoně , představme si situaci , že bychom do každé ulice dali nějakou kameru , do každé advokátní kanceláře bychom dali odposlouchávací zařízení , do každé firmy bychom dali odposlouchávací zařízení , každý bychom měli povinnost navzájem se udávat , své rodinné příslušníky . Bezesporu by taková opatření vedla k tomu , že by se snížila v České republice kriminalita , a to nejen v oblasti daňových úniků . Ale máte pocit , že ta cena , kterou bychom za to zaplatili , za větší bezpečí , by byla adekvátní ? Já si to nemyslím , já v takové zemi žít nechci . Já chci žít v zemi , kde klient bude mít nadále důvěru ke svému advokátovi , kde bude ochrana advokátního tajemství a kde nebudeme těmito neuvěřitelnými návrhy budovat toho big brothera , který nám tu už pár let roste , a tohle je velmi výrazný krok , abychom se k němu zase přihlásili . Apeluji na všechny poslance , vezměte rozum do hrsti . Není to jenom nějaká technická právní nebo ekonomická debata o tom , jak bránit daňovým únikům . Je to velká debata o tom , že tu máme nakročeno k velmi výraznému zásahu do soukromí a do svobody a k velmi výraznému narušení jednoho ze základních právních principů , který k demokratickým státům patří . Děkuji pěkně . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji , pane poslanče . Dalšího přihlášeného do rozpravy mám pana poslance Ferjenčíka . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych chtěl stručně shrnout , jak ten zákon vznikal , a pokusit se vyvrátit některá tvrzení z pravé části sálu . Předně je potřeba říci , že ten vládní návrh prošel poměrně značným vývojem v ústavněprávním výboru . A ten náš pozměňovací návrh není nějaký obecný pozměňovací návrh , který umožňuje vládní návrh rozšířit , nicméně je to pozměňovací návrh čistě k návrhu ústavněprávního výboru . A co se stalo s tím zákonem v ústavněprávním výboru ? Tam byla zrušena retroaktivita toho zákona , byť nepravá , takže by to pravděpodobně také prošlo , kdyby tam zůstala , nicméně se to týká pouze informací , které klienti , a jsou to obchodní klienti , nejde o právní poradenství , sdělí advokátům , kteří je zastupují čistě v obchodních transakcích a pouze v budoucnosti . Ústavněprávní výbor přijal toto opatření . To znamená , vůbec se to netýká informací obchodních , opět zdůrazňuji , které se řešily v minulosti . Je to pouze do budoucna . Takže to byla jedna změna , co tam nastala . Dále byl vyškrtnut paragraf právě v té netranspoziční části zákona , o které mluvila paní Langšádlová . Ta se velmi výrazně zredukovala , vypadly z toho právě IP adresy a geolokační údaje klientů bank . O to byl vlastně největší spor v prvním projednávání na rozpočtovém výboru , o tu netranspoziční část směrnice , kdy se rozšiřovalo prolamování bankovního tajemství . My jsme se proti tomu velmi ostře postavili a na ústavněprávním výboru se podařilo vyškrtnout tu nejproblematičtější pasáž této novely , a to že by musely banky sdělovat IP adresy svých klientů a geolokační údaje svých klientů libovolným správcům daně včetně obecních úřadů atd . Tato pasáž byla ze zákona vyškrtnuta . Za třetí , ústavněprávní výbor schválil , aby se centralizovaly žádosti o informace . To znamená , žádá se pouze skrze Generální finanční ředitelství , které následně žádá pouze skrze advokátní komoru . Rozhodně to není tak , jak vláda původně navrhovala , že by nějaký správce daně žádal přímo toho advokáta , ale je to tak , že Generální finanční ředitelství skrze advokátní komoru žádá advokáta . Takže ten proces má dokonce dvě instituce , skrz které probíhá nějaký filtr , jestli to není zneužívané . Už tam nehrozí , že by prostě nějaký úředník z obecního úřadu , který má pocit , že někdo nezaplatil poplatky za psy , to zneužíval . Věřím , že takové věci by Generální finanční ředitelství odfiltrovalo , a současně advokátní komora zase může filtrovat věci , kdy považuje požadavky finančního úřadu za excesivní . Má na to aparát , má na to zdroje , je to rozhodnutí podle správního řádu , může se normálně soudit v případě , že by měla pocit , že se dělá nějaká nepravost . Vzhledem k tomu , že tyto změny v zákoně dostaly podporu , tak jsme řekli OK , teď už ten zákon má hlavu a patu , a pokud tedy chceme jako Česká republika implementovat nějaká opatření - a týká se to mezinárodní spolupráce při správě daní , to je potřeba zdůraznit , že ta směrnice se týká mezinárodní spolupráce při správě daní - a pokud tato opatření považujeme za rozumná v rámci celé Evropské unie , tak nám přijde logické , abychom je používali i v rámci České republiky . Pokud je nepovažujeme za rozumná v rámci Evropské unie , tak za prvé předchozí vlády to měly řešit a nemáme to schvalovat jako celek , ale tvrdit , že tohle musíme přijmout a tohle nemůžeme , nám nepřijde adekvátní . Dále bych se soustředil na to , co říkal prostřednictvím pana předsedajícího kolega Munzar o právu na advokátní pomoc . Tady všichni citují náš pozměňovací návrh , akorát taktně zamlčují § 1 , na který odkazuje . Paragraf 1 říká : Povinná osoba podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu , a to i v případě , že se jedná o osobu podle § 57 , je povinna na vyžádání správce daně poskytnout tyto údaje nebo dokumenty : a ) údaje získané při provádění identifikace klienta , b ) údaje získané při provádění kontroly klienta podle zákona o legalizaci výnosů z trestné činnosti , c ) údaje o způsobu získávání údajů podle a ) a b ) a dokumenty obsahující údaje podle a ) a b ) .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities