ps2017-007-07-010-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-20 ps2017-007-07-010-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Řekli jsme si nějaké věci , které by měly být nastaveny . Asi se na nás navalí hory pozměňovacích návrhů . Myslím , že už vesměs napříč politickým spektrem je máte připraveny . Samozřejmě i z naší dílny jsou připraveny pozměňovací návrhy . Ale chtěla bych říci , že jakékoliv plošné oddlužování je vlastně hazard . Je to hazard s důvěrou obyvatel státu ve spravedlnost , s principem odpovědnosti obyvatel státu za jejich skutky a s principem rovnosti před zákonem . A může to mít možné dopady na ty , kteří řádně splácejí , že by ztratili vlastně svou platební morálku . A ti , kteří nesplácejí , by platební morálku ani nenabyli . Chtěla bych říci , že věřím tomu , že i když se propustí do prvního (druhého) čtení , prodlouží se lhůta na projednání , která je už dneska avizovaná asi na 80 dní , tak se o tom bude diskutovat . Jsem ráda , že proběhne i seminář avizovaný na 26 . dubna a že k tomu napříč politickým spektrem bude dost informací a že se budou poslouchat odborníci . Každopádně z tohoto materiálu , tak jak byl předložen , máme velkou obavu a nemyslím si , že v této podobě , jak ho předložilo Ministerstvo spravedlnosti , by měl nějaké přínosy do společnosti . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Haně Aulické . Nyní pan kolega Leo Luzar , který je přihlášený ještě do rozpravy , a stále počítám s panem zpravodajem , který avizoval ve svém úvodním vystoupení návrh v rozpravě . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Leo Luzar Děkuji za slovo , pane předsedající . Paní ministryně , páni ministři , vážené dámy , vážení pánové , před chvílí mi bylo řečeno , že mám tu smůlu , že patřím k regionu , kde kdo nemá na sobě exekuci , je nějaký divný . Prostě Moravskoslezský kraj patří k těm krajům postiženým tímto fenoménem nové doby . Řešení exekucí je jeden z velkých a složitých problémů . Musíme si ale říci , co by mělo být tím cílem . Tato novela jde trošku dle mého názoru pouze jedním směrem . Můžeme si říci - je cílem třeba ulehčit administrativu správy exekucí , správy dluhu . Potom bych asi pochopil směřování některých návrhů v tomto zákoně . Nebo naopak je cílem pomoci určitým lidem , kteří spadli do dluhové pasti , se znovu nastartovat ? Ale směřovat tyto dvě věci dohromady asi není úplně dobré řešení . Mám případ ze svého kraje , který mě třeba osobně docela trápí , protože té paní , která mi o něm hovořila , si velice vážím . Je to už starodůchodce , čili asi vnímáme , že ten důchod , jelikož důchodový zákon v tom je vůči starodůchodcům trošku příkrý , nemá dost velký na to , aby spokojeně a slušně žila , přesto splácí měsíčně 500 korun za svého vnuka . Splácí . Zdůrazňuji to slovo splácí . Ten vnuk se snaží , pokud mám informace , tak už si další půjčku nevzal a snaží se . Ale já se ptám - jak ten zákon reaguje na toto , že všichni dlužníci , když si berou ať z bankovního , nebo nebankovního sektoru půjčky , tak vstupují do určitého informačního systému , který má různé názvy , já tady nechci dělat reklamu , a je testován ? Jak se potom může stát , že takový člověk má čtyři , pět , ne - li deset takovýchto půjček ? Jak je možné , že tyto instituce mu půjčují ? Jinými slovy , pokud by ten návrh směřoval k tomu , že ti , co nezodpovědně půjčují , ty banky a nebankovní instituce , které nezodpovědně půjčují na třetí , čtvrtou a další , přijdou o ty vložené peníze , tak s tím bych souhlasil . To jsem ochoten okamžitě podepsat , protože to je ta cesta , na které se na té chudobě těchto lidí snaží někdo vydělávat . Druhá otázka je , že je tady ten první , druhý . Ten člověk měl nějakou potřebu a půjčil si . A tady by asi měl existovat nějaký model , jak ty peníze , tu zodpovědnost z těch lidí vymoci a prostě říct ano , je tady první dluh , ten byste měli splatit , protože jste si ho půjčovali s nějakým vědomím . Na to existují potom zohlednění nějakých nemocí , sociální atd . Ale ten první dluh , ten beru . Ty následné od třetího výš , to už bych byl automaticky pro opravdu to nechat na úkor těch , co jim půjčili . Další problém , o kterém se tady také vůbec nehovoří , jsou dluhy , které vznikají mezi fyzickými osobami , dokonce mezi příbuznými , které končí tak , že potom skončí u nějaké exekuce . Ale když toto odpustíme , tak tady vybudujeme docela vážný problém mezilidských vztahů v rodinách . To je problém , který tady vůbec nebyl zmiňován , a považuji ho za docela závažný , protože těch mezirodinných dluhů je podle mého názoru podstatně více než těch ostatních , o kterých ani nevíme . To je ta špička ledovce , která se dostává do exekucí . Čili je to problém , který je do té společnosti vnořen podstatně hlouběji , než předkladatelé navrhují . Prostě navrhnout , že sedm let 30 % , nebavím se tady o letech , o procentech . To samozřejmě je plovoucí číslo a není kategorické . Je sice možné , ale dle mého názoru to neřeší základní problém toho , jak ta exekuce vznikala , kdo se na ní přiživoval a kde může skončit . Statistiky , po kterých tady předřečníci volali , asi by byly dobré . Vědět rozložení společnosti , a co jsou opravdu ty ztracené duše , ke kterým míří předkladatel , aby je zachránil a vytáhl z těch dluhových pastí , a co jsou třeba ti , co na to spoléhají , že k tomu dojde . Dneska bohužel i u nás v kraji se stalo - nechci říct sportem , to určitě není sport , ale že s tím ti dlužníci počítají . Že on počítá , že jde do insolvence . On si bere půjčku s tím , že ví , že pět let bude hlídán . On už si dopředu zařizuje nějaké postupy , aby ty peníze z toho mohl dostat jakoby bokem , a spoléhá na to , že ta insolvence už dneska existuje a že většině je přiznaná . To já považuji za docela vážný problém , vyslat do společnosti signál , že tito lidé jakoby zůstávají mimo . Že prostě je bereme . A to bych nerad . Čili já bych se tady k předkladatelům obrátil , aby zvážili i ty tendence a varianty odstupňování těch dluhů . První , druhý , třetí a následné . Jestli by se mohlo tady toto objevit v návrhu a uvažovat o tom , nebo jestli o tom dokonce uvažovali a jestli to nemají spočítané , že je to marginální záležitost , která se opravdu nevyplatí . Opravdu nevím . Tady v tom ty semináře asi budou potřeba . Rád bych , aby nevznikla po přijetí tohoto zákona ve společnosti určitá pachuť . To by bylo hodně a hodně špatné a mohlo by se to nakonec obrátit i proti těm chudákům dlužníkům - a zdůrazňuji těm chudákům , ne těm , kteří si z toho udělali nějakou , nechci říct živnost , ale minimálně spoléhají na to , že do budoucna by tady z tohoto mohli vyklouznout . Čili podporuji , aby se tento návrh dostal do druhého čtení , ale pevně věřím , že bude dostatečně projednán a ty varianty budou předkladateli zváženy . Protože rychlý zákon v této docela složité problematice nepovažuji za správný a upozorňuji na rizika , která tady z toho aspoň pro mne a okolí , z kterého jsem , plynou . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Leo Luzarovi . Nyní pan poslanec Marek Benda , řádně přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , já se pokusím být maximálně stručný , protože hodně toho už tady odeznělo . Problém je , že věc je mimořádně složitá . Teď přede mnou můj předřečník Leo Luzar mluvil o prvním , druhém , třetím dluhu . Ale jak mohu vědět , že jsou to půjčky ? Jestli ten třetí , čtvrtý , pátý , sedmý dluh není dluh vůči společenství vlastníků jednotek nebo někomu , kdo je v tom stejně nevinně , nic mu rozhodně nepůjčoval , ale prostě se přestalo splácet . Já si myslím , že kdybychom nechali více pravomoci na soudech a nevymýšleli nějaké příliš zásadní věci , kterými bychom řekli " je možné prolomit 30 procentní hranici a nesmí to být nula " , že by se nic zvláštního nestalo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities