ps2017-007-06-004-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-07 ps2017-007-06-004-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , omlouvám se , smršť faktických poznámek odvedla mou pozornost . Já bych ráda řekla stanovisko k tomuto návrhu za sociálně demokratický klub . My chceme podpořit jeho průchod do druhého čtení , nicméně bych chtěla říct , že právo na informace samozřejmě není jedinou zárukou zákonnosti . A byla bych ráda , abychom nezapomínali na to , a také nerezignovali , že nám musí fungovat i jiné kontrolní mechanismy , a měli bychom o to jako zákonodárci usilovat . A druhá věc , kterou chci zmínit . Rozhodně budeme jako sociální demokraté usilovat v rámci projednávání ve výborech o načtení pozměňovacího návrhu , abychom se vypořádali s tím , že přece jen strategické státní podniky mají odlišný význam , mají odlišný obsah činnosti , a budeme chtít , aby toto bylo nejenom prodiskutováno , ale také vyřešeno v rámci jednotlivých výborů . Takže podporujeme tento návrh , jsme pro transparentnost . Ale pozor , právo na informace je jenom jedním z nástrojů , jak sledovat státní politiku a výkon majetkových práv státu . A budeme chtít pozměňovací návrh a věříme ve vstřícnost předkladatelů , že takový pozměňovací návrh bude v rámci výboru schválen . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Kateřině Valachové . Ještě přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny . Pan poslanec Dominik Feri se omlouvá od 11.45 do 13 hodin . Nyní pan poslanec Marek Benda , který je řádně přihlášen do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , páni ministři , vážené dámy , vážení pánové , já využiji skutečnosti , že je otevřen zákon o svobodném přístupu k informacím , který do jisté míry pokládám za mnohem zásadnější než zákon o registru smluv . K tomu tady bylo mnohé řečeno a mluví se tady stále o těch veřejných , poloveřejných podnicích a myslím si , že bychom se také měli zaměřit také na zákon o svobodném přístupu k informacím . Já jsem byl od začátku jeho nepřítelem , přestože to tady prosazovali lidé tvářící se tehdy jako pravicově zaměření . Pokládal jsem ho od začátku jako úplný omyl a pokus o to , jak rozkulačit stát , nikoliv jak tomuto státu vypomoci . A myslím si , že i jeho reálné fungování vede jenom k tomu , že jsou podporováni notoričtí stěžovatelé , prudiči nebo - jak to nazvat ? - lidé , kteří se snaží v podstatě ty veřejné instituce , a to zejména obce a mnohé další , obtěžovat . Ale proto bych nevystupoval . To je nějaký typ názoru , který má možná někdo odlišný , a myslím , že je naprostým právem , aby si někdo myslel , že veškerá státní moc má být uplatňována zcela veřejně , a někdo si myslel , že některé věci ve státní moci mohou být také neveřejného charakteru , nebo alespoň v nějakých chvílích neveřejného charakteru . Co ovšem pokládám za naprosto zásadní , bylo zjištění , ke kterému jsme došli minulý rok ve vyšetřovací komisi , která se zabývala kromě jiného úniky ze spisů a kde jsme zjistili , že praxí zejména Nejvyššího správního soudu a posléze i Ústavního soudu , který začal nutit soudy , aby zveřejňovaly i dílčí rozsudky a aby začaly zveřejňovat i dílčí rozhodnutí v trestních věcech , jsme došli do takového Absurdistánu - a to přiznávají i ti předsedové soudů - že jsou vydávány podle takzvané stošestky , zákona o svobodném přístupu k informacím , i rozhodnutí o vazbě a dalších věcech z trestního řízení . Já nevím , jestli si uvědomujeme , jak strašně nebezpečné to je , jakým způsobem to prolamuje právo na soukromí . Něco jiného je , pokud je zveřejněn konečný rozsudek . Pokud jsou zveřejňována rozhodnutí o vazbě včetně zdůvodnění , pak tedy ochrana , jakákoli ochrana práv osob , které v té době mají být samozřejmě pokládány za nevinné z hlediska státu , jsou jenom podezřelými , na které případně soud uvaluje vazbu , ale celé to zdůvodnění , které tam ještě navíc nese státní zástupce , které ten soud do jisté míry přebírá , je posléze zveřejněno podle zákona o svobodném přístupu k informacím - to pokládám za naprosto nemožné , naprosto porušující jakékoli principy presumpce neviny , naprosto porušující právo na neveřejný trestní proces , za velikou chybu , která se rozhodováním soudu stala . A myslím si , že když otevíráme zákon o svobodném přístupu k informacím , a byla to v minulém volebním období veliká shoda právě na té komisi , která se zabývala úniky ze spisů , tak musíme tuto otázku otevřít také a pokusit se ji vyřešit . Jenom to avizuji , že budu chtít , abychom se kromě zveřejňování smluv , případně svobodného přístupu k informacím u veřejných institucí , bavili také o tom , kde došlo rozhodováním soudu k výraznému posunu proti původnímu zákonu o svobodném přístupu k informacím a kde dochází díky tomu k zveřejňování informací , které v žádném případě veřejné být nemají a mají mít naopak charakter informací neveřejných . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marku Bendovi . Nyní zástupce navrhovatelů pan poslanec Michálek se hlásí do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené paní kolegyně , vážení kolegové , já bych si dovolil reagovat za předkladatele na některé připomínky , které zde zazněly . Velmi vám děkuji za to , že jste s nimi vystoupili . A vezmu to postupně . Za prvé k námitce pana místopředsedy Vojtěcha Filipa , že návrh zákona nerespektuje rovnost vlastnického práva . K tomu jsem chtěl říct , že to poskytování informací samo o sobě v případě subjektů , které jsou ovládány státem , už bylo u Ústavního soudu a Ústavní soud se vyjádřil , že pokud tam je veřejný zájem , tak je samozřejmě možné , aby taková instituce poskytovala informace , ale musí to být stanoveno zákonem . To byla námitka Ústavního soudu . Takže se domnívám , že zde k porušení Ústavy nedochází . A když se na to podíváme materiálně , tak přece to je právo vlastníka , aby si rozhodl , jak se bude chovat jeho organizace , kterou vlastní . Když se podíváte na naši pirátskou stranu , tak tu vlastní členové , když to tak řeknu , a ti se rozhodli , že chtějí , aby všechny dokumenty pirátská strana zveřejňovala . Tak se prostě zveřejňují . Protože vlastník v rámci svého vlastnického práva si rozhodne , co se má dít . A stejně tak se stát může rozhodnout jakožto vlastník nebo jakožto ovládající právnická osoba , jakým způsobem ta organizace má fungovat , pokud se vynahradí prokázané zkrácení nějakých dejme tomu menšinových společníků apod . Hnutí ANO ostatně v minulém volební období přišlo s návrhem dokumentu - já se teď nechci vyjadřovat k jeho obsahu , ale v zásadě bylo velmi důležité , že byla navržena vlastnická politika státu . To je věc , která v tomto státě dlouhodobě chybí , že stát neví , jak má spravovat svoje vlastnické podíly , nevykonává v podstatě svoje vlastnické právo tak , jak by ho vykonával řádný hospodář . A to si myslím , kdyby to bylo i v té vlastnické politice , že zájmem státu , který je vlastněn všemi občany , je , aby se s majetkem státu a majetkovými podíly , které stát ovládá , hospodařilo průhledně , transparentně , tak je to věc , která do té vlastnické politiky jednoznačně patří . Nyní k tomu , co říkal pan zpravodaj . S tím souhlasím . Je samozřejmě potřeba se zamyslet nad tím , aby se to vztahovalo i na ty tzv . čisté neziskovky , ty organizace , které nemají prvek řekněme veřejnoprávního subjektu , jeho ovládání účasti řízení , a pobírají od státu dotace . Za druhé , strategický charakter některých informací . To je taky věc , kterou samozřejmě uznáváme . Dneska ČEZ nemusí poskytovat informace . Dneska má ČEZ výjimku . A pokud bychom se rozhodli , že tedy začne poskytovat a zveřejňovat informace , tak samozřejmě je potřeba si pojistit , že nebude docházet k úniku velmi citlivých informací , např . o detailech a bezpečnostních rizicích jaderných reaktorů . To je samozřejmě nesmysl , abychom takovéto informace zveřejňovali . Takže zamysleme se nad tím , jestli je možné to pokrýt v plné úrovni instrumenty např . utajovaných informací podle platného zákona , nebo jestli je potřeba nějakým dalším způsobem chránit tyto relevantní zájmy . (V sále je hlučno.)
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities