ps2017-007-06-002-015.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-07 ps2017-007-06-002-015 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Co se týče výnosů , tak my jsme jako každý první den v měsíci publikovali výsledky plnění státního rozpočtu . Bylo tam jasně řečeno , že ke konci února 2018 je státní rozpočet v přebytku 25 , 8 mld . DPH nárůst je plus 17 , 4 % , což je trojnásobný nárůst na spotřebu vlády a institucí , a veškeré příjmy - nárůst plus 13 , 9 % . EET se podílí na tomto růstu - a to je DPH , zdůrazňuji , jsem si toho vědoma , že to je DPH - se podílí 6 mld . oproti prognóze , kterou jsme měli původně 4 , 3 mld . A to jsme ještě snížili DPH u stravovacích služeb , což činí 0 , 8 mld . Ptal jste se mě , jaký je podíl přímých daní . Nemohu vám ho říct v tuto chvíli - logicky , protože daňová přiznávání se podávají a platí se daň 1 . 4 . 2018 , kde bude dopad už první a druhé vlny , a 1 . 6 . pro zbývající skupinu , která podává v prodloužené lhůtě . Mohu vám říct pouze odhad . Odhad máme včetně přímých daní 12 , 7 mld . , přičemž tedy vlastně počítáme , že přímo daně by mohly dělat skoro 7 mld . Ale přesně vám to řeknu poté , co na účtech České národní banky budou zaplaceny platby na dani z příjmů . Takže já logicky v tuto chvíli tato přesná čísla nemohu mít . K připomínkám . Já to beru tak , jak jsem si dělala rychle poznámky . Doufám , že jsem na nic nezapomněla . Chtěla bych připomenout , nález Ústavního soudu nikdy neřekl , že mají být vyňati podnikatelé do jednoho milionu korun . On nedává ani návod , kteří podnikatelé mají být vyňati . On říká , že se má udělat jasno , jaké výjimky se do zákona zavedou , protože tam budou jednou provždy a v žádném případě nebude možné je následně měnit jinak než změnou zákona , což je samozřejmě obtížné , a my nemáme zájem měnit parametry zákona znovu . To znamená , chceme napsat dobrou novelu , chceme ji oddiskutovat . Proto ji tolik diskutujeme se zástupci podnikatelských svazů . Ta novela v podstatě umožní určité skupině podnikatelů - a já vám řeknu , jaké momentálně máme parametry , ale říkám , jsme před mezirezortním připomínkovým řízením , takže parametry jsou k diskuzi , a tím budu odpovídat na další připomínky dalších řečníků . My chceme vyjmout fyzické osoby , primárně fyzické osoby neplátce DPH , a ten parametr nechceme stanovovat příjmy ani obratem - teď reaguji na pana poslance Juránka , že to není o tomto parametru , a právě změnili jsme ten pohled po diskuzi s podnikatelskými svazy a komorami , které nás přesvědčily o tom , že to je špatný parametr . Protože bude například podnikatel , který bude mít příjem 900 tis . korun ročně a hotovostních plateb bude mít 20 tis . - třeba lékař , nebo já nevím , nechci uvádět žádnou profesi , vybírat ji výslovně - a musel by evidovat digitálně , to znamená elektronicky . Takže my zvolíme takový parametr , že tím parametrem bude výše hotovostních plateb . A máme nějaký názor na to a o tom můžeme dále debatovat . Takže jdeme na to jiným způsobem , než říká tento pozměňovací návrh , než říkají všechny další pozměňovací návrhy , tak jak uváděl pan poslanec Juránek . Takže je to o parametru , ale jinak pojatém , a ten parametr vznikl po diskuzi s podnikateli , kterých se zákon bude primárně týkat . Samozřejmě pokud by tato novela , tento pozměňovací návrh byl schválen , předjímám samozřejmě nějaký delší časový horizont , tak bude větší tlak na to , aby vykazovali podnikatelé příjmy do jednoho milionu . Není to dobrá situace . Prostě si myslíme , že ucelená vládní novela , která je prodebatovaná , která zohledňuje veškeré závěry Ústavního soudu , je tím nejlepším řešením . Čísla , na která jste se mě ptal , pane předsedo Stanjuro - samozřejmě možná tak vypadám , ale nejsem chodící encyklopedie , ale celou řadu těch čísel vím , takže pokud některá nebudu vědět , tak je nevím proto , že jimi nedisponujeme . Neplátců DPH je 130 tisíc fyzických osob , 50 tisíc právnických osob . Nejsem schopna vám říct , protože část z nich nepřijímá platby v hotovosti , zejména právnické osoby mají jenom fakturaci , tím pádem nepodléhají evidenci tržeb - takže já vám přesně neřeknu to procento , to fakt nejsme schopni a nejsem schopna vám ani říct při nejlepší vůli , i kdybych to teď zadala , tak to prostě nezjistíme , kolik z nich vykonává tu činnost na vedlejší pracovní poměr . To je prostě číslo , které by se muselo dohledávat z jednotlivých spisů , a to by bylo hodně náročné . Poměr šedé ekonomiky . Čísla Českého statistického úřadu : stavebnictví 37 mld . , malo - , velkoobchod 35 mld . , stravovací služby 25 mld . Ta čísla se týkají nevykazovaných příjmů a jsou samozřejmě za období předcházející zavedení EET . Každopádně budeme navrhovat ve vládní novele , nebo v ministerské novele teď zatím , aby třetí a čtvrtá vlna byla zavedena současně , pokud zákon nabude účinnosti . Byla tu poznámka na téma Chorvatsko . Asi před rokem v létě jsem se účastnila projednávání petice za zrušení EET a já vítám , že to jsem tu dnes nezaznamenala , takže za to jsem vděčná , ať se dívám napravo , nebo nalevo tohoto jednacího sálu , a tehdy tam přizvali - a my jsme nebyli organizátoři , takže jsme neměli žádný vliv na to , kdo byl přizván na toto veřejné jednání , a byl tam přizván i zástupce Chorvatska . Myslím , že to byl zástupce velvyslankyně . Když pominu to , že tam bylo poměrně Chorvatsko dehonestováno a uráženo , za což jsem se tam osobně styděla , tak on samozřejmě vystoupil a jenom velice stručně , řeknu jedinou větu , on toho řekl mnohem víc . On řekl , že je z té rozvrácené země , která asi nebude mít ani na cestu zpátky na ambasádu , to ponechám bez povšimnutí , ale zejména upozornil na to , že Chorvatsko , které je tak často citováno v negativním slova smyslu , tak za rok 2016 mělo růst HDP 3 % , zatímco ČR na tom byla o nějakou setinku hůře . Takže ono to asi všechno tak nebude . A teď jenom stručně . Pan předseda Okamura zmínil paušální daň . Tady musím kuriózně souhlasit s panem předsedou Kalouskem , protože skutečně bylo to jedno z řešení . My jsme navrhovali podnikatelským svazům tři varianty a jedna z nich byla vazba vázat vynětí EET na paušální daň . Nakonec byl to velice dlouhodobý záměr Ministerstva financí . Tato varianta nám byla rozmluvena různých důvodů - administrativních , složitých , vede se tam určité jednání s Finanční správou . Nakonec dneska paušální daň , kterou máme v zákoně o dani z příjmů , využívá asi sto podnikatelů , byť jsme tam pro letošní rok , tak doufáme , že jich přibude , zlepšili a zmírnili určitá kritéria . Ale nastalo by to , tam je ustanovení , které říká , že minimálně musí být 600 korun , a my máme dneska obrovské množství podnikatelů těch nejmenších , kteří právě zcela legálně po uplatnění odčitatelných položek a slev neplatí daň žádnou . Takže to by určitě nebyl správný krok , a proto si myslím , že i novela , se kterou přichází Ministerstvo financí , je ucelenější . A ještě mi dovolte jednu informaci na závěr . Padlo tu několikrát , a slýchám to delší dobu , že bojujeme s těmi malými a vlastně ti velcí nám beztrestně neplatí daně . Není to pravda . Chystám se opět jako už poněkolikáté napsat poměrně ucelenou - uvidíme , jestli média o to budou mít zájem , většinou o dobré zprávy příliš není - napsat poměrně ucelené pojednání o tom , jakým způsobem a co všechno jsme udělali v boji s daňovými úniky proti velkým korporátním firmám . A zase musím tady zopakovat , nesměšujme hrušky s jablky ! To , že si firma - jak správně řekl pan poslanec Skopeček , natáhl se sem zahraniční kapitál , zavedli jsme investiční pobídky , bavme se o tom , jestli je ještě potřebujeme a v jakém rozměru , zavedli jsme daňové prázdniny . Ale ten kapitál tady vybudoval infrastrukturu , zaměstnal tady lidi a vlastně ze zdaněného zisku si odvádí dividendy . My máme dneska dividendovou směrnici , tou se musíme řídit , která je vlastně dána evropskými předpisy , máme tady celou řadu omezení . A toto striktně odlišme . Toto je legální . Toto je prostě legální ! Odlišme to . A jestli bychom tomu chtěli zabránit , museli bychom zavést další restrikci , ale to asi nebudete chtít , kolegové . My to rozhodně v tuto chvíli nechceme . Ale musíme to velice striktně odlišit od boje s agresivním daňovým plánováním .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities