ps2017-007-01-004-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-02-27 ps2017-007-01-004-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Takže na základě 11 procentní volební účasti v druhém kole senátních voleb , tato účast bývá i 10 % , bývá i 12 % , takže takový mandát my tedy akceptujeme . A já jsem pro . Akceptujme ho . V pořádku . Já neříkám , že ho nemáme akceptovat . Takže to je v pořádku . To znamená , když občané volí nás politiky k teplým korýtkům , tak to mnohým politikům vyhovuje , i když jich přijde pár tisíc . Ale je to mandát na šest let za milion korun ročně a je to tedy úplně v pořádku . Samozřejmě náklad na toho senátora je ještě mnohem vyšší , když k tomu přičtu asistenty a kanceláře . A najednou , když občan má rozhodovat o nějaké jednotlivé programové otázce - to znamená u voleb , abych to vysvětlil , jakými způsoby uvažujeme , tak u voleb , když jsou volby , tak ten stejný občan se stejným volebním právem si vybírá z balíku programových bodů , z balíku programu třeba 30 politických stran , a žádná stran nerozporuje to , jestli si občan ty programové body přečetl nebo jestli si je nepřečetl . Prostě občan jde volit a předpokládá se , že je seznámen nějakým způsobem s volebními programy a že si volí podle svého nejlepšího vědomí a svědomí , a ta volba je platná . Takže ti odpůrci referenda říkají , že občan je pro ně dostatečně svéprávný na to , když dokáže rozhodnout o balíku programů třeba 30 politických stran ve sněmovních volbách , ale zároveň říkají , že občané prý nejsou schopni rozhodnout o jednom jediném programovém bodu z těch obrovských balíku programů na desítkách stran . Takže přece z logiky věci je to jednodušší , rozhodnout o jednom programovém bodu . Přece ta logika je úplně jasná . Takže rozhodnout o jednom jediném tématu je přece mnohem jednodušší pro občana než se rozhodovat z desítek programů na desítky stran . Takže není jediný důvod přistupovat z této logiky věci na jiné parametry , než jsou u stávajících voleb . Naopak je tedy otázkou , jestli se ty parametry nemají ještě nějakým způsobem . . . naopak k nim přihlédnout jednodušeji , umožnit lépe občanům volbu a lépe se zúčastnit veřejného dění . A k tomu směřuje pochopitelně i náš návrh . Nicméně v té debatě , které se zúčastnily i některé ostatní politické strany parlamentu , zazněly návrhy na to , aby tam bylo nějaké kvorum . A to kvorum , ty návrhy zaznívaly především , že by měly být mezi 30 a 35 % účasti u referenda . My navrhujeme sice nulu , ale když ostatní strany navrhují 30 až 35 % , tak já znova říkám , nám se to sice v SPD nelíbí , ale akceptujeme to . Prostě to akceptujeme , protože máme jenom 22 hlasů , potřebujeme 120 , takže prostě jsme připraveni a rádi uděláme programové kompromisy , hlavně aby něco přišlo . Takže opět říkám , výmluva " my to chceme zamítnout , my chceme jiný návrh " není na místě . Pojďme to propustit přes první čtení do druhého , a jak jsem už tady opakoval několikrát , bez jakékoliv časové lhůty se můžeme bavit v druhém čtení a parametry vzájemně upravit . Není žádný argument , že SPD tady předkládá nějaký návrh . Vždyť nějaký návrh jsme předložit museli . Je to součást našeho programu . My v SPD neleníme , my pracujeme od prvního dne , takže když koukám tady na tabuli , je tady série našich návrhů zákonů . Jsem rád , že to tak je , že naše práce je vidět . Ale znovu říkám , není to potřeba zamítat . Vážení , uvědomte si , že jestli to tady budeme zamítat , tak ten návrh zákona o referendu po mých zkušenostech , ostatně i po zkušenostech , když se podívám na historii , a je to v důvodové zprávě k našemu zákonu , tak se to tady probírá . Kolik tady už těch pokusů bylo a žádný se nedostal přes první čtení právě kvůli těm výmluvám , že prostě je potřeba hledat nějaké kompromisy . Pojďme je hledat v druhém čtení . Pojďme . Ukažme lidem jasně tu vůli , ty strany . Byli to Piráti , bylo to hnutí ANO , bylo to KSČM , snad i ČSSD říkalo něco , že chce nějaké referendum . Tak pojďme jim ukázat , že ho opravdu chceme , a ukažme , že jsme schopní se politicky dohodnout , že se tady nechcete jenom hádat . My chceme pracovat v SPD a pojďme si znovu sednout . Já myslím , že jsme v tom ohledu udělali skutečně maximum za SPD . Iniciovali jsme ty schůzky , oslovili jsme zástupce jiných stran . Musím tady pochválit paní Válkovou z hnutí ANO . Přistoupila k tomu velice věcně pracovně . Byly to příjemné diskuse , ale myslím , že bychom to fakt měli dotáhnout , aby to občanům něco přineslo . Jinak dále tady navrhujeme k tomu zákonu , že je - li rozpor mezi zákonem schváleným v referendu a jinými zákony , postupuje se podle zákona schváleného v referendu . To je samozřejmé , protože ctíme Ústavu . My pochopitelně jsme hnutí Svoboda a přímá demokracie a z principu našeho hnutí už vyplývá , že si myslíme , že majitelem země je lid a že to je ta nejvyšší síla . Dále říkáme , že zákon schválený v referendu smí být změněn nebo zrušen pouze zákonem schváleným v referendu . Pochopitelně . To vychází z toho , o čem jsem tady hovořil , že když občané se zúčastní celostátního obecného referenda na otázku , tak politici jsou z hlediska té právní síly postaveni níže než ten občan . To si myslím , že je zcela v pořádku . U těch mezinárodních smluv tady pochopitelně jasně říkáme , že pokud se podle tohoto ústavního zákona koná referendum k vyslovení souhlasu k ratifikaci nebo výpovědi mezinárodní smlouvy podle čl . 1 , tak samozřejmě nahrazuje souhlas v takovém referendu vyslovený souhlas parlamentu . To je ten bod , kdy říkáme , že samozřejmě je to pro nás velice důležité . Jinak jsou tady výtky . Slyšel jsem různé výtky , že tam není v zákoně třeba dořešeno , když referendem projde jakási otázka , nějaká otázka , tak jiným způsobem to bude implementováno do zákona . Ale to už je otázka toho prováděcího zákona . Tam je potřeba , abychom diskutovali o prováděcím zákonu . My jsme si toho vědomi . Ne že to tam není , protože je to nedostatek z naší strany . Toto je ten ústavní zákon a ten prováděcí zákon , to je další krok , abychom se na něm všichni shodli , a my jsme pro tu maximální shodu . Dovolte mi ještě krátce zaargumentovat , resp . mluvit o těch hlavních mýtech , které jsou o přímé demokracii . Já bych řekl , že tím prvním mýtem , já jsem si tady udělal poznámky , že těch odpůrců nebo těch , kteří v podstatě nechtějí , nebo říkali v předvolební kampani , že chtějí sice referendum , ale ve skutečnosti třeba nechtějí a mají plná ústa argumentů proč ne , tak ten argument je : pro přímou demokracii prý nejsme zralí v České republice . Je zajímavé , že zákon o referendu mají třeba na Slovensku . Takže já musím odmítnout tuto argumentaci . Protože jestli Slováci jsou zralí a my ne , tak to opravdu je dost hloupá argumentace a já myslím , že jsme všichni zralí dostatečně . A já na to říkám , jestliže si to někdo myslí , že tedy český občan není pro přímou demokracii zralý , tak pokud tohle je pravda , tak máme nejvyšší čas tady demokracii zavést a národ k ní přivést . Pokud budeme žít ve stranické oligarchii , která bude monopolně za občany rozhodovat , nikdy občany k odpovědnosti za vlastní zemi nevychováme . Prezident Beneš říkal : Pro demokracii musí být národ vyspělý a morálně silný . Jistě že je lépe , že mají lidé morální a etické hodnoty , ale pokud je nemají , pak musíme mít opět silný systém , který umí reflektovat , korigovat naše morální nedostatky . Jestliže vím , že do parlamentu se dostávají gauneři , pak musím mít možnost jejich konání kontrolovat , ovlivňovat , a ne že jim dám bianko šek na roky vládnutí bez jakýchkoliv možností oprav . V přímé demokracii , to už nejsou citáty prezidenta Beneše , to už jsou moje názory , v přímé demokracii žili naši slovanští i germánští předkové . V přímé demokracii žijí indiánské kmeny u Amazonky a další desetitisíce indiánů v Mexiku . A já si myslím , že když to dokážou oni , tak přece to dokážeme i my . V přímé demokracii žijí po staletí Švýcaři , přímou demokracii zavedli také pařížští komunardi 19 . století . A nikdo se nepozastavoval nad tím , zda jsou občané , příslušníci rodu , občiny či kmene zralí . Úvaha byla a je vedena jinak . Jsme si rovni v právech i povinnostech ? A já říkám , že ano . A co je zásadní . Jestliže nejsme zralí - a někdo si to tedy myslí , já si to nemyslím - , pak je lépe tedy žít podle názoru těchto lidí v nějaké diktatuře nebo imitaci demokracie ? Proč ? Má někdo pocit , že reprezentanti zvolení nezralými voliči budou zralejší , odpovědnější či morálnější ? Když někdo říká , že volič není zralý . Znovu říkám , že já si to nemyslím , protože co mám zkušenosti s mediálními střihy , ty dokážou úplně převrátit moje vystoupení tak , že se pak nestačím divit , co jsem vlastně řekl .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities