ps2017-006-05-001-004.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-24 ps2017-006-05-001-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) To , že by se uzákonila skokově nebo výhledově 2 % , by podle mého názoru vedlo k neefektivnosti . Mohlo by to také skončit tím , že se najednou v průběhu roku zjistí , že ty akvizice připravené nejsou v určité fázi , a nakoupilo by se třeba 12 gripenů anebo by se nakoupilo 12 helikoptér Venom jenom proto , aby se ta dvě procenta utratila . A závěrem dovolte mi ještě k paní předkladatelce Černochové prostřednictvím pana předsedajícího . SPD nechce obnovit základní vojenskou službu . SPD chce zavést osmitýdenní základní vojenský výcvik pro odvedence , a to na základě dobrovolnosti . Děkuji . (Potlesk z lavic SPD.) Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Žáček . Prosím , máte slovo . Poslanec Pavel Žáček Vážení kolegové , vážené kolegyně , já bych reagoval na tu informační válku . Já se domnívám , že tento pojem není adekvátní současné situaci , a to zcela jednoznačně . Myslím si , že Česká republika stejně jako ostatní státy se na jejím vedení , participaci v rámci zpravodajského deštníku NATO podílí , není tudíž úplně nezapojená . Nicméně konflikty v Sýrii , konflikty na východě Ukrajiny nebo konflikty v Afghánistánu nevyhrávají pouze informace . Ty informace jsou vhodné , nicméně také nemusí vést k vítězství . K tomu je nutné mít příslušnou výzbroj , být schopen vést konvenční válku samozřejmě v intencích kvality a moderní výzbroje 21 . století . Pokud budeme to rozhodnutí odkládat , tak tím ve středním horizontu , čili pěti , deseti let , budeme ohrožovat bojeschopnost Armády České republiky jak v kontextu naší koncepce obrany České republiky , tak v rámci NATO . Čili my dneska rozhodujeme o tom , jaká bude situace za pět , za deset let . A to zpoždění , jak jsme si zde řekli , je poměrně veliké a je nutné ho nezvětšovat . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Tak tím nám skončil první blok faktických poznámek a přicházejí na řadu přednostní práva . Takže nejprve pan předseda Stanjura , poté paní ministryně Šlechtová . A uvidíme , jaké budou faktické poznámky . Prosím , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Tak zas příště , až budou poslanci bez přednostního práva říkat , jak tady jsou poslanci dvou kategorií a ti , co mají přednostní právo , že mají přednost , tak se podívejte : skoro hodinu byly faktické připomínky . A dovolím si to okomentovat , že 75 % z nich byla standardní vystoupení v rozpravě , jenom kolegyně a kolegové nechtěli čekat . Ale to je na okraj . Pan poslanec Hájek , zpravodaj , je vedoucí delegace našeho Parlamentu do NATO . Svobodně jsme si ho vybrali , v demokratické tajné volbě jsme ho zvolili . Očekával bych , že jako první bude podporovat tento zákon . Bohužel ne . A podle mě jenom z politických prestižních důvodů , protože ty politické argumenty , které tady uvedl , tak neobstojí , když použiji politicky korektní slovník . Podívejme se nejprve do návrhu , resp . dneska už schváleného rozpočtu na rok 2018 . Pane zpravodaji , kolik činí mandatorní výdaje celkově ? Kolik procent HDP činí mandatorní výdaje ? Nemyslím na obranu . Myslím celkově . Nezkoušíme se , já to hned odpovím . To byla řečnická otázka . 756 miliard jsou mandatorní výdaje bez kvazimandatorních výdajů , což jsou mzdy . Takže reálně každá vláda má díky tomu , jak máme nastavené zákony , zhruba 300 mld . manévrovací prostor pro své politické priority . 756 miliard . Dvě desetiny procenta HDP , když to zaokrouhlím , je 10 mld . ročně . Jedno procento nebo 1 , 2 % zákonných mandatorních výdajů a na to my nemáme ekonomický prostor . Ekonomika roste a autonomně tím , že roste ekonomika , se ročně zvedají daňové příjmy státu včetně příjmů ze sociálního pojištění , které platí zaměstnavatel na své zaměstnance , o 50 mld . ročně . Zhruba o 1 % HDP . A nám tady někdo tvrdí s vážnou tváří , že dvě desetiny procenta HDP je něco , co by svazovalo vládu . Která je svázána 756 miliardami mandatorních výdajů ze zákona již dnes . Porovnávat bezpečnostní situaci v roce 2010 a 2018 může někdo , kdo na naší zeměkouli osm let nežil . A jenom mechanicky . Mluvili o tom mnozí kolegové už předtím . Tak zase taková řečnická otázka . Kolik bylo konfliktů ve světě v roce 2010 ? Jaká byla bezpečnostní situace v roce 2010 ve světě , v Evropě a v České republice ? A ostudné výdaje menší než 1 % HDP . Souhlasím s panem poslancem Juříčkem , abychom se teď nezkoušeli , jak to bylo v roce 2007 , 2008 , 2009 , kdo byl tehdy ministr a kdo to dělal hůře nebo lépe . Ale to , že můžeme hodnotit , kdybychom chtěli - já nechci - , minulé volební období , to není tak dávno . Navíc když vlastně jedno hnutí pokračuje v tom , že má na starosti resort obrany . Před chvíli pan poslanec z SPD prokázal , že nezná rozpočtová pravidla . To , že to rozpočtuji , neznamená , že to v tom roce musím utratit . To je úplná hloupost . A jsme si vědomi složitosti akvizičního procesu . Právě proto mají být zákonem určeny výdaje . A jestli se to stihne v prosinci kalendářního roku , nebo ten akviziční proces skončí o pět měsíců později , tzn . v květnu následujícího roku , na ty peníze nemá vliv . Úplný nesmysl , že se do konce roku musí utratit a že nebudou efektivní výdaje . V rozpravě zaznělo , že vnitřní deficit armády je 500 mld . korun , od jednoho z kolegů . Někdo říkal stovky miliard korun . A současně jiní kolegové říkají : Pokud tam zvýšíme výdaje , tak to bude neefektivní . Pan kolega Peksa , ať se na mě nezlobí - to nemusím říkat prostřednictvím , protože vás neoslovím , ale pokud by vám to vadilo , tak prostřednictvím pana předsedajícího . Takoví ti peacemakeři , kteří říkají " Na co máme vlastně tu obranu ? " - ti jsou velmi nebezpeční . Já vím , že to nemyslíte zle , ale je to nebezpečný přístup . A když se budeme věnovat kyberbezpečnosti , a já souhlasím s vámi , že probíhá informační válka , tak to jsou taky výdaje pro Ministerstvo obrany . Neúspěšně jsme navrhovali zvýšení výdajů konkrétně v této oblasti . A bude se tam přesouvat . A jsou tam potřeba velké finanční prostředky , ale dlouhodobě . Protože to není jako nákup zbraní . Tady si musíte vybudovat zejména personální zajištění toho , aby to fungovalo správně . Takže musíme to vidět v celém kontextu . Slyšeli jsme , že minulá vláda se zavázala do roku 2020 mít 1 , 4 % HDP a toho se pořád drží jako mantry . No dobře , ale když máme 1 , 0 a jsme v roce 2018 a dvakrát 0 , 2 , kolik to bude v roce 2020 , pane zpravodaji ? Jedna celá čtyři . Jak můžete být proti ? Já tomu nerozumím . Máte to i v programovém prohlášení vlády . Pokud chcete změnit termín , tak o tom debatujme ! Tak to pusťme ! Zapomeňte na to stranické tričko , že to musí předložit poslanec hnutí ANO . Mimochodem , v minulém volebním období jsme to nepředložili sami . Spolupodepsali to s námi i někteří další , jestli se nepletu . A ani ti nám nepomohli to vůbec prosadit na program jednání . Mohli jsme mít kus debaty za sebou . Ne na začátku prvního čtení s tím , že navrhuji zamítnout . A co bude dál ? Přijdete s lepším , komplexnějším , vládním , propracovanějším návrhem ? Nebo to nechcete vůbec řešit ? To je přece poctivé to říct . Pokud to nechcete řešit a tváříte se , že ta vláda tady bude pořád , tak mám brát vážně programové prohlášení vlády ? Je tam napsáno , že chcete dojít ke dvěma procentům HDP ? Možná o rok později než v tomto návrhu . No ale proto máme druhé čtení . Pozměňující návrhy . Proto jsme připraveni debatovat . Na tom není nic špatného . Ale kdy tu debatu odstartujeme , když to dneska hodíme do koše ? To se můžeme zeptat paní ministryně , která bude mluvit po mně , jestli plánuje , kdy chce předložit vlastní , lepší , komplexnější návrh . Není lepší tohle vzít jako základ a ty debaty vést ? Já si myslím , že je to mnohem lepší .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities