|

ps2017-004-02-008-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-12-15 ps2017-004-02-008-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 /sněmovní tisk 2/ - druhé čtení

Date2017-12-15
Meetingps2017/004
Agenda Itemps2017/004/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/004schuz/s004043.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Navržená úprava kompenzuje mzdovou diskriminaci pedagogických pracovníků církevních a soukromých škol. A dále, to je podstatná informace související s tímto pozměňovacím návrhem, navrhujeme pro rok 2018 další navýšení platů a mezd pedagogických pracovníků škol všech zřizovatelů o 5 %, což činí 3 mld. korun. Takže aby bylo opravdu zřejmé, že to myslíme vážně a že to nebylo teď jenom v rámci předvolebního tlaku, ten posun, protože to se nedá říct, si to přivlastňuje kdokoliv, že to takhle plánovalo ministerstvo, to si přiznejme, že to bylo opravdu pod tlakem s hrozbou stávek a před volbami, takže žádné systémové přípravy tomu nepředcházely, když tím někdo protiargumentuje. Jdu ke sněmovnímu dokumentu 93. Ten se týká kultury a velmi známé kauzy, často mediálně přetřásané, otáčivého hlediště v Českém Krumlově, to nemusím blíže popisovat, dobře to znáte. Český Krumlov, památka UNESCO a druhý největší zámecký komplex v České republice. Navrhuji zvýšení výdajů kapitola 334 Ministerstvo kultury, výdajový blok příspěvkové organizace zřízené Ministerstvem kultury, Národní památkový ústav o 50 mil. korun a zároveň snížení výdajů v kapitole 396 Státní dluh, ukazatel obsluha státního dluhu o 50 mil. korun. Zdůvodňuji to takto: Uvedenou částku použije Národní památkový ústav pro nákup objektu Kvítkův Dvůr se souvisejícími pozemky, které jsou aktuálně v rukou soukromníka. Tento nákup umožní prodloužení zámecké zahrady státního hradu a zámku Český Krumlov o divadelní trakt, do kterého bude situováno nové otáčivé hlediště. Tímto se umožní ukončení dlouholetého sporu mezi Českou republikou a UNESCO spočívající v existenci otáčivého hlediště v zámecké zahradě. Takže věřím, že je to poměrně srozumitelná a jednoduchá věc a že nalezne vaši podporu. Do třetice, a tím budu končit, sněmovní dokument 92, který se týká především oblasti vědy, výzkumu a inovací a konkrétně Akademie věd České republiky. Navrhuji navýšení rozpočtu výdajů kapitoly 361 Akademie věd České republiky na závazném ukazateli výdaje na výzkum, vývoj a inovace celkem, včetně programů spolufinancovaných z prostředků zahraničních programů, o 100 mil. korun na rok 2018. Za druhé snížení výdajů v kapitole 396 Státní dluh, ukazatel obsluha státního dluhu, o 100 mil. korun na rok 2018. Opět zde předpokládám, že se shodujeme v naprosté většině v tom, že věda, výzkum a inovace je ta cesta, kde Česká republika na rozdíl od jiných oblastí, kde jsme pozici dávno nebo nedávno ztratili, ale docela ztratili na dlouhou dobu, tak tohle je oblast, kde prorazit můžeme. K předložení tohoto pozměňovacího návrhu vedla, přiznám úplně, jak to bylo, vlastně situace na školském výboru, kdy se o tom diskutovalo a kdy mnozí kolegové z jiných stran říkali, že by to bylo správné a adekvátní, tak jako zpravodaj, který dlouhodobě podporuje Akademii věd, jsem říkal, že se ujmu toho pozměňovacího návrhu, což jsem udělal, a proto ho předkládám. A protože to tam nikdo nerozporoval, opravdu předpokládám, že se na tom můžeme shodnout. To předpokládané využití navýšení o 100 mil. korun by bylo využito na posílení neinvestičních prostředků pracovištím Akademie věd ČR na rozvoj výzkumných organizací ve výši 85 mil. korun a na realizaci Strategie Akademie věd 21 ve výši 15 mil. korun. A protože je ještě hodně přihlášených - bych to mohl teď rozebírat, dlouhodobě se tím zabývám, říkám, jsem dlouhodobý podporovatel Akademie věd, ale je to tam hodně podrobně rozepsáno, v důvodové zprávě, kterou máte k dispozici. Poněvadž je to v systému, tak jen zakončím své expozé konstatováním, že požadované navýšení o 100 mil. korun by velmi přispělo k tomu, aby v příštích letech mohl pokračovat výrazný růst kvality a společenského významu výsledků pracovišť Akademie věd ČR v duchu jejího motta "Špičkový výzkum ve veřejném zájmu". Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás ve třetím čtení potom o podporu mých pozměňovacích návrhů a děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Paní poslankyně Válková, připraví se paní poslankyně Langšádlová. Paní poslankyně, prosím. Poslankyně Helena VálkováVážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, když tak poslouchám, tak mám v porovnání se svými předřečníky a návrhy, které vznesli jako pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu, úplně zanedbatelnou částku, kterou tady budu diskutovat, nicméně ona není tak zanedbatelná z hlediska našich mezinárodních evropských závazků, protože pokud by nedošlo k korekci, tak nebudeme plnit směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2014. Konkrétně o co jde. Můj návrh je vložen v systému pod číslem 141 z roku 2017 ke sněmovnímu tisku 2 a týká se výdajů kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, specifický ukazatel vládní rozpočtová rezerva se snižuje o 5 846 935 korun a celkové výdaje kapitoly 309 Kancelář veřejného ochránce práv se navyšují o částku 5 846 935 v příslušných ukazatelích, které jsou obsaženy a podrobně rozvedeny a vyčísleny v příloze 4. Nebudu je tady číst, ale dovolte mi aspoň pár slov, proč teď. Protože my jsme v petičním výboru samozřejmě rozpočet veřejného ochránce práv, resp. jeho pracovníků projednávali a tam došlo k nějaké nešťastné souhře časových okolností. Totiž ve státním rozpočtu se pozapomnělo na to, že jsme novelou zákona č. 198/2009 Sb. a novelou zákona č. 365 v podstatě transponovali směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/54 z roku 2014 o opatřeních usnadňujících výkon práv, která se týkají volného pohybu pracovníků členských zemí EU, a to konkrétně pokud jde o skutečnosti, které se stanou tím, že na území některé členské země dojde k jejich diskriminaci. Třeba Polák v České republice byl diskriminován a byl diskriminován právě kvůli své státní příslušnosti. A my jsme povinni, a ta účinnosti nastává 1. ledna 2018, vyčlenit pracovníky, a bylo právě novelou rozhodnuto o nové působnosti, kdy se takovým pracovníkem stal veřejný ochránce práv, resp. jeho zaměstnanci, kteří lidem, kteří si budou myslet, že jim bylo způsobeno příkoří v souvislosti, nebo proto, že jsou státní příslušnosti jiné než české, a jsou to přitom občané některé z členských zemí Evropské unie, tak se budou moci obrátit na veřejného ochránce práv a žádat po něm podporu, právní pomoc, tedy ne jako advokáta nebo obhájce, ale v podstatě poskytnutí kvalifikované pomoci a informací. Jak jsem již zdůraznila, účinnost nabývá tato novela, která transponuje ty evropské předpisy, již 1. ledna 2018. Konkrétně by tedy šlo o navýšení o sedm funkčních míst, což právě v roce 2018 a následujících vždycky plus minus bude ta samá suma 5 846 935 korun. Ještě poslední věta, nebo věty, proč jsme se tím nezabývali již v rámci petičního výboru. Protože veřejná ochránkyně práv nám nechtěla údajně komplikovat situaci a chtěla toto řešit nějakým rozpočtovým opatřením, a když jsme to potom kontrolovali, jaké jsou naše povinnosti a jakým způsobem se k tomu musíme postavit dříve nebo později, co nejdříve, tak jsme si řekli, že pozměňovací návrh by byl lepší korekcí toho návrhu, který jsme projednali, než potom využít instrumentu rozpočtového opatření v průběhu roku 2018. Navíc bychom to nestihli. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities