ps2013-059-06-022-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-12 ps2013-059-06-022-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.20 hodin) Toto je faktor , který se objevil mezi tím , co jsme tady jednali ve Sněmovně , a tím , co to máme vrácené ze Senátu . Meritorně bych osobně preferoval verzi senátní , pokud by nebyla další omezení . Mimo jiné právě proto , že tam výraznějším způsobem přidává finance . Argumenty proti přidání , které byly slyšet jak ze strany ministerstva , tak třeba ze strany pana premiéra , mi připadají spíš jako vydírání učitelské veřejnosti . Říkají , kdybychom schválili verzi , která vám dává víc peněz , tak na tohle my nejsme ochotni sehnat ty peníze . Tohle dokonce nemůžeme dát z evropských peněz . Dneska přitom shodou okolností v novinách vyšel rozhovor s Alešem Chmelařem , což je státní tajemník pro evropské záležitosti , pravá ruka pana premiéra v evropských jednáních . Nadpis je Zaplaťme z peněz EU učitele . A pan Chmelař jako nepochybně kvalifikovaný člověk tam jasně říká , u učitelů máme příležitost , ať už za pomoci evropských dotací , nebo projektů , budovat silnou příští generaci a zároveň neohrozit , že bychom tím vytvořili ekonomickou nerovnováhu . Pan Chmelař sám říká , vezměme evropské peníze a dejme je učitelům . Já tomu rozumím . Dejme je učitelům na přidání jejich platů , nikoli primárně na financování institucí . A tady si můžeme myslet o argumentech v té petici , která přišla proti financování toho institutu , cokoliv . Ale faktem je , že se zde přidělují finance na institut , který je předpokládán v zákoně , který ještě nebyl přijat , tedy peníze , které jsou přinejmenším problematické . Ale tyto finance zde máme a je účelnější je dávat rovnou do financí , které jsou dány směrem k učitelům . Ta argumentace , kterou Ministerstvo školství začalo používat proti změnám , které navrhuje Senát , mi přijde , že je to velice dogmatické trvání na tom , co prošlo jako jakýsi politický kompromis . Paní poslankyně Bohdalová tady velice sugestivně vykládala , proč někteří změnili názor . To není změna názoru . To je příklon od kompromisu , který byl přijat za jakýchsi okrajových podmínek , za jakýchsi další znalostí , s tím , že ty další informace , které se k tomu přidávají , mohou tuhletu rovnováhu vychýlit na jinou stranu . A způsob , kterým ministerstvo vetuje tu práci , kterou na tom odvedl Senát - už zde byla zmínka , co tam bylo při jednání za argumenty , pan senátor zde i poměrně podrobně vykládal důvody , které je vedly k navrhovaným změnám , které předkládají , tak tyhle svědčí o tom , že řada z toho , co dneska ministerstvo nebo pan ministr slibuje , tak se v implementační fázi může minout s těmi očekáváními , jako se to bohužel stalo u řady jiných věcí . Tohle je důvod , proč opakovaně sněmovní verzi nepodpořím . Místopředseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane poslanče . Nyní paní poslankyně Marta Semelová . Ještě přečtu omluvu . Vidím , že pan poslanec Šarapatka opouští sál . On se omlouvá až do konce dnešního jednání . Na shledanou . Máte slovo . Poslankyně Marta Semelová Vážené kolegyně , vážení kolegové , opět máme na stole zákon o pedagogických pracovnících a s ním pochopitelně i mnohá emotivní vystoupení . Ono celkem není divu . Těch novel zákonů , změn v oblasti výchovy a vzdělávání bylo za posledních x let hodně , nakonec o tom mluvil i pan poslanec Foldyna . Některé už vstoupily v platnost , jiné školy teprve pocítí . Jsou takové , u nichž už dnes víme , že je budeme muset přehodnotit , že s sebou přinášejí řadu komplikací a problémů , na něž jsme mnozí z nás při jejich projednávání upozorňovali , a nejenom my , ale v prvé řadě ti , kteří se danou problematikou dnes a denně zabývají v terénu . Bohužel ne vždy jsou jejich slova včas vyslyšena , viz nepovedená inkluze , z níž jsou teď na mnoha školách mnozí na mrtvici . Školy jsou neustále pod nějakým tlakem a musí se každou chvíli vyrovnávat s novými a novými změnami , kdy s každým příchozím ministrem přicházejí nové nápady , aby se po určité době zjistilo , že to , co tu léta fungovalo , je přece jenom nejlepší , takže je potřebné se k tomu vrátit . Pochopitelně to pak stojí hodně peněz . Už jsme si zvykli , že jakmile je na stole jakékoli školské téma , hodiny diskutujeme o tom , co školy nejvíc potřebují , jakou reformu , jaké vzdělávací plány , jaké učebnice . Ale to nejpodstatnější , bez čeho se výchovně - vzdělávací proces neobejde , je učitel . Jeho osobnost , jeho působení a um jsou ve vzdělávání klíčové . To , jak je odborně připraven pro svoji práci , jaký má vztah k dětem a ke svému povolání , jaké jsou jeho morální a lidské vlastnosti , a pochopitelně , jaké podmínky ke své práci má vytvořeny . Asi nikdo nebude zpochybňovat , že učitelská profese je nesmírně náročná a zodpovědná , navíc je pod každodenní kontrolou veřejnosti a médií . Kdekdo je připraven jeho práci všelijak komentovat a kritizovat , protože každý , kdo prošel školou , se cítí být na oblast vzdělávání tím pravým odborníkem . A tak pedagog musí přežít všechny možné i nemožné reformy , pokusy a výmysly , přičemž často zapomínáme na to , že v prvé řadě chce učit . Namísto toho je zahlcen zpracováváním projektů a přípravou různých projektových dnů , školeními , kurzy a je zavalen papírováním . Těch tabulek , hlášení , dotazníků , hodnocení , doporučení a dalších formulářů , co musí učitelé a ředitelé denně vyplňovat , je spousta . Takže neustálým slibům střídajících se ministrů , že se sníží administrativa , už pedagogové dávno přestali věřit . Jsou však ve střehu , když má přijít nějaká další změna legislativy , a musím říci znovu , že se jim vůbec nedivím . Zákon o pedagogických pracovnících , jehož smyslem má být větší motivace pedagogických pracovníků , spuštěním kariérního řádu , zakotvením specializačních pozic a garantováním příplatků očekávají někteří s nadějí a zvědavostí , jiní s obavami , kolik formalismu a administrativy zase přinese . Za náš klub musím říci , že tyto obavy sdílíme . To však neznamená , že bychom nevnímali některé pozitivní změny , které s sebou novela nese . Obnovení soustavy okresních a krajských metodických kabinetů jako jedno z opatření , které má učitelům přinést odbornou podporu , je určitě jedním z nich . V minulosti se to osvědčilo . Učitelé jich hodně využívali , protože v tom viděli konkrétní pomoc pro svou práci . Je proto správné , že je úmysl se k této soustavě vrátit , i kdyby to bylo bez dnešního zákona . Smysluplná je určitě i podpora učitelů v adaptačním období a finanční ocenění uvádějících učitelů , jejichž pomoc je pro začínající pedagogy velmi důležitá . Stejně jako těmto uvádějícím učitelům , také učitelům třídním a pedagogům , kteří budou pověřeni některou ze specializačních pozic , pokud zákon projde , pochopitelně přibývá značné množství práce . Proto je logické a správné , že budou mít i oni nárok na příplatky ke svému platu , a zároveň , a to pokládám za velmi důležité , že by měly být , jak jsme ujišťováni alespoň ze strany ministerstva , tyto finanční nároky garantovány státním rozpočtem . Takže tyto posuny vidíme jako pozitivní a ocenili by je určitě i učitelé , jichž se příplatky týkají , protože je také třeba zdůraznit , že většina kantorů do těchto kategorií spadat nebude .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities