ps2013-059-06-022-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-12 ps2013-059-06-022-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Protože kariérní řád odkazuje na několik prováděcích předpisů , z nichž se mi nepodařilo dohledat ani jediný - že by ještě nebyly na světě ? - bude asi velmi těžké kariérní řád implementovat do chodu školy bez častého a obtížného dohledávání informací . A co si budeme povídat , někdy to s dohledáním informací k narychlo spíchnutým akcím není jednoduché . Například na inkluzní otázku , co znamená označení " způsob pořízení pomůcek jiné v doporučení školního poradenského zařízení " mi nebyl ještě v dubnu schopný odpovědět nikdo ani ze školního poradenského zařízení , ani z krajského úřadu či dalších institucí . Za svou pedagogickou kariéru jsem poznala mnoho učitelů a učitelek . Jsou to většinou lidé , kteří jsou již ze své podstaty velmi pokorní , hodní a převážně nekonfliktní . Jinak by ostatně nepracovali ve školství , kde nemají zastání , kde nemají minimum práv , ale maximum povinností . Tihle lidé se nevzbouří proti náloži , kterou na ně úředníci od stolu nakládají . Tihle lidé zatnou zuby , budou dál vymýšlet hry a aktivity , aby vzdělávání jejich děti v jejich hodinách bavilo , a po večerech s vypětím všech sil vykážou , vyplní , obhájí , okomentují , sepíšou to , co se po nich požaduje . Protože vím , co je to za lidi , nechci být součástí této zrůdnosti . Omlouvám se , vím , že toto slovo působí silně . A nechci , abych před nimi musela obhajovat něco , čemu sama nevěřím , co nepodporuji a s čím absolutně nesouhlasím . Netvrdím , že české školství změny nepotřebuje . Naopak . Potřebuje je jako sůl . Ale musí jít o změny promyšlené , prozkoušené , ověřené . Nemám ve svém okolí člověka , kterého by se někdo zeptal , co si o probíhajících změnách myslí . To , co paní exministryně tvrdí , že všichni členové komisí , sdružení , asociací , poradních orgánů atd . jí schválili a doporučili , je jen pochlebování a slabošské přitakávání . Stačil by výjezd do dvou až tří škol na malém městě při čtení komentářů , diskusí , a oči paní ministryně by viděly , co si myslí čeští učitelé . Nevím , zda jsem dostatečně vysvětlila svůj postoj ke kariérnímu řádu . Myslím si ale , že jsem vyjádřila nechuť , která plyne ze všech chaotických a nepromyšlených změn . Přeji českému školství , aby učitelé učili , aby na učení měli čas a klid , aby učili tak , že to bude bavit je samotné , protože když práce baví učitele , chodí i jejich žáci do školy rádi a o to jde . Učitel je , věřte mi nebo ne , samostatně myslící člověk , ví , že se musí ve svém oboru dál vzdělávat a nepotřebuje o tom podávat reporty . S pozdravem a s přáním , aby kvalitní české školství nebylo udušeno pod horou papíru . " To je hlas jednoho jediného člověka ze školství . A takových dopisů bylo více . Já věřím , že mí kolegové ze sociální demokracie mají spoustu jiných dopisů , které chválí jejich práci . Já bohužel takové dopisy nemám . Řekla jsem druhý důvod , a to je pohrdání učiteli jako stavem , že si dovolili pozvednout prst a upozornit , že už mají té administrativy dost . Byl to hlas učitelky , nebo ředitelky ze základní školy . Pane ministře , já bych vás také ráda informovala o práci ředitele střední školy . Když začaly školní vzdělávací programy a všechny školy se s nimi musely porvat , byli rychle proškoleni učitelé , na základních školách vytvořili jeden školní vzdělávací program , tak na středních odborných školách jich bylo mnoho . Konkrétně na mé škole 15 . Každý z těchto vzdělávacích programů má minimálně 300 stran . Myslíte si , že bychom zvládli udělat tolik vzdělávacích programů , aniž by nám nefungovaly tzv . metodické kabinety ? Já si myslím , že ne . Tak to jsem ráda , že se mnou souhlasíte . Takže není třeba přicházet s objevením Ameriky , která už byla objevena . Na školách tyto věci fungují . Třetím důvodem , který mne vedl k tomu , abych se definitivně rozhodla nepodpořit ani jednu z verzí , byla naše poslední koaliční schůzka v pondělí večer . Na konkrétní dotazy z kariérního řádu jsem dostávala překvapivé odpovědi , jako například : Při sestavování dvouletých plánů rozvoje , nastane - li to , že se v dobré víře s učitelem dohodnu na jeho kariérním rozvoji , který je vázán na určité finanční prostředky , a rok nato tyto prostředky mít nebude , jaký bude dopad vzhledem k tomu , zda bude ze strany učitele právo vymáhat placení těchto kurzů ? A naopak . Co nastane , když se v dobré víře s učitelem dohodnu , který v průběhu naplňování svého plánu rozvoje zjistí , že se vydal špatnou cestou , a řekne si , že to prostě plnit nebude ? Mám já právo ho propustit , protože nepracuje na své kariéře ? Odpověď zněla : A proč , to není potřeba , vždyť se nic neděje . No a ono se nic neděje ? A my kvůli tomu děláme dvouleté papírové plány a trávíme na tom čas ? A říkáme si , že jdeme k světlým zítřkům ? To mě překvapuje . Já mám učitelů 75 . To na tom strávím pěkný kus času , abych to pak hodila do koše ! To bude skvělé ! Začala jsem školními vzdělávacími programy a včera jsem se zamýšlela nad tím , kolik změn jenom v přijímacím řízení za 17 let mého ředitelování proběhlo . Tak nejprve jsme měli dvě přihlášky . V rámci nich - první byla povinná . Když nebyl žák na ni přijat , teprve v platnost naběhla přihláška druhá . To bylo zrušeno . Naběhly tři sobě rovné přihlášky . Největší zmatek . Nikdo netušil , koho vlastně přijal . A tak jsme vařili guláš o tom , kolik budeme mít prvních ročníků , ale nevěděli jsme ingredience . Zdálo se , že to je nefunkční , tak jsme to zrušili . Měli jsme přihlášku pouze jednu . Narazili jsme na to , že žák , ačkoliv si začal daleko pečlivěji vybírat své budoucí povolání , protože měl jednu šanci , měl pouze jednu šanci . Tak jsme to změnili . Změnili jsme to na dvě rovnocenné přihlášky . Takže opět přijímáme všichni v dobré víře žáky a nevíme , kolik jich přijmeme . A loni jsme to vylepšili ještě přijímacími zkouškami . Vidíte , tolik změn , a ono se prostě jedná jenom o přijetí jednoho žáka do prvního ročníku . A ten žák to ani netuší . Ten vůbec neví , kolik práce je s tím spojeno . Já bych ráda uvedla ještě další fakta , která mi brání v tom , abych podpořila jednu z verzí kariérního řádu zde ve Sněmovně . Účinnost některých ustanovení nabíhá k prvnímu září . Vzhledem k tomu , že učitelé i ředitelé jsou na zasloužené dovolené , myslím , že jim to značně bude komplikovat jejich další rozjezd školního roku . Jsou nastaveny úvazky , budou muset shánět možná i navíc jiné učitele a stavíme je do velmi stresové situace . Několikrát jsem paní ministryni upozorňovala na to , že kariérní řád se vztahuje pouze na učitele , kteří mají pracovní smlouvu . Na vyšších odborných školách a na středních odborných školách je celá řada učitelů , kteří učí na dohody o pracovní činnosti . Věřte mi , že těm žákům je úplně jedno , jestli je učí učitel s pracovní smlouvou , či s dohodou o provedení pracovní činnosti , a všichni chtějí mít kvalitní učitele . Tak proč nenecháme kvalitativně , nebo profesně růst i ty , kteří nemají pracovní smlouvu ? Už teď začínáme mezi těmi učiteli diverzifikovat : Tebe , ty jsi perspektivní , ty máš pro mě pracovní smlouvu , tebe pošlu na školení , a ty jsi jenom na dohodu o pracovní činnosti , tak ty ani nemusíš . A jak to dopadne na učitele na vyšších odborných školách ? Splní kritéria třetího stupně , když ani nemusí mít pedagogické vzdělání pro výkon své funkce ? A víme vůbec ta kritéria toho třetího stupně , která nás budou čekat ? Nevíme . Ve vládních nařízeních a v prováděcích vyhláškách se hovoří o standardu učitele pouze ve druhém stupni . Třetí stupeň se bude tvořit ve čtyřletém období za pochodu . Dovedu si představit , že učitel si sestaví plán rozvoje svého profesního růstu , aby za dva roky zjistil , že se vydal špatnou cestou , protože standard byl nastaven trochu jinak . I to se mi zdá vůči učitelům velmi neseriózní .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities