ps2013-059-05-003-064.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-11 ps2013-059-05-003-064 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Další , kdo bude mít problém , jsou cestovní agentury a delegáti . Mnohdy se říká , že tato Sněmovna řeší hlavně problémy Prahy . Pražský okruh , výjimka Prahy . No , Praha je hlavní město , nejlidnatější město . Má své specifické problémy . A jeden z velkých problémů Prahy je , že to je opravdu turistická velmoc . To mi tady všichni dáte určitě za pravdu . Co je problémem Prahy jako turistické velmoci , je poskytování služeb delegátů , jinými slovy průvodců , po Praze neškolenými průvodci . V těch výjimkách jsou země , které si to hlídaly . My ne . Jinými slovy , na základě této smlouvy budou moci delegáti z jiných zemí , aniž by museli splnit nějaké podmínky znalosti místopisu , historie a dalších , prostě poskytovat tyto služby delegátů . Zase jedna drobná oblast podnikání , v Praze velice významná , v ostatních regionech republiky méně významná , která padne za oběť smlouvě CETA . Ale asi pro nás , pro Prahu , pro republiku nepodstatná . Co se týká definice investic , hovoří se tady , že podpora investic musí být součástí pouze investora . Jinými slovy , nemůžete být zastoupeni v investici . To znamená , že pro kanadské firmy podnikající v České republice napřímo se nic nemění . Pokud by česká firma chtěla podnikat v Kanadě , musí tam být zastoupena sama sebou , svojí matkou . Může si tam sice zřídit pobočku , ale nebude podléhat těm možnostem , které prý smlouva CETA nabízí . To , k čemu mířím a co je jedním z největších problémů v mých očích spojených s CETA , je ochrana investic . To je to , co se ta příslovečná červená nit line celým tímto materiálem . Explicitně vyjádřeno , samotná skutečnost , že strana provádí regulaci , a to i prostřednictvím změny svých právních předpisů způsobem , který negativně ovlivňuje investice nebo zasahuje do očekávání investora , i pokud se týče jeho očekávání zisku , nepředstavuje porušení podle tohoto oddílu . To jsem si zvlášť zdůraznil , protože tohleto vypadá jako argument proti mým slovům . Ale je to explicitně vyjádřeno . Duplicitně , když se podíváte do detailů , zjistíte , že tomu až tak dalece není . Zvlášť když si nastudujete v dalším materiálu postup , kterým se to bude řešit . Řešení investičních sporů mezi investorem a státem v CETA . Zdůrazňuji investorem a státem , protože dle této smlouvy už bude tím negativním partnerem v té soudní při , nebo tedy v obchodní při bude stát . Nebude to kraj . Nebude to obec . Bude to stát , který bude muset vzít to riziko . Investor , když bude chtít investovat , nebo když je to domluveno , obec si postaví změnu územního plánu , nebo nevím čím , co obce mají ze zákona v rámci možnosti regulace , tak ten investor nebude žalovat je za zmařenou investici , ale stát . To je ta výjimka , kterou ta CETA přináší , že partnerem investora je stát . Doposud to tak není . Řešením sporů mezi investorem a státem bude pověřen tribunál , případně odvolací tribunál složený ze soudců jmenovaných smluvními stranami . Spor by měl být řešen smírně . Pokud se strany nedohodnou do 60 dnů od podání žádosti , soud uskuteční konzultace . Ottawa , Brusel . Hlavní město členského státu Evropské unie . Konzultace lze vést i prostřednictvím videokonferencí . Strany se mohou kdykoli dohodnou , že využijí zprostředkování , mediace . Prostředník je jmenován po dohodě stran sporu , nebo mohou strany požádat , aby prostředníka jmenoval generální tajemník Mezinárodního centra pro řešení investičních sporů Světové banky . Tento článek , nebo odstavec zní docela dobře , než si uvědomíte obchodní praxi . Základní praxí amerických firem , evropských firem méně , ale hlavně těch zaoceánských je , že ten spor probíhá na jejich území . Setkal jsem se s více menšími firmami v České republice , které si řekly ano , my ten spor stoprocentně vyhrajeme . Ale ty náklady , které máme spojené se zastoupením a cestováním , jsou tak velké , že když to vyhrajeme , tak ten zisk z toho je pro nás nulový a jsme ve ztrátě . Jenom máme čestný pocit , že jsme měli pravdu . Je to docela častá obchodní praktika v obchodním právu . Pořádal jsem na půdě této ctěné Sněmovny seminář k tomuto tématu , kde právě právník mezinárodního práva , obchodní zastoupení , který provádí pro české firmy tyto služby , o tom jako o velkém riziku hovořil . A bohužel má pravdu . Málo se to ale diskutuje , protože těch odborníků , kteří tohleto v mezinárodním obchodním právu reálně dělají , je velice málo a jejich hlas mnohdy na Ministerstvo průmyslu a obchodu nedozní . Jinými slovy zůstává na volnosti smluvní strany , aby třeba dovolila videokonferenci . To je ten problém , protože ta videokonference sice ušetří , ale když ta strana ji nedovolí , tak ji nemůžete udělat . A to je ta smůla , kterou tato CETA zavádí . Kdyby to tam bylo nařízeno v rámci efektivity řešení sporů , ono by to teoreticky asi bylo dobré , ale tím , že je to postaveno na tomto základě , dostáváme se do slepého koutu . V souladu s článkem 8.18 dohody CETA mohou být žaloby související s rozšířením investice podávány jen v míře , v jaké se daná opatření vztahují k nastávající podnikatelské aktivitě . Pokud se spor nevyřeší smírně , žaloba může být podána podle pravidel ICSID , rozhodčího řízení UNCITRAL nebo jiných pravidel , na nichž se obě strany dohodnou . Smíšený výbor CETA jmenuje po vstupu CETA v platnost 15 členů mezinárodního tribunálu s patřičnou kvalifikací , 5 členů z řad členských států Evropské unie , 5 členů z Kanady , 5 členů z třetích států . To je ten prvek , na který upozorňoval právě kolega právník , který se tím zabýval . Smysl tribunálu a jeho postavení , který je daný touto smlouvou , vylučuje domoci se práva rychle , protože oni jsou placeni od času . Čím déle to projednávají , tím více jim jdou prostředky a nic je nenutí k tomu , aby tyto spory urychlovali , ba právě naopak . Jsou jmenováni mimo ty členy toho sporu , čili ti sice mají zájem to urychlit , ale oni ne , oni jsou mimo , nemůžou je ovlivnit . A jsou placeni velice dobře . Jsou tady dokonce součástí té smlouvy i tabulky , kolik si takový soudce přijme , tedy vydělá . Kdybych byl právníkem , asi bych se ucházel o takovýto byznys . Tak tito soudci se stanou ti arbitři , kteří budou říkat : milý státe , zaplať , protože jsi porušil CETA v ochraně investic , porušil jsi CETA svou regulací nějakého oboru , který jsi regulovat právo neměl . A to je jeden z hlavních problémů této smlouvy . Součástí dohody CETA je zajištění přísnějšího vymáhání práv duševního vlastnictví včetně odpovědnosti poskytovatelů internetových služeb a zákazu technologií , které mohou být použity k obcházení autorských práv . Evropské unii se podařilo prosadit následující prioritní oblasti . Nebudu je předčítat . Ale to je další důvod , proč ta CETA byla po krachu dohod TTIP a ACTA dávána do souvislosti a protlačována Evropou . Jinými slovy ACTA se nám vrátila do této smlouvy v trošku jiném podání , mírně zamaskovaná , ale je zde . A pokud si pamatujete celoevropské manifestace mladých lidí proti dohodě ACTA , ano , byly tam zapálené automobily , ano , byly tam jiné nepřístojnosti , ale přesto milionové demonstrace , které procházely evropskými městy , o kterých Česká televize ani nereflektovala , ani je nekomentovala , prostě byly pouze na okraji zájmu , se tady do této smlouvy vrací . Vrací se , zůstávají sice v zákrytu , ale jsou zde a je to budoucna docela velký problém .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities