Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-11 ps2013-059-05-003-064 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
64. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Komplexní hospodářská a obchodní dohoda mezi Kanadou na jedné straně a Evropskou unií a jejími členskými státy na straně druhé /sněmovní tisk 1000/ - prvé čtení
Zahraničníinvestořimajístálemítspeciálnízákonnéprávožalovatvládyzaopatření,kteránegativněovlivňujíjejichinvestice.VnovémsystémuinvestičníchsoudůCETAzůstávajírozsáhléochranyposkytovanézahraničníminvestorůmzvelkéčástinedotčeny.TovystavídaňovépoplatníkyvKanaděobrovskýmfinančnímzávazkůmaskorojistěutlumíbudoucísnahyoprogresivníveřejnoupolitiku.ZkušenostiKanadypoddohodouNAFTAtotojenpotvrzují.KanadajenavzdorysvémurozvinutémuprávnímusystémuasilnýmochranámsoukroméhovlastnictvínejžalovanějšístranouNAFTA.MnohoztěchtožalobsetýkáopatřenínaochranuživotníhoprostředíajenminulýrokprohrálaKanadaznepokojivýsporohledněenvironmentálníhoposudku,kterýdoporučilnevydatpovolenínavýstavbuobříholomuvenvironmentálněcitlivéoblasti.Kvůliprogresivnímopatřením,jakojenapříkladzákazfrakovánívprovinciiQuebec,čelíKanadamnohažalobám.SkromnáprocedurálnízlepšeníprocesuISDSajehopřeměnanainvestičnísoudnísystémvCETAbynepředešlakauzám,kterýchjsmečímdáltímčastějisvědky,jakojsoužalobykorporacínaregulacesloužícíveřejnémuzájmu,nebonakládánísevzácnýmipřírodnímizdroji,anedalabyvládámvětšíšancitakovétosporyvyhrát.NaopakCETAbytéměřjistězvedlapočettěchtožalobprotilegitimníevropskéveřejnépolitice,atímzvýšilatlaknaderegulaci,kteréjsouvládyvystavovány.CETAneobsahuježádnéjasnévymezenívyjímajícíveřejnéslužbyzjejichliberalizačníchpravidel.Místotohovníposkytujesložitásměsicevýjimeklišícíchsestátodstátučiprovincieodprovinciejenčástečnou,nebonestejnoměrnouochranu.Zevropskéhopohledujetatodohodavýjimečnávtom,žeEvropskáunieajejíčlenskéstátymuselypoužítpřístupnegativníhoseznamu,výčtu,cožtedyznamená,ževesmlouvějsouautomatickyzahrnutyvšechnysektoryaopatření,kterénejsouvládamivýslovněvyloučeny.PřestožejsouněkteréveřejnéazákladníslužbyněkterýchliberalizačníchdoložekzCETAvyjmuty,tytozásadnívýjimkyjsouneurčitěformulované,nebonedostatečné.Obavyvyvolávajírovněžnedostatečnédefiniceveřejnýchslužebaveřejnéhozájmu.Příklademmohoubýtslužbyvoblastipitnévody,kteréjsouzCETAvyloučeny,alezpracováníodpadníchvodjeprovětšinuevropskýchzemívesmlouvězahrnuto.Stejnětakbyvýjimkapropoštovníslužbyfaktickyzmrazilasoučasnouúroveňprivatizaceaderegulaceevropskýchpoštovníchslužeb.CETAtakéomezujemožnostiparlamentů,respektivevlád,navrátitzprivatizovanéslužbydoveřejnéhosektoru.Dohodavytvářítakovépodmínky,žejednouzprivatizovanésektoryaslužbybudoumocibýtpouzevelmiobtížněvrácenymeziveřejnéslužby,mimojinéikvůlirizikusoudníchsporů.NavzdoryčastýmtvrzenímnemajípravidladohodyCETAomezujícíregulaci.Jednodušepouzestanovitúroveňpravidelprozahraničníadomácítrhy.VněkolikaoblastechCETAurčujeabsolutnílimitprovládníregulaceaumožňujeodvoláníseiprotinediskriminačnímopatřením,kterábyzahraničníinvestoryaposkytovateleslužebzasáhla.InvestičnípravidladohodyCETAnapříkladvládámzakazujíomezovatčiovlivňovatpočetfiremnebovelikostaktivvurčitémsektoru.Tytozákazyplatíivpřípadě,žeuvedenélimitynedávajípřednostlokálnímspolečnostem,cožbymohlozasahovatnapříkladdosnahzamezitfinančnímfirmámstátsepřílišvelkýminato,abyzkrachovaly.KonečněCETAnezajišťujetakézásadupředběžnéopatrnosti.Místotohopodzáštitouregulatorníspolupráceurčujeformálnícestyzaručující,žeinvestořisedostanoukeslovunasamémzačátkuregulatorníhoprocesu.Toinvestorůmumožnívyvíjetnejrůznějšímizpůsobytlakyprotizavedeníproněnevýhodnýchregulací.ProEvropujepodstatné,žebytytoinstituceregulatorníspoluprácebylyotevřenyvrámcidohodyNAFTAkanadskýmpobočkámvelkýchamerickýchchemických,biotechnologickýchaenergetickýchfirem...(Odmlka pro hluk v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipJávám,paníposlankyně,rozumím.Poprosímsněmovnuoklid,abystemohlavpořádkudokončitsvojevystoupení.Poslankyně Hana Aulická JírovcováDěkuji,panemístopředsedo.Vzhledemktěmtoamnohýmdalšímnedostatkůmodhalenýmvnásledujícíanalýzejetedyzarážející,žedohoduCETAoznačujíkanadskáministryněobchoduChrystiaFreelandijejíevropskýprotějšekCeciliaMalmströmjakoprogresivníamoderníobchodnídohodu.Kroměněkolikarelativněmalýchzměnsestálejednávzásaděostejnoudohodu,jakábylavyjednávánabývaloukonzervativníkanadskouvládou,jednímznepravicovějšíchrežimůvnedávnékanadskéhistorii.VeskutečnostijeCETAzlatýmstandardemprodohodyjenvtomsmyslu,žezacházídálnežpředchozíobchodnídohodyvposilovánípozlacenýchprávzahraničníchinvestorůnaúkorobčanůaveřejnéhozájmu.PokudEvropskákomiseanovákanadskávládavážněmyslí,žebyseCETAmělastátprogresivnídohodou,nemělybyjimprojítpouhékličkyspřejmenovánímajináprázdnágesta,kterápůvodníduchsmlouvynemění.Jetřeba,abyodtohotošpatnéhotextuoběstranyustoupily.Pokudalebudoupokračovatpodlepřání,otevřesepodjejíratifikacívEvropskémparlamentudlouháakonfliktnídebataajejíratifikacevparlamentechjednotlivýchstátůEvropskéunieaKanady.TobudeprobudoucíosudEvropskéunieademokraciemnohempodstatnější.OpomíjenívážnýchobavveřejnostiznegativníchdopadůCETA,kterétatoanalýzapotvrzuje,jepostupnedemokratickýanebezpečný.ObčanénaoboustranáchAtlantikusizasloužíefektivněfungujícíspolupráci,nikolivpodobnédohody,kteréjdouprotijejichzájmu.Anyní,pokuddovolíte,bychřeklapárinformacízjednotlivýchrezortůadopadů,kteréCETApřináší.Urovnánísporůmeziinvestoremastátem.NejnovějšítextCETAnaveřejnéobavyohledněsystémuurovnánísporůmeziinvestoremastátemreagujezdánlivýmnahrazenímsystémuinvestičníhosoudu.Tentosoudnísystémvuvozovkáchměníněkteréprocedurálníaspekty,aleumožňujenadále,abybylstátvesporusinvestoremslabšístranou.DohodaCETAzachovávázahraničníminvestorůmprávožalovatvládyzaopatření,kterábymohlanegativněovlivnitjejichinvesticenebopoškoditjejichtakzvanáoprávněnáočekávání.Tatoochrannáopatřenínenabízenádomácíminvestorůmaniobyčejnýmobčanůmvystavujístátyajejichdaňovépoplatníkymimořádnýmfinančnímrizikůmaohrozilabyirealizaciřadyveřejnýchpolitik.Textsicezmiňujetakzvanéprávostáturegulovat,alepouzejakodoporučujícídoložku,anechránítedyregulaceveveřejnémzájmudostatečně.