|

ps2013-059-03-001-189.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-29 ps2013-059-03-001-189 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

189. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2017-06-29
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/189
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059075.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Poslednímu tématu, kterému bych se v tomto dopise a resp. který následně obdrží také pan poslanec, ráda věnovala, jsou náklady na elektronická tržiště spravovaná Ministerstvem pro místní rozvoj. To se týká e-tržišť. Tady bych Poslaneckou sněmovnu ráda informovala, že tady existuje nějaký velký projekt NIPEZ, který elektronizovat veškeré veřejné zakázky. Ten pod sebou NEN. A součástí NEN jsou takzvaná elektronická tržiště. Elektronická tržiště vznikla i k mému velkému překvapení, když jsem si nechala udělat analýzu, proč vůbec MMR uzavíralo takové smlouvy v roce 2011 s komerčními dodavateli. Nicméně stalo se. V roce 2011 a 2012 byly uzavřeny koncesní smlouvy ze strany Ministerstva pro místní rozvoj se soukromými společnostmi na provozování elektronických tržišť. V tu dobu - v tu dobu, informuji Poslaneckou sněmovnu - již Ministerstvo pro místní rozvoj a vláda věděly, že elektronická tržiště budou součástí NEN, vědělo se, že NEN bude povinný. Takže v tuto chvíli toto měla být dočasná věc, aby elektronická tržiště fungovala v České republice. Cílem těchto koncesních smluv byla akcelerace elektronického zadávání veřejných zakázek. Bylo stanoveno povinné využívání těchto nástrojů pro ústřední orgány státní správy, přičemž povinné zadávání se týkalo především veřejných zakázek malého rozsahu na vybrané komodity. Zde zdůrazňuji, že MMR nemůže platit soukromé nástroje a zároveň vlastnit Národní elektronický nástroj se stejnou funkcionalitou, když NEN je nabízen zdarma. Ministerstvo pro místní rozvoj proto dlouhodobě prosazuje využívání NEN místo těch a i jiných soukromých nástrojů. Šlo to prostřednictvím v podstatě každoměsíčního upozorňování členů vlády, sedmi dopisů, které jsem zasílala za poslední rok a půl členům vlády. Nicméně v tuto chvíli bych zde také ráda zmínila, že udělením výšeuvedené certifikace se opět potvrdilo, že i mnoho mediálních útoků společností, které provozují tyto komerční elektronické nástroje, se nezakládá úplně na pravdě. A samozřejmě jejich jediný cíl je udržet si vlastní nástroje a finanční prostředky z nich plynoucí. Tady pouze informuji váženou, ctěnou Poslaneckou sněmovnu, protože ono se to neví. Existují tady dva komerční elektronické nástroje. Existovalo jich víc. Teď tedy zbývají dva. Jednu z těch společností sděloval ve svém projevu i pan poslanec prostřednictvím pana předsedajícího. Všichni věděli, že koncesní smlouvy končí 30. 6. 2017. To, že se na to samozřejmě nepřipravili, to, že se na to nepřipravily resorty, to, že v tuto chvíli samozřejmě MMR je pod palbou, a dokonce byl návrh na vládě mně uložit podepsat dodatky s těmito smlouvami nezákonně - upozorňuji, nezákonně - tak v tuto chvíli osobně nevím, jak bych reagovala, pokud by mi to vláda uložila. Nicméně respektovala bych bývala usnesení vlády. Nicméně vláda rozhodla následně, jak již jsem říkala. Od 1. 7. 2017 je povinné elektronické tržiště, které je pod NEN. A v tuto chvíli Ministerstvo pro místní rozvoj nebude prodlužovat smlouvy s komerčními subjekty. My si to ani nemůžeme dovolit podle dalších zákonů, a to zákona o majetku státu, následně velkých rozpočtových pravidel, protože pokud by Ministerstvo pro místní rozvoj uzavřelo smlouvy s komerčními subjekty, které poskytují úplně to samé jako Ministerstvo pro místní rozvoj, a to ještě k tomu zdarma, tak v tuto chvíli jako statutární orgán porušuji tyto zákony. To znamená, nehospodárně hospodařím s veřejnými prostředky státu a to bych samozřejmě mohla jít rovnou do vězení. Takže v tuto chvíli to dotování soukromých systémů na základě koncesních smluv za poslední čtyři roky - a teď, vážená, ctěná Poslanecká sněmovno, vám sdělím tu částku - je 170 milionů, za které vznikly oba dva komerční systémy. Za 170 milionů si tyto dva komerční subjekty samozřejmě udělaly své systémy, které akceptuji, a jsem si toho vědoma, že mají lepší uživatelské prostředí než Národní elektronický nástroj. Nicméně tyto systému vznikly za podpory státu České republiky, za podpory Ministerstva pro místní rozvoj, které si to uzavřelo na základě toho, že to bude pouze dočasné, následně se ta data převedou do NEN. A v tuto chvíli jsem i nařídila svým úředníkům, aby se setkali - čili zde, pane poslanče, další informace, kterou jste zmínil, že my nejsme ochotni jednat na úrovni šéfů mého právního, náměstků, státní tajemnice. Proběhla schůzka se zástupci společnosti QCM a Tendermarket, kde výstupem z tohoto jednání v podstatě je nic. To znamená, oba dva subjekty trvají na tom, že budou existovat jejich komerční subjekty, trvají na tom, že MMR s nimi prodloužit koncesní smlouvy. Nicméně jak jsem sdělila před chvílí, to mi již vláda neuložila, takže k tomu již nedojde v tuto chvíli. Nicméně z výstupů a ze zápisu, který mám, a mám ho od svých lidí, tak tam byla velká negace ze strany těchto subjektů. Nabízela jsem možnou dohodu, protože není možné, abychom se tady několik let napadali. A tady možná ještě doplním, že Národní elektronický nástroj je součástí splnění podmínek, ke kterým se zavázala Česká republika splnit všechny evropské směrnice, které tedy jsou tři v rámci elektronizace veřejných zakázek, je to součástí i našeho nového zákona o zadávání veřejných zakázek, a zároveň je NEN součástí takzvaných již předběžných podmínek ex ante kondicionality k tomu, že tento NEN bude zdarma pro všechny zadavatele. Čili ten NEN je velice komplexní. Doufám, vážený pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, že jsem vás přesvědčila, že se tímto zabývám. osobně z toho vůbec nejsem šťastná. Nicméně jako statutární orgán jsem to čistě a jenom a jenom , kdo nese tu odpovědnost na základě i uložení usnesení vládou České republiky, kde mi vláda uložila mnoho věcí, které v tuto chvíli musím dodržovat. V tuto chvíli, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, bych asi ukončila svoje vyjádření k vašemu úvodu, k vašemu projevu. Nicméně samozřejmě mohu doplnit jak usneseními vlády, tak samozřejmě vás mohu informovat i o dalších krocích, které MMR v tuto dobu chystá. Pardon. Vy jste ještě položil dvě otázky. Kdo nese odpovědnost, nebo jak MMR konalo za tento šlendrián. Vzhledem k tomu, že i Poslanecká sněmovna schválila zákon o státní službě, za tyto věci nese odpovědnost státní tajemnice, ke které jsem podala podnět, aby řešila tuto záležitost se zaměstnanci Ministerstva pro místní rozvoj, kde jsme to řešili i s panem Postráneckým, to znamená nejvyšším státním úředníkem. A samozřejmě úředníci, kteří nesou odpovědnost za chyby, které se týkají zakázek za rok 2016, byli potrestáni podle zákona o státní službě, podle služebního zákona. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní ministryni Šlechtové. Pan kolega Šrámek se odhlásil z faktické poznámky. Takže může pokračovat pan poslanec Jiří Valenta. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jiří ValentaJeště jednou děkuji za slovo, pane předsedající. Současně bych si dovolil poděkovat za kvalitní odpověď, která byla od paní ministryně, která byla opravdu o řád kvalitnější, než se mi dostalo v písemné formě. Děkuji vám tedy i za informaci. Změním si zadavatele Tesco SW na O2+Tesco. To jsem tedy skutečně nevěděl. Ale myslím si, že to není taková podstatná náležitost toho, o čem se tady bavíme. Tu pravomocnou pokutu jste mi vysvětlila. Samozřejmě to budu dál sledovat, jak bude proces potrestání viníků pokračovat, protože se domnívám, a to nejen jako předseda podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment, že vyhazování sto tisíc právě za takovýhle šlendrián bychom neměli v naší zemi trpět. A teď bych ještě na samý závěr - tento problém nechci dál rozvádět, protože je to poměrně technicistní záležitost. Málokdo z vás asi do toho tolik vidí. Nechám si, jak jsem paní ministryni požádal, ještě zpracovat tu písemnou podrobnou analýzu technické proveditelnosti, právních a ekonomických dopadů a dopadů veškerých rizik spojených se změnou nebo zachováním současného stavu elektronizace veřejných zakázek prováděných MMR. Nechám si to vypracovat. A kdybyste někdo z vás potom, vážení kolegové a kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího, měli zájem, budete to mít u k dispozici, nebo i samotné ministerstvo to potom někde zveřejní. Ale na zcela samotný závěr bych potřeboval od paní ministryně vysvětlit jednu věc a na jednu věc se zeptat.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities