ps2013-059-02-002-083.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-28 ps2013-059-02-002-083 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Kolega Soukup ještě počká , protože se přihlásil pan poslanec Martin Novotný , také k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Josef Novotný Já jsem chtěl jenom v návaznosti na to , co řekl pan kolega Benešík , mu vznést takovou hypotetickou otázku , co by mu asi řekli ti obránci vlasti pocházející z Orla , kterých si všichni dnes vážíme , kdyby jim řekl , že se bránit nemohou , protože je to proti evropské směrnici . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Novotnému a nyní řádně přihlášený pan poslanec Zdeněk Soukup , připraví se pan poslanec Zlatuška . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Zdeněk Soukup Já děkuji za slovo . Dámy a pánové , můj osobní postoj ke zbraním je hodně negativní . Ba co víc , jsem , řekl bych , celoživotní pacifista . Návrh na ústavní zakotvení práva použít zbraň na obranu vlastní i na obranu státu ale podporuji . Co mne k tomu vede ? Naprosto mimořádná a stále se vyhrocující bezpečnostní situace v celé Evropě . Myslím , že naprosto klíčové je položit si zásadní otázku : je v současné době stát schopen garantovat bezpečnost svým občanům ? Více než neuspokojivou odpověď nám dávají děsivé události , jako byly teroristické útoky v Charlie Hebdo , v Beslanu , v Bruselu , Londýně , Paříži , je to téměř každodenní záležitost . Co nám stát nebo státy radí ? Musíme si na to zvyknout prý , říkají . Na každodenní ohrožení života mého a mých dětí se popravdě řečeno blbě zvyká . Ze zemí , kde mají najíždění auty do davu a útoky nožem téměř na denním pořádku , také často zaznívá : nenecháme se zastrašit , nenecháme si vzít způsob života , s holýma rukama . Trochu bezradná proklamace hodná tak stáda ovcí . Popravdě řečeno to , že stát při současném charakteru islamistických útoků nedokáže ochránit své občany , to je objektivní fakt . To by snad musel každému z nás přidělit jednoho policistu . A naše armáda , to je spíše expediční sbor . Sečteno a podtrženo : když stát neumí a vlastně ani nemůže ochránit své občany , musí jim dát možnost , aby se ochránili sami . To je fér . Pochopitelně za daných pravidel . Chtěl bych se ještě vyjádřit k možnosti vytvářet nejrůznější obranné spolky . Armáda , musíme si přiznat , že neúspěšně , se to často konstatuje , pracuje s aktivními zálohami . Vedle toho celkem spontánně vznikají nejrůznější domobrany . Je vytvářen mýtus , že jsou to party potetovaných holohlavců s baseballovými pálkami a extremistickými názory . Já si myslím , že to nemusí být vždycky pravda . Mluvil jsem s několika takovými lidmi . Jsou to většinou bývalí vojáci , kteří působili na zahraničních misích . Ve vedení jejich sdružení je lékař . To hovoří za vše . Se zbraněmi umějí tito lidé zacházet velice dobře , jsou cvičeni ve stresových situacích . Mělo by se s nimi mluvit , podle mého názoru . Pokusme se nevnímat je jako domobranu , ale vnímat je jako iniciativu zdola . Jestli nám to slovo domobrana nevoní , mám návrh . Státem koordinovaná iniciativa tohoto typu se může stát národní gardou . Ta má své místo v obranné koncepci mnoha zemí , ke kterým vzhlížíme s obdivem a s úctou . Já si myslím , že pro zajištění bezpečnosti budeme muset přijmout ještě řadu našich dalších legislativních opatření . V té souvislosti bych chtěl připomenout moji novelu zákona o církvích a náboženských společnostech . Novelu , která má dostat pod kontrolu státu kazatele netradičních církví ze zahraničí . Už rok leží v systému , dodnes se mi nepodařilo dostat ji na program . Se svými návrhy na přijímání preventivních opatření před divokou migrací a islamizací narážím občas na argument : vždyť se nás to zatím netýká . Uprchlická krize a zájem radikálních islamistů nás zatím míjí . K tomu bych chtěl říci jediné : až se nás to začne týkat , to už bude pozdě . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zdeňku Soukupovi . Nyní pan poslanec Jiří Zlatuška , připraví se pan kolega Ludvík Hovorka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jiří Zlatuška Vážený pane předsedající , dámy a pánové , u tohoto ústavního zákona o bezpečnosti České republiky , respektive této novely , která je předkládána , mám trochu problém s částí toho tónu , který se ozývá zde v debatě . Jako ústřední bod zakotvení bezpečnosti České republiky vidím naši součást jako Evropské unie a to , že je tento zákon explicitně brát jako vymezování se proti Evropské unii , považuji osobně za větší ohrožení bezpečnosti České republiky do budoucna než cokoliv s tím , co je argumentováno v souvislosti se zbraněmi . Na druhou stranu vidím pozitivní body v tomto návrhu . Ten jeden je , že v okamžiku , kdy zbraně jsou podřízeny explicitnímu plnění úkolů při zajišťování bezpečnosti České republiky v odstavci 2 toho příslušného článku a že se pod návrh této novely podepsala i řada komunistických poslanců , tak tím vidím i jasné poselství směrem k dalšímu prvku naší bezpečnosti , totiž NATO . Zajišťování bezpečnosti , tak jak je ve vazbě na armádu , a takhle je to stanoveno i v tom zákoně , který teď novelizujeme , má svou souvislost i s podřízením našich ozbrojených složek a spolupracujících osob , v tomhle případě vedení NATO . Takže všichni , kdo jdou na tezi , že pořízením si zbraně , která bude používána občany pro obranu , tak vlastně implicitně říkají , že jsou připraveni tady toto plnit v rámci těch dalších závazků , a toto samo o sobě považuji za docela cennou věc . Další pozitivní krok , který v tom vidím a který zde kupodivu nebyl zmiňován , vidím pro státní rozpočet . Vzhledem k tomu , že se zde , pokud bude zákon v tomto znění přijat , tak se zde vytvoří velké množství zbraní , které v podřízení se tomuto zákonu budou určeny k zajišťování bezpečnosti . Bude to vlastně privátní investice občanů do vybavení ozbrojených složek , nebo sil , které s ozbrojenými složkami spolupracují , a ve vykazování naší dvouprocentní povinnosti HDP vzhledem k plnění závazku financování naší obrany v Severoatlantické obranné alianci bychom tedy mohli mít jeden sloupec veřejných investic a druhý privátních a součtem tady těchto dvou věcí bychom možná na nějakou dobu byli v černých číslech z hlediska závazku dvou procent HDP . Vidím ale v tom zákoně , v tomhle návrhu , zároveň celou řadu problematických bodů i ústavního charakteru , které zde podle mého názoru nebyly vůbec zmíněny . Zákon 234 o státní službě vymezuje v paragrafu 5 zabezpečování obrany státu jako službu , rozumí se službu v rámci vymezení zákona o státní službě . V okamžiku , kdy držení zbraní podle této novely zákona o bezpečnosti České republiky podřídíme plnění úkolů spojených s touto službou , tak tím přinejmenším vznikne dvojí skupina občanů s různými právy . Lidé , kteří působí v zaměstnaneckém poměru nebo ve služebním poměru podle zákona o státní službě , přistupují na celou řadu omezení , mimo jiné omezení vykonávat mandát v orgánech , do které jsou volbami zvoleni . Musí si vybrat nad tím , jestli jsou třeba členy krajských zastupitelstev nebo poslanci , případně jestli působí v tom služebním vztahu vzhledem ke státu . Tímto se vytváří zákonem vymezená skupina občanů , kteří držením zbraní se přihlašují k tomu , že plní stejný druh úkolů , který jinak zajišťují podle zákona o státní službě občané v tom služebním poměru . A bylo by tedy namístě uvažovat i o tom , jak budou dále omezena obecná práva těch občanů , kteří takhle do závazku té služby vstoupí , například tedy omezením výkonu mandátu například v Poslanecké sněmovně , z titulu toho , že si někdo pořídí zbraň , kterou drží z tohoto titulu , proto , aby nebyl v rozdílném právním postavení vůči osobám v tom služebním poměru .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities