|

ps2013-057-11-007-343.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-08 ps2013-057-11-007-343 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

343. Ústní interpelace

Date2017-06-08
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/343
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057371.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. Paní poslankyně, skutečně jste žádala velmi důrazně. V sedmé interpelaci pan poslanec Martin Lank bude interpelovat nepřítomného pana ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka ve věci postoje České republiky k SA v OSN. Prosím, pane poslanče. Poslanec Martin LankHezké odpoledne. Vážený pane ministře, se na vás obracím ve věci postoje České republiky k nedávné volbě do orgánů Organizace spojených národů. Ve stručnosti. OSN komisi pro práva žen. Jejím členem se relativně nedávno stala i Saúdská Arábie. Jinak řečeno, na práva žen mimo jiné dohlížet země, kde ženy například stále nesmí řídit automobil, bez povolení muže nesmí cestovat ani se vzdělávat. Je to země, která rovnoprávnost neuznává, snahy o práva žen potlačuje a obecně uplatňuje drakonické středověké tresty jako bičování a popravy mečem. Podle šéfa neziskové organizace při OSN Watch je zvolení Saúdské Arábie do této komise zhruba stejné, jako by se obecně známý žhář stal šéfem hasičů. Členy této komise volí zástupci zemí, které jsou členy Hospodářské a sociální rady OSN. Tedy i Česká republika. Hlasování je sice tajné, přesto je zjevné, že pro Saúdskou Arábii muselo hlasovat minimálně pět členských států Evropské unie. Nejenom by asi zajímalo, jak hlasoval zástupce České republiky. My se domníváme, že pokud česká vláda ve svém středu jednu z nejhlasitějších bojovnic za ženská práva, tedy paní ministryni Marksovou, tak snad nemůže její spolustranický kolega z téže vlády připustit jiné hlasování než proti přijetí Saúdské Arábie. kolegyně realistky proto v tomto smyslu oslovily Ministerstvo zahraničních věcí podle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím. Odpověď, pokud ji zestručním, byla ve smyslu, že o hlasování neexistuje záznam, protože bylo tajné, a tím pádem ministerstvo nic neřekne. Vážený pane ministře, vláda této republiky je volena občany této republiky. Jim je také odpovědna a zastávat jejich názory a jejich postoje. Podle našeho názoru tedy máme právo vědět, jaký postoj Česká republika a prostřednictvím našeho zástupce v OSN, tedy vlastně i každý z nás, v takto citlivé otázce zastává. (Předsedající upozorňuje na čas.) se proto ptám, jak hlasoval zástupce České republiky při volbě Saúdské Arábie do komise pro práva žen. Děkuji za odpověď. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. V osmé interpelaci paní poslankyně Věra Kovářová bude interpelovat pana ministra financí Ivana Pilného ve věci kompenzace navýšení mezd řidičům. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Věra KovářováDěkuji za slovo. Vážený pane ministře, dovoluji si vás oslovit ve věci kompenzace krajů kvůli zvýšení mezd řidičů, kterou vláda nedávno přislíbila. Konkrétně jde o částku 420 milionů korun. Problém představuje skutečnost, že rozhodnutí státu navýšit mzdy řidičů nedopadá do státního rozpočtu, ale do rozpočtů krajských samospráv. Odhadem jít o dvojnásobek slíbené částky, tedy přibližně 840 milionů korun. Polovinu nákladů tedy ponesou kraje na svých bedrech. Problém spatřuji v tom, že jde o peníze, které musí vynaložit jen jedna větev samosprávy, ta krajská. Obcí a měst, kterým s navýšením mezd řidičů přirozeně také vznikly náklady, kompenzace poskytnuta být nemá, nebo se s podle toho, co vím, nepočítá. Proč je tomu tak? to považuji za nepochopitelnou diskriminaci a skutečně nerozumím tomu, proč se tato vláda dopouští. Můžete mi to prosím, pane ministře, vysvětlit? Děkuji za odpověď. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. Prosím, pane ministře - proč se toho vláda dopouští? Ministr financí ČR Ivan PilnýDěkuji za slovo. Pane předsedající dnešní los byl ke mně opravdu štědrý, musím říct. bych především chtěl říct, že u krajů došlo za rok 2016 takřka k osmimiliardovému nárůstu daňových příjmů. Pouze zhruba polovina přitom odpovídá růstu podílu krajů na DPH ze 7,86 na 8,92 od roku 2016 schválenou novelou rozpočtového určení daní na konci roku 2015. Zbývající část meziročního přírůstku lze přičíst převážně vlivu rostoucího inkasa sdílených daní. Kraje získaly samozřejmě také v průběhu těch let peníze na financování opravy silnic II. a III. tříd. V roce 2015 to bylo 4,4 miliardy, v roce 2016 pak 3 miliardy. Bohužel vždycky to bylo - jsem také členem řídicího výboru SFDI - z přebytků, které byly v SFDI. Letos vláda k tomu z vládní rozpočtové rezervy přiklepla další peníze, což třeba kasu vyprázdnilo pro paní ministryni Valachovou, která přišla pozdě. Pokud se týká těch autobusů, tak z kapitoly Všeobecná pokladní správa bylo krajům přiděleno 420 milionů korun. Ty peníze tam opravdu jsou a ty kraje opravdu dostanou. Byl trošku problém a ještě možná je s přesným vyčíslením, protože každý kraj trošku jiné problémy, takže ty požadavky nějak sesumarizovat byl docela problém. Ale tyto peníze budou z kapitoly Všeobecná pokladní správa uvolněny. Zase upozorňuji, že díky podobných zásahům - mohu citovat další - je státní kasa, pokud se týká rezervy, na nule, což také odnesla paní ministryně Valachová se svou inkluzí. Můj názor, a jsem ho vyjádřil i na rozpočtovém výboru včera, je ten, že silnice II. a III. třídy jsou v pravomoci krajů. Jestliže zbyly nějaké peníze, a státní rozpočet byl na vždycky štědrý, tak je to úplně v pořádku. Pokud ale peníze nezbudou, tak prostě ty peníze tam nejsou a pokus vložit je jako přílepek do zákona o rozpočtovém určení daní, který se bude odehrávat zítra, považuji za naprosto nehorázný. Protože za prvé do toho zákona to nepatří a za druhé to prostě vyvolá to, že za mnou přijde pan ministr dopravy, bude chtít ty miliardy nahradit, nebo to odnesou přípravy na stavby silnic, dálnic a I. tříd, které jsou připraveny, kdy konečně příští rok se může začít stavět, a ty peníze se budou muset nějakým způsobem nahradit. Je to pravomoc krajů a kraje se k tomu chovají různým způsobem. Některé v zásadě velmi dobře, protože pro je dopravní struktura prioritou, jiné ne. Známe případy třeba ze Středočeského kraje, kde bydlím, kde tyto peníze byly rozdány na žákovské jízdenky nebo na zrušení poplatků ve zdravotnictví. Potom samozřejmě silnice ve Středočeském kraji vypadaly tak, jak v současné době vypadají. Takže primárně je to věc krajů. Kodifikovat to v zákoně podle není správné a , který rozhodně jsem příznivcem toho, aby rozpočtové určení daní bylo nastaveno takovým způsobem, aby směřovalo k těm, kteří vlastně jsou - aby bylo decentralizováno, protože tam ty potřeby jsou daleko víc vidět a ty investice, nebo ty peníze jsou tam utráceny celkem rozumně. Ale stejně bych na druhou stranu chtěl upozornit, jsem se díval na křivku investic, které jsou prováděny v krajích, a tato křivka stále klesá. To znamená, i kraje se uchylují k tomu, že ty peníze spíš spotřebovávají na různé účely, než aby je proinvestovávaly. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. Paní poslankyně a její doplňující otázka. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Věra KovářováDěkuji za odpověď, pane ministře, nicméně vy jste asi předběhl dobu, odpovídal jste na to, co se bude dít zítra, týkalo se to rozpočtového určení daní. Neodpověděl jste mi na otázku, zda se počítá s tím, že budete vyrovnávat ten příspěvek za zvýšení platů řidičům také obcím a městům, takže bohužel to jsem se nedozvěděla. Věnoval jste se zcela jinému tématu. Možná k tématu se zeptám - řekl jste, že 420 milionů je připraveno, a se tedy ptám, kdy krajům bude tato částka vyplacena. Protože částka byla sumarizována, je to 840 milionů, tak vznesly kraje své požadavky. Co se týče silnic a investic, tak to nebylo předmětem mého dotazu a možná že si o tom budeme povídat zítra. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkProsím, pane ministře, vaše doplňující odpověď.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities