ps2013-057-09-007-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-007-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Tento návrh prošel prvním čtením , ano . Prošel i rozpočtovým výborem , kdy byl několikrát přerušován právě na podávání pozměňovacích návrhů . Z jednání v rozpočtovém výboru také vyplynulo to , že by bylo velice dobré , aby se uspořádal nějaký seminář . Takové veřejné slyšení tady v Poslanecké sněmovně . Ten také proběhl jednak za účasti poslanců , jednak za účasti viceguvernéra České národní banky pana prof . Tomšíka , za účasti zástupců Ministerstva financí , odborné veřejnosti , bankovního sektoru , ekonomů apod . Vyplynula z něj také řada námětů a řada připomínek a v podstatě i ty pozměňovací návrhy , které jsou v systému , reflektují na to , co se projednávalo i na tom veřejném slyšení . Já jsem řekl , že se nejedná o čistě technickou novelu . Pokud by se jednalo o čistě technickou novelu , tak nepochybně by ten zákon prošel hladce . Takto se z něj stala kontroverzní novela , a to především pro regulaci toho hypotečního trhu . Jinak samozřejmě zákon přináší řadu jistě potřebných mechanismů , to nikdo určitě nezpochybňuje , které se týkají dozorové pravomoci centrální banky . To je v pořádku . Má ale spoustu těch ale . Zároveň totiž přináší nová pravidla , která mohou mít zásadní dopady na hypoteční trh a na dostupnost bydlení v České republice , to je třeba si upřímně říci , protože dává České národní bance poměrně významnou zákonnou pravomoc , a to je regulovat hypoteční trh . Regulovat výrazně hypoteční trh . Nemá asi cenu , abych vás tady znovu seznamoval s těmi parametry , třemi parametry , které budou v rukou České národní banky a které budou přikazovat - ano , řeknu přikazovat - ostatním bankám , které poskytují hypoteční úvěry , co mají od klientů vyžadovat , tak aby si mohli sáhnout na hypoteční úvěr . Již dnes se používá úvěrový parametr LTV , což je celková výše dluhů spotřebitele z úvěru zajištěných stejnou nemovitostí k hodnotě zajištění , ale jako doporučení . Není taxativně řečeno , že banky se tím musí zcela nekompromisně řídit . Pokud návrh projde v té předložené novele , tak Česká národní banka bude mít kdykoliv a bez jakéhokoli omezení možnost nastavit minimální hranici poměru příjmů vůči celkovým splátkám nebo vůči celkovým dluhům , tedy závazně a jednotně pro celý trh určit , jak vysoké zadlužení mohou spotřebitelé mít s ohledem na své aktuální příjmy . A žádná banka samozřejmě nebude moci poskytnout úvěr , pokud klient nesplní byť jen jediné z takto nastavených kritérií , a to bez ohledu na zohlednění jakýchkoli jiných individuálních okolností u konkrétního klienta . Ano , připouští se tam určité procento výjimek . O tom také byla diskuse . Také k tomu směřují některé pozměňovací návrhy . Česká národní banka bude samozřejmě tyto úvěrové parametry stanovovat tzv . opatřením obecné povahy . My jsme se tedy rozhodli iniciovat veřejné slyšení . Já už jsem tady o tom hovořil . Otevřelo další téma a je třeba , aby opravdu došlo slechu to , co zaznívalo i ze strany odborné veřejnosti . A myslím , že není tak úplně pravda to , co řekl pan guvernér , že české banky , nebo banky obecně poskytující hypoteční úvěry tak nějak s tím úplně souhlasí . Já si myslím , že kolegové , kteří byli na tom veřejném slyšení , nebo semináři , chcete - li , mi jistě dají za pravdu , že se k tomu také vyjadřovali kriticky . Také vyjadřovali kriticky . Ano , je třeba souhlasit s tím , že je třeba zmenšovat systémové riziko pro finanční stabilitu trhu . To nikdo nezpochybňuje . To zaznělo koneckonců i na tom veřejném slyšení . Zákon zohledňuje makroekonomické nástroje . Snaží se za každou cenu vyjít vstříc v ochraně trhu , splňuje perfektně požadavky Evropské unie na výkaznictví tabulek , ale tak trochu zapomíná také na spotřebitele . Naskýtá se tedy řada otázek . Já bych řekl , že tou kardinální zásadní otázkou je , zda se tímto zákonným opatřením nesníží významně dostupnost hypotečního úvěru na bydlení , zda se tedy nesníží dostupnost bydlení , a to dostupnost bydlení především pro lidi s nižšími příjmy , pro mladé rodiny s dětmi . A není třeba připomínat , že bydlení , dobré , kvalitní bydlení , přiměřené bydlení je základem fungující rodiny . A to přece chceme , aby rodiny měly vlastní bydlení , aby mohly fungovat ve vlastním bydlení . A opatření centrální banky by toto určitě ztěžovat nemělo . A to si vůbec nemyslím , že makroobezřetnostní politika centrální banky není namístě . To určitě pravda je . Ale já si myslím , že samotné banky v České republice se v tomto směru chovají jistě velmi obezřetně . O tom svědčí i chování v době krize , o tom svědčí i procento nesplácených hypoték v České republice . Je výrazně nízké . Jestli mám dobrou informaci , jestli jsem se dobře díval , tak je to kolem dvou procent . Pouze dvě procenta hypoték jsou zatížena tím , že nejsou spláceny nebo jsou špatně spláceny . Ještě bych připomněl jednu věc . Nedávno jsme schválili zákon o spotřebitelském úvěru . Já jsem byl jedním z těch , který ho podporoval . V tomto zákonu , on to zmínil už i pan guvernér , jsme pro banky dali jasné podmínky . Jasné podmínky , jak mají vůči klientovi vystupovat , co všechno musí klient předložit . A jak se musí chovat banka obezřetně , aby úvěr poskytla , aby ten klient byl bonitní , aby byl schopen splácet , jinak mu ten úvěr nesmí poskytnout . Takže už tady v tom spotřebitelském úvěru jsou jasně dané požadavky na klienta , jak musí prokázat to , že bude schopen také svou hypotéku splácet . Naskýtá se také otázka , zda přísnější kritéria k získání hypotéky nepovedou přirozeně k tomu , že lidé budou hledat finanční zdroje pro financování svého bydlení jinde než v bankách . Daleko rizikovější zdroje . A to nemluvím vůbec o tom , že se to může přesouvat do šedé zóny . To přece nechceme . Tomu jsme chtěli zamezit i právě v zákonu o spotřebitelském úvěru . Dalším takovým příkladem mohou být dopady na refinancování již dříve poskytnutých úvěrů . A já jsem rád , že rozpočtový výbor přijal právě tento pozměňovací návrh , podporuji ho , aby v případě refinancování nebylo hleděno na ten úvěr jako na nový úvěr , aby nebyly vyžadovány , pokud tedy samozřejmě projdou ty úvěrové ukazatele , tak aby se to při refinancování toho netýkalo . Já se v podrobné rozpravě přihlásím k pozměňovacím návrhům , které jsem podal a které omezují ty úvěrové parametry , protože si opravdu myslím , že jsou nadbytečné , že jsou tři úvěrové parametry nadbytečné . Otázek v souvislosti s regulací hypotečního trhu je celá řada a zákon o České národní bance - který tedy není vůbec technickou normou , znovu to zdůrazňuji , a tam , kde řeší regulaci hypoték , by měl být také vyvážený jak z hlediska makroobezřetnostního , to jsem řekl , to nikdo nezpochybňuje , tak i z hlediska přístupu k dostupnosti financování bydlení ze strany spotřebitele . A to přece chceme všichni , aby co největší vrstvy našich obyvatel měly možnost mít vlastní bydlení . Měly možnost mít vlastní bydlení , protože to je základ rodiny . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities