ps2013-057-09-007-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-007-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Zdůvodnění : Rozšíření na LTC se navrhuje z důvodu , že tabulkové odhady nemusí zohledňovat skutečné kupní ceny nemovitosti a umožňuje klientovi s využitím vlastních zdrojů si nemovitost pořídit i v případě , že je nezávislý posudek nižší než kupní cena nemovitosti . Omezení do 90 % je dostatečné , jelikož v případě výraznější případné regulace by se omezil trh s bydlením výrazněji se všemi negativními důsledky popsanými v závěru pozměňovacího návrhu , které ještě sdělím . Omezení LTV do 90 % v kombinaci např . s daní , kterou platí kupující , znamená , že kupující musí mít ne 10 % , ale 14 % vlastních zdrojů , a pokud ocenění je nižší než kupní cena , tak samozřejmě je ještě vyšší . Omezení pod 90 % by znamenalo , že ani nadprůměrně vydělávající občan by si nedokázal vlastní zdroje pro nákup nemovitosti opatřit , pokud je nezíská formou dědictví nebo darem např . z rodiny . Tím by byl v podstatě odkázán na nebankovní půjčky , nebo žít celý život v pronájmu . Průměrné procento LTV v České republice nevybočuje z evropských průměrů , pokud porovnáme země EU mimo Itálii , tak to dělá kolem 80 % , v Itálii je to 49 . Za čtvrté . Opět se to týká § 45 a odst . 4 písm . b ) , které by znělo nově , že by se nahradila věta " celkové výše dluhů spotřebitele k jeho příjmu , tzv . ukazatel DTI " , by se nahradil větou " celková splatnost úvěru ; horní hranice tohoto úvěrového ukazatele nesmí být kratší než 30 let . Zase zdůvodnění : Odstranění DTI , to znamená , v tuto chvíli stačí ustanovení , že banka je povinna prověřovat bonitu dle zákona o spotřebitelském úvěru . Každá banka si umí nastavit na základě risk management modelu sama , jakým klientům úvěr poskytnout a jakým ne . V tomto hodnocení vychází z hodnocení příjmů na základě období 12 měsíců i více , věku , dosaženého vzdělání , pohlaví a stavu , splátkové historie , povahy činnosti výkonu příjmu a dalšími skóringovými parametry . Příjem také banky vyhodnocují převážně na základě kombinace součtu splátek , koeficientu životního minima a dalších rezerv dle interního vyhodnocení banky . Zavedení parametru DTI naruší suverenitu bank , které mají vlastní skóringové modely , které , jak ukazuje nízká míra nesplácení , jsou v České republice funkční . Zavedením DTI s navrhovaným poměrem České národní banky 40 % , jež Česká národní banka avizovala , většina občanů , která si mohla zajistit vlastní bydlení , by toto nedokázala . Zase zdůvodním na konci svého vystoupení . Půjčky potom začnou poskytovat nebankovní organizace , které jako jediné kritérium vyhodnocují LTV , jelikož prý příjem prověřují méně obezřetně než banky , a které díky tísni klienta a vysokým úrokovým sazbám na tomto poté zbohatnou , jelikož klienti se dostanou do ještě větších problémů se splácením takových závazků vůči nebankovním subjektům . Mimo jiné v Evropské unii omezuje tento parametr i dle výkladu České národní banky jen Velká Británie a Irsko . Pořízení nového bydlení by ve většině regionů České republiky znamenalo požadavek na příjem ve výši dvojnásobku až trojnásobku průměrného měsíčního příjmu . Řeknu příklad . Například v Ostravě , kde jsou ceny bytů zhruba kolem 3 milionů 300 tisíc , stačilo na pořízení úvěru 26 tisíc , nyní podle toho nového to bude 49 tisíc . Pátý pozměňující návrh se opět týká § 45 bod 4 písm . b ) - čárka se nahrazuje tečkou a písmeno c ) se zrušuje . A nyní bych chtěl závěrem říci ke všem těm bodům , které jsem zatím řekl , že náklad na splácení hypotečního úvěru na rozdíl od někdy nevýhodných spotřebitelských úvěrů formou osobních půjček , kreditních karet , kontokorentů je třeba brát jako náklad na bydlení , podobně jako pronájem . Hypoteční náklad na bydlení ve většině regionů vychází lépe než nájemné a v případě novely se poměry zhorší . Pronájmy proti splátkám hypoték vlastně vzrostou . Pokud by došlo k regulaci hypotečních úvěrů způsobem , jak Česká národní banka plánuje , předpokládám tento scénář : Je to omezení hypotečních úvěrů pro běžné rodiny . Poklesem nabídky hypoték stoupne poptávka po pronájmech . Hypoteční úvěry mohou ještě více zlevnit a pronájmy vzrostou . Náklady pro rodiny našich občanů se tímto zvýší . Pokud bude žít rodina v pronájmu , bude platit pronájem , to je náklad na bydlení , celý život , na rozdíl od hypotečního úvěru , který umožňuje nemovitost splatit v rámci produktivního věku a na důchod již má rodina kde téměř zdarma bydlet . Půjčky na bydlení se začnou poskytovat prostřednictvím subjektů , které regulaci České národní banky nepodléhají . Začne se vytvářet nové podnikatelské prostředí pro spekulanty a oligarchy . Majetek nemovitostí nebude v rukou občanů , ale těch nejbohatších . Nejbohatší a různé fondy nebo developeři budou pro banky dostatečně bonitní a budou za drahé nájemné pronajímat nemovitosti občanům místo toho , aby občané vlastnili nemovitost vlastní . Pokud bude novela schválena , během relativně krátké doby - na to upozorňoval i pan guvernér - si pořídí z důvodu paniky řada lidí hypotéku , i ti , kteří o tom neuvažují . Pokud bude novela schválena , bude se vzpomínat na ty , kteří si dokázali pořídit bydlení dosud , jako na šťastnou generaci . Jelikož zájem o nové bydlení bude stále podobný , lidé se musí stěhovat a měnit bydlení v závislosti na rodinné , příjmové a životní situaci , a současně vlastníci nemovitostí budou nemovitosti prodávat , a jelikož je někdo bude muset skupovat , předpokládáme , že i regulacemi se objem poskytnutých úvěrů nezmění . Co se ale změní , je skladba hypotečních klientů , kde se již nebude jednat o zástupce střední a nižší třídy , ale o spekulanty , kteří budou nemovitosti pořízené na hypoteční úvěry dále pronajímat . Komu novela pomůže a komu uškodí ? Je to novela pro velké banky , developery poskytující nájemní bydlení a pro bohaté investory , kteří na tom vydělají . Je to novela proti běžným domácnostem , proti střední a nižší třídě , které si nepořídí nové bydlení , nebudou mít vlastní nemovitost v důchodu , nebudou moci refinancovat stávající hypotéku , nebudou si moct pořídit jinou nemovitost , jelikož nebudou moct splatit původní hypotéku a pořídit si novou . V podstatě je to i novela proti menším bankám a zdravé konkurenci . Děkuji vám za pozornost a věřím , že třeba i pan guvernér zareaguje na některé připomínky , které jsem tady uvedl . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Herbertu Paverovi . Nyní vystoupí pan poslanec Václav Votava , připraví se pan kolega Miroslav Opálka . Prosím sněmovnu o klid . Pane kolego , ještě chvilku počkejte , já se pokusím ztišit sněmovnu . Prosím , máte slovo . Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážený pane guvernére , kolegyně a kolegové , dovolte mi také , abych vyjádřil svůj postoj k této novele zákona o České národní bance . Je třeba říci , že o nezbytnosti přijetí novely zákona o České národní bance se diskutuje , diskutovalo řadu let . My jsme tento návrh dostali na konci ledna tohoto roku . Je samozřejmě z dílny , nebo ve spolupráci České národní banky s Ministerstvem financí , i když je pravda , že Česká národní banka byla tím , kdo se významně podílel na jejím napsání . Má odkazovat na nutnost přijetí s ohledem na normy Evropské unie . Měla by to být technická norma , ale bohužel technická norma to v žádném případě není .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities