|

ps2013-057-05-005-027.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-23 ps2013-057-05-005-027 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1017/ - druhé čtení

Date2017-05-23
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/027
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057159.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Přečtu ještě omluvu pana poslance Kučery. Ten se omlouvá mezi 16. a 19. hodinou z pracovních důvodů. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Svobody. Poslanec Bohuslav Svoboda bych chtěl zareagovat, vážený pane předsedající, na slova předřečnice, kolegyně Nohavové, která hovořila o očkování. Zmiňovala se jenom o jedné variantě, která tam je. bych tady velmi rád zdůraznil tu druhou variantu, kterou tam máme, a to je očkování proti lidským papillomavirům, proti HPV. Těch HPV je zhruba asi 110 nebo 120 typů. Očkování proti němu je naprosto geniální moderní očkovací metoda, kterou dnes hradíme u třináctiletých dívek. Bohužel proočkování je stále nízké, přestože je schopno zabránit vzniku rakoviny hrdla děložního. Ve světě se začali očkovat chlapce, protože to je typická venerická choroba přenosná stykem. Očkování chlapců v USA, v Kanadě a ve Finsku začíná být standardní záležitostí. Tato novela přináší možnost, že by třináctiletí chlapci měli očkování také hrazeno, protože u mužů se potom objevují karcinomy penisu, análního otvoru, hlavy krku, prostě je to věc, která je velmi důležitá. na to upozorňuji zvlášť proto, abychom při rozhodování o očkování, které je vždycky složité, nezapomněli na tento fakt, který tady je, protože je to skutečně věc mimořádná. Je to jediné očkování, které je schopno zabránit vzniku rakoviny, protože je to jediná rakovina, o které víme, že je vyvolávaná konkrétním virem, a proti tomuto konkrétnímu viru dovedeme očkovat. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekNyní tedy pan poslanec Heger s řádnou přihláškou, po něm pan poslanec Vyzula. Poslanec Leoš HegerDěkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych v této části rozpravy avizoval svůj pozměňovací návrh, ke kterému se později přihlásím, který se týká úpravy preskripčních limitů, které se dnes používají z důvodů pouze ekonomických pro limitování preskripce praktických lékařů. Limitovat preskripci ve své náplni podle zákona Státní ústav pro kontrolu léčiv. Je tam několik podmínek, za kterých může být preskripce limitována, a dnes může být limitována čistě z ekonomických důvodů. Je to paradoxem, protože řízená péče ve všech zemích, kde je zaváděna nebo kde je plánována, jako prvotní cíl pacienta motivovat k tomu, aby chodil na prvním místě ke svému praktickému lékaři, který dělá jeho průvodce v systému, zatímco opatření, kdy některá jednoduchá preskripce z hlediska medicínského a bezpečnostního je praktikům zakázána, a my de facto tímto opatřením motivujeme paradoxně oproti celému světu pacienta, aby chodil prvotně ke specialistovi, a to často s onemocněními, kde to není vůbec nutné. Možnost limitovat preskripci v případě, že lék je příliš rizikový, příliš odborně náročný, vyžaduje důkladné vyšetření, posouzení celého případu, případně limitace z důvodu nějakých indikací, to zůstane na specialistech i nadále. Jde čistě jenom o tu stránku ekonomickou, která v podstatě podle ducha zákona v konkrétní podobě Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv nepřísluší, a v tomto pohledu nemá ani ústav předepsaný postup, jaký by měl vykonávat k tomu, aby preskripci omezil a řádně zdůvodnil. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekTaké děkuji. Prosím pana poslance Vyzulu. Potom pan poslanec Kaňkovský a potom pan poslanec Zavadil. Poslanec Rostislav VyzulaDěkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, dobré odpoledne. Dovolte mi, abych vás seznámil se dvěma pozměňovacími návrhy, které bych zde rád ještě představil předtím, než se k nim přihlásím. Jeden se týká takzvaného úřadu stanovení maximálních cen léků. Jestli si pamatujete, v nedávné době jsme přijali novelu zákona č. 48, která nabyla účinnost dne 1. 4. tohoto roku a právě se dotýkala postupu stanovení maximálních cen prvních a dalších podobných léčivých přípravků v referenční skupině. Tím vznikla povinnost vypočítávat ve správním řízení maximální cenu dalších podobných přípravků v referenční skupině podle ustanovení § 39b odst. 4, a to v tom smyslu, že cena se postupně s přicházejícím dalším lékem vždy snižovala. Tím vlastně ovšem došlo, a mohlo by to způsobit znevýhodnění každého nově vstupujícího dalšího podobného přípravku do systému, protože by docházelo ke snižování maximální ceny vždy o dalších 30 40 %, což bychom se mohli teoreticky dostat do záporných čísel. Toto by pochopitelně odrazovalo další podobné přípravky od vstupu na český trh. Proto navrhuji zrušit toto problematické ustanovení § 39a odst. 7 zákona č. 48/1997 Sb., a to bez náhrady. Dojde tím k obnovení předcházejícího právního stavu co do vstupu výpočtu maximální ceny podobných přípravků, ale nemusíme se bát, že by nedocházelo ke snižování maximální ceny, protože mělo by docházet a bude docházet k pravidelným revizím systému cen, což by mělo potom zajistit i dostupnost léku u nás na trhu. To je jeden pozměňovací návrh. Druhý pozměňovací návrh se týká změny zákona o veřejném zdravotním pojištění, kdy před časem jsme zde rovněž plédovali pro novou terminologii týkající se takzvaného NZISu, Národního zdravotnického informačního systému. Abychom sladili tuto novelu, to znamená novelu zákona č. 48/1997 Sb., do zákona o zdravotních službách, tedy zákona č. 372/2011 Sb., je potřeba některých úprav. Tato část čtyři body. V první části se stanovuje, že v čele statistického ústavu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra zdravotnictví. Tím se zajistí jakási stabilita se státní zárukou. V dalším bodě se potom zavádí takzvaný agendový identifikátor fyzické osoby. To v podstatě souvisí s ochranou osobních dat, která jsou zvláště ve zdravotnictví velmi citlivá, a je pochopitelně potřeba, aby byly údaje, které se převádějí mezi pojišťovnami a právě tímto NZISem nebo ÚZISem, zajištěny určitým kódem. Tohle zároveň ve třetím bodě umožní to, že NZIS nebude nucen získávat všechny informace přímo od pojišťoven, ale bude si moci získávat řadu dalších informací z různých jiných registrů, které v současné době existují, a nemusí se tak duplikovat tato funkce. Čtvrtým bodem je potom jenom účinnost tohoto zákona. Takže to je vše. Přihlásím se k tomu potom v podrobné rozpravě. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities