Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-23 ps2013-057-05-005-027 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1017/ - druhé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.PřečtuještěomluvupanaposlanceKučery.Tenseomlouvámezi16.a19.hodinouzpracovníchdůvodů.MámtadyfaktickoupoznámkupanaposlanceSvobody.Poslanec Bohuslav SvobodaJábychchtělzareagovat,váženýpanepředsedající,naslovapředřečnice,kolegyněNohavové,kteráhovořilaoočkování.Zmiňovalasejenomojednévariantě,kterátamje.Jábychtadyvelmirádzdůrazniltudruhouvariantu,kteroutammáme,atojeočkováníprotilidskýmpapillomavirům,protiHPV.TěchHPVjezhrubaasi110nebo120typů.Očkováníprotiněmujenaprostogeniálnímoderníočkovacímetoda,kteroudneshradímeutřináctiletýchdívek.Bohuželproočkováníjestálenízké,přestožejeschopnozabránitvznikurakovinyhrdladěložního.Vesvětěsezačaliočkovatchlapce,protožetojetypickávenerickáchorobapřenosnástykem.OčkováníchlapcůvUSA,vKanaděaveFinskuzačínábýtstandardnízáležitostí.Tatonovelapřinášímožnost,žebytřináctiletíchlapciměliočkovánítakéhrazeno,protožeumužůsepotomobjevujíkarcinomypenisu,análníhootvoru,hlavykrku,prostějetověc,kterájevelmidůležitá.Jánatoupozorňujizvlášťproto,abychompřirozhodováníoočkování,kteréjevždyckysložité,nezapomnělinatentofakt,kterýtadyje,protožejetoskutečněvěcmimořádná.Jetojedinéočkování,kteréjeschopnozabránitvznikurakoviny,protožejetojedinárakovina,okterévíme,žejevyvolávanákonkrétnímvirem,aprotitomutokonkrétnímuvirudovedemeočkovat.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekNynítedypanposlanecHegersřádnoupřihláškou,poněmpanposlanecVyzula.Poslanec Leoš HegerDěkujizaslovo,panepředsedo.Dámyapánové,dovoltemi,abychvtétočástirozpravyavizovalsvůjpozměňovacínávrh,kekterémusepozdějipřihlásím,kterýsetýkáúpravypreskripčníchlimitů,kterésednespoužívajízdůvodůpouzeekonomickýchprolimitovánípreskripcepraktickýchlékařů.LimitovatpreskripcimávesvénáplnipodlezákonaStátníústavprokontroluléčiv.Jetamněkolikpodmínek,zakterýchmůžebýtpreskripcelimitována,adnesmůžebýtlimitovánačistězekonomickýchdůvodů.Jetoparadoxem,protožeřízenápéčevevšechzemích,kdejezaváděnanebokdejeplánována,májakoprvotnícílpacientamotivovatktomu,abychodilnaprvnímmístěkesvémupraktickémulékaři,kterýdělájehoprůvodcevsystému,zatímcoopatření,kdyněkterájednoduchápreskripcezhlediskamedicínskéhoabezpečnostníhojepraktikůmzakázána,amydefactotímtoopatřenímmotivujemeparadoxněoproticelémusvětupacienta,abychodilprvotněkespecialistovi,atočastosonemocněními,kdetonenívůbecnutné.Možnostlimitovatpreskripcivpřípadě,želékjepřílišrizikový,přílišodborněnáročný,vyžadujedůkladnévyšetření,posouzeníceléhopřípadu,případnělimitacezdůvodunějakýchindikací,tozůstanenaspecialistechinadále.Jdečistějenomotustránkuekonomickou,kterávpodstatěpodleduchazákonavkonkrétnípodoběStátnímuústavuprokontroluléčivnepřísluší,avtomtopohledunemáaniústavpředepsanýpostup,jakýbymělvykonávatktomu,abypreskripciomezilařádnězdůvodnil.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekTakéděkuji.ProsímpanaposlanceVyzulu.PotompanposlanecKaňkovskýapotompanposlanecZavadil.Poslanec Rostislav VyzulaDěkuji,panepředsedo.Dámyapánové,dobréodpoledne.Dovoltemi,abychvásseznámilsedvěmapozměňovacíminávrhy,kterébychzderádještěpředstavilpředtím,nežseknimpřihlásím.Jedensetýkátakzvanéhoúřadustanovenímaximálníchcenléků.Jestlisipamatujete,vnedávnédobějsmepřijalinoveluzákonač.48,kteránabylaúčinnostdne1.4.tohotorokuaprávěsedotýkalapostupustanovenímaximálníchcenprvníchadalšíchpodobnýchléčivýchpřípravkůvreferenčnískupině.Tímvzniklapovinnostvypočítávatvesprávnímřízenímaximálnícenudalšíchpodobnýchpřípravkůvreferenčnískupiněpodleustanovení§39bodst.4,atovtomsmyslu,žecenasepostupněspřicházejícímdalšímlékemvždysnižovala.Tímvlastněovšemdošlo,amohlobytozpůsobitznevýhodněníkaždéhonověvstupujícíhodalšíhopodobnéhopřípravkudosystému,protožebydocházelokesnižovánímaximálnícenyvždyodalších30až40%,cožbychomsemohliteoretickydostatdozápornýchčísel.Totobypochopitelněodrazovalodalšípodobnépřípravkyodvstupunačeskýtrh.Protonavrhujizrušittotoproblematickéustanovení§39aodst.7zákonač.48/1997Sb.,atobeznáhrady.Dojdetímkobnovenípředcházejícíhoprávníhostavucodovstupuvýpočtumaximálnícenypodobnýchpřípravků,alenemusímesebát,žebynedocházelokesnižovánímaximálníceny,protožemělobydocházetabudedocházetkpravidelnýmrevizímsystémucen,cožbymělopotomzajistitidostupnostlékuunásnatrhu.Tojejedenpozměňovacínávrh.Druhýpozměňovacínávrhsetýkázměnyzákonaoveřejnémzdravotnímpojištění,kdypředčasemjsmezderovněžplédovalipronovouterminologiitýkajícísetakzvanéhoNZISu,Národníhozdravotnickéhoinformačníhosystému.Abychomsladilitutonovelu,toznamenánoveluzákonač.48/1997Sb.,dozákonaozdravotníchslužbách,tedyzákonač.372/2011Sb.,jepotřebaněkterýchúprav.Tatočástmáčtyřibody.Vprvníčástisestanovuje,ževčelestatistickéhoústavujeředitel,kteréhojmenujeaodvolávávládananávrhministrazdravotnictví.Tímsezajistíjakásistabilitasestátnízárukou.Vdalšímboděsepotomzavádítakzvanýagendovýidentifikátorfyzickéosoby.Tovpodstatěsouvisísochranouosobníchdat,kterájsouzvláštěvezdravotnictvívelmicitlivá,ajepochopitelněpotřeba,abybylyúdaje,kterésepřevádějímezipojišťovnamiaprávětímtoNZISemneboÚZISem,zajištěnyurčitýmkódem.Tohlezároveňvetřetímboděumožníto,žeNZISnebudenucenzískávatvšechnyinformacepřímoodpojišťoven,alebudesimocizískávatřadudalšíchinformacízrůznýchjinýchregistrů,kterévsoučasnédoběužexistují,anemusísetakduplikovattatofunkce.Čtvrtýmbodemjepotomužjenomúčinnosttohotozákona.Takžetojevše.Přihlásímsektomupotomvpodrobnérozpravě.Děkuji.