ps2013-057-04-003-074.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-19 ps2013-057-04-003-074 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Takže podstata toho našeho návrhu nespočívá v tom , že bychom chtěli podporovat morální hazard , ale naopak v tom , že se mu snažíme zabránit tím , že důsledněji budeme trvat na tom , že lidé mají platit svoje dluhy , ale v míře , které jsou ti lidé lidsky schopni . To je totiž podstata toho návrhu . Ten návrh je přece velmi přísný . Zkuste si to představit sami na sobě , že vám dnes někdo rozprodá všechen váš majetek a dalších sedm let budete žít z životního minima . Všechno ostatní , co vyděláte , odevzdáte svým věřitelům . Sedm let . To jsou v zásadě dvě volební období , aby to bylo srozumitelnější . A jestli tohle někdo chápe jako generální pardon , jako amnestii , tak já tedy ne . To je velice kruté a je to krutější než ve většině okolních zemí . Téměř ve všech . Tím se také blížíme k odpovědi na tu druhou hlavní otázku , která zaznívá , a to je , zda naše justice a vůbec náš systém je připraven zvládnout nápor dlužníků . Protože pravdou je , že v dluhové pasti dnes máme neuvěřitelného půl milionu lidí , možná více , půl milionu lidí , o kterých víme , nebo přes půl milionu , o kterých víme . A tedy teoreticky by celé toto množství lidí mohlo najednou vstoupit do procesu oddlužení , požádat si o oddlužení . K tomu dvě věci . První z nich , zase , jak jsem si ověřoval na krajských soudech , když se oddlužení jako takové zavádělo a tehdy to znamenalo naprostý přerod insolvenčního práva , tzn . z 5 000 případů obchodních úpadků najednou bylo 30 000 insolvenčních případů ročně , čili nárůst šestinásobný , tak tehdy se nikdo neptal krajských soudů , zda to zvládnou . A dokonce jim nikdo ani nijak zvlášť nepomohl . My se dnes nejenom ptáme , my to počítáme , vidíme , že jdou proti směru případného navýšení nebo pravděpodobného navýšení nových věcí zase jiné trendy , které by nám to měly vyrovnat , totiž v první řadě , že počet návrhů na oddlužení v současné úpravě , tzn . s tou 30 procentní hranicí , už nám klesá , protože jednoduše to , co se tam nahromadilo , ti lidé , kteří léta čekali na to , aby si to oddlužení mohli navrhnout , podat , tak ti už tím procesem prošli a dneska už jsou tam jenom ti , kteří průběžně do toho padají , což je mnohem menší číslo . Druhá věc je , že i s vaší pomocí - já vám za to velice děkuji - tady přednedávnem prošla novela , která výrazně přesunula zátěž spojenou s administrací oddlužení ze soudu na insolvenční správce , tzn . insolvenčním soudům se ulevilo , a tato nová volná kapacita tedy jim umožňuje zpracovat více případů . Do toho , a zase bez nějakých analýz , ale stalo se , tehdy se to tak dělalo , se před časem přesunula agenda obchodních sporů , to je poměrně významná agenda , z krajských na okresní soudy , takže teď tam dobíhají staré případy . A ti soudci , kteří toto soudili , tak jsou v uvozovkách volní , a tedy mají kapacitu , kterou budou moci případně použít na insolvence , kam je také postupně převádíme v současné době , protože tam prostě už moc jiných agend nám vlastně nezbývá na krajských soudech . Takže toto všechno jsou věci , které jdou proti a vytvářejí tam nějakou kapacitní rezervu , která umožní nový nápor v zásadě zvládnout . Nemluvě o tom , že celkově počítáme , že odpadne velké množství těch neúspěšných oddlužení , zase díky vám , kteří jste nám pomohli přijmout a přijali náš návrh , tu změnu , že návrh na oddlužení musí podat advokát , takže by tím pádem už nemělo docházet k tomu , že nějaký neumětel dává návrhy v případech , kdy jim nelze nebo nemá být vyhověno . To je to , co říkal Nejvyšší soud k té připomínce , která tady byla citována , že dochází k tomu , že se do procesu dostávají lidé , kteří nejsou způsobilí , nechápou vlastně , o co jde , a nejsou způsobilí tím procesem projít . A tato změna by měla tomu zamezit . A poslední , co chci říci , je , že nárůst bude pravděpodobně mnohem menší , než kolik by vyplývalo jen při pohledu na číslo počtu osob , které jsou dnes v dluhové pasti . Z jednoduchého důvodu , a to z toho , že ten proces je , jak jsem řekl , velmi přísný . To , že je někdo v dluhové pasti , ještě neznamená , že bude mít chuť se svou situací něco dělat tím způsobem , že projde takovýmto očistcem . Spousta lidí , které v té dluhové pasti jsou , se prostě v tomto naučila žít , a ti , kteří se v tom naučili žít , ti , kteří už opravdu žijí v té šedé ekonomice a netrápí je to , tak ti nebudou mít důvod se trápit v nějakém sedmiletém oddlužovacím procesu , protože jim to nic pozitivního nepřinese . Ten proces je skutečně designován na lidi poctivé . Na lidi , kteří jsou si vědomi toho , že udělali chybu , a jsou připraveni za tu chybu zaplatit , odpracovat si to . Sedm let svého života věnovat tomu , aby se mohli ekonomicky restartovat . Bojím se , že jich bude mnohem méně , než kolik je lidí v dluhové pasti . No a to úplně poslední . Jsem přesvědčen o tom , že komu má , nebo nemá být přiznáno beneficium oddlužení nebo něčeho jiného , nesmí záviset na aktuálních kapacitních možnostech justice . Jsem přesvědčen o tom , že je povinností Ministerstva spravedlnosti kapacitu justice přizpůsobit právně - politickým zájmům státu , a ne naopak . Výjimkou by byla samozřejmě situace , kdy by to prostě nebylo možné , ale to tento případ rozhodně není . Takže Ministerstvo spravedlnosti je připraveno vykrýt veškeré případné navýšené potřeby . A z důvodů , které jsem vysvětlil , my nevíme v tuto chvíli jaké , a zda vůbec budou . Když se to pokusím uzavřít a shrnout . . . Ještě jedna věc , pardon . Ještě nám je vytýkáno , že RIA neobsahuje nějaký výpočet efektu na věřitele . Výpočet opravdu udělat neumíme , to bychom asi zasloužili Nobelovu cenu za ekonomii , kdybychom to dokázali vypočítat . Ale odhad učinit umíme , ten odhad je pozitivní a je to kvalifikovaný odhad vyplývající ze zkušeností v zahraničí . V žádné ze zemí , kde funguje nějaká taková ta forma , jak říkám , většinou podstatně mírnější , možnosti oddlužení , není pozorována signifikantně snížená platební morálka dlužníků proti České republice . Nic takového prostě neexistuje . A není - li tedy takováto snížená morálka , tak je zřejmé , že tento rozdíl , to znamená , zda tu je , nebo není oddlužení , nemá vliv na platební morálku . Z důvodů , které jsem popsal , to není divné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities