|

ps2013-056-08-002-240.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-26 ps2013-056-08-002-240 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

240. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení

Date2017-04-26
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/240
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056266.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Poslanec Ludvík HovorkaVážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych říct, že v zásadě u tohoto zákona, podobně jako u zákona o vzdělávání lékařů přednedávnem, napravujeme hrubou chybu, kterou učinilo Ministerstvo zdravotnictví a Poslanecká sněmovna i Senát v roce 2004, když byly přijaty příslušné zákony jak o vzdělávání lékařů, tak o vzdělávání nelékařů. Tímto zákonem v roce 2004 byla prakticky ze dne na den nebo z roku na rok degradována odbornost praktické sestry a z děvčat, která vystudovala na střední škole, se rázem staly pouhé zdravotnické asistentky. Výsledkem této degradace středoškolského vzdělání a odbornosti praktická sestra bylo, že kvalita děvčat přijímaných na střední školy postupně klesala. Klesala úroveň přijímaných studentek, protože děvčata s lepším vzděláním, když viděla, že jim nebude stačit středoškolské vzdělání k získání titulu praktická sestra, tak pokračovala raději na gymnáziích a potom nastupovala na vyšší odborné školy nebo přímo na vysoké školy. To tento zákon napravuje. Cesta k nápravě ale nebude krátká. Podobně jako zákon od roku 2004 postupně napáchal mnoho škod v českém zdravotnictví, tak náprava bude trvat několik let. Samozřejmě bude muset dojít i k určitým úpravám osnov na středních školách tak, aby postupně narůstala náročnost výuky na středních školách, která se pochopitelně také přizpůsobovala těm děvčatům, která v průběhu let od roku 2004 nastupovala na střední školy. A samozřejmě nastane určité napětí mezi absolventkami jak středních škol, tak i absolventkami vyšších odborných škol a vysokých škol, protože pochopitelně sestry, které získaly vysokoškolské vzdělání nebo vyšší odborné vzdělání, se budou cítit nedoceněné a budou chtít větší kompetence, o tom tady byla řeč, a budou chtít také lepší ohodnocení. Ale v zásadě tento zákon napravuje hrubé chyby, které se staly v roce 2004, a proto my tento zákon podporujeme. Chtěl bych se jenom zmínit o dvou pozměňovacích návrzích, které dostaly doporučení zdravotního výboru. Je to pozměňovací návrh C1, který se týká behaviorálního analytika a jeho asistenta. Všichni jste k tomu dostali negativní stanovisko dětských psychiatrů. Prosím, abyste se s tímto stanoviskem seznámili a potom se rozhodovali při svém hlasování. Druhý pozměňovací návrh, který podle nepatří do sféry nápravy chyb a podle mého názoru by neměl být přijat, je pozměňovací návrh D1 a D2. Je to asistent tradiční čínské medicíny. K tomu jste dostali také stanovisko od lékařů. Všichni vnímáme, jaká je tady všeobecná podpora zavádění čínské medicíny do České republiky. I zdravotní výbor byl v Hradci Králové a navštívil kliniku tradiční čínské medicíny. A když jsme chtěli získat informace o tom, jak probíhá léčba, v zásadě nám bylo řečeno, že jsou tam dva nějaké základní balíčky. Takový základní balíček se šesti akupunkturami plus nějaká doplňková léčba pomocí čajů, nebo rozšířená, kde ten balíček byl deset akupunktur plus nějaké další čaje. si nemyslím, že kvůli tomuto i kvůli tomu, co se plánuje v České republice v rozvoji čínské medicíny, že není (je?)nutné k tomu přijímat nějaké speciální povolání nebo další kategorii řekněme nelékaře, a to asistent tradiční čínské medicíny. Domnívám se, že do tohoto zákona to nepatří, a bohužel nemůžu tento návrh podporovat. Děkuji. Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji vám, pane poslanče. Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec David Kasal a připraví se pan poslanec Rostislav Vyzula. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec David KasalVážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych v úvodu svého vystoupení nejdříve navrhl legislativně technické úpravy ke svému pozměňovacímu návrhu 5857. Týká se odstranění čárky v § 21c odst. 1 a § 29 odst. 1 za slovy v oblasti vzdělávání, kdy se čárky zrušují. Dále se v návrhu jako druhá legislativně technická oprava jedná o tři nová povolání. Každé svůj věcně shrnutý paragraf a do povolání asistent se omylem dostalo navíc slovo asistent, a z toho důvodu se slovo asistent z § 29a odst. 2 zrušuje. Nyní mi dovolte, abych se vyjádřil ke svému pozměňovacímu návrhu, a k tomu krátké entrée. Nám poslancům je v zásadě vyčítáno, že nepracujeme systematicky. Myslím si, že tady se můžete sami přesvědčit, že tomu bylo úplně naopak. Na začátku našeho volebního období se obrátily maminky, které mají děti s poruchou autistického spektra, a ne jeden dva roky, ale deset patnáct let, s tím, že tato situace není vůbec řešena. Obrátily se dopisem na premiéra naší republiky, který následkem toho vytvořil, nebo doporučil vytvořit vládní výbor pro řešení otázek poruchy autistického spektra u těchto osob, nejenom u dětí. Tento vládní výbor při Úřadu vlády pravidelně zasedal od roku 2014. Výsledkem tohoto snažení bylo, a chtěl bych podotknout na rozdíl od toho, co tady zaznělo, prostřednictvím pana předsedajícího, od pana poslance Hovorky, že vzniklo usnesení vlády číslo 111 z února roku 2016. Tomu předcházelo jednání tohoto výboru. Probíhalo řádné připomínkové řízení, kterého se účastnilo Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo školství, Ministerstvo vnitra, byl tam i zástupce pedopsychiatrů pan profesor Paclt, byli tam kliničtí psychologové a byli tam všichni, kteří se do doby autismem zabývali. Výsledkem toho bylo přijetí desetibodového programu právě v usnesení této vlády (námitka zprava), vládního nařízení, pardon. A byli jsme ho obhajovat na vládě. Skončilo to 20 : 0. Součástí tohoto usnesení bylo i řešení této situace a nabídnutí systémového řešení dětem s poruchou autistického spektra, a jednou z metod je právě ABA terapie. Nikdo tady netvrdí, že není jiná metoda. Ale tato metoda - máme výhodu v tom, že situace u nás nebyla systémově řešena, tak máme výhodu v tom, že můžeme využít poznatky ze zahraničí, protože tato metoda se například v USA používá třicet let a je založena pro lékaře evidence-based medicine, pro ostatní kolegy medicína založená na důkazech. Takže je jednoznačně stanoveno, že používáním této metody máme jasné výsledky práce, které jsou dokumentovány. Co se týká samotné metody, tak tím, jak jsem řekl, že je součástí tohoto programu, tak bylo vyřešeno další množství věcí. A jednou ze součástí je vlastně vytvoření učebního programu. Chtěl bych říci, že ty skupiny, které se proti tomu ozývají, tak jim rozumím, nic proti nim nemám. Ono ve chvíli, kdy v České republice není jeden jediný ABA terapeut, který splňuje mezinárodní standard, tak chápu, že ty skupiny, které to de facto neznají, musí proti tomu vystupovat. Dále chápu skupiny, a děkuji jim za to, v situaci, kdy to státně nebylo řízeno a podílely se a podávaly pomocnou ruku rodičům, kteří měli děti s poruchou autistického spektra, tak v tuto chvíli jim vstupuje nový hráč na trh, a pro to je samozřejmě nepříjemné, protože jak jistě víte, tak je to poměrně zajímavý byznys, protože jedna hodina vyšetření autistického dítěte stojí čtyři tisíce korun. Nebavím se o terapii.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities