ps2013-056-06-005-176.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-12 ps2013-056-06-005-176 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Pilnému . Dalším řádně přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Bohuslav Chalupa . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Bohuslav Chalupa Děkuji za slovo . Vážené dámy , pánové , jenom bych tady navázal na slova předřečníka . Ne tedy pana Pilného , ale pana Plíška , vaším prostřednictvím . Bylo tady řečeno něco o nějaké symbolice . Já vnímám určitou symboliku v tom , že třeba EU neustále tlačí na tzv . kvóty . Vymyslela teď evropskou směrnici o zbraních a další , což já považuji symboliku toho , jakým způsobem jsou vnímány malé státy nebo ČR v jejich názorech , co se týká obrany a bezpečnosti v rámci Evropského parlamentu a EU . Takže pokud jde o symboliku , tak si myslím , že ČR má právo vyjádřit stejnou symboliku směrem do Evropského parlamentu . Na úvod chci uvést takovou možná jenom statistiku . 743 milionů občanů EU má zvolených 766 poslanců v Evropském parlamentu a ti nějakým způsobem hlasovali . To jenom abychom si uvědomili , v jaké jsme pozici jako Česká republika . A pokud tato směrnice prošla , tak jak prošla , tak se obávám , že skutečně v Evropském parlamentu a v Evropské komisi je skutečně velice malé povědomí , odborné povědomí o tom , co je to obranná bezpečnost . Protože tak jak tady bylo řečeno , naše zákony , které se týkají zbraní a střeliva , jsou jedny z nejlepších na světě . A skutečně mi hlava nebere , proč to Evropský parlament vůbec nevzal v úvahu . Pokud tedy jde o to , že EU chce účinně bojovat proti terorismu , a to už tady také bylo řečeno - terorista skutečně nikdy , pravděpodobně tedy s největší pravděpodobností , nikdy nepoužije legálně držené zbraně . Bude používat zbraně , které jsou pašované z ukrajinských skladů , z Libye apod . Tak jak se tady někteří přiznali k tomu , že jsou ve střetu nebo nejsou ve střetu zájmu . Já nejsem ve střetu zájmů . Zbraní jsem si v minulosti své profesní užil až až . Nicméně zcela bezvýhradně uznávám právo každého občana a dospělého občana na svou obranu . Na to , aby mohl bránit své blízké , svůj majetek , své přátele , svou vlast . Mrzí mě , že návrh zákona , a to tady říkám na adresu pana ministra , tak jak byl původně předložen , nebyl před jeho předložením dostatečně projednán s námi jako poslanci . Minimálně tedy na výboru pro obranu a pro bezpečnost , protože bychom se možná vyhnuli i některým zbytečným diskusím v této chvíli . Byl bych velmi nerad , pokud by se celá věc měla , jak je zvykem v našich luzích a hájích , stát vícebojem o politické body na úkor věcnosti než skutečným řešením obrany a bezpečnosti našich občanů v celé jejich komplexnosti . Pak se totiž celé toto úsilí , které tady vynakládáme a vynakládat budeme , stane opět nevěrohodným a bude velmi složitě obhajitelné . Zvláště pokud skutečně chceme věnovat pozornost tomu , co je podstatné , a to je skutečně bezpečnost občanů ČR , a to jak v době míru , tak i v době krizových situací nebo jiného ohrožení . Vzhledem k tomu , že jde o změnu ústavního zákona , tedy jeden z nejzávažnějších zásahů nás zákonodárců do právního systému ČR , náš poslanecký klub a příslušní resortní ministři vyjádřili , a to musím zdůraznit , oprávněné pochyby o smysluplnosti a účelnosti takové změny . Je to zcela legitimní a koresponduje s přirozeným pocitem odpovědnosti našich poslanců a ministrů k věcem navýsost se dotýkajícím bezpečnosti země . Je nutné otevřeně přiznat , že uvedená legislativní iniciativa je , a to tady je patrné , reakcí , a to už jsem říkal , na bohužel velmi nešťastný a dle mého osobního názoru i nekompetentní návrh Evropské komise a hlasování většiny poslanců v Evropském parlamentu . V této souvislosti si dovolím poznamenat , že si velmi vážím práce našich evropských poslanců , tedy myslím poslanců za hnutí ANO , zejména paní europoslankyně Dity Charanzové , která odvedla na úpravě směrnice do její aktuální podoby , alespoň do té aktuální podoby , opravdu výrazný kus práce . Osobně pokládám , a nejen já , ústavní změnu za zbytečnou , ale tím zároveň nyní říkám , že vzhledem k jejímu významu nakonec nemám ambici bránit jejímu projednání ve druhém čtení a jejímu schválení . Jednoznačně prohlašuji , že tato novela není v žádném případě samospasitelná , a pokud by mělo zůstat jen u tohoto , pak by nešlo o nic více než o populistickou reakci na vzbouřené , nicméně pochopitelné emoce občanů ČR , držitelů zbraní . Pokud neučiníme a nezrealizujeme celou řadu dalších , stejně nebo svým dopadem i významnějších legislativních a exekutivních kroků , nic pozitivního se v tomto smyslu v konečném efektu nestane . Co myslím těmi legislativními a exekutivními kroky , tedy - a opakuji to tady po x - té - zavedení branné přípravy jako povinného předmětu do škol . Bohužel musím konstatovat , že ani po dvou a půl letech jsem se zde ve Sněmovně nesetkal pro realizaci této ambice s jakoukoliv podporou . Obnovení Svazu brannosti je dalším krokem , ke kterému bychom měli přistoupit . To je to , o čem hovořil pan ministr obrany . V této chvíli je zpracován legislativní návrh na řešení tzv . branných spolků a všech dalších občanských aktivit souvisejících s branností a bezpečností . Diskutujeme i možnost zřídit teritoriální domobranu , přirozeně nahrazující doposud živelně vznikající domobrany , se kterými nesouhlasím . V tomto smyslu bedlivě zkoumáme , jak k řešení této problematiky přistupuje např . Polsko , Finsko , Pobaltské státy a samozřejmě velmi , velmi podrobně zkoumáme poznatky a zkušenosti Státu Izrael . Stejně tak budu věnovat ještě větší pozornost nikoliv nárokům na pouhé zvyšování početního stavu bezpečnostních sborů , ale především efektivitě jeho výcviku a vybavení bezpečnostních sborů , snížení administrativy a přesunu řady úředníků v uniformách zpět na ulice . Stejně důkladnou pozornost budu věnovat zákonné normě ošetřující činnost soukromých bezpečnostních služeb v rámci té sebeobranné schopnosti země čelit krizovým situacím . A pokud jde o zmíněný výcvik - znovu vás kolegové informuji , že máme k dispozici studii proveditelnosti k projektu Integrovaného výcvikového střediska ve Vyškově . Do této chvíle opět se pro jeho realizaci mimo práce odborné skupiny , kterou jsem měl tu čest iniciovat a řídit , neudělalo vůbec nic . Důvodem je evidentní resortismus , obava o části rozpočtových kapitol toho kterého resortu . Další problém jsou střelnice , způsob výcviku držitelů zbraní , který - osobně mám poznatek , že mnoho držitelů zbraní jsou sice držiteli zbraní , splnili velmi náročné testy , chodí na střelnice , ale jejich použití zbraní v případě skutečných krizových situací může být problematické , protože výcvik tímto způsobem neprobíhá . Takže ubývají nám střelnice . Měli bychom pro to něco udělat , abychom střelnice zachovali , eventuálně se zřídily střelnice nové . Stejný význam přikládám deklarované ambici Ministerstva vnitra o předložení nové legislativní normy o zbraních a střelivu , která bude upravovat získání zbrojního pasu a držení zbraní tak , aby napravovala to , co evropská směrnice jaksi poškozuje . Nemohu při svém rozhodování nebrat v úvahu i současnou bezpečnostní situaci , důsledky neřízeného migračního pohybu osob v Evropě , nechráněnou hranici schengenského prostoru , zvyšující se intenzitu teroristických útoků v Evropě . Bohužel je zcela evidentní , že ani budoucí odhad vývoje bezpečnosti jak v globálním , tak i v evropském měřítku , pokud se podívám na to , jakým způsobem je vybaven Frontex , jakým způsobem se plánuje ochrana schengenského nebo neplánuje ochrana schengenského prostoru , abychom byli přesní , tak vůbec nemám nějaké pozitivní pocity z tohoto .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities