|

ps2013-056-02-001-231.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-05 ps2013-056-02-001-231 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

231. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - třetí čtení

Date2017-04-05
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/231
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056037.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Zde si dovolím ještě zmínit: Pokud se žádá o stavební povolení, vždycky je obec, která hájí zájmy své obce, přítomna prostřednictvím územního plánu, kde je účastníkem řízení, a samozřejmě stavebního povolení i zákona o EIA, to znamená získávání posudků vlivů na životní prostředí. Čili nikdo není vyloučen. Pouze se navrhuje tímto pozměňovacím návrhem, aby spolky podléhaly zákonu o ochraně přírody a krajiny a ne správnímu řízení. To je celé. Není nikdo vyloučen. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat. Rád bych ambiciózně ukončil rozpravu před hlasováním, ale mám před sebou ještě čtyři faktické poznámky. První je pan kolega Zemek, potom pan kolega Stanjura. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Václav ZemekDěkuji za slovo. musím chtě nechtě zareagovat na svého předřečníka pan kolegu Bendla, který tady naznačil něco v tom smyslu, že kvůli takovým, jako jsem , by se nepostavil Pražský okruh. to musím tedy odmítnout. Pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, se necítím být tím, který by tady blokoval stavby. Naopak, jsem pracoval ve veřejné správě možná i déle než vy na bázi vydávání správních rozhodnutí a musím ze své zkušenosti říct, že účast veřejnosti mi byla vždy přínosem, na několik výjimek. Samozřejmě souhlasím s tím, že jsou i sdružení, která jsou účelově dělána kvůli tomu, aby něco blokovala, ale ve velké většině účast veřejnosti, aspoň z osobní zkušenosti, byla pozitivní. A dovolím si ještě krátkou poznámku k paní ministryni. Ona tam řekla, že se vlastně nic neděje, že vlastně tam, kde jsou správní řízení ze zákona č. 114, tak tam ta účast veřejnosti je zachována. Tady je potřeba k tomu říct také to B. Tato novela stavebního zákona řadu správních řízení mění na závazná stanoviska a to není proces, kam by se veřejnost mohla přihlásit. Takže to si řekněme také jako to B k tomu A. Ona sice ta účast tam je zachována ve správních řízení, ale my ta správní řízení omezujeme a měníme je na závazná stanoviska. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji kolegovi Zemkovi za dodržení času a budeme pokračovat faktickou poznámkou pana poslance Zbyňka Stanjury, připraví se k faktické poznámce Pavel Kováčik. Pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Zbyněk Stanjura bych chtěl reagovat na vystoupení pana poslance Gabala. Když se změní jenom nadpisy a řekneme zákon o EIA Německo, Rakousko, a teď bych mohl vyjmenovat vlastně všechny členské země EU, tak máte naprostou pravdu, ale možná by vedení Sněmovno mohlo požádat náš Parlamentní institut, aby nám srovnal obsah těch zákonů. Tak nesmírně přísný, zbytečně přísný zákon o EIA nemá nikdo jiný než my. A byla to vaše vládní koalice, která ho prosadila, a pak to tady řešíme roky - to, že původně 10, pak 9 staveb dostalo výjimku a další desítky staveb jsou zdrženy díky tomu špatnému zákonu. Ale bych doporučoval všem, kteří nikdy neseděli v zastupitelstvu, které projednávalo územní plán, aby se tam šli někdy podívat. Není to jednoduché, je to komplikované. A tam je ta rozhodující účast veřejnosti. Nikdo proti tomu neprotestuje a je to správně. A ta jednání jsou dlouhá, opakují se - návrh změny, koncept, samotná změna, velmi (nesrozumitelné)a je to mimořádně silný nástroj, který v tomto případě obecní zastupitelstvo, protože vy rozhodujete skutečně o celém území bez ohledu na vlastnictví a určujete typ staveb, který tam může vzniknout. A to je klíčové. A my musíme věřit obecním zastupitelstvům, že rozhodují na svém území správně. Proto máme zastupitelskou demokracii na úrovni obcí. Tak si neříkejme, že když tříčlenné občanské sdružení nemůže stokrát vstoupit do stavebního řízení, že porušujeme nějaké evropské principy a snižujeme prostor participace, nebo jak je ten eurospeak! Pane poslanče Gabale, zkuste si někdy zajít anebo se účastněte aktivně jako občan projednávání buď územního plánu, nebo změny územního plánu, a sám uvidíte, jak velký prostor tam je. A je to správně. A když říkáme, že vstupovat dotčená veřejnost, tak říkáme jednou. To není, že ani jednou - (Uplynul časový limit.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipPane předsedo, netrapte ! Faktická poznámka. Poslanec Zbyněk StanjuraA to je rozdíl! vás netrápím. Jenom pro pana poslance Gabala. Nula a jeden je fakt velký rozdíl! (Potlesk některých poslanců napříč sálem.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipNyní faktická poznámka pana poslance Pavla Kováčika, ale faktické se rozmnožily, tak je potom načtu. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Pavel KováčikDěkuji, pane předsedající. Paní a pánové, nemůžu za to, že se množí faktické poznámky, které reagují na průběh rozpravy. bych rád zareagoval rovněž na pana poslance Gabala prostřednictvím pana předsedajícího, který obvinil - se ledacos svést na minulý režim, ale to, že dnes je takový vztah k občanským sdružením a různým jiným aktivitám veřejnosti, to snad si dělá legraci pan kolega Gabal, že za to může minulý režim. Musím říci, že KSČM si váží občanských sdružení, občanských aktivit, která zpravidla jsou k věci, nejsou politikářská, jsou dobrovolným vzedmutím občanské angažovanosti, a tady je třeba jaksi smeknout a vyslovit velký obdiv lidem, kteří tyto věci provozují. Bez nároku na odměnu, bez nároku na financování z cizích zdrojů například. A pak jsou také takzvaná občanská sdružení, která jsou stvořena účelově, aby něčemu zabránila, aby něčemu pomohla, financovaná různě. Někteří jsme je tady odmítali dát pod registr smluv, aby se nepřišlo na to, odkud ty prachy mají. Ale vrátím se zpátky k tomu, za co všechno může minulý režim. To tvrzení pana kolegy Gabala je asi z kategorie, jako že tedy ano, včera bylo skutečně škaredě, náhlý pokles teplot, pršelo, bylo hnusně - je to také pozůstatek minulého režimu. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu předsedovi Pavlu Kováčikovi za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Pavel Blažek, připraví se pan poslanec Petr Bendl. Všichni k faktické poznámce. Pak mám další čtyři. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Pavel BlažekDobrý den, děkuji za slovo. Tady padají různé termíny jako občanská společnost, subjekty občanské společnosti apod. Tak si prosím uvědomme, že jediný systém, kde mohou fungovat, je demokracie. Aby mohla fungovat demokracie, musí zase fungovat orgány veřejné moci a ta subjekty občanské společnosti mají doplňovat orgány veřejné moci tam, kde vůbec stát nefunguje. Mohou je třeba kritizovat, ale nikdy je nesmí nahrazovat, protože potom přestanou fungovat orgány veřejné moci v demokracii, přestane fungovat demokracie, a tím pádem zanikne i prostor pro občanské společnosti, aby mohly mluvit, neboť se objeví někdo, kdo řekne: zajistím fungující stát. A ten, kdo bude zajišťovat fungující stát, si nenechá do ničeho kecat a ony samy ho k moci přivedou. Takže když se tady bavíme naprosto svobodně a normálně o občanských sdruženích, tak nemluvíme proti nim, ale naopak se snažíme a musíme mít tu odvahu jim říct: milí zlatí, jsou určité aktivity, kde zneschopňujete fungování státu, ale musíme mít odvahu jim říct, to je ten okamžik. Nic víc, nic méně. Nikdo jim nic nebere, ale nemohou nahrazovat orgány státu. To prostě nejde. (Potlesk některých poslanců napříč sálem.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Pavlu Blažkovi za jeho příspěvek i za dodržení času. Nyní pan poslanec Martin Novotný, připraví se pan kolega Jiří Junek, také k faktickým poznámkám. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Martin NovotnýPěkný den. Paní ministryně tady popisovala, o jaký pozměňovací návrh jde a o jakou fázi toho řízení se jedná. zkusím přispět takovou osobní zkušeností. Realizoval jsem v městě, kde jsem působil, stavbu, o jejíž ekologičnosti těžko mohlo být pochyb. Byla to tramvajová trať. Jejímu vzniku předcházela revitalizace brownfieldu po staré chemické továrně, který se vyčistil. Zároveň v rámci stavby vznikl biokoridor a revitalizoval se vodní tok, který kolem stavby probíhá. Přesto se objevily ekologické iniciativy proti této stavbě a jejich úmyslem bylo vést tramvajovou trať trošku jinudy, přestože ta trasa byla v souladu s územním plánem. Co se dělo? Nejdřív se tam objevil ledňáček, že prý tam hnízdí a létá. Tak tam inspekce životního prostředí hledala ledňáčka a jediného, kterého našla, byl obal od stejnojmenné zmrzliny. Pak se tam objevil bobr, tak se opět hledal bobr a nenašel se. A když se nenašel ani bobr, tak se najednou začali ozývat občané.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities