|

ps2013-055-08-001-225.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-03-03 ps2013-055-08-001-225 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

225. Vládní návrh zákona o zahraniční službě a o změně některých zákonů (zákon o zahraniční službě) /sněmovní tisk 994/ - třetí čtení

Date2017-03-03
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/225
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055266.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Poslanec Martin PlíšekVážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Milé kolegyně, vážení kolegové, bych chtěl v krátkosti představit pozici poslaneckého klubu TOP 09 k tomuto návrhu. Chtěl bych vás poprosit o podporu pozměňovacích návrhů pana předsedy zahraničního výboru Karla Schwarzenberga a potom také svých návrhů, které zde krátce ještě zmíním. Pan předseda zahraničního výboru navrhuje skutečně doplnit mezi zásady zahraniční služby zásadu nedělitelnosti výkonu zahraniční služby. Je to tak obvyklé i v jiných zemích a bylo by dobré tuto stěžejní zásadu při uplatňování zahraniční služby, tedy zásadu nedělitelnosti výkonu zahraniční služby, doplnit do tohoto návrhu. Dále navrhujeme zpřesnit v § 12 vzájemnou součinnost ministerstva a ostatních státních orgánů a právnických osob tak, aby skutečně výkon zahraniční služby podléhal spolupráci a součinnosti dotčených subjektů. Skutečně navrhujeme také personální radu nahradit specializovanými profesními grémii. Není to nic neobvyklého a pokládáme to z hlediska specializace výkonu zahraniční služby také za vhodnější úpravu, než je v samotném vládním návrhu. Stejně tak navrhujeme možnost upravit odvolání vedoucího zastupitelského úřadu bez uvedení důvodu pouze, pokud bude v pracovním poměru, aby to v jiných případech nebylo tak jednoduché a nějakým způsobem někdy zneužitelné. Dále také řešíme otázku použití pracovního poměru tak, aby to lépe odpovídalo i zákoníku práce, pokud se tedy nepoužije tento zákon o zahraniční službě. Pokud jde o můj pozměňovací návrh, ten je spíše zpřesňující, ale zároveň mezi zásadami a povinnostmi diplomatického, administrativního nebo technického pracovníka navrhuji lepší uvedení jeho povinností. Navrhuji, aby tam bylo uvedeno, že povinnost dělat čest dobrému jménu České republiky v zahraničí, dodržovat Ústavu České republiky a její zákony. To si myslím, že je přesnější definice, než která je uvedena v návrhu zákona. Pokud se o tomto bude hlasovat samostatně, tak bych vás poprosil o podporu této definice, protože vychází i z jiných povinností jiných státních zaměstnanců či představitelů státu, aby tam bylo zmíněno i dodržování Ústavy a zákonů České republiky. Ostatní návrhy mají samozřejmě zpřesňující legislativně technickou povahu a prosím vás také o jejich podporu. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Plíškovi. Pan zpravodaj s přednostním právem. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Robin BöhnischDobré ráno, vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, ještě před vlastním hlasováním bych si dovolil načíst legislativně technické opravy. Jde totiž o to, jak tu zmiňoval pan ministr, že jsme přednedávnem schválili senátní novelu zákona o státní službě, sněmovní tisk 798, a je potřeba na tyto přijaté změny nějakým způsobem reagovat. Jde zejména o přečíslování odstavců a změnu písmen. Nejde tedy o zásadní změny, jde opravdu o legislativně technické opravy. 1. V části druhé body 15 a 18 zrušit, následující body přečíslovat. Vysvětlím. Požadavek bodu 15, tedy zrušení druhé věty v § 109 byl realizován ve schváleném sněmovním tisku 798. V případě bodu 18, který se týká § 178 odst. 1 je úprava vtělena do schváleného tisku 798 v obecnější a vhodnější podobě. 2. V části druhé bodu 17 číslo 3 nahradit číslem 4. 3. V části druhé bodu 19 slova "se odstavce 2 a 3" nahradit slovy "se odstavce 3 a 4". Slova "4 a 5" nahradit slovy "5 a 6". A slova "jako odstavce 2 a 3" nahradit slovy "jako odstavce 3 a 4". 4. V části druhé bodu 20 slova "4 a 5" nahradit slovy "3 a 4" a slova "odstavci 1" nahradit slovy "odstavcích 1 a 2". 5. V části druhé bodu 21 text "písmena o" nahradit textem "písmena s". Tolik návrh legislativně technických úprav před konečným hlasováním. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. Pardon, nyní tu mám dvě faktické poznámky, po nich pan předseda Schwarzenberg. Nejprve pan poslanec Plzák. Pardon, pane předsedo, máte přednost, pan poslanec vám... (Domluva o pořadí řečníků.)Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Pavel PlzákDěkuji, pane předsedající. Pan předseda byl blíže, takže jsem myslel, že mu dám přednost. jsem se chtěl vyjádřit a hlásil jsem se k faktické poznámce k mému předřečníkovi panu kolegovi Plíškovi, který mezi těmi pozměňujícími návrhy, které přednesl, přednesl také jeden, který my budeme podporovat. Je to pozměňovací návrh, který upravuje § 3 tohoto zákona ve smyslu, že mezi zásady výkonu zahraniční služby vkládá jednu zásadu, a to je zásada nedělitelnosti. K tomuto pozměňujícímu návrhu se negativně vyjádřila Legislativní rada vlády, ale bych zde chtěl uvést, že praktickým vyjádřením této zásady je § 12, který říká, že stát, Česká republika je subjektem mezinárodního práva a měla by vystupovat navenek jednotně a její jednotlivé orgány by měly poskytovat si navzájem součinnost. Takže my budeme tento pozměňovací návrh podporovat. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji. Pan předseda Schwarzenberg. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Karel SchwarzenbergPane předsedající, vážení poslankyně, vážení poslanci, jak jsem již naposled říkal, zásadně vítám tento zákon o zahraniční službě. Nicméně se obávám, že tady promeškáme jednu jedinečnou možnost, a sice že by se za tímto zákonem mohla nejenom vládní koalice podepsat, nýbrž také opozice, aby to byl společný zákon, což obzvláště u zahraniční služby by bylo opravdu výhodné, aby tento zákon také vydržel několik legislativních period. Upozorňuji snad ještě nakonec, kolega Plíšek tady řekl závažné věci. Dle zkušenosti jako ministra zahraničí největší chyba nového zákona je, že se prakticky likviduje personální rada. Po dvacet let každé nové obsazení velvyslaneckého úřadu bylo předmětem porady všech seniorních úředníků Ministerstva zahraničí a ministr zahraničí dělal dobře v tom je poslouchat a s nimi o těchto otázkách diskutovat. Nebyl tím přímo vázán, ale v devadesáti procentech také vzal na vědomí a řídil se tím, co mu jeho štáb dodal. Vzhledem k tomu, že je to více než třicet postů, které obyčejně se zadávají, tak nemůže jeden člověk ani jeden kabinet úplně ovládat všechny vlastnosti dotyčných kandidátů. Vřele bych doporučil, aby pan ministr personální radu oživil, aby více spolupracoval s úředníky a seniorními diplomaty Černínského paláce, abychom měli opravdu odborný a vynikající výběr nejlepších lidí na velvyslanecké posty. Děkuji mnohokrát za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities