Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení
Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,váženápaníministryně,zákon,kterýprojednáváme,tanovela,jevelicedůležitá,protožesystém,kterýjevní,jeřádověněco,covnašemškolstvídlouhoudobuchybí.Hodnědlouhoudobusemluvíotom,žejepotřebatodoplnit,ateprvenynínatopřicházířada.Jednoznačněsimyslím,žetenkrok,kterýděláme,jepozitivní.Jináotázkajeovšem,jestlijdedostidalekoajestliopravdujenomtadytotobudestačitnařadůproblémů,kterénašeškolstvímá.Připomenulbychto,cotadyříkalvesvéfakticképoznámcekolegaGabalovýzkumechzOECDkolemšpatnémírymotivace,odporunašichžákůkeškoleiúlozetoho,cokolegaGabalnazvalškodlivýmmonopolemnapřípravuučitelů.Nechtělbychzpochybňovat,žeučitelstvíjeprofese,žekněmunestačíjenomtalentdanýodboha,aležejepotřebaseisystematickypřipravovatnatotopůsobení,zdokonalovatsvépředpokladyadělatto,cosedělávřadějinýchprofesí.Vtomtoseučitelstvíodjinýchprofesíneliší.Nadruhoustranustejnějakovjinýchprofesíchmůžememítmalépočtyvýjimek,ukterýchstojízatoumožnittensystém,chcete-li,obcházetadostávatsedotohosystémujinýmzpůsobem.Zdoporučení,kterázaznívajívezpráváchOECD,bychpřipomněl,kromětoho,cozdejižzmínilkolegaGabal,ještědalší.OECDnámdoporučuje,abychomzlepšilimobilitupracovníkůveškolství,abychomumožniliipracovníkůmvpokročilejšímvěkusnačatoujinoukariérouvstupovatdoškolstvíjakoučiteléaoživovattoprostředí,mimojinévodbornýchpředmětechnebovpředmětechpřírodovědných.Utěchtověcíjeznámo,žebytopomohlo.Souhlasímstím,cozdeříkalkolegaGabal,žebytadytakovétozlomenímonopolumohlopředstavovatzlepšeníizhlediskamotivacídětí.Formálníkvalifikacenenízárukoukvality,přestožejedobrémítvtommainstreamuprostředkynajejíbudování.ZahraničníanalýzyipozorováníČeskéškolníinspekcevyvracejípřesvědčení,žeučitelébezformálníkvalifikacejsouméněkvalitní.Mnozířediteléškolstáledržíveškoláchiučitele,kteřísicesplňujízákonnépožadavky,alejennahranězákona.Držíjetamproto,žejepokládajízavýbornéučitele.Pokudjsouněkdeveškoláchnekvalitnínekvalifikovaníučitelé,jetozpravidlakvůlicelkovémunedostatkuučitelů.ZahraničnístudieRockoffaaStaigerazroku2008"Conámcertifikaceříkáoefektivitěučitelů?DůkazzNewYorku",tedyměsta,kterémázhrubastejněobyvateljakoČeskárepublika,vyšlotovEconomicsofEducationReviewvroce2008,ukazuje,žeformálnícertifikaceneníproefektivnostvýukyrelevantní.Tohlejsousiceamericképodmínky,aleunáspodobnástudiechybí.Nicméněbezohledunato,žezdeneníucelenástudie,jemožnéseobrátitnaČeskouškolníinspekciajejívýsledkyavyužítdílčídataodní.PodledokumentuČeskéškolníinspekcePorovnáníkvalifikovanýchanekvalifikovanýchpedagogickýchpracovníkůbylonazákladníchškoláchvyhodnoceno8994hospitací,ztoho90,5%ukvalifikovanýcha9,5%unekvalifikovanýchpedagogickýchpracovníků.AzávěryČeskéškolskéinspekceztohojsoutyto:Mezinekvalifikovanýmiakvalifikovanýmipedagogickýmipracovníkynenírozdílustanovenícíle.Kvalifikovanípedagogičtípracovnícivevyššímířestanovilivhodnýcílvzhledemkškolnímvzdělávacímprogramům-91,4%,unekvalifikovaných87,2%.Kvalifikovanípedagogičtípracovnícičastějizařazujídocílevědomostnísložku-92,3%kvalifikovaní,87,7%nekvalifikovaní.Naopaknekvalifikovanívevětšímířezařazujídocíledovednostnísložku:60,5%nekvalifikovaní,jenom54,8kvalifikovaní.Nekvalifikovanípedagogičtípracovnícimírněčastějizařazovalisamostatnouprácižáků,naopakméněčastozařazovaliprácivedvojicíchafrontálnívýuku.Tolzehodnotitzkvalitativníhohlediskapozitivně.Účelnostvyužitíorganizačníchforembylavyššíukvalifikovanýchpedagogickýchpracovníků,nešloaleovýznamnérozdílykroměsamostatnéprácežáků.Nekvalifikovanípedagogičtípracovnícivevýznamnémíře,vnižšímířezařazovalitrasmisivníakomunikativnímetodyvýuky,prácistestem,problémovéučeníanázornědemonstračnímetody,naopakvýznamněčastějizařazovalidovednostněpraktickémetody.Rozdílymezikvalifikovanýmianekvalifikovanýmipedagogickýmipracovníkyobecněnejsounijakvelké.Ajedůležitésiuvědomit,žemezinekvalifikovanýmipedagogickýmipracovníkyjevelkýpodíltěch,kteřídosahujívýbornýchvýsledkůajsouvýborněhodnoceniiČeskouškolníinspekcí,anaopakmezikvalifikovanýmijemnohotěch,kteřínejsouinspekcíhodnocenidobře.Samotnákvalifikacebyprotonemělabýtnějakýmzlatýmteletem,kterébychomvnímalibeztoho,abychomsibylivědomidalšíchaspektů.Ktomupřispíváto,coužzdezazněloodkolegůRaiseaKořenka,cosetýkánedostatkuučitelů.Mymámedneskadeficitasi5tisícučitelů,kterýsekaždoročnězvyšujeasiovíceneždvaapůltisíce.Ajevelicepravděpodobné,žebudemesystémověnucenihledatřešenítakovéhonedostatkuučitelů.Nenahradítojenompřechodytřebaodbornýchasistentůzvysokýchškoldoregionálníhoškolství,těchjezanedbatelnýpočet,kterýbytakhlemohlpřejít.Adásevážněmítobavyztoho,žebudetendencevbudoucnuumožnitučitbakalářůmnebojenommaturantům,jaktomunaprvnímstupnibývalo.Chtělbychpředložitpozměňovacínávrh,kterýbudetrvatnaobecněmagisterskémvzděláníprokaždého,kdoučínavysokéškole,aleuvolnítenpožadavekformálníkvalifikaceanechákonkrétnízpůsobydoplňováníznalostínazodpovědnostiředitele,kterýbytadytotoučitelůmukládal.Kromětěchobecnýchúvahbychchtělzdůraznit,žejezdeirozsudekÚstavníhosouduznedávnédoby,máčísloÚS3350/15,kterýsetýkaloprávněnostipropouštěníučitelů,kteřínemajípatřičnéformálnívzdělání.Ústavnísoudvesvémzkoumáníproblémudošelktezi,kterájeuvedenavrozsudku,onajeodněkohojinéhonežodtěchsoudců,alejetoteze,kterájeplatná.Zní:Šedájeteorie,zelenýjestromživota.Zdůrazňujezohledněnízkušenosti,ženevše-citujitenrozsudek-,nacoselzeteoretickypřipravit,mátakévždypraktickývýznamauplatnění.Anaopakpropraxijsoučastodůležitějšípoznatkyazkušenosti,kteréžádnáškolanenabízí,nebodokonceposkytnoutaninemůže.