Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení
Paníministryněví,několikrátužjsemnatoupozorňovala,žeoperujemestermínemsamostudiumnazvyšováníkvalifikace,amyvšichniředitelévnímámedobusamostudiajakodobuvolna.Jetedyvelmitěžkévysílatzaměstnancenaslužebnícestuvdobě,kdyonsižádáouvolněnízpráce.Diskusesenakonecsvedlaktomu,jestlimámeurčovatpedagogovisedmdní,čidvanáctdní.Vtomjánevidímproblém.JáopravdunesouhlasímsvýklademMPSV,ževdoběsamostudiamohuvyslatjakozaměstnavatelpedagoganaslužebnícestu.Ztohototižvyplývajípracovněprávnívztahyvdobě,kdymánároknadiety,mánároknanáhraducestovného,ubytování,alesamozřejměivpřípadě,žesezranínebodojdekhaváriivdoběpřesunu,vyplývajíztohonějaképracovněprávnízávazky.To,coměnejvícetrápínakariérnímřádu,jeplánkariérníhorozvoje.Jávím,žetojedobré,žeučitelví,covedvouletechbudedělat,alejetoopravdupapírování.Jámámveškole75učitelů.Představa,že75učitelůmvzáříkontroluji,čipřípadněsnimikorigujiplánkariérníhorozvoje,měúplněděsí,protožeředitelmáspoustudalších,jinýchpovinností.Zméhopohledutoopravdubuďbudečistěadministrativnízáležitost,nebopokudtobudemedělatpoctivě,námtozaberehodněčasu.Možnážesemýlím,možnápraxeukáže,žetomutaknení,nicméněmyužjsmeopravduteďzavalovánitakovýmmnožstvímadministrativy,takovétéplíživé,takové,okterénakonec,kdyžsedělásvodka,aninikdoneví,takztohomámopravdutrochustrach.Jenomupozorňuji,vpozměňovacímnávrhu,kterýpřijalškolskývýbor,sevčástiukotveníkariérníhosystémuříká,žeMinisterstvoškolstvízřídíprávnickouosobuzaúčelemzajištěníprofesníhorozvojepedagogickýchpracovníků.Jájenomdoufám-(Ministryně mimo mikrofon od stolku zpravodajů.)Ne,jávím,ženejdeonovou,jámluvímoněčemjiném.Jájenomdoufám,žetyorganizace,kterédneskazřizujíkraje,jakojetřebaVzdělávacíinstitutproStředočeskýkraj,akterétutoroliplnilyvdobě,kdynárodníústavjineplnil,nebudoumítteďsilnoukonkurencivtomtoorgánu,protožetojsousystémověnastavenéorganizacezřizovanékrajiamajíkučitelůmdalekoblíženežtatocentrálníorganizace.Alemožnážepaníministryněnatoodpovíařekne,jakjetomyšleno.Alebohužel,vnávrhunenířečeno,žekromějinéhotakétatoorganizace.Amyslímsi,žebychomnemělimítgenerálníhopartnera,kterýjakojedinýnámvČecháchbudeříkat,jakmávypadatvzdělávání,žediverzitajistětaképřispějekekvalitnějšímuvzdělávánípedagogickýchpracovníků.Dovoltemi,abych-ačkolivzatímneznámpozměňovacínávrhydvoumýchkolegynízTOP09,aleprotožejeavizovaly,takmidovolte,abychsevyjádřilatakéktěmtodvěmanávrhům.JednáseonávrhpaníPutnové,která-užtotadybylozmíněnomoupředřečnicípaníposlankyníSemelovou-chcenavrhnoutpůlročnílhůtunatakovýrefreshment.Jásimyslím,žeučitelétoopravdupotřebují,alenejsemsiúplnějistá,žetahlevěcpomůžesystémověveškolství,protožetosamozřejměznamenávětšínákladynafinancováníplatůučitelůaznamenátoiorganizačnínároky.Dovoltemi,abychtakéreagovalanavystoupenípaníposlankyněNinyNovákové,kterápřišlasvelmirevolučnímnávrhem,kterýbychtadyjenomstručněparafrázovala,žestudentinastředníchškoláchsebudoupodíletnahodnoceníučitelůpřizvládáníjejichatestačníhořízení,žebudouhodnotitučiteleajejichhodnoceníbudesoučástíhodnocenířediteleškoly.Dámyapánové,játomuříkámškolanaruby.Učitelébudoudostávatznámkyažácibudoudiktovatpodmínky.Jábychprosila,abyseopravduobčasposlancizašlipodívatdoreálu,doškol,jakvypadávztahučiteleažáka,jaktěžkosenámdávávdnešnídobědohromadyvzdělávacíproces,protožeprávažákůjsouopravdudnesužskoroabsolutní.Jánemámproblémstím,kdyžstudentdáředitelisvojizpětnouvazbu,jakučitelvyučuje.Stímopravdunemámproblém.Dobrýřediteltovětšinouví.Dobrýředitelví,jakjehoučiteléučí.Jennemátoliknástrojůnahraditjelepšímiučiteli,protoženemádostatekpenězaprotožetřebadanáprofesenatrhuprácejenedostatkovýmzbožím.Nicménějázasebeříkám,žetentonávrhnepodpořím,protožejsemstáleředitelkouškolyavím,jakýbytomělodopadnapedagogickésbory.Učitelébytěsněpřednějakouzkouškoučinějakýmkvalifikačnímstupněmsejistěsnažilidalekovíceasertivněžákypřesvědčit,jakjsouskvělí.Jábuduraději,kdyžjeotombudoupřesvědčovatkaždýden,beznějakéhocílenéhohodnocenížáky.VeSněmovněbylkulatýstůl,kdesestudentisnažilipřesvědčitosvémnávrhu.Vím,ženavštíviliiústředníhoškolníhoinspektora.Měnicméněnepřesvědčili,protožedotazník,kterýnámdalijakonávrh,kterýmbudoujaksihodnotitučitele,mělfaktickéchyby.Jábychhodnotilajejichvystoupenízhlediskaformálníhozajedna,zhlediskaobsahovéhozačtyři,celkovězatři.Tojevše,cojsemchtělařícikekariérnímuřádu.Jávámmocděkuji,žejsteměpozorněsledovali.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipaníposlankyni.Jejívystoupeníjezajedna.DalšísfaktickoupoznámkoujepaníposlankyněNinaNováková,ponípanposlanecIvanGabalsfaktickoupoznámkou.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Nina NovákováDěkujizaslovo.JábychrádanavázalanavystoupenípaníposlankyněDobešové.Vrámcověvzdělávacíchprogramechužpatnáctletodtakzvanékurikulárníreformyškolstvívíme,žejednazvěcí,kteroumámedětinaučit,jesamisebehodnotit,hledatsvésilnéaslabéstránky.Ajestlitotomáučiteldětiučit,musítosámumět.Jájsemchtělaupozornitnato,žejenezbytnéprokaždéhoučitele,kdyžchcerůst,abyvěděl,jakýdopadjehopůsobenímá.Musímzcelakategorickyprohlásit,žeten,kdosinejvícepřeje,abybylučiteldobrý,náročnýaspravedlivý,jeprávěžák.Zakončímsvékrátkévystoupenítím,žepaníposlankyniDobešovouuklidním.Jásetentopozměňovacínávrhnechystámpodat.Můjpozměňovacínávrhsetýkákoordinátoražákovskésamosprávy.Alepřestosimyslím,žepravdunemáte.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniNovákové.PanposlanecIvanGabalajehofaktickápoznámka.Prosím,paneposlanče,mátedvěminuty.PřipravísepaníposlankyněAnnaPutnová.Poslanec Ivan GabalDobrýden,děkujizaslovo.Váženápaníministryně,váženýpanepředsedající,projednávámemimořádnězávažnýzákon,kterýbuderozhodovatonašíbudoucnosti.Játadysedím,poslouchámajsemvyučovánotom,jakmávypadatčeskáškola,alevšimnětesi,koliknašichkolegůtonevydrželoaprostěodešli.PatřímekzemímvrámciceléOECD,kdedětichodídoškolynejméněrády.Školajenebaví.Myslítesi,žetentozpůsobdebatyatakovéholegislovánítusituacizmění,kdyžtonebavíaninás?