Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení
Vesvémvystoupeníjsemnastínilaněkterápozitiva,kterávnímáme,některánegativa,kterávidímejakovarující.Pokudjdeotapozitiva,myslímsi,žemnohoztohodobrého,covténovelejeobsaženo,sedářešitibezezměnkariérníhořádustousložitouadministrativou,takjakjepředložená,ažekariérnířád,abyplnilskutečněto,comá,abybylopravdufunkční,takmusíbýtconejjednodušší,conejpřehlednější.Ajámámobavy,žepředloženánovelatozcelanenaplňuje.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkHezkédobréodpoledne.DěkujipaníposlankyniSemelové.DalšířádněpřihlášenodorozpravyjepaníposlankyněNinaNováková.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Nina NovákováDěkujizaslovo,panepředsedající.Dámyapánové,rádabychpokračovalavtom,očemhovořilanazačátkupaníposlankyněSemelová,atobylyspecializovanéčinnosti.Aleještěpředtímbychrádapoprosilaojednuvěc.Mysesnažímezlepšitsituacinašichučitelů,protožepostupněvnímáme,žekdyžnebudememítdobréškoly,prostěnebudemesemítdobřevnašízemi.Tojejasné.Aledovolujisisoustředitpozornostnažáky,protožepokudsevevšem,coproškolyinovativníhoděláme,pokudtamnebudemepočítatspartnerskýmvztahemžákaučitel,aleispartnerskýmvztahemžák-učitel-rodičaplusještězřizovatel,takseatmosférananašichškoláchnemůžezlepšit.To,žedobránení,otomhovoříivýročnízprávaČeskéškolníinspekce,žeseužákůvelicečastoprojevujeemoce,kterávypadámožnáneškodně,alejevelminebezpečná,atojenuda,protožeznudyprávěmohoupřicházetnápadynavěcivelicenegativní.Dálcoseprojevujebohuželiužákůnastředníchškolách,jeurčitýpocitzmatku.Nevědí,kdevtomvzdělávacímprocesuseprávěocitají.Nevědípřesně,coseponichchce,prostěproto,ženeklademedůraznato,abychomodžákůzískávalizpětnouvazbu.Nepřálabychvámslyšet,coseodehrávápřidiskusích,kdyžpřijdouzástupcistředoškolákůajentakvelicedecentněazdvořiležádajíozvážení,zdabypedagogovénemělidostávatodsvýchžákůzpětnouvazbu,jestlisejimtřebanějakámetodadobředaří,jestlisejimzdá,žeučiteljesicevynikajícíodborník,aleužméněvynikajícípsychologatd.Tareakce,kterounašimladílidédostávají,jenaprostonegativní.Takževzdalajsemsepokususnažitsezařaditdoosobníhoprofesníhorůstupedagogůtakéurčitoupodmínku,žeučiteljeschopenkvalitnímzpůsobem-anástrojenatojsou-kvalitnímzpůsobemzískávatzpětnouvazbuodsvýchžáků.To,cobychalevelicerádavesvémpozměňovacímnávrhunavrhlaadoporučila,bybylaurčitákompletacespecializovanýchčinností.Myjichvsoučasnédoběvnávrhuzákonamámenavrženýchdesetajábychsidovolilanavrhnoutjednuspecializovanoučinnost,abytambylapřidánaamyslelosenanitaképřidalšímvzdělávánípedagogickýchpracovníků,atoječinnostkoordinátoražákovýchsamospráv.Namnohýchškolách,takjaktozákonumožňuje,majížáciorgányžákovskésamosprávy.Tamvůbecnejdeoto,abynějakparalelněvedliškolu,aletihletižáciseučí-zástupcivšechtříd-učínaslouchatproblémům,kterémajíjejichkolegovévdanétřídě,potomproblémyzjednétřídypřenášetnaspolečnájednánízástupcůvšechtříd.Akdyžsenanějakémproblémushodnouachtělibynějakouzměnu,obyčejněsetotýkávlastněmateriálníhovybaveníškolynebonějakéorganizacepřestávekatd.,pakmajívelikýúkol-dokázattodobřekomunikovatsdospělými.Podleškolskéhozákonamámevsoučasnédobě-tojenovinkaodposledníhoprojednáváníškolskéhozákona-mámetakovouvýhodučivymoženost,žepokudsežákovskésamosprávynaněčemdohodnou,nejenředitelmápovinnostalespoňjevyslechnoutapřiměřenýmzpůsobempřihlédnoutkjejichpodnětu,aleževsoučasnédoběmápovinnostktomupřihlédnoutiškolskárada.Aškolskáradajevzácnéprostředí,kdesesetkávajípedagogové,rodiče,zřizovatelanověbytammohlypřijítipodnětyzežákovskésamosprávy.Tohlevšechnoskloubitneníjednoduché.Žáciseučí,jsou-liaktivnívžákovskésamosprávě,velikéempatii.Učísezdvořilosti.Učísetomu,jakjednoubudoujakodospělívystupovat.Ajetřeba,abysevelicecitlivěpřistupovaloprávěvkoordinacičinnostižákovskýchsamospráv,aprotosimyslím,žebybylovelicesprávné,abychomdoplniliseznamspecializovanýchčinnostítakéokoordinátoražákovskésamosprávyamyslelinatutomožnou,nepovinnou,alemožnoupozicitaképřisestavováníprogramudalšíhovzdělávánípedagogickýchpracovníků.Vpodrobnérozpravěsetedypřihlásímktomutopozměňovacímunávrhu,kterýsesnažíupoutatpozornostnažákyananezbytnostpartnerskéhovztahumezižákyaučiteli,protožebeztohoseatmosféranaškoláchnezmění.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkMápravdupaníposlankyně.Děkujipaníposlankynizajejívystoupení.ProsímpaníposlankyniIvanuDobešovouojejípříspěvek.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Ivana DobešováDobrýden,panepředsedající.Dobrýden,kolegyněakolegové.Dovolte,abychsetakévyjádřilaknovelezákonač.563,opedagogickýchpracovnících.Myslím,ževětšinapedagogůvídlouhodoběotom,žesetakovýkariérnířád,kterýsednesprojednáváveSněmovně,připravuje.Jájsemivesvémprvnímvystoupeníříkala,žepedagogickáveřejnostpodporujekariérnířád.Nicméněspaníministryníjsmesepotkalynakulatémstoleajáosobněbychrádaupozornilananěkterévěci,kterévnímámjakoneúplnějasnéamožnáiněkdyjenomnapsanénapapíře.Možnážeteďřeknuvěci,kteréspíšřeknuzesvépedagogickézkušenostiazkušenostiřediteleškoly.Vkariérnímřáděseuvádíamluvíouvádějícímučiteli.Musímříct,žeprozíravířediteléuvádějícíhoučitelevždymají,protoževědí,žekaždýpedagog,kterýskončípedagogickoufakultu,potřebujeněkoho,kdomupomůževstoupitdopraxe.To,cooceňuji,je,žetentostaršíkolegabudefinančněohodnocen,anebudetotedydělatpouzeproto,žebylpožádánavpřípadě,žezbudounějakéfinančníprostředky,takéohodnocen.Mluvímetadyometodickýchkabinetech.Alejájsemředitelkounaodbornéškoleamusímříct,žemytonazývámekomisemetodické,abezmetodickýchkomisíbychomnemohliexistovat,protožetojsoutyorgány,kterénámvminulostipomáhalyseškolnímivzdělávacímiprogramy,kteréjsougarantyobsahuvzdělávánípodlejednotlivýchaprobací.Myslímsi,žeto,cojedobré,je,žebudouzastřešoványnakrajskéčijinéúrovni,abudoutedyidálevedenymetodicky.Uvádísetadytakéspeciálnípedagog,aleopětříkám,pokudjemoudrýředitelvelkéškoly,takopravduspeciálníhopedagogadneskaužnaškolemusímít,protoženenítojenomožácích,kteřípotřebujípomoczhlediskarůznýchDIS,alespeciálnípedagogmásvojiúlohuapřebíráčástfunkcítřídníhoučiteleapedagogajakotakového.Vpozměňovacímnávrhuseuvádípřesnějšíkvalifikaceučitelůpraxe.Jájsemzatoveliceráda,protožeopravdutěchtoučitelůveškoláchjevelicemálo.Coměaletrápí,je,žejeplatímevdevátéavdesátétřídě,atoanisníženíkvalifikačníchpředpokladůnevyřeší.Toznamená,žetiučiteléprostěunásnebudou,pokudjenepřesunemedojinéplatovétřídy.Vím,žeMinisterstvoškolstvíuvažujeodesátéčijedenáctéplatovétříděpluskvalifikačnímpříplatku.Tlačilynatoodbory,kterésebojínějakéhošpatnéhovztahumezijednotlivýmikategoriemiučitelů.Alejásedomnívám,žeučitelpraxeužzesvéhonázvujenazývánučitelem,amělbymíttedysrovnatelnépodmínkysučitelemteorie,protožejehoprácejestejněnáročnájakoučitelevetřídě.Atosimyslím,žejenedostačující.