ps2013-055-05-002-019.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Druhá věc je u kariérního poradce , kde to studium , i když má třeba člověk , který by mohl tuto funkci vykonávat , tak vystudoval výchovné poradenství - tady už to není uznávané , což vidím jako určitý problém . Pokud jde o další pozici , kterou paní ministryně akceptovala , můj pozměňovací návrh , tak to je speciální pedagog . Já tuto vstřícnost vítám . Je pravda , že já jsem to navrhovala trošku jinak v tom smyslu , že by to měl být speciální pracovník , protože právě ty zkušenosti ze zahraničí , ale i ze škol , kde už zavedli tuto pozici , upozorňují na to , že by to neměl být učitel , a to z několika důvodů . Jednak proto , že se tady vytváří určitý trošku jiný vztah mezi žákem a tímto sociálním pracovníkem , než mezi žákem a kantorem , a druhá věc je , že by měl být sociální pracovník využitý i k tomu , že když je potřeba , tak by měl okamžitě vyjet třeba do terénu , a to pokud tedy bude učitelem , půjde obtížně . Nicméně jak jsem říkala , vítám to . Vnímám to jako určitý kompromis . Je to pozice člověka , kde je přesah přes školu . Pracuje s rodinou toho dítěte , pracuje s OSPODem , pracuje s dalšími , třeba policií , s dalšími složkami . Mělo by to tedy pomoci žákům a pomoci rodinám . Pokud jde o zavádění dalších nových pozic , mám teď na mysli např . koordinátor autoevaluace nebo mentor , tady to už vidím jako problematické . Myslím si , že by to mělo být zachováno v kompetenci ředitele školy , a případně spíš podpořit činnost metodických sdružení , kde je velký prostor i k výměně zkušeností . Uvítala jsem návrh na změnu příplatku za třídnictví , protože já jsem tady minule kritizovala právě to rozdělení výše příplatku za třídnictví pro učitele prvního stupně a učitele druhého stupně , kde na druhém stupni vlastně bylo navrhováno větší přidání . My jsme dávali jako návrh to , aby se příplatek za třídnictví srovnal , a navrhovali jsme , aby to bylo procentuálně . Konkrétně pět až osm procent , což považuji za lepší i s tím , že pokud by docházelo k navýšení platů , tak by se to vlastně odrazilo i ve výši toho příplatku za třídnictví , přičemž tak jak je to navrhováno teď , tzn . konkrétní částka , tak tady by stagnovala ta částka oproti zvýšení příplatku . I to však beru jako kompromis , že je to srovnáno a nyní je dáno rozpětí od tisíce do tisíce pěti set korun s tím , že to není s ohledem na stupeň školy , ale s ohledem spíš na náročnost a na podmínky té které školy , té které třídy . To jsou věci , které vnímám jako pozitivní . Dále bych zmínila to , co vnímáme jako negativní , a to je především , a nakonec o tom tady hovořila i paní ministryně v úvodu svého vystoupení , to je otázka administrativní zátěže pedagogů . Já si myslím , že ten návrh , tak jak je předložen , prostě prohloubí administrativní zátěž pedagogů , kteří už dnes , ať už jsou to učitelé , ředitelé , vyplňují denně kvanta papírů , různé tabulky , dotazníky . A další zátěž na ně spadla se spuštěním tzv . inkluze , která nebyla dostatečně připravena . Zkušenosti ze škol , pokud bych se zastavila u tohoto problému , potvrzují naše obavy , že integrované děti budou víc vyloučeny , než kdyby zůstaly ve speciálních školách . Já tady můžu říci konkrétní příklad , kdy jsem zjistila na několika školách , že integrované děti namísto toho , aby se společně učily tak , jak bylo proklamováno v rámci společného vzdělávání , tak asistenti je vyvádějí na chodbu , do kabinetu a tam je doučují z úplně jiných třeba předmětů , než zrovna ve škole se probírá . Takže tady jsou problémy jednak tohoto rázu a jednak ty , které souvisí i s tím nárůstem administrativy . Pokud bych se vrátila k tomu kariérnímu řádu , tak jak je předložen , a k růstu byrokracie a papírování , souvisí s tím další dva návrhy , a to je plán rozvoje školy , plán profesního rozvoje učitelů . U plánu rozvoje školy já chápu určitou logiku , že školy by měly mít představu , jakým směrem by se vzdělávání mělo dál ubírat . Za prvé si myslím , že ředitelé škol , vedení školy to společně i s pedagogickým sborem dělá . A za další , tak jak je to zde navrhováno , opět to vidím jako přidávání na papírování a navíc , že zde hrozí formalismus . Pokud jde o plán profesního rozvoje učitelů , vedení portfolií , atestace . . . Zase , já to vidím jako další administrativní zátěž a bude se tady jednat především o papírově doložené kompetence . Já bych byla velice ráda , abychom konečně jednou vyslyšeli hlas učitelů , kteří volají společně i s vedením školy po stabilizaci ve školství a také po tom , abychom je nechali učit . Abychom je zbavili všeho toho papírování , všech těch tabulek . A skutečně aby se mohli věnovat naplno tomu , kvůli čemu ve školství jsou , a to je učení žáků . Je samozřejmé , že se učitelé musí vzdělávat . Musí se dále rozvíjet v průběhu celého svého života , ale to dělají a dělali to vždycky kantoři i bez takovéto novely a vnímali to jako velice potřebné . Takže to si myslím , že je i bez této novely zcela samozřejmé . Pokud jde o podzákonnou normu , konkrétně standard učitele , s kterým by měl být kariérní řád propojen , tak vím , že je to podzákonná norma . Ale ono kolikrát právě tyto normy potom zpřesňují zákon nebo novelu tak , že se nestačíme divit i my i ti , kterých se to týká , to znamená školních pracovníků . Tak standard učitele , ten návrh , s kterým jsme se mohli na školském výboru seznámit , tak musím říci , že to bylo dílo velmi obsáhlé , velmi komplikované , složité , nesrozumitelné . Prostě mnoho slov o ničem , že to je podle mého názoru nepoužitelné . Já věřím tomu , že se na tom bude ještě pracovat a že se to předělá . Znovu opakuji , že učitelé chtějí učit , a ne se administrativně probírat desítkami stránek jenom proto , aby věděli , jak mají vypadat v tom kterém kariérním stupni . Pokud jde o některé pozměňovací návrhy , které tady zazněly - mám teď konkrétně na mysli návrh paní poslankyně Putnové , který by měl umožnit učitelům v regionálním školství , tedy na základních školách , středních školách , vyšších odborných školách , jednou za 15 let využít té možnosti šest měsíců tvůrčího volna , kdy by se mohli vzdělávat podle potřeb svých i podle potřeby té které školy . Ona je to myšlenka dobrá . Myslím si , že mnoha učitelům v tom středním věku , jak bylo řečeno , by to určitě pomohlo . Mohli by nakonec i vyjet na určité stáže . Na druhou stranu tady vidím velké problémy , které by to mohlo pro školy obnášet , a to organizační problémy . Já jsem tady na začátku svého vystoupení mluvila o tom , že jsou velké problémy s tím , aby školy sehnaly kvalifikované pedagogické pracovníky zvlášť pro některé obory , některé předměty , na plný úvazek , na stálý úvazek , a že už dnes se povolují všelijaké možné výjimky , kdo všechno může učit , protože ty kvalifikované pracovníky sehnat školy nemůžou . Já mám velké obavy , kdybychom schválili tento pozměňovací návrh , že to přinese organizační problémy školám , že neseženou toho náhradního kantora , zvlášť když to bude na půl roku . A navíc že se může stát , že se ti učitelé , kteří na půl roku ze školství vypadnou , uchytí někde jinde a zpátky do škol nám nenastoupí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities