ps2013-055-05-002-019.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-28 ps2013-055-05-002-019 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Cílem volna pro další vzdělávání je prohloubení a rozvoj profesních kompetencí učitele . Volno pro vlastní vzdělávání by tak muselo být využito s tím , že by učitel své profesní kompetence rozvíjel činností související s výkonem jeho činnosti učitele , a to například tvůrčí činností nebo prací u zaměstnavatele spolupracujícího se školou . Výslovné uvedení možnosti placeného volna pro vlastní vzdělávání v zákoně o pedagogických pracovnících povede nejen ke zvýšení jeho reálného poskytování , ale především odstraní možné pochybnosti o tom , zda se v případě náhrady nákladů v souvislosti s volnem pro vlastní vzdělávání jedná o způsobilý výdaj veřejných prostředků . K těmto pozměňovacím návrhům se pak přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Kořínkovi . Nyní vystoupí pan poslanec Karel Rais , připraví se paní poslankyně Marta Semelová . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Karel Rais Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , kolegové a kolegyně , se zaujetím jsem poslouchal úvodní slovo paní ministryně . Jsem rád , že tady hovořila o tom , že je potřeba snížit množství mladých učitelů , kteří odcházejí , a rozhodně to není lehký úkol . Tento úkol bohužel nebude řešen jenom tím , že tam nasypeme víc peněz , to by bylo příliš jednoduché , ale také to souvisí s nárůstem byrokracie a nárůstem administrace , kterou provádějí nejenom ti mladí , ale také ředitelé . Když člověk je v kontaktu s řediteli základních a středních škol , tak si posteskávají na dost velký nárůst administrace , což si myslím , že problém , který bychom měli řešit . A teď k vlastnímu tématu , proč jsem tady . Chtěl bych trošku přiblížit pozměňovací návrh , ke kterému víceméně mě inspiroval Svaz průmyslu , a bylo to konzultováno na Ministerstvu školství také , a on je dost obdobný tomu , co tady říkal předřečník . V podstatě stávající novela neumožňuje vstoupit do kariérního systému zájemcům o pedagogickou profesi , kteří již na začátku nesplňují všechny podmínky odborné způsobilosti , tzn . nemají pedagogické vzdělání pro daný obor nebo odborné vysokoškolské vzdělání , které by bylo doplněno pedagogickým minimem , což by samozřejmě limitovalo počty lidí , o které budeme mít ředitel , popřípadě škola zájem . A jestli k tomu ještě přidám skutečnost , že vzniká velký nedostatek učitelů středních odborných škol , jejichž věkový průměr se pohybuje nad 50 let , tak tenhle návrh může přinést problém v procesu postupného nahrazování těchto lidí kvalifikovanými odborníky z praxe . Proto navrhuji po diskusi s pracovníky Svazu průmyslu a Ministerstva školství umožnit vstup do kariérního systému též absolventům vysokých škol bez předchozího pedagogického vzdělání , přičemž podmínkou adaptačního období by bylo doplnění právě zmiňovaného pedagogického minima . Navrhuji prodloužit adaptační období o dobu získání pedagogického minima , maximálně celkem o tři roky , tj . vlastně nanejvýš pět let . V průběhu pěti let by měli získat pedagogické minimum . Tento návrh detailně je uveden v pozměňovacím návrhu pod číslem 5761 . K tomu se pak v podrobné rozpravě vrátím . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi za jeho vystoupení a nyní budeme pokračovat vystoupením paní poslankyně Marty Semelové , připraví se paní poslankyně Nina Nováková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Marta Semelová Děkuji . Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , vládo . Kariérní řád by měl do škol vnést lepší motivaci pro učitele . Jeho potřebu tak do určité míry chápu , protože systém dalšího vzdělávání je roztříštěný , o kariérním řádu se dlouhodobě mluví několik let . Na druhou stranu předložený návrh vnímám jako problematický , který je složitý pro učitele i ředitele škol , a to časově i organizačně , a hrozí , že opět naroste administrativa . Všichni si uvědomujeme , že učitelská profese je velmi náročná a velmi zodpovědná , že by měly této náročnosti a zodpovědnosti odpovídat podmínky , a to jak pracovní , tak platové . Bylo tady už i řečeno , že absolventi pedagogických fakult , ale i dalších škol , které připravují učitele , do školy nenastupují . Problém je to , že i když nastoupí do škol , tak krátce po svém nástupu odcházejí ze škol . Tady je samozřejmě podmínka , a to nejen pro kariérní řád , ale pro všechno , co by mělo zkvalitňovat vzdělávání , i nárůst rozpočtu školství . Je pravda , že je někde situace velice kritická . Chybí učitelé matematiky , fyziky , chemie , chybí učitelé cizích jazyků a IT , učitelé odborné výchovy . Technické obory navíc studuje velice malý počet vysokoškoláků , místo učitelství si raději volí neučitelské studium , kde jsou následně potom lépe platově ohodnoceni . Problém je i to , že v krátké době odejde řada učitelů těch oborů , o kterých jsem mluvila , do důchodu , a nemá je tak kdo nahradit . Podle průzkumů , které si dělalo Ministerstvo školství v letech 2012 až 2016 , ubývají učitelé do 35 let věku . Ve školách chybí učitelé muži . To je známá otázka , známá věc . Nakolik požadavky , o kterých jsem na začátku mluvila , splňuje zákon o pedagogických pracovnících , respektive návrh kariérního řádu , to si kladu jako velký otazník . Já tím nechci šmahem kariérní řád odmítnout , to v žádném případě . A uznávám , že obsahuje i řadu pozitivních věcí . Konkrétně pokud bych měla jmenovat , tak bych chtěla v každém případě ocenit podporu pro začínající učitele v tom adaptačním období a s tím spojený příplatek pro uvádějící učitele na dva roky . Je pravda , že na mnoha školách bylo rozumné vedení a uvádějícího učitele ponechalo , ačkoliv to nebyla jejich povinnost , nicméně ty peníze vlastně dávali z osobního ohodnocení , odměn atd . , takže ty tři tisíce korun příplatek , si myslím , že na tuto významnou pozici určitě patří . Uvádějící učitel může pomoci začínajícímu učiteli skutečně přetvořit se nebo vyzrát ve velice kvalifikovaného , velmi kvalitního učitele a pomáhá mu kromě toho dostat se i do problematiky dané školy - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Paní poslankyně , mě to mrzí , ale musím vás také přerušit a požádat znovu sněmovnu o klid ! Já myslím , že jsme s tím měli problémy na začátku schůze dost velké , s hlukem , ty se teď znovu vracejí , tak požádám opět kolegy a kolegyně , aby diskuse , které se netýkají tisku 959 , vedli zásadně v předsálí . Děkuji . Můžete pokračovat . Poslankyně Marta Semelová Já vám děkuji . A samozřejmě pomáhá uvádějící učitel i v takových těch praktických záležitostech , jako například pomoc při začínajícím jednání s rodiči a výchovných problémech u dětí a podobně . Takže tady to velice oceňuji a myslím si , že je to velký klad tohoto návrhu zákona . Jako další , co vidím za velice potřebné , je jakýsi návrat nebo znovuobnovení odborných metodických kabinetů . Mně je úplně jedno , jak se budou jmenovat , ale je to prostě něco , co jsme znali a co si myslím , že pomáhá nejenom začínajícím učitelům , ale učitelům v každém věku . Pokud jde o specializační pozice , jsou tady některé tradiční , jako je výchovný poradce . To je určitě na školách potřebné , fungují , existují už teď . Je dobře , že je to i tady oceněno specializačním příplatkem . Druhá věc je to vzdělávání v počtu 250 hodin , kdy to může způsobit některé problémy organizačního charakteru na školách . Vím , že tady u výchovného poradce to není podmínka , pokud tuto činnost už vykonává podle studia , které bylo v minulosti , nebo v současnosti které je .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities