ps2013-055-04-004-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-24 ps2013-055-04-004-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Proto jsem si dovolil po dohodě s ministerstvem představit zde pozměňovací návrh , ke kterému se později přihlásím a který zcela jasně říká transparentně , co to bude tzv . terapeut tradiční čínské medicíny anebo specialista tradiční čínské medicíny . Zcela jasně říká , o jaký rozsah studia by se mělo jednat , i když ty podrobnosti potom budou ještě pochopitelně doplněny prováděcí vyhláškou . Navržená ustanovení jsou předkládaná s cílem jednoznačně a transparentně regulovat oblast vzdělávání pro tradiční čínskou medicínu . V současné době působí na území České republiky velké množství subjektů , které o sobě tvrdí , že provozují tradiční čínskou medicínu , ale není možné jednoznačně ověřit jejich vzdělání a rozsah a kvalitu nabízené péče . V této souvislosti je také nezbytné zdůraznit obrovský zájem odborné i široké veřejnosti o tradiční čínskou medicínu . Tento zájem ještě vygradoval udělením Nobelovy ceny za medicínu a fyziologii v roce 2015 čínské vědkyni Tchu Jou - jou , která v 70 . letech objevila dodnes nejúčinnější lék proti malárii nazývaný Artemisinin . Při výzkumu přitom vyšla ze starých čínských herbalistických textů . Proto přicházím s jednoznačnou právní regulací , která umožní vzdělávat zdravotnické pracovníky v oblasti tradiční čínské medicíny , a to ať už stávající zdravotníky , kteří si tím budou moci doplnit nebo rozšířit své vzdělání , a tím i možnost svého uplatnění , tak také nové pracovníky , kteří mají zájem právě o tuto oblast medicíny . Já myslím , že takhle to k vysvětlení aspoň stačí . Myslím , že je jasné , že chceme udělat jasno i v této trochu tzv . alternativní , pro mnohé mlhavé medicíně . Nicméně je dobře , abychom se legislativně rovněž srovnali se zemí tak , jak je to na západ od nás . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji , pane poslanče . A prosím pana poslance Hegera , připraví se pan poslanec Svoboda . Poslanec Leoš Heger Vážený pane premiére , členové vlády , dámy a pánové , děkuji za slovo . Přeji dobré dopoledne a dovolte mi , abych vystoupil se svými názory a pozměňovacími návrhy v oblasti vzdělávání nelékařských pracovníků . Já se v první části zmíním obecně o tom zákonu a potom přednesu komentář ke svým dvěma pozměňovacím návrhům . Ten zákon , který zde dnes projednáváme , je podobného napětí , jako byl před pár týdny zákon o lékařích a dalších povoláních v medicíně tohoto typu , a bude vyvolávat pravděpodobně podobné emoce a dlouhé diskuse . Já už jsem vystupoval v prvním čtení a nebudu to natahovat . Jenom se musím zmínit o tom modelu 4 + 1 , kde musím opravdu dát za pravdu paní zpravodajce , že ten model je kompatibilní s evropskými pravidly . Nicméně má negativum v tom , že zavádí triplicitu do vzdělávání sester . O tom už jsem mluvil . A je to ve své době svým způsobem jakýsi experiment , který pro mě by byl akceptovatelný , kdyby byl alespoň nějaký náznak v tom zákoně , že další profesní vzdělávání jako specializační vzdělávání sester pro různé vyšší obory bude nějak ty tři možnosti vzdělání sesterského zohledňovat alespoň délkou praxe před možností vstupu do vyššího vzdělávání . Není to tam , mrzí mě to . Ale přesto si myslím , že v tom zákoně je v dalších pasážích tolik pozitivních věcí , které podobně jako ten kontroverzní zákon o lékařském vzdělávání to vzdělávání nelékařů posune , takže je velmi pravděpodobné , že klub TOP 09 bude s tím zákonem souhlasit , a překousne tedy i to vzdělávání sester 4 + 1 , nedojde - li ještě k nějakým dramatickým změnám . Ještě bych k té obecné části řekl nebo zdůraznil to , co tady zmínil pan ministr Ludvík . Jedním z cílů zákona bylo zvýšení prostupnosti povolání , a proto ve mně vyvolává trošku obavy přehled pozměňovacích návrhů , které budou pravděpodobně předloženy , které se týkají různých specializací , které by měly vycházet ze sesterského povolání . A máme v tom našem systému dostatek prostoru pro to , aby se ty speciální činnosti staly předmětem vyššího atestačního specializačního vzdělávání , jako to lze demonstrovat na tom návrhu , který asi bude předložen , a to specialisté pro hojení ran . Kdo jiný by měl mít sesterský základ než specialisté pro hojení ran ? Ale to bude ještě v diskusi na zdravotním výboru a já jsem to chtěl demonstrovat jenom jaksi v rámci principu toho zákona . Teď k mým dvěma pozměňovacím návrhům , které předložím v další podrobné rozpravě . Ten jeden se týká povolání , které se jmenuje odborný pracovník v laboratorních metodách v přípravě léčebných přípravků . Je to § 26 v hlavě 2 odd . 2 , který mluví o povoláních , která mají jako základ vyšší vysokoškolské vzdělávání . Obvykle se to týká magistrů , popř . přírodovědců , kteří si nějakým akreditovaným kurzem udělají zdravotnický statut a potom se mohou státi povoláním , které , jak jsem řekl , se jmenuje pracovník v laboratorních metodách . Vládní návrh navrhuje , aby sem patřili pracovníci , kteří pracují v oblasti transfuzní služby , kteří tam dosud nejsou , to je velmi správné , a aby tam byli pracovníci , kteří pracují se zárodečnými buňkami , jako jsou spermie , vajíčka a embrya nakonec v rámci asistované reprodukce . Protože ta činnost , která se týká těch zárodečných orgánů je jakousi podmnožinou činností , které se týkají zákona probíraného asi před měsícem , zákona o tkáních a buňkách , směřuje můj pozměňovací návrh k širšímu pojetí , a místo tedy laboratorních činností , které se týkají manipulace se spermiemi , vajíčky a embryi , by mělo být napsáno v úvodu tohohle písmene , že vše se odehrává v rámci činností , které se týkají nakládání s tkáněmi a buňkami , čímž se upřesní logika této věci . A další , podrobnější informace k tomu budou na zdravotním výboru .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities