|

ps2013-054-03-009-291.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-12 ps2013-054-03-009-291 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

291. Ústní interpelace

Date2017-01-12
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/291
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054109.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Druhá poznámka. Vzhledem k tomu, že nabyvatelem této dotace a vlastně subjektem, který by měl zorganizovat přípravu vzniku této průmyslové zóny, je Moravskoslezský kraj, tak je velmi důležité, aby i nové vedení Moravskoslezského kraje vzešlé z voleb do krajů v loňském roce se přihlásilo k realizaci této akce a také bylo aktivní, pokud jde o přípravu realizace této akce. to vnímám tak, že minulé vedení Moravskoslezského kraje mělo vznik průmyslové zóny jako svoji prioritu, ale v tuto chvíli nemám informace o tom, jestli je vznik této průmyslové zóny také prioritou pro nové vedení Moravskoslezského kraje. Osobně nemám co měnit na těch prohlášeních, která jste citoval, která jsem učinil v době, kdy jsem navštívil Karvinou. Jsem přesvědčený o tom, že vláda musí připravit podmínky pro vznik nových pracovních míst v tomto regionu. Je to dlouhodobý úkol, ale je potřeba, abychom se snažili maximálně tu přípravu zkrátit a aby byly vytvořeny podmínky pro vznik nových společností, nových firem, nových provozů právě tady v tomto regionu s perspektivou zaměstnat propouštěné zaměstnance z postupně utlumovaného OKD. Chci jenom ještě zmínit, že pro vládu je řešení situace v souvislosti s útlumem OKD jednou z klíčových priorit. My jsme se hodně zabývali tou otázkou, která se týká tedy OKD. Za prvé jsem rád, že se podařilo schválit zákon o předčasných odchodech do důchodu pro horníky, kteří pracovali pod zemí. Tam došlo k výraznému zkrácení věku pro odchod do důchodu. Jsem také rád, byť ve vládě ta debata nebyla jednoduchá, že jsme prosadili sociální příspěvek, speciální sociální příspěvek, který může být vyplácen tři roky pro lidi, kteří odejdou z OKD. Třetí věc, která myslím je důležitá pro to, aby ten útlum byl postupný a aby se OKD dokázalo vyrovnat se současnou situací, je také půjčka, která byla poskytnuta společnosti OKD s podporou vlády právě na to, aby se dokázalo vyrovnat s tou současnou situací a podařilo se zorganizovat postupný útlum. Pro region je klíčové, aby k uvolňování pracovníků z OKD docházelo postupně v několikaletém horizontu, tak abychom byli schopni na to reagovat v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti. A ačkoliv, a to je možná poslední poznámka, ačkoliv dneska Moravskoslezský kraj eviduje zhruba deset tisíc volných pracovních míst, tak samozřejmě klíčová jsou pracovní místa, která jsou v nějaké reálné dostupnosti tohoto regionu, a klíčová jsou pracovní místa, která z hlediska kvalifikačních požadavků mohou vyhovovat struktuře propouštěných zaměstnanců z OKD. Takže nelze jenom mechanicky porovnávat počet volných pracovních míst v regionu Moravskoslezského kraje, ale je potřeba se soustředit také na místa, která jsou k dispozici v regionu. Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji předsedovi vlády. Ptám se pana poslance - zájem o doplňující otázku? Prosím. Poslanec Ladislav ŠinclDěkuji, pane premiére, za odpověď. Opravdu musím říct, že jsme rádi, že se podařilo prosadit dřívější odchod horníků do důchodu a speciální příspěvek pro nezaměstnané horníky, kteří by odešli z OKD z důvodu propouštění. Nicméně je tam i řada dalších lidí, nejenom horníků OKD, a ti jsou také zde evidováni na úřadu práce. Ale chtěl bych jenom říct, že důsledkem sociálně-ekonomické nerovnosti těchto rozdílů mezi regiony a zdejší vysoké nezaměstnanosti je i to, že každý rok odcházejí z tohoto regionu tisíce mladých lidí. Nejvyšší úbytek obyvatel zaznamenal okres Karviná. Zde šlo o pokles 2 031 lidí, který zde byl v minulém roce, a bylo to vyšší číslo než jakýkoliv údaj ve všech krajích České republiky, v jakémkoliv kraji České republiky. Dalším důsledkem je pak i to, že zde paradoxně ubývá i dětí nastupujících do základních škol a pak dochází i k propouštění učitelek atd. atd. Situace prostě není tady v našem regionu vůbec lehká a jednoduchá. vám chci poděkovat za vaši snahu, ale chtělo by to ještě podle (upozornění na čas)trošku více přidat. Děkuji. Místopředseda PSP Radek Vondráček také děkuji. Slovo pan předseda vlády. Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji. bych možná ještě k celé věci doplnil. Jednak rozumím tomu, co říkal pan poslanec Šincl, protože situace konkrétně v Karviné, na Karvinsku opravdu není jednoduchá. Je to ale součást řešení, které musí být formulováno a směřováno ke všem regionům, které jsou strukturálně postižené. A jsem rád, že vláda 9. ledna letošního roku konečně odsouhlasila strategický rámec hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského, Karlovarského kraje. Ten materiál připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci i s vládním zmocněncem pro strukturálně postižené regiony a v tuto chvíli budeme chystat konkrétní akční plán, to znamená konkrétní opatření, která budou směřovat k řešení těch tíživých otázek, které i pan poslanec Šincl zmiňoval. To znamená, není to jenom otázka vytváření nových pracovních míst, ale je to také otázka podpory vzdělávání v daných regionech, řešení otázky sociálně vyloučených lokalit, zlepšování situace v oblasti životního prostředí. Čili máme tady v tuhle chvíli strategický rámec a teď se budou vláda a vládní úřady soustřeďovat na to, abychom připravili konkrétní akční plán, který bude obsahovat jednotlivá opatření. Bude obsahovat také financování tady těchto jednotlivých kroků a byl bych rád, kdyby ještě naše vláda byla schopna tento akční plán připravit a schválit. A samozřejmě chceme postupovat i v těsné součinnosti s kraji a samosprávami v těchto regionech. Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji předsedovi vlády. S další interpelací vystoupí pan poslanec Igor Jakubčík a připraví se pan poslanec Seďa. Poslanec Igor JakubčíkDěkuji. Přeji krásné odpoledne. Vážený pane premiére, můj dotaz bude velmi krátký, ale myslím si, že v dnešní rozjitřené době velmi důležitý. Dotaz se týká tématu kybernetické bezpečnosti. Co vláda v této oblasti dělá a jaká opatření připravila pro zajištění kybernetické bezpečnosti v České republice? Děkuji. Místopředseda PSP Radek VondráčekSlovo pan předseda vlády. Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji. Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, když jsem tady v této Poslanecké sněmovně před delší dobou předkládal zákon o kybernetické bezpečnosti jako novou právní normu, která by upravila otázku zajištění bezpečnosti a zajištění ochrany kritických systémů před útoky hackerů, tak to ještě rozhodně nebylo téma, které by plnilo první stránky novin, a nebylo to ještě v době téma, které by tedy každý den vytvářelo headliny na informačních serverech. Ale ukazuje se, že jsme udělali dobře, protože jsme tady včas v Poslanecké sněmovně schválili dobrý základ, to znamená, máme zákon o kybernetické bezpečnosti. Stejně tak v době, kdy současný ředitel Národního bezpečnostního úřadu vytvářel tu část NBÚ, která se začala zabývat kybernetickou bezpečností, to je tuším sedm nebo osm let zpátky, tak v době to také nebylo něco, co by bylo úplně populární a úplně vnímané jako to, co je moderní a čemu je potřeba věnovat absolutní prioritu. Přesto se ukázalo, že to tehdy v rámci NBÚ bylo správné a strategické rozhodnutí. to říkám proto, že tady máme na co navazovat, máme na co stavět, můžeme navázat na práci, která byla odvedena v rámci Národního bezpečnostního úřadu, a můžeme navázat na to, co udělala naše vláda, pokud jde o zákon o kybernetické bezpečnosti. Nejenom že jsme tady prosadili nový zákon, který nabyl účinnosti 1. ledna roku 2015, ale naše vláda připravila novelu zákona o kybernetické bezpečnosti, která shodou okolností včera prošla tady prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Reagujeme jednak na evropskou směrnici, která by měla zajistit v rámci evropské spolupráce vysokou úroveň bezpečnosti sítí a informačních systémů v rámci Evropské unie, ale také v návrhu novely rozšiřujeme působnost stávajícího zákona o kybernetické bezpečnosti na provozovatele základních služeb i správce a provozovatele informačních systémů základních služeb, kteří působí v těch klíčových odvětvích infrastruktury, jako jsou energetika nebo třeba doprava. Rozšíření se týká také klíčových poskytovatelů digitálních služeb, jako jsou třeba platformy pro elektronické obchodování a jako jsou vyhledávače. Čili pro ty nově zahrnuté skupiny, které navrhuje zahrnout novela, budou platit povinnosti zákona o kybernetické bezpečnosti. Budeme od nich vyžadovat, aby přijaly odpovídající kroky, které eliminují bezpečnostní rizika, oznamovaly případné kybernetické incidenty Národnímu bezpečnostnímu úřadu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities