|

ps2013-054-03-009-291.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-01-12 ps2013-054-03-009-291 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

291. Ústní interpelace

Date2017-01-12
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/291
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054109.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   13 < Page 14 > 15

Poslanec Radim HolečekVážený pane chronicky nepřítomný ministře. O udavačském webu k EET, který osobně považuji za největší žumpu, jste pro Blesk 8. prosince 2016 uvedl: Když dáte do poměru počet vydaných účtenek, kterých je k dnešnímu dni 19 milionů, proti 700 upozornění od občanů, jde o zanedbatelné číslo. Nyní ale všem tvrdíte, že jste o webu nevěděl. Lžete opět, pane ministře? Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Prosím pana poslance Procházku. Poslanec Roman ProcházkaDěkuji za slovo, pane předsedo. Vážený pane ministře, obrátil se na ředitel školního statku u nás na Chebsku, který je příspěvkovou organizací Karlovarského kraje. Samostatné školní statky byly minulý rok vyňaty z možnosti žádat o národní dotační titul na podporu subjektů v oblasti zemědělství a lesnictví, jehož cílem je modernizace vybavení center odborné přípravy učebními pomůckami, které umožní žákům a studentům osvojit si základní odborné dovednosti nezbytné pro výkon budoucího povolání. Připomínám, že střední školy se školním statkem však dotaci získat mohly. Navíc pořízené učební pomůcky z tohoto dotačního titulu musí být určené výhradně pro výuku a nesmí být využity k hospodářské činnosti. To není úplně logické, protože střední zemědělské školy nebo školní statky dotace používají na nákup učebních pomůcek, jako je například traktor s pluhem, který je následně použit k obdělávání pole během výuky, ale to znamená, že dělají hospodářskou činnost, protože nakonec úrodu sklidí a prodají. Ačkoliv jsou nakupované pomůcky použity primárně k výuce, doplňkově je škola může používat i k hospodářské činnosti a těžko se to odděluje. A pokud k tomu dojde, tak v takovém případě nesplňují podmínky dotačního titulu. Proto se vás, pane ministře, ptám, zda uvažujete i o tom, že by byl vytvořen dotační titul i pro samostatné školní statky, a zda byste uvažoval i o změně podmínek, aby se takto pořízené školní pomůcky mohly efektivně používat v běžném provozu školního statku. Děkuji za odpověď. Předseda PSP Jan HamáčekProsím pana ministra. Ministr zemědělství ČR Marian JurečkaDěkuji. Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, vážený pane poslanče. Na vaši otázku bych chtěl jenom stručně odpovědět, že je především potřeba si uvědomit, že zřizovateli středních škol, případně školních statků, případně polesí jsou především kraje. Další gestor v oblasti vzdělávání, případně i dotačních podpor je MŠMT. My jsme do této problematiky vstoupili de facto jako subjekt, nebo jako ministerstvo, které by to vůbec nemuselo zajímat z hlediska zřizovatelské i gesční činnosti. Ale když se díváme na poměrně zoufalý stav středního odborného školství v oblasti celého agrárního sektoru, nejenom zemědělské školy, ale lesnické, vinohradnické atd., tak jsem se rozhodl tento stav nějakým způsobem pozitivně začít měnit. Tou první věcí, která tady je umožněna dva roky, kde dokonce jsem o tom musel jednat s eurokomisařem pro zemědělství, abychom obhájili naše nastavení Programu rozvoje venkova, je to, že každý školní statek může požádat o podporu investic, je to kravín, vepřín, zpracovna masa a podobně, z Programu rozvoje venkova, kde je to otevřené pro všechny školní statky. A je tam kofinancování na úrovni 40 %. Takže tady není limitováno žádné využití pomůcky, nebo investice ve vztahu k výuce, případně ve vztahu k ekonomicko-hospodářské činnosti daného školního statku. To mnoho školních statků asi neví, nebo nevědí to někteří náměstci na krajích, kteří mají na starosti školství. jim to opakovaně připomínám s tím, že teď v únoru budeme mít jednání se všemi náměstky hejtmanů, kteří mají na starosti střední odborné školství, abychom toto zrekapitulovali. To je, řekl bych, základní změna, která proti předcházejícím obdobím nastala, a tady jsou ty peníze poměrně velké, které si ty školní statky mohou vzít. Ten náš dotační titul národní, COP 21 - Centra odborné přípravy, ten dotační titul byl 21, protože byl 21. v pořadí, ten jsme zřídili proto, abychom na základě diskusí se školami vyhověli akutním požadavkům, kdy za námi chodí ředitelky a ředitelé škol a říkají: my máme zoufalé vybavení v laboratořích, zoufalé vybavení v dílnách, jezdíme autoškolu, traktory, které jsou 35 let staré. A jsou to opravdu primárně ty školní pomůcky, které slouží k praktické výuce, nikoli k hospodářské činnosti. Takže my jsme tady alokovali 50 milionů korun na těch vybraných 30 škol na tyto konkrétní věci. nevylučuji, že to v budoucnu, pokud uvidíme, že jsme, řekněme, dohasili ten akutní požár v úrovni technického vybavení pomůcek pro výuku, nějakým způsobem budeme rozvolňovat. Ale dnes poptávka po těchto věcech je taková, že těch 50 milionů korun zdaleka nestačí. A ještě se krátce vyjádřím k tomu, jaké školy byly vybrány, protože škol, které učí nějaké agrární obory v České republice, je více než 180. To nejsme schopni pokrýt, a na rovinu, ani zájem nemáme. mám osobní zájem, abychom tady podporovali jako ministerstvo školy, které zabezpečí vysokou kvalitu. To znamená, my jsme oslovili kraje, oslovili jsme nevládní organizace v oblasti zemědělství, případně těch příslušných oblastí, jako je veterinářství, zahradnictví a podobně, a především na základě podkladů z krajů jsme šli cestou, že jsme řekli, že v každém kraji chceme, aby jedno takovéto centrum a jedna takováto škola byla podporovaná, a potom s ohledem na specifika krajů, výrobní specifika, historii a kvalitu těch škol jsme vyhodnotili, které školy do toho zahrneme. Byla tam výběrová komise složená ze zástupců našeho ministerstva, ministerstva školství, ze zástupců nevládních organizací a na základě podkladů těch krajů jsme vyhodnotili, že to je těch vybraných 30 škol s tím, že v každém kraji je alespoň jedna. My teď úplně nepředpokládáme, že bychom měli ambici ten výběr škol výrazně rozšiřovat, ale nevylučuji to. Jsme připraveni vést diskusi, když přijde někdo se školou, která opravdu výraznou přidanou hodnotu, o tom tu diskusi vést, že ji tam zařadíme. Jsme připraveni, pokud to ukážou i naše finanční zdroje, z úspor MZe těch 50 milionů korun na rok 2017 případně i navýšit. Takže takový je stav k tomuto dotačnímu titulu. To je maximum, co vám teď můžu říci. Předseda PSP Jan HamáčekProsím pana poslance. Poslanec Roman Procházka bych chtěl jenom poděkovat za tu odpověď. Mně to takto stačí a budu to určitě tlumočit dál a budu s vámi v kontaktu. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekBudeme pokračovat další interpelací, to je interpelace paní poslankyně Semelové. Poslankyně Marta SemelováVážený pane ministře, skupina umělců z Akademie výtvarných umění upozornila v uplynulých dnech prostřednictvím médií, petice i dokumentů na situaci v akciové společnosti Krátký film Praha a žádají Ministerstvo kultury, aby konalo. O co jde? Někdejší státní podnik Krátký film byl v 90. letech zprivatizován, čímž stát přišel o kontrolu nad významnou částí našeho kulturního dědictví. Nově vzniklá akciová společnost Krátký film Praha získala přibližně 50 tisíc položek, kamerové negativy a filmové kopie, ale i unikátní autorské loutky z českých animovaných filmů, jejichž autorem je například Jiří Trnka, Hermína Týrlová nebo Karel Zeman. Říkám přibližně, protože v průběhu privatizace nevznikl soupis majetku a soukromý majitel začal rozprodávat filmové loutky a vytěžovat archiv, aniž by z prodeje vysílacích práv cokoli odváděl Státnímu fondu kinematografie. Podle zveřejněných informací Krátký film Praha již roky nic nevyrábí, prodává pouze vysílací práva, mezi jeho zákazníky patří například i veřejnoprávní televize, a to aniž by odvedl jakoukoli část zpět do výroby konkrétně Státnímu fondu kinematografie. Chtěla bych se proto zeptat: Máte jako ministr kultury přehled o tom, v jakém stavu se archiv nachází, v jakých podmínkách jsou sbírky uchovávány a zda se jim dostává potřebná odborná péče? Za druhé: Víte, kolik originálních loutek z animovaných filmů a pohádek bylo současným majitelem rozprodáno a kolik jich v archivu ještě zbývá? A za třetí: Připravujete změnu legislativy, která by umožnila provést inventarizaci archivu Krátkého filmu, dále přesnou specifikaci nakládání s autorskými a výrobními právy a která zajistí kontrolu státu nad naším kulturním dědictvím? Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji a prosím pana ministra. Ministr kultury ČR Daniel HermanVážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, vážená paní poslankyně. Úvodem je třeba zmínit, že Ministerstvo kultury je dle kompetenčního zákona mimo jiné ústředním orgánem státní správy pro umění. Co se péče o národní filmové dědictví týče, od roku 1992 byl rozhodnutím ministra kultury zřízen Národní filmový archiv jako státní příspěvková organizace Ministerstva kultury. Následně bylo toto rozhodnutí podloženo zákonnými předpisy. Posláním Národního filmového archivu je tak mimo jiné budování, ochrana, restaurování, vědecké zpracování, zpřístupňování a využívání národního filmového dědictví, audiovizuálních archiválií, včetně sbírek soudobé dokumentace, sbírek archiválií. Jedná se rovněž o specializovaný archiv pro audiovizuální archiválie dle zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a s tím souvisejícími povinnostmi.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities